Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i fylkeskommunen. Etter at jeg ble kronisk syk, har det vært vanskelig å fungere i jobb. Jeg tok da kontakt med HR-avdelingen for å snakke om mulige tilpasninger av arbeidet mitt og det dårlige arbeidsmiljøet. Svar: Kontakt sjefen din. Så tok jeg kontakt med dem igjen og spurte dem ang mulighet for omplassering internt (kriterier, hvordan man gjør det i praksis, konsekvenser) og svaret var: Kontakt sjefen din. 

Så hva gjør HR? Hva kan man snakke med dem om?

Anonymkode: 03a49...896

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

HR bidrar blant annet til å omplassere folk etter overtallighet. Har vært gjennom den prosessen selv, mye fram og tilbake.

Er man ansatt et sted ønsker de nok at man skal ta ting med sjefen der det er mulig, eventuelt at sjefen skal bestille ting som omplassering. 

Anonymkode: b073b...1af

AnonymBruker
Skrevet

Skriver sanger til toppleder som fyller år og ellers spiser de kake og avviser alle henvendelser 

Anonymkode: e85f7...0e8

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Sørger for at bedriften holder regler så de ikke risikerer å drite seg ut 

Endret av Mona123
  • Liker 4
Skrevet

Det varierer fra virksomhet til virksomhet, men oftest styrer de:

Regler for rekruttering og oppsigelser, lønnsforhandlinger og -system, organisasjonsutvikling, alt juridisk rundt ansettelser og ofte leder eller støtter de systemer for opplæring og kompetanse- og lederutvikling.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Mona123 skrev (1 minutt siden):

Sørger for at bedriften holder regler såå de ikke risikerer å drite seg ut 

Dette ligger oftere i juridisk avdeling eller i en egen compliance-avdeling.

AnonymBruker
Skrevet

HR driver med LEDERSTØTTE. Dvs det er helt riktig å henvise til lederen din om du behøver tilpasning. Om en leder har en ansatt som er sykemeldt så skal HR i all hovedsak være i dialog med leder (evt sammen med ansatt). I motsetning til det ansatte tror er HR der for bedriften og lederne først og fremst, ikke som førstelinje klagemur for ansatte. Det er det lederne som skal ta.

Anonymkode: 4348c...7b2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

HR-avdelingen er en støttefunksjon for meg som leder. Skjer det endringer i aml eller andre ting som påvirker arbeidsplassen, sørger de for at jeg er informert om det. Og jeg kan ta kontakt med dem for videre oppfølging om en av mine ansatte kommer til meg med lignende henvendelser som du har. Men tjenestevei for mine ansatte er gjennom meg. Dette er jo for å sile. Jeg kan svare på det mine ansatte lurer på i 99,9 % av tilfellene. 

Anonymkode: bf73a...733

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Snok1 skrev (Akkurat nå):

Vel, jeg har ikke hørt at de du nevner er med i for eksempel møter som omhandler ansattes prestasjoner eller omplassering. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

HR-avdelingen sin hovedfunksjon er å gi råd, veiledning og lederstøtte til lederne i virksomheten. Det vil si, at HR hjelper lederne med å behandle alle ansatte i henhold til lovverket og personalreglementet.

I de fleste store virksomheter kontakter ikke ansatte HR direkte, men via leder. Dette fordi det er avgjørende at leder, som faktisk skal følge deg opp, er involvert.

Det er betydelig færre mennesker i HR-avdelingen enn det er ledere i de aller fleste virksomheter, noe som gjør at HR ikke kan følge ansatte opp direkte. 

I tillegg til å bidra i saker som gjelder sykefravær og andre personalsaker, jobber HR-ansatte med lønnsforhandlinger, rekruttering, HMS, prosjektledelse, strategisk kompetanseutvikling, med mer. 

Anonymkode: 99a88...61e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I kommunen jeg jobber i, tramper HR-sjefen rundt og gir sure kommentarer til de hun anser at ikke jobber som de skal. Jeg ble spurt om jeg hadde åpnet barnehage da vi drev med prosjektevaluering og brukte postitlapper med flere farger på. 

Anonymkode: 37f57...d16

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mona123 skrev (9 minutter siden):

Vel, jeg har ikke hørt at de du nevner er med i for eksempel møter som omhandler ansattes prestasjoner eller omplassering. 

Jeg svarte ut dette:
Sørger for at bedriften holder regler såå de ikke risikerer å drite seg ut 

AnonymBruker
Skrevet

De plager folk.

De som jobber der er som regel ikke gode i hodet.

Anonymkode: c9849...770

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

HR b!tches er som NAV-veiledere. 

Lederen i bedriften er "staten". Gjør som han vil. 

HR underståttene driver og terroriserer ansatte med sine "måloppnåelser", ansettelser (unngå mest mulig å ansette fast), er ute etter deg hvis du sykemelder deg ei uke til tross for at det skyldes HR-gjengen som kun bryr seg om "målene". 

Mens ansatte er som "brukere" i NAV, ifølge HR sin tankegang. Ansatte skal vris som en skitten klut og til siste dråpe svette og blod til profitt og andre "måloppnåelser". Trusler om diverse fra HR sin side, akkurat som NAV når man ikke gjør alt til punkt og prikke. Faktisk er det litt mer slingringsmonn i militæret. 

Det er oppsummert det de gjør. Det heter så pent: "støttefunksjon for lederen". Egentlig skulle dem være bindeleddet mellom ansatte og ledere, men det er ingen tvil i på hvilken side HR er på. 

Anonymkode: 89a10...291

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

HR og kommunikasjon er beviselig de mest unyttige ansatte i en bedrift, les boken Pseudoarbeid. De produserer nada. 

Anonymkode: 3cf8a...90d

• Liker 3
Skrevet
Snok1 skrev (9 timer siden):

Litt feil. Juridisk og complience avdelinger håndterer arbeidet bedriften gjør. Kvalitet, kontrakter, innkjøp/salg(at man ikke kjøper /selger til svartelistede land eller kjøper materialer som ikke møter krav) altså de jobber eksternt. HR jobber internt (lønn/kompetanse/lederstøtte/arbeidsrettsjuss/rekruttering osv) 

• Liker 3
Skrevet
endo skrev (25 minutter siden):

Litt feil. Juridisk og complience avdelinger håndterer arbeidet bedriften gjør. Kvalitet, kontrakter, innkjøp/salg(at man ikke kjøper /selger til svartelistede land eller kjøper materialer som ikke møter krav) altså de jobber eksternt. HR jobber internt (lønn/kompetanse/lederstøtte/arbeidsrettsjuss/rekruttering osv) 

Det er jo jeg som påpeker dette lenger opp.

AnonymBruker
Skrevet

De håndterer bedriftens menneskelige ressurser, altså ikke til forveksling med mennesker som jobber i bedriften, men ressursen de er, så lenge de er en ressurs.
Likt som at en bil er en ressurs så lenge den fungerer, fungerer den ikke er den en utgift.
HR støtter leder og skal ivareta bedriftens behov for minst mulig utgifter på ressursene, innenfor de rammene lovverket setter. En arbeidstaker bør alltid ha med seg egen representant i møte med HR. 

Anonymkode: c1546...75e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I kommunen jeg jobber i, tramper HR-sjefen rundt og gir sure kommentarer til de hun anser at ikke jobber som de skal. Jeg ble spurt om jeg hadde åpnet barnehage da vi drev med prosjektevaluering og brukte postitlapper med flere farger på. 

Anonymkode: 37f57...d16

What? Høres virkelig ikke greit ut

Anonymkode: f5b36...0f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HR er kun et ledelsesverktøy. HR som sier noe annet lyver bevisst.

Anonymkode: 06abd...b44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...