Gå til innhold

Venner som klager over baksmell eller lite igjen på skatten.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi var en gruppe hvor det ble diskutert hvor mye man enten fikk i restskatt eller penger tilbake. Mange av vennene mine var kjempeskuffet, fordi de sa at de hadde satt forventet inntekt på 150 - 200 000 over det de tjente inne på skatteetaten ved starten av forrige år. De ville ha gode marginer å gå på for å forebygge skattesmell, men de fikk likevel enten restskatt eller mye mindre tilbake enn de trodde.

Men her tror jeg mange tar grundig feil når man har tabelltrekk. Tabellen tar jo egentlig kun hensyn til forskjellige skattefradrag man måtte ha slik som renter, eventuelt tilleggsskatter man betaler. Mens selve trekket følger jo bare tabellen alt etter hvor mye man reelt tjener, enten man har høy eller lav lønn. Om man setter den forventede lønnsinntekten til langt over, langt under eller midt på det man tjener, spiller vel faktisk ingen rolle.

Så begynte de å spørre litt sånn "Ja men hvorfor spør de om inntekt da, hvis det ikke har noe å si?" Jeg gadd ikke ta diskusjonen stort videre da, men det er vel kun ved prosenttrekk at dette faktisk gir utslag. Hvis man har tabelltrekk og vil unngå restskatt, så må man endre til en tabell som har mindre fradrag, eller høyere tillegg. En liten heads up til andre som evt ikke har tenkt over dette.

Anonymkode: 82366...030

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er en gjenganger hvert år i min krets og. Og ofte stor misunnelse om noen får igjen mye. Det er visst umulig å tenke det går an å spare disse pengene fra egen konto og om man ønsker 30.000 «ekstra»…

Anonymkode: 1080b...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skjønner ikke skatt. De skjønner ikke at man betaler det samme uansett. Det er bare snakk om du sparer selv eller lar staten spare for deg…

Som luringene som venter med å godkjenne ekstravakter så de skal komme på desemberlønna fordi «da er det halv skatt». Gratulerer, du får restskatt i stedet. Det samme krone beløpet skal jo betales uansett ila hele året. 
Og så har du alle dem som ikke skjønner at det er mer enn inntekt som spiller inn. Skattekort, skatt og skattemelding bør være pensum på skolen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er fortsatt utrolig mange som ser på det å få penger tilbake på skatten som en slags lottogevinst. Folk synes synd på meg som får stor planlagt "baksmell". 😂

Anonymkode: 3f55f...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er en gjenganger hvert år i min krets og. Og ofte stor misunnelse om noen får igjen mye. Det er visst umulig å tenke det går an å spare disse pengene fra egen konto og om man ønsker 30.000 «ekstra»…

Anonymkode: 1080b...358

Enig. Jeg synes det er merkelig at staten må "passe på" godt voksne folk på mange områder innen økonomi.

Feriepenger er et eksempel på dette, fordi om man hadde fått utbetalt 10-12% ekstra hver måned, men ingenting når man faktisk tar ferie, så hadde ikke folk klart å sette av disse pengene. Jeg skulle ønske at man heller kunne velge full fleksibilitet til å styre dette selv.

Der jeg jobber var det før slik at hvis man jobbet mertid/overtid til avspasering, så fikk man betalt ut alt dette den måneden man faktisk jobbet de timene, men ingenting når man faktisk tok fri. Nå er det endret slik at hvis man fører mertid, så får man ingenting ekstra utbetalt der og da. Men når man tar avspasering, får man vanlig lønn de timene man avspaserer.

Igjen, bare fordi enkelte folk sikkert ikke klarer å styre sin egen økonomi hvis de får mye utbetalt én måned, og mye mindre neste. Derfor skal "alle" umyndiggjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig. Jeg synes det er merkelig at staten må "passe på" godt voksne folk på mange områder innen økonomi.

Feriepenger er et eksempel på dette, fordi om man hadde fått utbetalt 10-12% ekstra hver måned, men ingenting når man faktisk tar ferie, så hadde ikke folk klart å sette av disse pengene. Jeg skulle ønske at man heller kunne velge full fleksibilitet til å styre dette selv.

Der jeg jobber var det før slik at hvis man jobbet mertid/overtid til avspasering, så fikk man betalt ut alt dette den måneden man faktisk jobbet de timene, men ingenting når man faktisk tok fri. Nå er det endret slik at hvis man fører mertid, så får man ingenting ekstra utbetalt der og da. Men når man tar avspasering, får man vanlig lønn de timene man avspaserer.

Igjen, bare fordi enkelte folk sikkert ikke klarer å styre sin egen økonomi hvis de får mye utbetalt én måned, og mye mindre neste. Derfor skal "alle" umyndiggjøres.

Det er sikkert litt for å gjøre lønnskjøringen lettere. Det er slik jeg har skjønt det lettere å kjøre fast lønn enn å ta flexen på lønna. Derfor flexes Det i timbank og ikke penger 

Anonymkode: 07c08...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typisk for hvert år som mange sier. Men når det er sagt,så er det jo lett å kjenne på de som bare stapper opp i trynet ditt at de får igjen 50-100 000 igjen på skatten etc. Det er alltid noen. Å de skal jaggu la deg få høre det. Noe som ikke virker positivt inn på humøret om du sitter der med 50k i baksmell. At man kunne spart,eller hva grunn det måtte være endrer ikke realiteten der og da. Det ER irriterende!

Endret av Fant80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fant80 skrev (7 minutter siden):

Typisk for hvert år som mange sier. Men når det er sagt,så er det jo lett å kjenne på de som bare stapper opp i trynet ditt at de får igjen 50-100 000 igjen på skatten etc. Det er alltid noen. Å de skal jaggu la deg få høre det. Noe som ikke virker positivt inn på humøret om du sitter der med 50k i baksmell. At man kunne spart,eller hva grunn det måtte være endrer ikke realiteten der og da. Det ER irriterende!

Nei, resultatet av skatteoppgjøret bør jo rett og slett ikke komme som en overraskelse, uansett resultat. 

Anonymkode: 3f55f...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninaen skrev (1 time siden):

Folk skjønner ikke skatt. De skjønner ikke at man betaler det samme uansett. Det er bare snakk om du sparer selv eller lar staten spare for deg…

Som luringene som venter med å godkjenne ekstravakter så de skal komme på desemberlønna fordi «da er det halv skatt». Gratulerer, du får restskatt i stedet. Det samme krone beløpet skal jo betales uansett ila hele året. 
Og så har du alle dem som ikke skjønner at det er mer enn inntekt som spiller inn. Skattekort, skatt og skattemelding bør være pensum på skolen.

Vi lærer å lese på skolen. På skatteetatens sider kan det faktisk ikke skrives tydeligere bruksanvisning. 

Anonymkode: 87fa1...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

IIVi lærer å lese på skolen. På skatteetatens sider kan det faktisk ikke skrives tydeligere bruksanvisning. 

Anonymkode: 87fa1...da7

Folk flest er faktisk ikke så smarte.

Anonymkode: 240de...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...