Gå til innhold

Hvorfor er det nesten alltid krav om erfaring for å få en jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså jeg forstår at det er en fordel å bare putte noen rett i en posisjon. Men hvordan forventer de at folk uten erfaring skal skaffe seg erfaring, da særlig innenfor noe spesifikke felt? Og jeg trodde det var mangel på arbeidskraft, er det ikk det i praksis? 

Jeg har vurdert å søke flere ganger innenfor det jeg er utdannet som men har alltid droppet det når en av kvalifikasjonene er erfaring. 

Anonymkode: 2f737...280

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange jobber som man ber om nyutdannede 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man vil at noen andre skal ta oppstartskostnaden.

Hvis man ansetter nyutdannede. Bruker masse ressurser på å lære dem opp, og så oppleve at de stikker til konkurrenten så fort de har litt erfaring. Så sitter du igjen med svarteper.

Du har alle kostadene, mens konkurrenten får alle fordelene. Du betaler rett og slett for å lære opp konkurrentenes ansatte.

Driver man forretning så er det en så dårlig modell at man går konkurs innen kort tid.

Dette er et eksempel på markedsmekanismer som ikke fungerer. Derfor må noen utenfra inn og overstyre og insentivere. Dette betyr som regel det offentlig. De står for mange av nyutdannedes første jobb, som kommersielle bedrifter får nytte av senere.

Anonymkode: f02b1...78d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi de kan. De må få folk til å bli ansatt et sted på deltid, ta stilling ute i hutaheiti, for mindre lønn osv først. 

De fleste spør etter erfaring, men alle kan ikke forventet det, ihvertfall ikke mye. 

Anonymkode: 95e50...2d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble også sittende uten relevant jobb en stund etter endt utdannelse som programmerer. Jeg var på flere jobbintervjuer og det ene krevde de til og med en ganske stor oppgave som skulle løses hjemme og leveres innen to uker. Jeg ble helt paff av den store oppgaven, som var like stort prosjekt som jeg hadde hatt i bacheloroppgaven sammen med to andre. De sa at det ikke var meningen at jeg skulle løse hele, men at det viktigste var at jeg viste hvordan jeg tenkte å løse den. Greit nok, tenkte jeg, Og gjorde som de sa. Programmerte en del og viste noen database-modeller for resten. Jeg jobbet med dette i sikkert 20 timer på fritiden min (hadde jo ikke-relevant jobb mens jeg søkte). Fikk da slengt i fleisen at jeg ikke fikk jobben fordi de var på utkikk etter noen med erfaring. Jeg vet ikke hvor de tenkte at en 22-åring som kom rett fra skolen skulle fått erfaringen fra... Jeg kjente at jeg ble ganske irritert for at de hadde kastet bort så mye av min tid.

Anonymkode: 60d72...b29

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi de kan, ja. Om du skal ha rørlegger og du hadde fått tilbud fra to ulike med samme pris, hvor den ene ikke har noe erfaring og den andre har masse erfaring, så velger man jo den med mest erfaring. Det kan bli dyrt om det blir feil. 

Selv jobbet jeg en del som tilkallingsvikar før jeg følte jeg ble noe særlig attraktiv på arbeidsmarkedet. Etter noen år som vikar var det ikke noe problem å få fast jobb. 

Anonymkode: e0a40...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hvorfor søker du ikke? Du får jo ikke jobb, og dermed ingen erfaring, om du ikke søker en gang. 

Arbeidsgivere setter opp hva de helst vil ha, men det er jo ikke alltid de får kandidater som treffer på alle punktene. Om du har rett utdannelse og en personlighet som passer inn, kan det godt være du får jobb selv om du ikke har erfaringen. Men om du ikke søker en gang skjer det jo i alle fall ingen ting... 

Anonymkode: 8adbf...d12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå vet ikke jeg hvilket fagfelt du snakker om, men jeg har aldri hatt en fast jobb i mitt liv. Likevel har jeg jobbet mye som frivillig, dermed har jeg mye erfaring. Men da må man være villig til å jobbe gratis.

Så det kan være en måte å få erfaring på.

Anonymkode: 60cb2...00d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er frustrerende for nyutdannede ja. Men veldig forståelig fra arbeidsgiver og også kollegaers synsvinkel. 

Jeg opplevde vansker med å få første jobb, så har sympati. Men samtidig ville nok jeg som kollega også ønsket en ikke telt fersk nyansatt. Det første året i arbeidslivet er det mye læring i. 

Særlig i små team som mitt er det belastende med uerfarne. 

I mitt fag er det vanlig å starte i korte vikariat som ny 

Anonymkode: 210d6...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det er frustrerende, har følt på det selv. 

Min løsning var å ta relevant tilleggs- og etterutdanning for å gjøre meg mer attraktiv. Jeg hadde arbeidserfaring, men ikke relevant erfaring. Men, med etterutdanningen og gode skussmål fra jobben jeg da hadde, fikk jeg jobb. Det krevde dog at jeg tok en stilling et sted som ikke nødvendigvis var veldig ettertraktet, men som gav meg god erfaring. De skrek etter personale, og det ble min redning.

Etter tre år i denne stillingen søkte jeg meg videre til andre steder, og fikk da enkelt både intervjuer og tilbud om jobb som for meg var mye mer ettertraktet.

Jeg tenker du bør søke allikevel, for selv om de ser etter erfarne, kan det godt hende de ikke får søknader fra erfarne. Det var det som skjedde med meg. De valgte å ansatte den mest ettertraktede uerfarne. ;) 

Ellers, ikke sikt for høyt, ta det du kan få, og så fort du har fått noe erfaring å vise til kan du søke nye jobber. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (30 minutter siden):

Jeg forstår det er frustrerende, har følt på det selv. 

Min løsning var å ta relevant tilleggs- og etterutdanning for å gjøre meg mer attraktiv. Jeg hadde arbeidserfaring, men ikke relevant erfaring. Men, med etterutdanningen og gode skussmål fra jobben jeg da hadde, fikk jeg jobb. Det krevde dog at jeg tok en stilling et sted som ikke nødvendigvis var veldig ettertraktet, men som gav meg god erfaring. De skrek etter personale, og det ble min redning.

Etter tre år i denne stillingen søkte jeg meg videre til andre steder, og fikk da enkelt både intervjuer og tilbud om jobb som for meg var mye mer ettertraktet.

Jeg tenker du bør søke allikevel, for selv om de ser etter erfarne, kan det godt hende de ikke får søknader fra erfarne. Det var det som skjedde med meg. De valgte å ansatte den mest ettertraktede uerfarne. ;) 

Ellers, ikke sikt for høyt, ta det du kan få, og så fort du har fått noe erfaring å vise til kan du søke nye jobber. :)

Det viser bare at ting har gått til helvete når selv du med din imponerende rekke utdanninger må "ta til takke her og der" i årevis, noe som er helt sjukt og viser hvor ødelagt arbeidsmarkedet er blitt av det kapitalistiske faenskapet. 

Heldigvis slipper du nå kapitalistisk faenskap som barneskolelærer var det vel, men du måtte gjennom det tidligere som jeg husker at du har nevnt. Profitt, profitt. Bedrift og firma her og der. 

For ikke så altfor mange år siden, så var det faktisk helt normalt å få si første jobb som fast jobb. For det er fast jobb (med mindre man har Pappa og Mor Banken i ryggen) som gjør at man kan etablere seg og begynne et liv. 

Hvis det å surre rundt i flere år med vikariater er nå blitt det normale etter 5+ år med høyere utdanning, så viser det hvor langt i dass vi har kommet frem til som samfunn.

Anonymkode: d8340...490

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det viser bare at ting har gått til helvete når selv du med din imponerende rekke utdanninger må "ta til takke her og der" i årevis, noe som er helt sjukt og viser hvor ødelagt arbeidsmarkedet er blitt av det kapitalistiske faenskapet. 

Heldigvis slipper du nå kapitalistisk faenskap som barneskolelærer var det vel, men du måtte gjennom det tidligere som jeg husker at du har nevnt. Profitt, profitt. Bedrift og firma her og der. 

For ikke så altfor mange år siden, så var det faktisk helt normalt å få si første jobb som fast jobb. For det er fast jobb (med mindre man har Pappa og Mor Banken i ryggen) som gjør at man kan etablere seg og begynne et liv. 

Hvis det å surre rundt i flere år med vikariater er nå blitt det normale etter 5+ år med høyere utdanning, så viser det hvor langt i dass vi har kommet frem til som samfunn.

Anonymkode: d8340...490

Jeg er ikke uenig med deg.

Skal sies at jeg alltid har hatt fast jobb, og ikke hatt vikariater (heldigvis).

Men ja, du har helt rett. Det er synd at det skal være slik. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...