Gå til innhold

Jeg tror jeg er en narsisst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette ligger langt inne å skrive

Jeg mistenker at jeg sliter med en slags forstyrrelse. Jeg vet ikke helt korrekt hvilken, men mye av det som det står om narsissister vender jeg meg mot. 
Jeg har hatt en tøff barndom, så vet godt hvorfor jeg kan ha utvikla det. Vet ikke om jeg har utvikla det eller alltid har hatt det dessverre. 
Jeg føler meg selvopptatt, samtidig som jeg ikke vill være det. 
Har vært i forhold, der jeg vet selv at noe av det jeg gjorde bare var galskap. Å det var første gang noen fortalte meg at jeg hadde det. 
Hvordan finner man det helt sikkert ut, og hvordan kan man prøve å forbedre seg. 
For jeg vill ikke leve slik. 

Anonymkode: 33194...deb

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må oppsøke privat terapi og bli kartlagt.

Anonymkode: 789a1...eb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste en artikkel fra en psykolog om narcisissme, der han forklarte at med terapi kan man bli frisk, eller lære seg å leve med det, uten å skade andre. Problemet er vel at de fleste ikke innrømmer at de er det. Så det er veldig bra at du kan innrømme at det er noe, og ta kontakt med hjelp. 

Anonymkode: ce7e4...2b2

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Terapi.

Anonymkode: 75c29...820

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klem til deg! Synes du er tøff jeg. 

Hva er det som gjør at du tenker du har det?

Anonymkode: 48671...3e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Terapi. 

Det er mulig å endre væremåte og tankesett. Men det tar tid og innsats.

Første skritt er å innrømme problemet og du er godt på vei 😊

Anonymkode: 690ed...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må gjennom en grundig utredning. Jeg har en personlighetsforstyrrelse (ikke narsissistisk) og utredningen min tok 6 måneder. Nå går jeg i behandling som varer i to år. 
Det er viktig at du er 100% ærlig under utredningen, og om du virkelig mistenker narsissisme, så bør du si det til behandleren, så han/hun kan være obs på at manglende selvinnsikt kan prege hva du scorer på diverse skjemaer. 

Anonymkode: 727fb...4c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En tøff barndom kan gjøre mye med hvordan du ser på deg selv ts, slik du skriver vitner det mer om en skrantende selvfølelse enn noe annet. Søk hjelp til å sortere tankene dine.

Husk at den du var sammen med brukte dette for den grunn og la ikke andre definere deg. Disse tankene du lufter i innlegget ditt hadde du ikke hatt hadde du hatt den diagnosen. 

Anonymkode: 8fe65...022

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg mistenker at jeg sliter med en slags forstyrrelse. Jeg vet ikke helt korrekt hvilken, men mye av det som det står om narsissister vender jeg meg mot. 
Jeg har hatt en tøff barndom, så vet godt hvorfor jeg kan ha utvikla det. Vet ikke om jeg har utvikla det eller alltid har hatt det dessverre. 
Har vært i forhold, der jeg vet selv at noe av det jeg gjorde bare var galskap. Å det var første gang noen fortalte meg at jeg hadde det. 
Hvordan finner man det helt sikkert ut, og hvordan kan man prøve å forbedre seg. 

Du er ikke narsissist. Hadde du vært det så tror jeg ikke du hadde vært istand til å innrømme noe som helst.

Min X er narsissist. Han eier ikke selvrefleksivitet. Det er ikke tilstede. Han kan proklamere at han er annerledes, men han klarer ikke å agere i forhold til det. Det kan ofte skinne igjennom. Det krever mye øvelse og trening.

Han har heller aldri sagt unnskyld til meg for det han har gjort mot meg, eller vist meg vilje eller evne til å gjøre opp for seg. 

Så han er en skikkelig narsissist pleier jeg å tenke. 

Har du gjort andre mennesker urett eller vondt?

Gå tilbake og be oppriktig om unnskyldning for at du har såret dem hvis du mener dette. Det er her hele forskjellen ligger i å bli et bedre menneske. 

Å ville legge lokk på alt er typisk narsissister å gjøre. Alt skal skjules, ikke snakkes om, feies under teppet....Egoismen lyser lang vei.

Terapi kan ikke hjelpe deg med det. 

DU kan hjelpe deg selv med det. 

Vet du forskjellen på rett og galt? 

Anonymkode: 13fed...395

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

veel, en som virkelig er narsisist ville aldri tenkt at denne er det - så det er mulig du har noen traumer du bærer på som har gitt deg et reaksjonsmønster som ikke er helt bra for deg, men jeg tviler på du er narsisist i ordets rette forstand av den enkle grunn at du innser at du gjør feil - en narsisist gjør aldri feil.

Anonymkode: 7afed...700

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- bortsett fra når denne vil bruke en slik evt diagnose for å oppnå noe da.. er det deg TS? Er målet ditt å få et frikort for oppførselen din? 

Anonymkode: 7afed...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper du ikke er narsissist siden du skriver du ikke vil være selvopptatt. Men dramatiserende personlighetsforstyrrelse og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse kan ha likhetstrekk som gjør at man kan tro at det er en narsissistisk person. 

Anonymkode: 66415...13f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et typisk tegn på narsissisme er vel manglende selvinnsikt? Narsissister tenker vel typisk ikke at de ønsker å forbedre seg?

Mange er selvopptatte, men folk legger ulike ting i å være selvopptatt. 

Synes det er vanskelig å svare ut fra det du skriver. Hva slags galskap gjorde du i det forholdet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke vil være selvopptatt....og samtidig spør om du er narsissist...da er du ikke det.....hvordan stiller du deg til mishandling av barn? Dyr? Bryr du deg ikke da....da er det noe galt......

Anonymkode: 3af48...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke vil være selvopptatt....og samtidig spør om du er narsissist...da er du ikke det.....hvordan stiller du deg til mishandling av barn? Dyr? Bryr du deg ikke da....da er det noe galt......

Anonymkode: 3af48...076

Narsissisme og dyssosial pf er to vidt forskjellige ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Narsissisme og dyssosial pf er to vidt forskjellige ting. 

Min X hadde lite empati med dyr. De var kun bruksting når det passet han. Han er narsissist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thyra skrev (33 minutter siden):

Et typisk tegn på narsissisme er vel manglende selvinnsikt? Narsissister tenker vel typisk ikke at de ønsker å forbedre seg?

Mange er selvopptatte, men folk legger ulike ting i å være selvopptatt. 

Synes det er vanskelig å svare ut fra det du skriver. Hva slags galskap gjorde du i det forholdet? 

Det lurer jeg på og, for det kan være situasjoner som har gjort det. 

Er vanskelig å svare med så begrenset informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De sier vel at det sikreste tegnet på at man IKKE er narsissist, er at man lurer på om man er det. Kan det være at du ble utsatt for psykisk mishandling i forholdet ditt?

I så fall er det vanlig å begynne å tenke at en selv er narsissist. Det er en vanlig form for psykisk vold å drive med gaslighting og blame shifting, sånn at offeret begynner å tro på at hen er problemet.

Psykisk vold fører også ofte til reaktiv vold. En blir presset så langt at man "klikker", og det kan da fremstå som at man er den gærne. Dette er en veldig vanlig taktikk. Man gaslighter og manipulerer til offeret får et mentalt sammenbrudd, skriker, slår og eller ødelegger ting, og så får de "bevist" at det er du som er syk. En kan også bli litt koko av å bli gaslighta. En begynner å tvile på egen virkelighetsoppfatning, og en kan nesten bli paranoid. Jeg har opplevd alt dette selv, og frykten for å selv være problemet slipper aldri taket. Selv om jeg VET hva jeg ble utsatt for, og hva jeg selv har gjort og ikke. 

Narsissisme er jo veldig i vinden for tiden, og vi har alle noen narsissistiske trekk. Det er lett å google seg frem til at man er det, hvis man er selvkritisk nok. Vi er også blitt mer narsissistiske i kulturen vår siste tiåret (ref. Influenser-alderen), og noen land har visstnok fjernet diagnosen fordi det er alt for mange som får den. Det blir rett og slett sett på som en mer normal personlighet for den yngre generasjonen.

En kan godt ha sterke narsissistiske trekk uten ha en personlighetsforstyrrelse. Og en vanskelig barndom kan absolutt gi slike trekk. Men når du er så bevisst på det, og tydeligvis evner å ta på deg skylden for det du mener å ha gjort, tror jeg ikke du er spesielt narsissistisk. Jeg ville ha oppsøkt psykolog og fått en skikkelig vurdering. Kanskje er det helt andre ting du trenger hjelp til, for eksempel bearbeiding av barndom eller forhold. 

Lykke til!

Anonymkode: 5d5e4...8aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke med ts men har selv lurt på om jeg har narsissisme. Som TS har jeg en vanskelig barndom der de foreldrene mine ikke så eller brydde seg særlig om mine behov og satte seg selv foran meg. Dette gjorde at jeg som barn måtte lære å tenke på meg selv når ikke foreldrene mine gjorde som en overlevesesmekanisme. Som voksen har jeg en tendens til å ikke se andre særlig når jeg er stresset, ikke har alle mine egne behov dekket osv . Landa på at jeg ikke er narsissist siden jeg har empati bare vanskelig å vise det og stort behov for å få ting på min måte. Ville bare dele tilfelle ts kjenner seg igjen. 

Anonymkode: 6c6f3...d13

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...