Michelle98 Skrevet 16. mars #1 Skrevet 16. mars Hei, jeg trenger sårt litt råd her om noen har vært i samme båt! Jeg fikk innvilget uføretrygd desember 2021. Leste vedtaket at jeg ikke fikk ung ufør fordi jeg ikke var syk nok. Tenkte ikke mer over dette før noen i familien leste brevet og mente jeg hadde krav på det. Dermed klagde jeg på vedtaket nå i juli 2024, skrev at jeg håpet de ville se på saken på nytt men regnet med at de ikke ville det. Fikk beskjed samme dag at den var tatt inn. Nå står saken til behandling hos nav 8 mnd senere. Det jeg vil frem til her er om noen har vært i samme båt og fått dette innvilget etter å ha klaget på vedtaket? Regner med at hvis de bruker 8 mnd på å legge den til behandling at det kanskje er et lite håp om at det går imellom?
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Skrevet 16. mars Hvis du har klagd med å skrive selv, og be de "se på det på nytt" er det 0% sjanse for at den går igjennom. Og behandlingstiden er ikke at de bruker 8 mnd på din sak. Det er pga køen. Har du skrevet det jeg sa så bruker de kanskje 10 min på den. Så, hvordan har du skrevet klage? Du skriver ikke noe om advokat heller så regner med at du ikke har brukt det? Anonymkode: 6ff5c...25f 1 2
Michelle98 Skrevet 16. mars Forfatter #3 Skrevet 16. mars Jeg har ikke brukt advokat, Jeg sendte selv klagen til nav 3 år etter innvilget uføre. Jeg regna med at den ikke ville bli tatt inn men var verdt et forsøk da jeg syntes begrunnelsen i brevet på hvorfor jeg ikke fikk det var merkelig. Nav skrev selv at de var ikke sikkre på om sykdommen min gikk innenfor alvorlighetsgraden dems men ikke noe annet enn det.
AnonymBruker Skrevet 16. mars #4 Skrevet 16. mars Michelle98 skrev (16 minutter siden): Hei, jeg trenger sårt litt råd her om noen har vært i samme båt! Jeg fikk innvilget uføretrygd desember 2021. Leste vedtaket at jeg ikke fikk ung ufør fordi jeg ikke var syk nok. Tenkte ikke mer over dette før noen i familien leste brevet og mente jeg hadde krav på det. Dermed klagde jeg på vedtaket nå i juli 2024, skrev at jeg håpet de ville se på saken på nytt men regnet med at de ikke ville det. Fikk beskjed samme dag at den var tatt inn. Nå står saken til behandling hos nav 8 mnd senere. Det jeg vil frem til her er om noen har vært i samme båt og fått dette innvilget etter å ha klaget på vedtaket? Regner med at hvis de bruker 8 mnd på å legge den til behandling at det kanskje er et lite håp om at det går imellom? Niks, fikk avslag. det gjør de fleste. Anonymkode: 2c3f9...904
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Niks, fikk avslag. det gjør de fleste. Anonymkode: 2c3f9...904 Oh jeg hadde advokat og fikk medhold i Trygderetten om at mye av det de først skrev var feil. Masse tid og krefter bare for å ende opp med samme resultat Anonymkode: 2c3f9...904
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Skrevet 16. mars Michelle98 skrev (22 minutter siden): Hei, jeg trenger sårt litt råd her om noen har vært i samme båt! Jeg fikk innvilget uføretrygd desember 2021. Leste vedtaket at jeg ikke fikk ung ufør fordi jeg ikke var syk nok. Tenkte ikke mer over dette før noen i familien leste brevet og mente jeg hadde krav på det. Dermed klagde jeg på vedtaket nå i juli 2024, skrev at jeg håpet de ville se på saken på nytt men regnet med at de ikke ville det. Fikk beskjed samme dag at den var tatt inn. Nå står saken til behandling hos nav 8 mnd senere. Det jeg vil frem til her er om noen har vært i samme båt og fått dette innvilget etter å ha klaget på vedtaket? Regner med at hvis de bruker 8 mnd på å legge den til behandling at det kanskje er et lite håp om at det går imellom? Alle søknader/klager/henvendelser Nav eller andre offentlige kontorer får, er du pliktige til å saksbehandle. Da ser de på saken på nytt og avgjør på nytt hva de mener om saken, på bakgrunn av det du skriver i klagen og de opplysningene som ligger i saken. Det kan være lurt av deg å snakke med fastlege eller annen behandler og be dem om å sende en legeerklæring der de argumenterer for hvorfor de mener du bør få ung ufør tillegget. Er det trygderetten som skal behandle saken din, eller er det NAV? Anonymkode: 42032...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #7 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis du har klagd med å skrive selv, og be de "se på det på nytt" er det 0% sjanse for at den går igjennom. Og behandlingstiden er ikke at de bruker 8 mnd på din sak. Det er pga køen. Har du skrevet det jeg sa så bruker de kanskje 10 min på den. Så, hvordan har du skrevet klage? Du skriver ikke noe om advokat heller så regner med at du ikke har brukt det? Anonymkode: 6ff5c...25f Dette. Pluss at du risikerer at klagen ikke blir realitetsbehandlet hvis det tok for lang tid før klagen ble sendt inn - jeg vet ikke hvilken frist NAV opererer med her. Du må nok uansett ha nye opplysninger, eller konkret vise til feil i saksbehandlingen. Å kun be NAV se på saken på nytt hjelper nok ikke. Anonymkode: 53e69...304 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #8 Skrevet 17. mars Nav bruker utrolig lang tid. Og ofte må en ha advokat. Ser bare her på mened erstatning i forhold til arbeidsulykke 12 mnd behandling tid Anonymkode: 4de33...682
AnonymBruker Skrevet 17. mars #9 Skrevet 17. mars Jeg brukte advokat, og NAV ble regelrett "massakrert" juridisk sett. Det var faktisk den største tilfredsstillelsen - nemlig å pulverisere NAV-jævlene med advokat og juridiske paragrafer og på basis av ellers tidligere saker som er blitt praktisert i form av avgjørelser. NAV terroriserer en til døde omtrent og de har hatt de sykeste unnskyldningene for å avslå noe de åpenbart ikke skulle avslått, men heller innvilget. Hadde jeg blitt overlatt til meg selv uten advokat, så hadde det vært garantert avslag igjen. Jeg stusser dog på at du klager nesten 3 år senere. Sadistene (NAV) hadde en slags frist i brevet til meg, 6 uker (tror jeg det av) når det gjelder klage. Eller 8 uker? Men var i alle fall ikke 3 år. Så jeg vet ikke om det kommer gjennom når det gjelder din sak. Det du fikk beskjed om er sikkert "at de har mottatt klagen din", men de kan lett si at du er langt forbi fristen. Anonymkode: 0322e...deb 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Skrevet 17. mars Det høres helt rart ut at du har klagd uten noe begrunnelse for hvorfor? Du må jo ha gitt nye opplysninger for å kunne tro at saken skal ende anderledes, det sier seg selv så det er klart du har gitt nye opplysninger. Og om du ikke deler hva du har gitt av nye opplysninger så er det jo helt umulig for noen her inne å mene noe. Så dette blir et sånt "er himmelen blå?" Spørsmål... Anonymkode: 3186f...bb9 2
Michelle98 Skrevet 18. mars Forfatter #11 Skrevet 18. mars Tusen takk for alle svar her inne. Klagen gikk imellom nå og ble godtkjent! 😍 nav har sett selv at begrunnelsen de ga i vedtaket var feil samt at de hadde sett for kjapt over saken min så nå er det på plass! 3 år men verdt det! 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars #12 Skrevet 19. mars Michelle98 skrev (På 16.3.2025 den 22.44): Hei, jeg trenger sårt litt råd her om noen har vært i samme båt! Jeg fikk innvilget uføretrygd desember 2021. Leste vedtaket at jeg ikke fikk ung ufør fordi jeg ikke var syk nok. Tenkte ikke mer over dette før noen i familien leste brevet og mente jeg hadde krav på det. Dermed klagde jeg på vedtaket nå i juli 2024, skrev at jeg håpet de ville se på saken på nytt men regnet med at de ikke ville det. Fikk beskjed samme dag at den var tatt inn. Nå står saken til behandling hos nav 8 mnd senere. Det jeg vil frem til her er om noen har vært i samme båt og fått dette innvilget etter å ha klaget på vedtaket? Regner med at hvis de bruker 8 mnd på å legge den til behandling at det kanskje er et lite håp om at det går imellom? Men hva mener det familiemedlemmet med at du har krav på det? Anonymkode: e108b...b9e
AnonymBruker Skrevet 19. mars #13 Skrevet 19. mars Michelle98 skrev (På 18.3.2025 den 15.12): Tusen takk for alle svar her inne. Klagen gikk imellom nå og ble godtkjent! 😍 nav har sett selv at begrunnelsen de ga i vedtaket var feil samt at de hadde sett for kjapt over saken min så nå er det på plass! 3 år men verdt det! Dette virker litt for godt til å være sant, haha.. virket som at du skjønte at du var alt for sent ute og ikke helt fikk de kommentarene du ville ha. Så da later du som den plutselig ble innvilget dagen etter du la ut innlegget🤭 Men hvis det er sant: gratulerer så mye🥰 Anonymkode: 3003c...db8 4 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars #14 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette virker litt for godt til å være sant, haha.. virket som at du skjønte at du var alt for sent ute og ikke helt fikk de kommentarene du ville ha. Så da later du som den plutselig ble innvilget dagen etter du la ut innlegget🤭 Men hvis det er sant: gratulerer så mye🥰 Anonymkode: 3003c...db8 Hun skriver jo at klagen ble sendt i juli. Det er jo lenge siden. Anonymkode: bd5d2...3cd
AnonymBruker Skrevet 19. mars #15 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Dette virker litt for godt til å være sant, haha.. virket som at du skjønte at du var alt for sent ute og ikke helt fikk de kommentarene du ville ha. Så da later du som den plutselig ble innvilget dagen etter du la ut innlegget🤭 Men hvis det er sant: gratulerer så mye🥰 Anonymkode: 3003c...db8 Tenkte akkurat det samme! Når NAV har gitt avslag på ung ufør og du tre år senere kun sender de et lite notat med beskjed om å se på saken på nytt er det større sjanse for at det skal fryse til is i helvete enn at NAV endrer på avgjørelsen. Anonymkode: e108b...b9e 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars #16 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun skriver jo at klagen ble sendt i juli. Det er jo lenge siden. Anonymkode: bd5d2...3cd Veldig tilfeldig at svaret på klagen kom bare noen få dager etter at TS skrev HI da, eller? En klage sendt tre år etterpå, uten begrunnelse? Dette tror jeg ikke noe på… Anonymkode: 53e69...304 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars #17 Skrevet 19. mars Klager kan ikke behandles hvis det er gått mer enn ett år siden vedtaket ble fattet, så det høres rart ut ja. Anonymkode: 61171...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #18 Skrevet 19. mars Jeg tror heller ikke på dette, nei. Anonymkode: ad720...1de 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #19 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 12.28): Jeg brukte advokat, og NAV ble regelrett "massakrert" juridisk sett. Det var faktisk den største tilfredsstillelsen - nemlig å pulverisere NAV-jævlene med advokat og juridiske paragrafer og på basis av ellers tidligere saker som er blitt praktisert i form av avgjørelser. NAV terroriserer en til døde omtrent og de har hatt de sykeste unnskyldningene for å avslå noe de åpenbart ikke skulle avslått, men heller innvilget. Hadde jeg blitt overlatt til meg selv uten advokat, så hadde det vært garantert avslag igjen. Jeg stusser dog på at du klager nesten 3 år senere. Sadistene (NAV) hadde en slags frist i brevet til meg, 6 uker (tror jeg det av) når det gjelder klage. Eller 8 uker? Men var i alle fall ikke 3 år. Så jeg vet ikke om det kommer gjennom når det gjelder din sak. Det du fikk beskjed om er sikkert "at de har mottatt klagen din", men de kan lett si at du er langt forbi fristen. Anonymkode: 0322e...deb Sadistene, jævlene, de massakrerte terroristene som .. sørger for at du har noe å leve av. Snål hvordan verden har blitt. For øvrig skjønner jeg ikke begrunnelsen for klagen til TS, jeg ville vurdert å legge ved tilleggsopplysninger ved å for eksempel laste opp vedlegg til saken på nettsidene til NAV. "Å se på saken på nytt" er ingen begrunnelse. Anonymkode: 07246...020 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars #20 Skrevet 20. mars Kjenner mange som har tatt tilsvarende saker til trygderetten, der NAV typisk er enig med seg selv. Og det er typisk en lege som aldri har møtt deg, som ser din uføregrad på 70, 80% - altså over 50% - og som likevel mener at pasienten og klienten ikke er "syk nok". Da faller ung ufør fra. Helt uavhengig av hva behandlende leger og sosionomer måtte mene. Det er ikke i lovens intensjon og faktisk helt på tvers av loven, men advokater pleier å råde NAV kunder fra å kjempe imot. NAV er en juggernaut og i verste fall sitter du igjen med advokatkostnader tilsvarende 2-3 årsinntekter for en minsteufør. Det er et hårreisende urettferdig system og det er lite vi kan gjøre med det. Anonymkode: 7cf22...524 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå