Gå til innhold

Hjelpetjenester for unge?

navnelapp

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen her har brukt hjelpetjenester for å snakke om egen psyke på enten anonym chat eller over telefon? Da refererer jeg til eksempelvis Mental Helse Ungdom, Kors på Halsen, SnakkOmPsyken, Kirkens SOS osv.

Er nå i slutten av 20-årene, disse tjenestene er tilrettelagt de under 18, men tenker på hva jeg kan opplyse til barn og unge jeg selv kjenner. Selv pleide jeg å dele innlegg på Tumblr for å prate med fremmede som var i samme båt, snakket med helsesykepleier på skolen (som var tilstede 2-3 ganger i uka) og drop-in på helsestasjon for unge. Det var et problem at jeg ikke ville at foreldrene mine skulle vite noe, da de er fra en kultur der mental helse er nedprioritert, så å snakke med demselv eller å dra til BUP var ikke et alternativ.

Uansett - så visste jeg ikke om overnevnte nett-tjenester før nå, opplyses de om på skolen? Kan ikke huske at helsesykepleier nevnte noe annet enn BUP til samtaleterapi og eventuelt utredning. Noen her som har brukt dem tidligere eller bruker dem nå, hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobber med å reise ut til skoler og holde foredrag for elever. Vi opplyser alltid om nettbaserte hjelpetjenester de kan kontakte på chat, melding eller telefon.

Anonymkode: cd9f6...b5b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er rusproblematikk så er blå kors kompasset en veldig fin tjeneste. Der kan man få gratis samtaleterapi med terapeut eller psykolog både fysisk og på nett. Tilbud for de i alderen 13-35 :) Mange ungdommer som strever kan jo ha foreldre som drikker for mye eller ruser seg, er avhengig av sterke smertestillende etc. 

Anonymkode: a8dca...1e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sidetmedord.no

Anonymkode: b77b2...0f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber med å reise ut til skoler og holde foredrag for elever. Vi opplyser alltid om nettbaserte hjelpetjenester de kan kontakte på chat, melding eller telefon.

Anonymkode: cd9f6...b5b

Hvilke temaer holdes det foredrag om, er det skolene selv som rekrutterer dere? Så fint at dere også opplyser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det er rusproblematikk så er blå kors kompasset en veldig fin tjeneste. Der kan man få gratis samtaleterapi med terapeut eller psykolog både fysisk og på nett. Tilbud for de i alderen 13-35 :) Mange ungdommer som strever kan jo ha foreldre som drikker for mye eller ruser seg, er avhengig av sterke smertestillende etc. 

Anonymkode: a8dca...1e1

Enig! Har selv tenkt på tjenester som er spesialisert på et tema vs. de som skal nå ut til "alle", rusproblematikk er jo dessverre utbredt. Kanskje derfor de har terapeuter og psykologer, flere av tilbudene har voksne frivillige som hjelper de unge. Hvordan fikk du selv høre om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Sidetmedord.no

Anonymkode: b77b2...0f5

Hva syntes du, og brukte du chat/forum/veiledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å jeg husker det var vanskelig når mitt barn trengte hjelp. Hun drev på med selvskading og likte ikke å snakke med psykologer. For det ble for pedagogisk som hun sa. Hun ville ha nesten som ei venninne som hun kunne prate med. Og som ikke var moren hennes. For jeg prøvde så godt jeg kunne. Jeg måtte ta kontakt med familievernkontoret. Dem kom med forslag til hjelp. Dem anbefalte dem som tar utdanning i psykiatrien. Dem hadde en tjenesten snakk med meg eller noe. Men jeg husker at jeg var frustrert for å klare å hjelpe henne.  Heldigvis bedre no. Men fortsatt en del svingninger. Skal ikke mye til for å vippe henne ned. Men hun er klar over det. Og jeg synes hun er flink til løfte seg opp igjen. 

Anonymkode: 5b9de...ece

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Å jeg husker det var vanskelig når mitt barn trengte hjelp. Hun drev på med selvskading og likte ikke å snakke med psykologer. For det ble for pedagogisk som hun sa. Hun ville ha nesten som ei venninne som hun kunne prate med. Og som ikke var moren hennes. For jeg prøvde så godt jeg kunne. Jeg måtte ta kontakt med familievernkontoret. Dem kom med forslag til hjelp. Dem anbefalte dem som tar utdanning i psykiatrien. Dem hadde en tjenesten snakk med meg eller noe. Men jeg husker at jeg var frustrert for å klare å hjelpe henne.  Heldigvis bedre no. Men fortsatt en del svingninger. Skal ikke mye til for å vippe henne ned. Men hun er klar over det. Og jeg synes hun er flink til løfte seg opp igjen. 

Anonymkode: 5b9de...ece

Tusen takk som deler, håper det fortsetter å gå bedre med både deg og datteren din! Husker jeg selv støttet meg på venninner, men det ble ganske psykisk belastende for dem også, så derfor det ble anonyme online steder etterhvert. Vet du hvordan det var for henne å snakke med de som tok psykiatrisk utdanning, var de mer "likesinnede" enn psykologene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...