Hopp Skrevet 16. mars #1 Del Skrevet 16. mars Kjøpe linbukse for første gang i mitt liv på Fretex hin dagen, luftig og fin, klar for sommeren. Den var billig, og den var krøllete, og noen fortalte meg at lin kan ikke strykes, den ville da rett og slett smelte. Så da er spørsmålet; Vil jeg måtte for evig gå rundt med krøllete linbukse, er det det folk gjør, eller hva ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Del Skrevet 16. mars Jeg har ikke strykejern, men henger opp linplagg når de er våte for da henger de seg rette. Anonymkode: 73fe6...016 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Del Skrevet 16. mars Stryker alle mine linbukser (5), hatt de i en god del år og denne smelte effekten har jeg ikke sett mye til. Det er så stor forskjell på lin som er strøket og de som ikke gidder Bunadskjorter er jo av lin og strykes uten store problemer for som husfliden sier det så godt: "det finnes ikke noe som heter strykefri lin, for de som skulle tenke den tanken." https://www.norskflid.no/bunad/tips-og-raad/stryking-av-lin-skjorte/ Her er noen gode tips https://omo.no/klesvask/hvordan-vaske-lin/ Hvordan stryke lin? Det er anbefalt å stryke lin på medium temperatur. Bruk dampfunksjonen på strykejernet, eller fukt plagget lett før du stryker det. Mens noen anbefaler at du fukter plagget, legger den i en ren plastpose og lar den ligge i et par timer for jevn fuktighet, så holder det også med en sprayflaske om du har dårlig tid. Men det kan være greit å sette av litt tid når du skal stryke lin – spesielt om det er snakk om å stryke bunadskjorte. PS! Heng opp plagget etter stryking og la det henge til det er helt tørt. Da vil det holde seg rynkefritt mye lenger. Anonymkode: dfd4b...4c4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #4 Del Skrevet 16. mars Lin tåler fint å strykes og tåler like høy temperatur som bomull. Men sjekk om buksa er 100 % lin eller om den er blandet med noe syntetisk. Hvis den er delvis syntetisk tåler den ikke så høy temperatur. Anonymkode: 45099...dfb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Del Skrevet 16. mars Bruker steamer. Anonymkode: ac605...37c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Del Skrevet 16. mars Lin kan absolutt strykes! Mine linplagg blir også fine hvis jeg sprayer dem med litt vann og rister/glatter på dem med fingrene noen timer før bruk. Men jeg foretrekker å stryke 👍🏻 Anonymkode: 9b7e9...a5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Del Skrevet 16. mars Ikke noe problem å stryke lin, må bare ikke ha full varme. Men personlig synes jeg ikke lin er like fint når det er stryke-rett. Lin skal ha litt struktur og sjarm, man skal se at det er lin. Så vask buksa, strekk den mens våt og heng den opp for å tørke. Det pleier å holde på lin. Anonymkode: e09f9...02f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #8 Del Skrevet 17. mars Hopp skrev (17 timer siden): Kjøpe linbukse for første gang i mitt liv på Fretex hin dagen, luftig og fin, klar for sommeren. Den var billig, og den var krøllete, og noen fortalte meg at lin kan ikke strykes, den ville da rett og slett smelte. Så da er spørsmålet; Vil jeg måtte for evig gå rundt med krøllete linbukse, er det det folk gjør, eller hva ? herrefred for noe tull. Lin kan du stryke på aller høyeste varme. Og lin krøller, enten det er dyrt eller billig. Anonymkode: 4f917...d5a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #9 Del Skrevet 18. mars Selvfølgelig kan lin strykes. Og jeg synes all lin blir mye finere da, en ser ut som en hjemløs person hvis ikke, (Jada det henges fint opp etter vask, men resultatet blir fremdeles ekstremt mye bedre med stryking). Så alle mine lin plagg blir strøket på ganske høy temperatur. Anonymkode: c21af...60e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hopp Skrevet tirsdag kl 10:54 Forfatter #10 Del Skrevet tirsdag kl 10:54 Basert på tilbakemeldinger i denne tråden konstaterer jeg at lin kan strykes. - end story - 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet tirsdag kl 13:10 #11 Del Skrevet tirsdag kl 13:10 Lin blir fort skrukkete ved bruk, selv om man stryker linklær, men det er sånn det er; lin skal ikke se nystrøkne ut ved bruk. Likevel må man stryke etter vask, for lin som bare har fått tørke uten en omgang med strykejernet etterpå har null fasong pga plaggene er så knørvete etter vask. Men det er litt av sjarmen med lin Jeg har flere kjoler, shorts, skjørt, bluser, bukser i lin; ufattelig godt å bruke på varme dager❤️ Kjøpte ei bukse nå for ikke så lenge siden som er 50% lin og 50% bomull, mtp å bruke nå i vår og likedan tidlig høst; den skrukker seg også litt ved bruk, men ikke så mye som klær i 100% lin. Et tips etter å ha brukt feks linkjole en dag er å henge den på en kleshenger på badet; varmen og dampen fra dusjen vil rette ut skrukkene i betydelig grad (jeg stryker alltid når linklær er nyvasket, men gidder ikke stryke de på nytt hvis jeg skal ha samme buksen på meg dagen etter…..da henges den opp på badet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet tirsdag kl 17:22 #12 Del Skrevet tirsdag kl 17:22 Bruker steamer. Men du kan stryke lin, det går helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå