Gå til innhold

Sende i barnehagen? 48 timer diaré, usikker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn kastet opp siste gang torsdag i 11 tiden, og vært helt fin etter dette. Spiser, drikker og er like aktiv som normalt. Ingen diaré verken torsdag eller fredag. Normalt har han 3 bæsjebleier i løpet av en dag. I går hadde han kun en bleie, der avføringen er bløtere enn vanlig (men ikke diaré, dvs rennende). Gikk gjennom klær likevel, mistenker det er en blanding av at han har vært syk + at han ikke bæsjet fredagen. 

Idag hadde han to bleier etter hverandre, der jeg vil si siste bleien er litt mer bløt enn i går men vil fortsatt ikke kalle det diaré bløt. Men gikk gjennom klær. Avføringen lukter svært dårlig. Barnehagen regner diaré som 3 eller flere bleier med vannaktig avføring, kan jeg da sende imorgen? Eller bør jeg holde hjemme til tross for at det kun er 2 bleier og at disse ikke er direkte rennende/vannete men bløtere enn vanlig?  

Anonymkode: d67de...51c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min grunnregel er at om jeg er i tvil, så holder jeg hjemme en ekstra dag. Så basert på det du skriver, så ville jeg holdt han hjemme en dag til og sett det an. Om han er sprek og med normal appetitt og bæsj i morra, sender du på tirsdag med god samvittighet. 

Anonymkode: 655da...12a

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min sønn kastet opp siste gang torsdag i 11 tiden, og vært helt fin etter dette. Spiser, drikker og er like aktiv som normalt. Ingen diaré verken torsdag eller fredag. Normalt har han 3 bæsjebleier i løpet av en dag. I går hadde han kun en bleie, der avføringen er bløtere enn vanlig (men ikke diaré, dvs rennende). Gikk gjennom klær likevel, mistenker det er en blanding av at han har vært syk + at han ikke bæsjet fredagen. 

Idag hadde han to bleier etter hverandre, der jeg vil si siste bleien er litt mer bløt enn i går men vil fortsatt ikke kalle det diaré bløt. Men gikk gjennom klær. Avføringen lukter svært dårlig. Barnehagen regner diaré som 3 eller flere bleier med vannaktig avføring, kan jeg da sende imorgen? Eller bør jeg holde hjemme til tross for at det kun er 2 bleier og at disse ikke er direkte rennende/vannete men bløtere enn vanlig?  

Avføringen blir hard om det går for lang tid.. Ikke bløt! Så det er nok sykdom, diare. Spes pga lukt og konsistens.. Hold hjemme til det hardner 48t fra da..

Anonymkode: 60955...499

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det går gjennom klær og lukter sånn så holder du selvsagt ungen hjemme. 

Anonymkode: 326ec...617

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke et tvilstilfelle. Hold hjemme til avføringen er normal. 

Anonymkode: 1d33f...d1b

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Barnet er ikke sykt ut fra beskrivelsen. Som for de fleste mennesker er selvsagt avføringen annerledes etter at en har vært syk. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Barnet er ikke sykt ut fra beskrivelsen. Som for de fleste mennesker er selvsagt avføringen annerledes etter at en har vært syk. 

Avføringen er også slik når man har omgangssyken, som dette barnet har.

Anonymkode: 5b2f4...c02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om barnets avføring lekker gjennom klærne så holder du hjemme. Kan garantere deg at de ansatte i bhg blir lite fornøyde om de vet barnet har hatt omgangssyke og de må ringe deg fordi du har sendt barnet i bhg med diaré.

Anonymkode: 0abbe...119

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vær så, vær så snill å holde hjemme til alle symptomer er normale. Vi får stadig barn som er sånn halvdårlige etter omgangssyken tilbake i barnehagen. Skulle ønske flere foreldre bare aksepterte at barna deres er syke og tillot barna å bruke den tiden det tar å bli frisk. Sånne tilfeller som dette vil være med på å opprettholde smitten, og er du ekstra heldig får dere en ny runde om noen uker når viruset har fått formere seg. 

Anonymkode: 44210...fc9

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er i tvil. Jeg ville holdt barnet hjemme en dag for sikkerhets skyld

Anonymkode: ffd27...aa4

Skrevet

selvsagt holder du han hjemme.. er ikke liiiiitt tvil engang.. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at du er usikker, men det der er garantert diare. Når det både lukter dårlig, går gjennom klærne og det har vært oppkast i forkant, så er det ikke noe å tenke på engang. Husk at det er 48 timer etter siste bløte levering i bleien, så det blir to hjemmedager til på dere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde holdt barnet hjemme en dag til i dette tilfellet, siden dere vet at han har hatt omgangssyke. Noen barn får lett bløtere bleier, og det kan gå gjennom klærne i blant uten at det er noe unormalt eller smittsomt. Men siden dette er uvanlig for deres barn, og barnet faktisk har kastet opp selv om det er en stund siden nå, er det fare for at det ikke er helt friskt. Det kan godt hende det er et resultat av en mage i ulage etter sykdommen. Men det kan også være at det er siste del av infeksjonen, og at det er fare for smitte via avføringen som går gjennom klær. Og omgangssyke er så kjipt, så ikke ta sjansen på at det spres videre. 

Anonymkode: 11c08...740

• Liker 1
Skrevet

Barn skal holdes hjemme til 48 timer ETTER siste diarébleie eller oppkast i vår barnehage:nikke:

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du holde barnet ditt hjemme en dag eller to til. Når avføringen går igjennom klærne så er ikke avføringen normal nei. Jeg hadde blitt rasende om ungen min hadde måttet blitt skiftet på i bhg fordi en annen hadde sendt ungen sin i bhg vel vitende om at ungen kan lekke bæsj igjennom klærne.. 

Anonymkode: 7d92e...147

AnonymBruker
Skrevet

48 timers regelen er der for å stoppe smitten. Kanskje ble din gutt smitta fordi noen andre ikke tok regelen så nøye? Har du lyst til å være skyld i det samme?

Anonymkode: b48c8...54f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

48 timers regelen er der for å stoppe smitten. Kanskje ble din gutt smitta fordi noen andre ikke tok regelen så nøye? Har du lyst til å være skyld i det samme?

Anonymkode: b48c8...54f

Takk for svar til alle som har tatt seg tid.

Selvfølgelig ikke, har du lest innlegget? Barnet mitt har ikke diaré i form av rennende avføring, men en bløtere avføring enn vanlig som lukter. Derfor var jeg usikker . 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar til alle som har tatt seg tid.

Selvfølgelig ikke, har du lest innlegget? Barnet mitt har ikke diaré i form av rennende avføring, men en bløtere avføring enn vanlig som lukter. Derfor var jeg usikker . 

Screenshot_20250317_054407_SamsungInternet.thumb.jpg.fa32f2ef584f465471e7657e4d00f9c6.jpg

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320938#bristol-stool-chart

Anonymkode: 5b2f4...c02

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ville holdt hjemme siden det lukter sykdom av bæsjen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Slik du beskriver høres det ut som diaré. Hold barnet hjemme 48 timer etter siste bleie. Da kan barnet gå i barnehagen kanskje utpå dagen tirsdag. Kommer an på når siste bleie kom i går.

Anonymkode: a061c...942

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...