AnonymBruker Skrevet 17. mars #41 Del Skrevet 17. mars Vi har fått en slags industrilukt om vi har hatt sentrifugen på mer enn 1200, med en vask på 60 gader og lavere. En vaks på 90+ grader går det fint med høyere sentrifugering. Helt ny maskin. 1,5 år gammel. Anonymkode: ee016...ee0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 17. mars #42 Del Skrevet 17. mars (endret) Hos oss er det slik at mørke klær lukter raskere enn lyse klær, uavhengig av materiale. En vaskemaskin vi hadde fikk et lag utenpå trommelen av sammenfiltret støv/smuss/såperester som hadde bygget seg opp fordi vi bare brukte flytende såpe og ikke pulver, og ikke visste at det var lurt med kokvask innimellom. Det gikk ikke så bra når vi farget noen klær mørkeblå og all fargen satt seg i belegget, men det forklarte lukten. Det finnes dessverre mange plasser på en maskin det det kan sette seg rester av ting og som er vanskelig å komme til for å rengjøre. Jeg må innrømme at jeg har forsøkt både oppvaskmaskintablett og klor i ren desperasjon. Og pirkerens med lommelykt, klut og q-tip i alle de små hullene i belgen. Jeg tipper hovedproblemet er for lite vann, for lav temperatur og for mild såpe uten enzymer pga moderne maskin. Som over tid gir problemer. Endret 17. mars av Elle Melle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #43 Del Skrevet 17. mars Jeg har opplevd dette med et syntetisk plagg. Googlet meg frem til at lukten ville forsvinne når plagget tørket, men jeg orket ikke ha det i hus. Luktet helt forjævlig, kjemisk og brent. Fant dessverre ikke noen løsning. Men hvis du f.eks. har et slikt plagg som sitter fast inne i maskinen et sted vil jeg tro at det kunne satt lukt på alt mulig. Anonymkode: 57450...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet torsdag kl 16:41 #44 Del Skrevet torsdag kl 16:41 Fant du noe som hjalp på problemet, TS? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:31 #45 Del Skrevet lørdag kl 08:31 Jeg tror jeg vet hva som kan hjelpe. Alle klær som har fått denne lukta må bløtlegges i eddikvann over natta. Har du badekar så er det kjekt å bruke. Til ei 10-liters bøtte kan du bruke 1/3 flaske eddik, resten vann. Målet er ikke så nøye, så lenge det ikke bare er en liten dæsj eddik. Når det har ligget over natta, eller gjerne enda lenger, vasker du det som vanlig. Legg gjerne inn en ekstra skylling og bruk lav dosering vaskemiddel. Ikke bruk skyllemiddel. Tipper dette fjerner lukta. Har funket her for oss, på svett gymtøy som har ligget i bag med vått håndkle i lange tider, stinker helt grusomt. Alt ble som nytt. Dette funker på sure sko også, men da må det gjerne enda mer eddik til, og noen flere timer. Anonymkode: 8985c...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:39 #46 Del Skrevet lørdag kl 08:39 Vask på høyere temperatur over lengre tid. De fleste maskiner har også rense program som kjøres , og si heter tub clean. Anonymkode: 18bad...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:17 #47 Del Skrevet søndag kl 00:17 adiiida skrev (På 17.3.2025 den 0.23): Føler ikke at det er så mye produkter, har variert litt på merke flytende vaskemiddel, bruker nøytralt vaskemiddel til sportstøy, samme type skyllemiddel hele veien. Det vi har brukt spesielt etter dette kom er den Omo rensen som er laget for vaskemaskiner og etterpå eddik, som det refereres til mange steder. Men riktig at vi ikke har brukt pulver. Det får vi prøve 👍 Ift. kokvask så henvises det til at maskinens egne renseprogram tilsvarer dette. Men kan selvfølgelig prøve med et annet program på høy varme. Vi burde kanskje tatt kontakt med produsent tidligere, men som sagt så har vi sett på det som litt vanskelig når ikke alle plaggene i vasken lukter, bare noen. Riktig god kveld til deg! At legfolk anbefaler eddik betyr ikke at vaskemaskinprodusentene mener at eddik er noe du skal putte i vaskemaskinen. Eddik er like lite egnet til bruk i vaskemaskin som skyllemiddel. Omtrent alt du kjøper i dag og har kjøpt minst de siste ti årene, så står det på bruk ikke skyllemiddel. Eneste måte å løse dette problemet på er nok å kjøpe ny maskin og slutte med eddik, renseprodukter og skyllemiddel. Anonymkode: 9bb99...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå