Gå til innhold

Vond lukt fra noe vasket tøy fra vaskemaskin - begynner å bli desperat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er et mysterium 😅

Hvis jeg var deg, ville jeg gjort det jeg foreslo tidligere i tråden; løsne det du kan av slanger og div., og rense og vaske dette for hånd. Rens også avløpet nøye mens du er i gang! 

Anonymkode: f8e09...4e3

PS: Er dere sikre på at maskinen faktisk vasker på den temperaturen dere stiller inn? Jeg hadde en gang vaskemaskin hvor "temperaturfunksjonen" tok kvelden og alt ble vasket med kaldt vann.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er et mysterium 😅

Hvis jeg var deg, ville jeg gjort det jeg foreslo tidligere i tråden; løsne det du kan av slanger og div., og rense og vaske dette for hånd. Rens også avløpet nøye mens du er i gang! 

Ja, har renset alt tenkte jeg (sluk i gulv, doseringskammer, ventil i bunn). Men når jeg står å ser på den nå har jeg ikke renset den slangen som fører vann inn i maskin. Så det får bli morgendagens tiltak! 🕵🏻‍♀️
Eneste som ikke gir mening i det, er at det ikke er alle plagg i en vask som lukter 🤯

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

PS: Er dere sikre på at maskinen faktisk vasker på den temperaturen dere stiller inn? Jeg hadde en gang vaskemaskin hvor "temperaturfunksjonen" tok kvelden og alt ble vasket med kaldt vann.

DET var også et veldig godt poeng! Nei det er vi jo på en måte ikke. Tøyet er alltid kaldt når vi tar det ut, men har tenkt at det er fordi det skylles i kaldt vann til slutt? 

AnonymBruker
Skrevet
adiiida skrev (6 minutter siden):

DET var også et veldig godt poeng! Nei det er vi jo på en måte ikke. Tøyet er alltid kaldt når vi tar det ut, men har tenkt at det er fordi det skylles i kaldt vann til slutt? 

Rens den slagen som fører vann inn i maskinen!

Det er vanlig at det skylles i kaldt vann. Jeg ville fulgt med på de neste vaskene om temperaturen er riktig underveis i vakseprogrammet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rens den slagen som fører vann inn i maskinen!

Det er vanlig at det skylles i kaldt vann. Jeg ville fulgt med på de neste vaskene om temperaturen er riktig underveis i vakseprogrammet.

Det er på to-do lista i morgen tidlig! 
Og det med å sjekke temperaturen, det har jeg ikke tenkt på en gang. Takk! ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som du gjør alt riktig og har forsøkt det meste. Ser du har enda en ting å sjekke i morgen. 

Jeg har derimot også hatt dette problemet. Prøvd alt, prøvd mer, ingenting har virka. Min konklusjon var at disse klærne på et tidspunkt har blitt litt for lenge i maskina eller blitt tørka dårlig - og så blitt kroniske stinkbomber ved tegn til fuktighet, f.eks etter vask eller annet som fører til fuktige kår. Noen plagg har lettere for å ta til seg lukt enn andre, avhengig av stoffer og kvalitet. Klærne ble til slutt kasta. Farvel, for alltid. 

Lykke til.

Anonymkode: 7b2e0...8d6

AnonymBruker
Skrevet
adiiida skrev (2 minutter siden):

Vi mistenker nå at vår ikke varmer mer pga lukt på håndklær etter kun en tørk. 

Anonymkode: 9e01d...508

Skrevet
adiiida skrev (49 minutter siden):

Nei, er det som er så rart, det er både bomull og polyesterplagg. 
Har også skjedd med håndklær, mens sokker og undertøy har klart seg fint. 

Vi forstår absolutt ingenting, for vi gjør alt som alle skriver over her. Renset maskinen, lar døra stå oppe, kjørt dampprogrammer osv. Eneste jeg ikke har prøvd er å kjøre tøyet på 90 grader. Tenker det blir det neste, for det er jo uansett ødelagt med den lukta. 

Og for å presisere, denne lukten er der når tøyet tas ut av maskinen, så det har ikke noe med tørkingen å gjøre som vi kan forstå. 

det er vel ikke noe som sitter fast inni trømmel ?? Sjekk med en lommelykt hvis du kan.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
adiiida skrev (50 minutter siden):

Nei, er det som er så rart, det er både bomull og polyesterplagg. 
Har også skjedd med håndklær, mens sokker og undertøy har klart seg fint. 

Vi forstår absolutt ingenting, for vi gjør alt som alle skriver over her. Renset maskinen, lar døra stå oppe, kjørt dampprogrammer osv. Eneste jeg ikke har prøvd er å kjøre tøyet på 90 grader. Tenker det blir det neste, for det er jo uansett ødelagt med den lukta. 

Og for å presisere, denne lukten er der når tøyet tas ut av maskinen, så det har ikke noe med tørkingen å gjøre som vi kan forstå. 

Har du tatt ut pluggen i bunnen? Der samler det seg ting i blandt.

Anonymkode: 1c250...d4e

AnonymBruker
Skrevet
adiiida skrev (2 timer siden):

Vi opplever at noe av tøyet fra vaskemaskinen vår lukter ekstremt vond når det er nyvasket. 
Lukten er en slags syrlig svovelaktig lukt. 
Når tøyet har tørket lukter det ikke, men dersom det blir litt fuktig fordi den som bruker det blir varm/klam kommer lukten med en gang. 

Vaskemaskinen er 5 år gammel, jevnlig fulgt opp med vask av belg og trommelrens. 
Har kjørt den nå med både Omo rens, eddik. Tatt ut såpe/skyllemiddelkammer og renset det.

Tøyet det lukter av er av ulikt materiale og alder. 
Vi har kjørt det på mange programmer, blant annet Hygienedamp, men lukta sitter i. Har forsøkt med bare de plaggene i maskin (liten vask) 
Skjer i snitt med 4-6 plagg pr vask. 

I den farta her har vi snart ikke noe tøy igjen. 
Noen som har noen gode ideer på hva vi kan gjøre? 
Vurderer å kjøpe ny vaskemaskin, men det er jo litt kjedelig når den i utgangspunktet virker helt greit, uten om dette som har pågått noen uker nå. 

Vi har kommunalt vann, og merker ikke noe til lukt fra noen andre kraner eller oppvaskmaskin. 

Med så mye ulike produkter og i tillegg eddik i vaskemaskinen så er du heldig som fortsatt har en vaskemaskin som fungerer. 
Dette burde du jo ha reklamert på til vaskemaskinens merkeverksted før du begynte med alle disse ulike forsøkene. 

Det eneste du vel ikke har prøvd er det som er anbefalt, bruke vanlig vaskemaskinpulver og kjøre en kokvask minst en gang i måneden for å holde maskinen «frisk». 

Anonymkode: 9bb99...5d9

AnonymBruker
Skrevet
adiiida skrev (20 minutter siden):

Bare hyggelig! Håper du finner ut av det. Gi gjerne en oppdateriing, for er så nysgjerrig på dette mysteriumet!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med så mye ulike produkter og i tillegg eddik i vaskemaskinen så er du heldig som fortsatt har en vaskemaskin som fungerer. 
Dette burde du jo ha reklamert på til vaskemaskinens merkeverksted før du begynte med alle disse ulike forsøkene. 

Det eneste du vel ikke har prøvd er det som er anbefalt, bruke vanlig vaskemaskinpulver og kjøre en kokvask minst en gang i måneden for å holde maskinen «frisk». 

Anonymkode: 9bb99...5d9

Føler ikke at det er så mye produkter, har variert litt på merke flytende vaskemiddel, bruker nøytralt vaskemiddel til sportstøy, samme type skyllemiddel hele veien. 
Det vi har brukt spesielt etter dette kom er  den Omo rensen som er laget for vaskemaskiner og etterpå eddik, som det refereres til mange steder. 

Men riktig at vi ikke har brukt pulver. 
Det får vi prøve 👍
Ift. kokvask så henvises det til at maskinens egne renseprogram tilsvarer dette. Men kan selvfølgelig prøve med et annet program på høy varme. 

Vi burde kanskje tatt kontakt med produsent tidligere, men som sagt så har vi sett på det som litt vanskelig når ikke alle plaggene i vasken lukter, bare noen. 

Riktig god kveld til deg! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruk ekstra skittent og ekstra skylling om du har det som en valgmulighet. Nyere maskiner er desverre altfor gniene på vannmengde.

Anonymkode: d46b9...ea8

Dette er et viktig poeng.

Maskinene nå til dags bruker lite vannmengde. Jeg har derfor aldri full maskin, og jeg har alltid på ekstra skylling. Hvis jeg ser at det finnes såperester når vasken er ferdig, kjører jeg en ekstra runde med skylling, eller et kortprogram uten å ha i vaskemiddel.

Jeg lurer på om TS har for full maskin, og at klærne dermed ikke blir helt rene.

Anonymkode: 02c51...f8e

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å bløtlegge de plaggene som er rammet i svakt salmiakkvann. La de ligge en times tid, skyll de - og hiv de på vask som vanlig. Det har berget klær her som eddik trikset ikke har fungert på.

Anonymkode: d5821...77d

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problem for noen år siden. Løste seg ikke før vi kjøpte ny vaskemaskin. 

Anonymkode: 194fb...0ed

Skrevet (endret)

Du skrev at maskinen veier klærne selv og doserer vaskemiddel. Jeg synes det fort blir altfor full maskin hvis man skal fylle opp f.eks 7 kg klær og dermed er jeg usikker på vaskeresultatet. Hvor full ser maskinen ut til vanlig, er den halvfull i høyden, trekvart, mer?

Som sagt før, hadde jeg byttet ut flytende vaskemiddel med pulver. Og droppe skyllemiddel - jeg har ikke brukt det på mange år.

Endret av Sniff76
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden det er kun enkelte plagg og ikke hele batchen som får vond lukt, er jeg rimelig sikker på at maskinen ikke er synderen. Dette skjer fra tid til annen her også, oftest med treningstøy. Men da er det den sure lukta, og ikke lukten som du beskriver. Prinsipp og årsaker er nok likevel det samme.

Det kan være et plagg eller to, mens resten av vasken er helt fin. Det har av en eller annen grunn kun skjedd med tøy av mørk farge.

Da er det én fullgod løsning: Bøtte, en GOD klunk eddik, lunket vann, en times dyppert.  Funker forresten veldig godt på illeluktende treningssko også.

Anonymkode: c3519...bdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
adiiida skrev (11 timer siden):

Vi opplever at noe av tøyet fra vaskemaskinen vår lukter ekstremt vond når det er nyvasket. 
Lukten er en slags syrlig svovelaktig lukt. 
Når tøyet har tørket lukter det ikke, men dersom det blir litt fuktig fordi den som bruker det blir varm/klam kommer lukten med en gang. 

Typisk for syntetiske fibre. 
Styr unna klær laget med polyester, akryl, nylon etc. 

Kjøp bomull, ull, silke, viskose, modal, ryon, etc.

Om det er en liten prosentandel syntetisk, som nylon, elastan, polyester, vil det nok helst gå bra, det er ikke det. 

Syntetiske fibre kapsler inn lukt, som lekker ut når det blir varmet opp. 

Anonymkode: 661bc...6dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Typisk for syntetiske fibre. 
Styr unna klær laget med polyester, akryl, nylon etc. 

Kjøp bomull, ull, silke, viskose, modal, ryon, etc.

Om det er en liten prosentandel syntetisk, som nylon, elastan, polyester, vil det nok helst gå bra, det er ikke det. 

Syntetiske fibre kapsler inn lukt, som lekker ut når det blir varmet opp. 

Anonymkode: 661bc...6dd

Takk for svar! 
Jeg har absolutt vært inne på tanken. Det rare er at det skjer med rene bomullsprodukter også.
I tillegg er det ikke alt man bestemmer over selv av klær. Bruker uniform på jobb, og denne er jo laget av syntetisk stoff. Har "ødelagt" to uniformer til nå.  

Skrevet
adiiida skrev (11 timer siden):

Takk for svar! 

Nei, det er ikke sånn sur oppvaskklut lukt. Det har vi opplevd hvis vi har glemt vask, men denne lukten er langt mer intens og syrlig. 

Lar alltid døren stå oppe etter vask, og kjører som sagt jevnlig rens (maskinen ber om det selv med en intervall). Da kjører den et eget renseprogram som går opp opp i 90 grader, som er det høyeste den går virker det som. 

Vurderer å kontakte et firma som tar service på vaskemaskiner, men litt «diffus» bestilling å gi. «Der lukter vondt, men bare av noen plagg».

Kontakt firma!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...