Gå til innhold

Vond lukt fra noe vasket tøy fra vaskemaskin - begynner å bli desperat

adiiida

Anbefalte innlegg

Vi opplever at noe av tøyet fra vaskemaskinen vår lukter ekstremt vond når det er nyvasket. 
Lukten er en slags syrlig svovelaktig lukt. 
Når tøyet har tørket lukter det ikke, men dersom det blir litt fuktig fordi den som bruker det blir varm/klam kommer lukten med en gang. 

Vaskemaskinen er 5 år gammel, jevnlig fulgt opp med vask av belg og trommelrens. 
Har kjørt den nå med både Omo rens, eddik. Tatt ut såpe/skyllemiddelkammer og renset det.

Tøyet det lukter av er av ulikt materiale og alder. 
Vi har kjørt det på mange programmer, blant annet Hygienedamp, men lukta sitter i. Har forsøkt med bare de plaggene i maskin (liten vask) 
Skjer i snitt med 4-6 plagg pr vask. 

I den farta her har vi snart ikke noe tøy igjen. 
Noen som har noen gode ideer på hva vi kan gjøre? 
Vurderer å kjøpe ny vaskemaskin, men det er jo litt kjedelig når den i utgangspunktet virker helt greit, uten om dette som har pågått noen uker nå. 

Vi har kommunalt vann, og merker ikke noe til lukt fra noen andre kraner eller oppvaskmaskin. 

Endret av adiiida
Skrev ikke ferdig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så ikke sånn sur lukt, som den som for eksempel kommer i en oppvaskklut som ikke har fått tørket skikkelig og er overmoden for vask?

Anonymkode: f8e09...4e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir gjerne det om det en gang har blitt liggende for lenge i maskinen, kommer tilbake selv etter vask.

Anonymkode: 7f93d...943

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke lukk døra på vaskemaskinen. La den alltid stå litt oppe.

Anonymkode: 1c250...d4e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vaskemaskinen må kjøres i høyt temperatur en gang i blant, hvis man kun vasker klær på 40-60 grader så vil det dannes vond lukt. 
Jeg kjører min på 95 grader 1 gang i uken, der vasker jeg sengetøy, håndklær, mopper osv. 

Å vaske med lave temperaturer over lang tid kan også skade maskinen. 

Sørg også for å rense godt i vaskemiddelskuffen og inni maskinen, rundt døren osv. Og la alltid døren stå åpent når den ikke er i bruk. 

Anonymkode: 9e8a1...e12

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vaskemaskinen må kjøres i høyt temperatur en gang i blant, hvis man kun vasker klær på 40-60 grader så vil det dannes vond lukt. 
Jeg kjører min på 95 grader 1 gang i uken, der vasker jeg sengetøy, håndklær, mopper osv. 

Å vaske med lave temperaturer over lang tid kan også skade maskinen. 

Sørg også for å rense godt i vaskemiddelskuffen og inni maskinen, rundt døren osv. Og la alltid døren stå åpent når den ikke er i bruk. 

Anonymkode: 9e8a1...e12

Støtter dette. Hvis det ikke er nok, ville jeg løsnet det jeg kan av slanger osv., og vasket og renset dette for hånd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! 

Nei, det er ikke sånn sur oppvaskklut lukt. Det har vi opplevd hvis vi har glemt vask, men denne lukten er langt mer intens og syrlig. 

Lar alltid døren stå oppe etter vask, og kjører som sagt jevnlig rens (maskinen ber om det selv med en intervall). Da kjører den et eget renseprogram som går opp opp i 90 grader, som er det høyeste den går virker det som. 

Vurderer å kontakte et firma som tar service på vaskemaskiner, men litt «diffus» bestilling å gi. «Der lukter vondt, men bare av noen plagg».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk eddik som skyllemiddel. Har skjedd med kle her i huset også. Mest med mørke bomullstekstilar og jeans! Eg trur det kjem av at kle har tørka for seint, og blitt "sure". Eg brukar eddik i skyllemiddelkammeret og tørketromlar kle som tek lang tid å tørke. 

Anonymkode: 7525e...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere for mye klær i maskinen om gangen, slik at det ikke blir vasket og skyllet ordentlig? Riktig vasketemperatur? Riktig dosering av vaskemiddel? Hvilket vaskemiddel bruker dere? Jeg synes vaskepulver gjør klær renest, f.eks Omo eller Biotex (hvitvask og color). Bruker dere skyllemiddel? Test ut å droppe skyllemiddel. Er det god tørk der klærne henges opp, både temperatur og lufting? Henge opp over to og to snorer slik at de tørker raskere. Det kan kanskje være at klærne får vondt lukt av tørkeprosessen, og så klarer dere ikke å vaske bort lukta etterpå.

Endret av Sniff76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne tørker antageligvis for sakte. Her blir hettene i hettegensere sure, mens resten av plagget lukter greit. Hettene er doble lag med stoff, så det tar tid. Jeg tørker foran/over ovn i tillegg til at jeg vrenger og snur på plaggene underveis. Det gjør jeg også med tykkere plagg som jeans.

De plaggene som lukter kan du kjøre en dyprens på. Det fungerer nok best for klær av bomull. Da vasker du de på vanlig måte først. Og så på et program på 60 grader med forvask og ekstra skyllinger. I forvaskkammeret tar du en spiseskje eller to med natron, og i skyllekammeret tar du litt eddik. Ingen såpe i hovedvasken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
adiiida skrev (20 minutter siden):

Takk for svar! 

Nei, det er ikke sånn sur oppvaskklut lukt. Det har vi opplevd hvis vi har glemt vask, men denne lukten er langt mer intens og syrlig. 

Lar alltid døren stå oppe etter vask, og kjører som sagt jevnlig rens (maskinen ber om det selv med en intervall). Da kjører den et eget renseprogram som går opp opp i 90 grader, som er det høyeste den går virker det som. 

Vurderer å kontakte et firma som tar service på vaskemaskiner, men litt «diffus» bestilling å gi. «Der lukter vondt, men bare av noen plagg».

Er det ingen fellesnevnere for de plaggne som lukter vondt? Det høres veldig pussig ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ingen fellesnevnere for de plaggne som lukter vondt? Det høres veldig pussig ut.

Nei, er det som er så rart, det er både bomull og polyesterplagg. 
Har også skjedd med håndklær, mens sokker og undertøy har klart seg fint. 

Vi forstår absolutt ingenting, for vi gjør alt som alle skriver over her. Renset maskinen, lar døra stå oppe, kjørt dampprogrammer osv. Eneste jeg ikke har prøvd er å kjøre tøyet på 90 grader. Tenker det blir det neste, for det er jo uansett ødelagt med den lukta. 

Og for å presisere, denne lukten er der når tøyet tas ut av maskinen, så det har ikke noe med tørkingen å gjøre som vi kan forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smurfebuss skrev (8 minutter siden):

Klærne tørker antageligvis for sakte. Her blir hettene i hettegensere sure, mens resten av plagget lukter greit. Hettene er doble lag med stoff, så det tar tid. Jeg tørker foran/over ovn i tillegg til at jeg vrenger og snur på plaggene underveis. Det gjør jeg også med tykkere plagg som jeans.

De plaggene som lukter kan du kjøre en dyprens på. Det fungerer nok best for klær av bomull. Da vasker du de på vanlig måte først. Og så på et program på 60 grader med forvask og ekstra skyllinger. I forvaskkammeret tar du en spiseskje eller to med natron, og i skyllekammeret tar du litt eddik. Ingen såpe i hovedvasken. 

Takk for svar! For å presisere, denne lukten er der når tøyet tas ut av maskinen, så det har ikke noe med tørkingen å gjøre som vi kan forstå. Jeg vrenger alltid, og tørker mye på kleshenger så det får godt med luft. 

Men dette med natron var nytt, så det skal jeg absolutt teste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
adiiida skrev (2 minutter siden):

Nei, er det som er så rart, det er både bomull og polyesterplagg. 
Har også skjedd med håndklær, mens sokker og undertøy har klart seg fint. 

Vi forstår absolutt ingenting, for vi gjør alt som alle skriver over her. Renset maskinen, lar døra stå oppe, kjørt dampprogrammer osv. Eneste jeg ikke har prøvd er å kjøre tøyet på 90 grader. Tenker det blir det neste, for det er jo uansett ødelagt med den lukta. 

Og for å presisere, denne lukten er der når tøyet tas ut av maskinen, så det har ikke noe med tørkingen å gjøre som vi kan forstå. 

Er det tøy og håndklær som eldre? Noe kan begynne å lukte funky når det blir gammelt.

Hva slags vaskemiddel bruker du? 🕵️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniff76 skrev (21 minutter siden):

Har dere for mye klær i maskinen om gangen, slik at det ikke blir vasket og skyllet ordentlig? Riktig vasketemperatur? Riktig dosering av vaskemiddel? Hvilket vaskemiddel bruker dere? Jeg synes vaskepulver gjør klær renest, f.eks Omo eller Biotex (hvitvask og color). Bruker dere skyllemiddel? Test ut å droppe skyllemiddel. Er det god tørk der klærne henges opp, både temperatur og lufting? Henge opp over to og to snorer slik at de tørker raskere. Det kan kanskje være at klærne får vondt lukt av tørkeprosessen, og så klarer dere ikke å vaske bort lukta etterpå.

Vi vasker stort sett riktig mengde ut fra hva maskinen anbefaler for programmet (står kilo i app), og bruker som regel Omo eller et flytende vaskemiddel som heter A+, samt skyllemiddel som skal nøytralisere vond lukt. Det er autodosering i maskinen, så den ordner det selv, men vi har minsket/økt doseringa nå når vi har hatt problemet uten at det har hjulpet. 
Kan selvfølgelig droppe skyllemiddel og se om det hjelper! Takk for tips! 

Tørk føler jeg ikke er problemet, vrenger stort sett alt som kan tørke sakte, og tørker det meste på kleshengere så det får mye luft rundt seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd sånn vaskemiddel som tar lukt? Det er til treningsklær, men mulig det kan fungere? 

Jeg har en sjelden gang hatt problemer med vondt lukt når mannens sokker har sneket seg med i maskinen - det lukter høgg! Det blir mindre når det tørker men ikke borte. Det må vaskes på høy nok temperatur har jeg konkludert med.

Anonymkode: 1b800...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det tøy og håndklær som eldre? Noe kan begynne å lukte funky når det blir gammelt.

Hva slags vaskemiddel bruker du? 🕵️

Både og egentlig. Skjedde i sta med en bukse, som er maks et halvt år gammel. 

Vi har maskin som doserer flytende vaskemiddel, så vi har brukt et som heter A+ og Omo. 
I helga har vi kjøpt noen sånne Omo «pods» som skulle legges rett i vaska, uten at det hjalp noe særlig. 

Takk for at du er med på detektivleken, vi er snart tom for ledetråder 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du prøvd sånn vaskemiddel som tar lukt? Det er til treningsklær, men mulig det kan fungere? 

Jeg har en sjelden gang hatt problemer med vondt lukt når mannens sokker har sneket seg med i maskinen - det lukter høgg! Det blir mindre når det tørker men ikke borte. Det må vaskes på høy nok temperatur har jeg konkludert med.

Anonymkode: 1b800...d58

Ja, jeg har prøvd sånn nøytralt treningsvaskemiddel, men jeg har ikke vasket med høyere enn 60 grader, vært redd for at tøyet skal krype. Men skjønner jo nå at det er verdt et forsøk, er ødelagt uansett med den lukta, så det kan ikke bli verre 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk ekstra skittent og ekstra skylling om du har det som en valgmulighet. Nyere maskiner er desverre altfor gniene på vannmengde.

Anonymkode: d46b9...ea8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
adiiida skrev (6 minutter siden):

Både og egentlig. Skjedde i sta med en bukse, som er maks et halvt år gammel. 

Vi har maskin som doserer flytende vaskemiddel, så vi har brukt et som heter A+ og Omo. 
I helga har vi kjøpt noen sånne Omo «pods» som skulle legges rett i vaska, uten at det hjalp noe særlig. 

Takk for at du er med på detektivleken, vi er snart tom for ledetråder 😅

Dette er et mysterium 😅

Hvis jeg var deg, ville jeg gjort det jeg foreslo tidligere i tråden; løsne det du kan av slanger og div., og rense og vaske dette for hånd. Rens også avløpet nøye mens du er i gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...