Gå til innhold

Svært allergisk kollega

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo en grunn til at det ikke er lov og ha med matpakke på buss og fly? På fly sier de jo også i fra om det er allergikere ombord. Sist jeg fløy var det en med nøtteallergi om bord. Opplevd det flere ganger. 
Du aner jo ikke om « dette mennesket « benytter offentlig transport og går på restaurant og kafé uansett. Jeg har er familiemedlem som er allergisk mot nøtter , han kan gå på cafe, men han kan ikke få « pust « med nøtter, altså ikke sitte på samme bord eller snakke med en som spiser nøtter. 

Anonymkode: 07a98...14b

Er det ikke lov med medbragt matpakke på buss og fly? Når ble det sånn? 

Anonymkode: 9b9b2...90c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ts, jeg, altså. Når man tenker over det, legger disse tingene til sammen mye begrensninger på andre. Og det er veldig sjelden at noen er så allergiske at man ikke kan være i samme rom som noen som spiser det nevnte. Det kan jo være det gjelder denne kollegaen, men jeg håper det stemmer. For det har jo vært diskutert blant fagfolk de siste årene om man har vært for tilbakeholdne tidligere og pålagt ulike institusjoner for strenge retningslinjer. Mens man nå ser at det å ikke være i samme rom som allergener, kun gjelder noen veldig få. Som andre nevner, betyr jo dette at disse menneskene ikke kan reise med buss, gå i matbutikken osv, da man ikke kan være helt trygge på å ikke eksponeres for noe via luft. Hvis ts ikke kan ha med disse tingene i kantina, kan vel heller ikke kollegaen reise kollektivt, må man anta?

Det er sikkert vanskelig for ts å så tvil ved om kollegaen virkelig har behov for så strenge restriksjoner. Så hun får sikkert ikke gjort noe med det. Men jeg forstår frustrasjonen.

Jeg husker for øvrig noe av samme problemstillingen da barna mine gikk i barnehagen. Det var en lang liste over ting vi ikke kunne ha med i matpakka, hvor det å være allergisk mot nøtter ble sidestilt med sitrusallergi som førte til eksem. Mens da mitt ene barn fikk cøliaki var det jo åpenbart at alle de andre ikke kunne slutte å ha med vanlig brød. Selvsagt! Men det ble jo samtidig veldig ulogisk at ingen kunne ha med sitrus (hvor jeg visste at det ikke var alvorlig allergi), mens alle spiste brød, som ville vært mye mer skadelig for mitt barn å få i seg. Det blir veldig ulogisk. Og unødvendig å ta hensyn til allergier som ikke er alvorlige.

Kort oppsummert, tenker jeg man må ta hensyn til alvorlige allergier på en måte som gir mening, både i barnehager og andre steder. Å ikke ha strengere restriksjoner enn strengt nødvendig syns jeg er et viktig poeng her, da det bør være gode grunner for å legge begrensninger på andres matinntak, særlig siden dette gjelder hver dag over lang tid.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser litt begge sider her. Skjønner at de kanskje overreagerer på jobb, samtidig er liksom ikke nøtter og sitrus så vanskelig å holde seg unna den tiden man er på jobb. 

Anonymkode: 9b9b2...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor har ikke ledelsen ordnet så det er tilgang på flere pauserom? Det er litt seint å fortelle besøkende hva de kan ha i matpakka når de først er til stede. 

Anonymkode: 6d297...2b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hen er så allergisk, så kan ikke hen gå på butikken, kjøpesenter, ta buss. Noen kan jo ha en bar med nøtter i vesken. 

Få er så allergisk. Og hvis, så må de nok jobbe et sted hvor de ikke omgås mye folk. Det er svært vanskelig å helgradere seg. Plutselig kommer en ny ansatt, mannen til en kollega leverer bilnøkler og spiser en klementin på vei inn osv. 

Anonymkode: 051b6...d6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Allergenene du lister opp er jo null stress å unngå for lunsj. Skjønner om mangel på jordbærsyltetøy, Nugatti og kransekake er slitsomt for en 5-åring men det tåler du vel som voksent menneske? 

Ellers mange ufordragelige tanker i denne tråden, fra å spise det man vil så kan hun bare få sjokk til å mene hun lider psykisk med falske allergier. Tydelig at dere ikke har vært glad i noen med alvorlig allergi før og sett hvor jævlig et sjokk kan se ut. 

Anonymkode: 9d462...f15

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Allergenene du lister opp er jo null stress å unngå for lunsj. Skjønner om mangel på jordbærsyltetøy, Nugatti og kransekake er slitsomt for en 5-åring men det tåler du vel som voksent menneske? 

Ellers mange ufordragelige tanker i denne tråden, fra å spise det man vil så kan hun bare få sjokk til å mene hun lider psykisk med falske allergier. Tydelig at dere ikke har vært glad i noen med alvorlig allergi før og sett hvor jævlig et sjokk kan se ut. 

Anonymkode: 9d462...f15

Det er vel ingen som hevder at det er falske allergier. Men spørsmålet er om kollegaen til ts virkelig har så sterk allergi at hun ikke kan være i samme rom som noe som inneholder frukt eller nøtter. 

Når retningslinjene fra fagfolk faktisk er at skoler og barnehager ikke skal ha totalforbud mot allergener så er det rart at et arbeidsplass skal ha det. Voksne folk klarer jo stort sett å vaske hender og la være å spise andres mat.

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/matallergi-i-barnehager-og-skoler/rad

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med at når allergien er så livstruende at denne kollegaen har levert erklæring fra legen som sier dette. En ting er å tilrettelegge felles lunsj, men når ting skal forbys på et helt bygg med mange medarbeidere og en hel kantine, da holder det ikke å si "Jeg blir dårlig av dette, så ingen kan ha det med seg..."

Så foreligger det legeerklæring tilpasser jeg meg gjerne, gjør det ikke hadde jeg fint hatt med meg mat som inneholdt disse ingrediensene.

Anonymkode: b9bb1...450

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...