Gå til innhold

Svært allergisk kollega

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet ikke hva jeg egentlig vil med denne posten.

Har en kollega som ikke tåler veldig mange vanlige matvarer. Hun tåler det ikke til det punktet hvor man ikke kan ha det i matboksen engang. 

Jeg begynner å bli ganske lei av dette. Disse matvarene spiser jeg ofte til vanlig, eller er i mye av det jeg pleier å spise. Føler jeg spiser svært begrenset kost på jobb.

Vi har også en felles kantine for besøkende som heller ikke kan ha dette. Står store plakater også til våre gjester om at de ikke kan spise dette.

Kjenner jeg begynner å bli ganske lei. Det er selvfølgelig leit for hen at hen er så allergisk, men jeg tenker da at det må være bedre å jobbe på en annen arbeidsplass hvor det er lettere å tilrettelegge/går ut over færre mennesker.

Dette høres så smålig ut av meg, men har begynt å irritere meg forferdelig over dette i det siste. Er så lei av å spise mat jeg ikke synes noe særlig om fordi hen er allergisk.

Anonymkode: ddfa0...f57

Arbeidsplasser har tilretteleggingsplikt. Dersom du ble syk og trengte tilrettelegging, ville pipa fått en annen lyd tenker jeg.

Empati har du ikke mye av, og det burde man ha når man føler jobb som involverer andre mennesker. Kanskje du burde jobbe et sted du slipper det?

Anonymkode: c8667...beb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner det er kjipt, men lol.

Litt usikker på hva du vil videre med dette, men hvis det er så dritt får du kontakte sjefen din og be vedkommende om å vurdere å si opp personen på grunn av allergien. 

Og funker ikke dette får du starte en underskriftskampanje. Kanskje allergikeren "skjerper seg" og kan akseptere litt allergiske reaksjoner nå og da så du får nyte kransekaka di. 

Alternativt samle inn penger så vedkommende får et eget, isolert kontor med egen kantine og inngang. 

Lykke til og god bedring! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da kan jo denne kollegaen ikke gå i matbutikker, ikke ta buss/trikk/fly.... Ikke dra på besøk til noen, ikke gå langs et trafikkert fortau, ikke spise ute osv. Har aldri hørt om noen som blir alvorlig allergisk av at noen har jordbærsyltetøy på brødskiva. Heller ikke av at noen spiser en yoghurt med sitron i .Nøtter skjønner jeg at kan gi allergisk anfall. Dette må vel være en allergiker som overdriver noe voldsomt.

Anonymkode: b599d...69b

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å være så allergisk mot nøtter at noen andre ikke kan spise nugatti med 9 % hasselnøtter i? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vet ikke hva jeg egentlig vil med denne posten.

Har en kollega som ikke tåler veldig mange vanlige matvarer. Hun tåler det ikke til det punktet hvor man ikke kan ha det i matboksen engang. 

Jeg begynner å bli ganske lei av dette. Disse matvarene spiser jeg ofte til vanlig, eller er i mye av det jeg pleier å spise. Føler jeg spiser svært begrenset kost på jobb.

Vi har også en felles kantine for besøkende som heller ikke kan ha dette. Står store plakater også til våre gjester om at de ikke kan spise dette.

Kjenner jeg begynner å bli ganske lei. Det er selvfølgelig leit for hen at hen er så allergisk, men jeg tenker da at det må være bedre å jobbe på en annen arbeidsplass hvor det er lettere å tilrettelegge/går ut over færre mennesker.

Dette høres så smålig ut av meg, men har begynt å irritere meg forferdelig over dette i det siste. Er så lei av å spise mat jeg ikke synes noe særlig om fordi hen er allergisk.

Om du spiser 4 måltider pr dag, er det 1460 i året, 230 av dem er lunsj på jobb.. Du overlever nok det. 5 måltider pr uke som ikke er din absolutte favoritt altså. Selvmedlidenhet på et slikt nivå er ukledelig. 

Anonymkode: b479c...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes egentlig at du gjør deg litt vanskelig, for det er da veldig mye mat du kan ta med på jobb? Husk at mandel ikke er en nøtt, så du kan spise både mandler og mandelsmør. Det finnes flere sjokoladepåleggtyper uten nøtter. 

Jeg har en sønn som er allergisk mot nøtter, men han tåler at folk spiser det rundt han, kun ved at han selv spiser det at det går galt. Men det er null problem å finne mat som ikke inneholder nøtter.

Og du kan spise nøtter og sitrus til alle andre måltider enn lunsj…

Anonymkode: a1c10...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Arbeidsplasser har tilretteleggingsplikt. Dersom du ble syk og trengte tilrettelegging, ville pipa fått en annen lyd tenker jeg.

Empati har du ikke mye av, og det burde man ha når man føler jobb som involverer andre mennesker. Kanskje du burde jobbe et sted du slipper det?

Anonymkode: c8667...beb

Ja, de har plikt å tilrettelegge hvis kollegaen skal spise felles mat. Men her er det snakk om at andre folk ikke får ha med seg mat som denne kollegaen potensielt kan reagere på, selv om maten er pakket inn og ikke i nærheten av kollegaene mat. Fullstendig paranoid og unødvendig. Og i strid med retningslinjer fra helsemyndighetene. Det virker som denne personen har et stort kontrollbehov.

Anonymkode: 37427...94f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona123 skrev (1 time siden):

Jeg skjønner det er kjipt, men lol.

Litt usikker på hva du vil videre med dette, men hvis det er så dritt får du kontakte sjefen din og be vedkommende om å vurdere å si opp personen på grunn av allergien. 

Og funker ikke dette får du starte en underskriftskampanje. Kanskje allergikeren "skjerper seg" og kan akseptere litt allergiske reaksjoner nå og da så du får nyte kransekaka di. 

Alternativt samle inn penger så vedkommende får et eget, isolert kontor med egen kantine og inngang. 

Lykke til og god bedring! 

Men hvordan skal liksom allergikeren få reaksjon av at noen andre spiser sitronjogurt? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette. Og Helsedirektoratet anbefaler det motsatte, at man IKKE fjerner allergener. Så f.eks i barnehage skal det veldig mye til. Vi har opplevd 1 barn med alvorlig nøtteallergi i BHG og da ble det forbud mot nøtter, ellers er det mange med andre allergier men aldri vært noe forbud mot verken sitrus, melk, egg eller andre ting… 

Har selv barn med allergi og selvfølgelig må barna lære seg å leve normalt, er jo livsfarlig hvis de blir vant med at alle steder er trygge, også plutselig en dag går de i et barneselskap hvor det serveres kaker med nøtter og melk i, barna har jo da ikke lært seg hvordan de skal håndtere sine egne allergier… 

Anonymkode: b5e30...f6e

Veldig enig!

Nå er jeg «heldig» som har et barn med nøtteallergi som ikke foreløpig har gitt trøbbel med pust (altså ikke livstruende eller fare for allergisjokk), men gav tidlig barnet ansvar selv (med støtte selvsagt), og har nå en fireåring som selv sier nei takk til sjokolade, da barnet vet det gir plager (har fått lov til å teste i trygge omgivelser her og fått erfare hva plagene består i, slik at barnet selv ikke ønsker å få i seg det). 

Dette gir en stor trygghet både for oss og andre rundt barnet. 

Anonymkode: 4ac94...3ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I bhg er det veldig strenge kriterier for at man skal fjerne allergener. Krever uttalelse fra spesialist. Jeg ville kontrollert at det faktisk foreligger slik dokumentasjon. Ja, det finnes selvsagt tilfeller / enkelte med alvorlig allergi, men for de aller fleste er det faktisk helt trygt at andre inntar de allergenene i samme rom

Anonymkode: 831b5...0cd

Jepp. Jeg har flere i familien med nøtteallergi som får anafylaktisk reaksjon av å spise nøtter, men kan fint innta nøtter i samme rom som alle de tre. Den ene er min mor, og hun har til og med hjulpet meg å bake en kake med nøtter i på kjøkkenet hennes da jeg var ungdom. 

Sitrus er mer forståelig fordi det kan komme partikler av det i lufta hvis den ved siden av skreller en appelsin for eksempel. 

Anonymkode: 68f99...720

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alle (!) typer nøtter, uansett prosesseringsgrad. Dvs alt fra rene nøtter i seg selv, nøttesmør, Nugatti. Vi har ikke kransekake til jul, kake med noen form for nøtteinnhold, ikke marsipangris. Man kan ikke ha nøtter på f.eks kjøleskapsgrøt, ikke ha i veska for snacks/rask energi. Ingen energibarer/mellombarer med nøtter. Osv. overraskende mye som inneholder nøtter.

I tillegg alt som inneholder sitrus, og en del bær. Kan ikke ha sitronyoghurt, sitron på salat, på reker/laks, ikke appelsin, ikke lime, ikke jordbærsyltetøy, ferske jordbær osv.

Føler det er helt ekstremt hvor mye som utgår for alle andre. Har hatt det sånn på jobb nå og begynner å bli litt lei av det.

Har selvsagt sympati for hen, men man blir jo naturlig nok lei etter hvert og tenker på seg selv også.

TS

Dvs du kan spise det meste av annen mat? Nøtteallergi kan folk dø av så ta deg sammen!

Egg, div meloner og annen frukt som ikke er sitrus osv. 

Ost,skinke,og nesten alt annet pålegg.. 

Altså, serr?

Anonymkode: d1c54...e56

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så alldeles ufordragelig av deg? 

Hvilke jobber er det du mener allergikere skal kunne ha, da? De må jo jobbe helt alene om det ikke skal "gå ut over" noen? 

Mener du, helt i alvor, at det er bedre at allergikere nektes adgang til vanlig arbeidsliv, og skal tvinges til å kun jobbe på hjemmekontor og helt alene, enn at du må leve med å ikke få ha peanøttsmør på skiven, eller appelsin til fruktpausen? 

Skjerpings!. Er det RART vi sliter med mange uføre når det er sånne holdninger folk møter når de prøver delta i arbeidslivet? Når det at du må tilrettelegge at andre kan være i arbeid ved å la være å spise enkelte matvarer de få timene du er på jobb, er helt uutholdelig for deg? 

Her er det du som er problemet. Du er en egoistisk sutrefant, er du. Selv ungene mine som nå er 3 og 7 har null problemer med at de må tilpasse seg allergikere i barnehagen og på skolen. Der er det strengt forbudt med nøtter i alle former - og ungene mine elsker peanøttsmør. Likevel mukker de ikke når jeg sier at det kan de spise på skiven hjemme, hvor de tross alt spiser 3 av 4 måltider. 

Anonymkode: 0dd4a...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 19.47):

Alle (!) typer nøtter, uansett prosesseringsgrad. Dvs alt fra rene nøtter i seg selv, nøttesmør, Nugatti. Vi har ikke kransekake til jul, kake med noen form for nøtteinnhold, ikke marsipangris. Man kan ikke ha nøtter på f.eks kjøleskapsgrøt, ikke ha i veska for snacks/rask energi. Ingen energibarer/mellombarer med nøtter. Osv. overraskende mye som inneholder nøtter.

I tillegg alt som inneholder sitrus, og en del bær. Kan ikke ha sitronyoghurt, sitron på salat, på reker/laks, ikke appelsin, ikke lime, ikke jordbærsyltetøy, ferske jordbær osv.

Føler det er helt ekstremt hvor mye som utgår for alle andre. Har hatt det sånn på jobb nå og begynner å bli litt lei av det.

Har selvsagt sympati for hen, men man blir jo naturlig nok lei etter hvert og tenker på seg selv også.

TS

Nå er det jo ikke nøtter verken i kransekake eller marsipan så det kan du jo spise på kontoret med god samvittighet.

Anonymkode: 65121...b3a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke jobber er det du mener allergikere skal kunne ha, da? De må jo jobbe helt alene om det ikke skal "gå ut over" noen? 

Mener du, helt i alvor, at det er bedre at allergikere nektes adgang til vanlig arbeidsliv, og skal tvinges til å kun jobbe på hjemmekontor og helt alene, enn at du må leve med å ikke få ha peanøttsmør på skiven, eller appelsin til fruktpausen? 

Skjerpings!. Er det RART vi sliter med mange uføre når det er sånne holdninger folk møter når de prøver delta i arbeidslivet? Når det at du må tilrettelegge at andre kan være i arbeid ved å la være å spise enkelte matvarer de få timene du er på jobb, er helt uutholdelig for deg? 

Her er det du som er problemet. Du er en egoistisk sutrefant, er du. Selv ungene mine som nå er 3 og 7 har null problemer med at de må tilpasse seg allergikere i barnehagen og på skolen. Der er det strengt forbudt med nøtter i alle former - og ungene mine elsker peanøttsmør. Likevel mukker de ikke når jeg sier at det kan de spise på skiven hjemme, hvor de tross alt spiser 3 av 4 måltider. 

Vi som har levd noen år skjønner at det er «allergikeren» som trenger psykolog-timer, ikke ts som skal unngå matvarer på jobb

Anonymkode: 4b2c6...92d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det du sier illustrerer hele problemet med tilrettelegging for allergikere. Folk har ikke peiling!

PEANØTTER ER IKKE NØTTER. Det er i ertefamilien. Så ungene dine kan med god samvittighet ha peanøttsmør på brødskiven.

Brødskiven derimot, hvis det er strengt forbudt med nøtter, må i praksis kjøpes helt tett innpakket, holdes innpakket og smøres i en del av kjøkkenet som er nøttefritt..

Anonymkode: 191e9...8bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du sier illustrerer hele problemet med tilrettelegging for allergikere. Folk har ikke peiling!

PEANØTTER ER IKKE NØTTER. Det er i ertefamilien. Så ungene dine kan med god samvittighet ha peanøttsmør på brødskiven.

Brødskiven derimot, hvis det er strengt forbudt med nøtter, må i praksis kjøpes helt tett innpakket, holdes innpakket og smøres i en del av kjøkkenet som er nøttefritt..

Anonymkode: 191e9...8bc

Nei, men peanøtter er såpass likt nøtter at mange som har nøtteallergi, reagerer på dem også. Så peiling har du jo ikke selv..

Her er det et barn i klassen til ene barnet mitt som er kjempeallergisk mot PEANØTTER! Han reagerer litt på hasselnøtter, men er altså såpass allergisk mot peanøtter at han har blitt hentet i luftambulanse ved to anledninger, og det før han har rukket å fylle 7. 

Så nei. Ungen min kan IKKE ha peanøttsmør med "god samvittighet" på brødskiven - på skolen. Han kan helt fint ha det hjemme, og det er null problem for ham å ha noe annet på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 19.50):

Kun et bittelite mindretall av dødelige allergiske kan ikke oppholde seg i samme rom som allergener.

Men har de først fått gjennomslag for slike unødvendige regler er det nærmest umulig å få dem endret. 

Ny jobb? 

Anonymkode: babfd...a7b

Det er bare noe du tror. Noe du har fått fortalt av slike som skal teste ut allergien til andre. Usjamennesker som bare lever og ånder for seg selv. 

Har selv en søster som kan dø av allergier, og ja noen har testet dette ut både på barneskolen og i voksen alder. Jeg regner med at du har gjort dette. Heldigvis har søstra mi alltid med seg penn så det bruker å gå bra, også anmelder vi de som gjør det ;)

Anonymkode: b29e8...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, men peanøtter er såpass likt nøtter at mange som har nøtteallergi, reagerer på dem også. Så peiling har du jo ikke selv..

Her er det et barn i klassen til ene barnet mitt som er kjempeallergisk mot PEANØTTER! Han reagerer litt på hasselnøtter, men er altså såpass allergisk mot peanøtter at han har blitt hentet i luftambulanse ved to anledninger, og det før han har rukket å fylle 7. 

Så nei. Ungen min kan IKKE ha peanøttsmør med "god samvittighet" på brødskiven - på skolen. Han kan helt fint ha det hjemme, og det er null problem for ham å ha noe annet på skolen. 

Når barnet er alvorlig allergisk mot peanøtter er det jo selvsagt at andre ikke kan spise det uavhengig om det er en nøtt eller ikke.

I ts sitt tilfelle er det jo bare oppgitt «alle sorter nøtter» og da kan man jo legge til grunn at det faktisk er nøtter kollegaen er allergisk mot og ikke alt det andre som også kalles «nøtter» som peanøtter og mandler og således spise dette med god samvittighet.

Anonymkode: 65121...b3a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 19.47):

TS

Kransekake og marsipangris 😅😅🤦‍♀️

må du ha akkurat denne youghurten , og kan du ikke spise salat uten sitron? Pleier du ellers og spise mye lime til lunsj? 
Det her var bare rart. 

Anonymkode: 07a98...14b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 20.05):

Jeg lurer mer på hvordan dette menneske kan overleve ute, på buss, tog, fly. For ikke å snakke om restaurant, kafé og matbutikker… 

Anonymkode: b5e30...f6e

Det er jo en grunn til at det ikke er lov og ha med matpakke på buss og fly? På fly sier de jo også i fra om det er allergikere ombord. Sist jeg fløy var det en med nøtteallergi om bord. Opplevd det flere ganger. 
Du aner jo ikke om « dette mennesket « benytter offentlig transport og går på restaurant og kafé uansett. Jeg har er familiemedlem som er allergisk mot nøtter , han kan gå på cafe, men han kan ikke få « pust « med nøtter, altså ikke sitte på samme bord eller snakke med en som spiser nøtter. 

Anonymkode: 07a98...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...