AnonymBruker Skrevet 16. mars #21 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg vet at det selvfølgelig er kjipt for hen, og innretter meg naturlig nok etter det. men man spiser ganske mye lunsj på jobb ila et år, og jeg vegunner å bli så lei av å spise mat jeg ikke nødvendigvis er så glad i. TS Anonymkode: ddfa0...f57 Spis utenfor jobben da. Du skrev HUN i hi. Bare tull med hen… Anonymkode: b62a7...e4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #22 Del Skrevet 16. mars Synes det høres helt ekstremt ut å være så allergisk mot alt det du lister opp. Anonymkode: 38e7f...ce3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #23 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I bhg er det veldig strenge kriterier for at man skal fjerne allergener. Krever uttalelse fra spesialist. Jeg ville kontrollert at det faktisk foreligger slik dokumentasjon. Ja, det finnes selvsagt tilfeller / enkelte med alvorlig allergi, men for de aller fleste er det faktisk helt trygt at andre inntar de allergenene i samme rom Anonymkode: 831b5...0cd Dette. Og Helsedirektoratet anbefaler det motsatte, at man IKKE fjerner allergener. Så f.eks i barnehage skal det veldig mye til. Vi har opplevd 1 barn med alvorlig nøtteallergi i BHG og da ble det forbud mot nøtter, ellers er det mange med andre allergier men aldri vært noe forbud mot verken sitrus, melk, egg eller andre ting… Har selv barn med allergi og selvfølgelig må barna lære seg å leve normalt, er jo livsfarlig hvis de blir vant med at alle steder er trygge, også plutselig en dag går de i et barneselskap hvor det serveres kaker med nøtter og melk i, barna har jo da ikke lært seg hvordan de skal håndtere sine egne allergier… Anonymkode: b5e30...f6e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #24 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Alle (!) typer nøtter, uansett prosesseringsgrad. Dvs alt fra rene nøtter i seg selv, nøttesmør, Nugatti. Vi har ikke kransekake til jul, kake med noen form for nøtteinnhold, ikke marsipangris. Man kan ikke ha nøtter på f.eks kjøleskapsgrøt, ikke ha i veska for snacks/rask energi. Ingen energibarer/mellombarer med nøtter. Osv. overraskende mye som inneholder nøtter. I tillegg alt som inneholder sitrus, og en del bær. Kan ikke ha sitronyoghurt, sitron på salat, på reker/laks, ikke appelsin, ikke lime, ikke jordbærsyltetøy, ferske jordbær osv. Føler det er helt ekstremt hvor mye som utgår for alle andre. Har hatt det sånn på jobb nå og begynner å bli litt lei av det. Har selvsagt sympati for hen, men man blir jo naturlig nok lei etter hvert og tenker på seg selv også. TS Anonymkode: ddfa0...f57 Det er da virkelig ikke vanskelig å unngå sitrus, nøtter og noen bærtyper! Anonymkode: 72835...109 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #25 Del Skrevet 16. mars Jeg hadde ikke giddet å bry meg. «Oj, jeg glemte det visst» hadde vært unnskyldningen. Det er sikkert bullshit-allergi uansett. Ikke f om noen med bullshit-allergi skal styre hva jeg spiser Anonymkode: 4b2c6...92d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #26 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg trodde det var så og si bare nøtter som var såpass alvorlig at man ikke kunne ha det i nærheten. Kjenner jeg er skikkelig nysgjerrig på hva slags mat dette gjelder. Anonymkode: c6234...297 Det kan være mange matvarer. Jeg har for eksempel en kollega som er ekstremt allergisk mot mango, og som ikke kan være i nærheten av mango i det hele tatt. Anonymkode: 6ef23...5b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #27 Del Skrevet 16. mars Hvis et menneske virkelig var så hyperallergisk som det påstås i dette tilfellet, ville nok vedkommende vært død for lengst. Det er faktisk helt umulig å aldri noensinne være i samme rom som nøtter, sitrus og bær. Og siden hun lever, har det gått bra, ergo er allergien sterkt overdrevet. Full forståelse for at folk er allergiske og kan få skikkelige problemer dersom de får i seg noe de ikke tåler, men at man ikke tåler å være i et rom der der er f eks sitron er jo det reneste sludder. Er det så ille fatt, bør jo vedkommende kun være hjemme, hvor hun er sikker på å unngå det som trigger allergien. Jeg har virkelig ikke sansen for at alle andre må "bend over backwards" for andres påståtte greier. Det er den som har plagen som må ta forhåndsregler, ikke alle andre. Kan du ikke være i samme rom som ei nøtt, må du faktisk holde deg hjemme, det kan ikke bli alle andres problem. Anonymkode: 450e0...62c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #28 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Alle (!) typer nøtter, uansett prosesseringsgrad. Dvs alt fra rene nøtter i seg selv, nøttesmør, Nugatti. Vi har ikke kransekake til jul, kake med noen form for nøtteinnhold, ikke marsipangris. Man kan ikke ha nøtter på f.eks kjøleskapsgrøt, ikke ha i veska for snacks/rask energi. Ingen energibarer/mellombarer med nøtter. Osv. overraskende mye som inneholder nøtter. I tillegg alt som inneholder sitrus, og en del bær. Kan ikke ha sitronyoghurt, sitron på salat, på reker/laks, ikke appelsin, ikke lime, ikke jordbærsyltetøy, ferske jordbær osv. Føler det er helt ekstremt hvor mye som utgår for alle andre. Har hatt det sånn på jobb nå og begynner å bli litt lei av det. Har selvsagt sympati for hen, men man blir jo naturlig nok lei etter hvert og tenker på seg selv også. TS Anonymkode: ddfa0...f57 Men det burde da være mulig å finne mat du kan spise i lunsjen som ikke inneholder dette? Du kan jo spise jordbærsyltetøy når du kommer hjem? Jeg hadde ikke hatt noe problem med dette personlig. Jeg ønsker jo ikke å sende en kollega på sykehuset! Men jeg hadde et problem med en kollega som ikke nektet kolleger å spise makrell i tomat, for det kunne hun jo ikke (ikke snakk om allergi, hun likte bare ikke lukten ), men hun oppførte seg så demonstrativt negativt mot kolleger som intetanende tok med seg makrell i tomat på jobb at de ALDRI gjorde det igjen fordi det var så ubehagelig. Anonymkode: 6ef23...5b6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #29 Del Skrevet 16. mars Du jobber der du jobber, ts, fordi du har valgt å jobbe der. Trives du ikke så står du selvsagt fritt til å finne deg annet arbeid. La oss ikke late som om det ville vært et dramatisk valg. Det sagt så er det leit at din kollega ikke har valgt å gå til legen med dette og få det fikset heller enn å la det gå utover livskvaliteten. For dere som jobber der tar jo hensyn. Men det kan når som helst komme en kunde, kursholder, publikummer etc inn rett etter å ha spist noe hen ikke tåler. De kan til og med ha latt være å vaske hendene. Og det samme er tilfellet over alt i det offentlige rom. Derfor anbefaler leger at man gjør noe med allergier. Ikke for din del (du tåler godt å bare ta deg sammen), men for sin egen del, Anonymkode: 9585d...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #30 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det kan være mange matvarer. Jeg har for eksempel en kollega som er ekstremt allergisk mot mango, og som ikke kan være i nærheten av mango i det hele tatt. Anonymkode: 6ef23...5b6 Så denne kollegaen din kan ikke gå i en matbutikk eller på restaurant eller kafe? Anonymkode: 02a54...931 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #31 Del Skrevet 16. mars Det høres helt villt ut å ha så strenge regler og ikke i nærheten av anbefalingene fra helsedirektoratet: https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/matallergi-i-barnehager-og-skoler/rad#barnehager-og-skoler-bor-stotte-opp-under-barnets-mestring-av-sin-allergi-tilpasset-alder-og-utvikling-og-som-hovedregel-ikke-ha-et-forbud-mot-bestemte-matvarer-ved-matallergi Anonymkode: 02a54...931 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #32 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så denne kollegaen din kan ikke gå i en matbutikk eller på restaurant eller kafe? Anonymkode: 02a54...931 Hun kan ikke være i nærheten av noen som nylig har spist eller spiser mango. Hun kan heller ikke spise mat som har vært i samme kjøleskap som mango. Anonymkode: 6ef23...5b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #33 Del Skrevet 16. mars En unge i bhg var allergisk mot nøtter, melk, mel og sitrus. Anonymkode: b1a7c...56b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. mars #34 Del Skrevet 16. mars Dere kan ike ha jordbærsyltetøy på maten på grunn av andres allergi? At nøtter må unngås er jo vanlig, og sitrusfrukter spruter i alle retninger når man skreller dem, men syltetøy? Det høres også ganske spesielt ut at hele kantinedriften må tilrettelegges etter én persons behov - og at noen faktisk får seg til å kreve det... 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #35 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg trodde det var så og si bare nøtter som var såpass alvorlig at man ikke kunne ha det i nærheten. Kjenner jeg er skikkelig nysgjerrig på hva slags mat dette gjelder. Anonymkode: c6234...297 Det er en myte. Det er sjelden grunnlag for forbud, både fordi det ikke er mulig å håndheve, og fordi det sjelden er nødvendig. Det er mye styr rundt allergi. Alvorlig fisk- eller eggallergi kan gi symptomer hvis partiklene virvles opp i lufta, feks når det stekes eller kokes. Det er derimot langt fra å ikke tåle å være i samme om som noen som har det på matpakken. Samme kan sitrus hvis noen skreller frukten, men det er en sjelden allergi og det er sjelden så alvorlig. https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/matallergi/sitrusallergi/ https://www.nrk.no/norge/her-tester-madelen-_8_-om-hun-taler-peanottstov-1.13706048 Jeg nekter å tro at alle på jobben det her er snakk om kun tar med brød som er tett pakket i plast i butikken, oppbevart separat på kjøkkenet tett lukket og ikke skåret opp på fjøler hvor det kan være nøtter. Eller skifter jakken/vottene som det var nøttemiks i nærheten av i helgen, før de går på jobb. Hadde blitt irritert jeg også, når det er så åpenbart unødvendig omfattende. Anonymkode: 191e9...8bc 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #36 Del Skrevet 16. mars Vil tippe at hun gjør dette for at folk skal synes synd på henne. Anonymkode: 8294b...75b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #37 Del Skrevet 16. mars Synes folk med så ekstrem allergi burde tatt mer hensyn om det er mye folk og funnet jobb hvor få må ta hensyn. Synes det ble svært begrensende. Handler ikke om å ikke ville ta hensyn, men det blir styrende og begrensende for mange. Er ikke fan av mindretallsryranni. Anonymkode: d9ba6...032 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #38 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle (!) typer nøtter, uansett prosesseringsgrad. Dvs alt fra rene nøtter i seg selv, nøttesmør, Nugatti. Vi har ikke kransekake til jul, kake med noen form for nøtteinnhold, ikke marsipangris. Man kan ikke ha nøtter på f.eks kjøleskapsgrøt, ikke ha i veska for snacks/rask energi. Ingen energibarer/mellombarer med nøtter. Osv. overraskende mye som inneholder nøtter. I tillegg alt som inneholder sitrus, og en del bær. Kan ikke ha sitronyoghurt, sitron på salat, på reker/laks, ikke appelsin, ikke lime, ikke jordbærsyltetøy, ferske jordbær osv. Føler det er helt ekstremt hvor mye som utgår for alle andre. Har hatt det sånn på jobb nå og begynner å bli litt lei av det. Har selvsagt sympati for hen, men man blir jo naturlig nok lei etter hvert og tenker på seg selv også. TS Anonymkode: ddfa0...f57 Og jmf innlegget over, så er disse forbudene sett sammen helt meningsløse. Personen kan jo aldri ta offentlig transport, aldri gå på en butikk, eller gå i offentlige rom. Og feks sitron i yoghurt virvles ikke opp i lufta. Anonymkode: 191e9...8bc 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #39 Del Skrevet 16. mars Ja...hun er sååå vanskelig som ikke vil få en allergisk reaksjon. Det er ikke lenge siden avisene meldte at en gutt døde på vei hjem fra skolen som følge av at han fikk i seg noe på skolekjøkkenet. Og søskenbarnet mitt havnet på sykehus, fordi noen forsynte seg av smøret hennes i felleskjøleskapet på jobb, med samme kniven de nettopp brukte til rekesalat. Og en av nabojentene ble lurt til å spise en sjokolade med nøtter av noen gutter i klassen, og ble hentet av ambulansen midt i skolegården. Så jeg forstår at folk med allergier blir litt på tuppa, og denne tråden viser jo at de har all grunn til det, for folk gir jo f... Egoistisk. Anonymkode: c6f29...7fc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #40 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja...hun er sååå vanskelig som ikke vil få en allergisk reaksjon. Det er ikke lenge siden avisene meldte at en gutt døde på vei hjem fra skolen som følge av at han fikk i seg noe på skolekjøkkenet. Og søskenbarnet mitt havnet på sykehus, fordi noen forsynte seg av smøret hennes i felleskjøleskapet på jobb, med samme kniven de nettopp brukte til rekesalat. Og en av nabojentene ble lurt til å spise en sjokolade med nøtter av noen gutter i klassen, og ble hentet av ambulansen midt i skolegården. Så jeg forstår at folk med allergier blir litt på tuppa, og denne tråden viser jo at de har all grunn til det, for folk gir jo f... Egoistisk. Anonymkode: c6f29...7fc Han gutten døde etter å ha SPIST en bolle med melk, litt forskjell på å faktisk spise et allergen å det å SE PÅ en bolle. Ungen min blir selvfølgelig ikke dårlig om Per og Ida har med seg yoghurt i barnehagen, med mindre barnet mitt spiser av yoghurten selv… eller jordbær for den saks skyld. Det er en grunn for at helsedirektoratet fraråder å fjerne allergener i barnehage og skole. Mener du at man skal fjerne alt fordi noen få (veldig få som faktisk er så allergiske at de får anafylaktisk sjokk), er i nærheten og i værste fall KAN få det i seg ved et uhell? Da må man plutselig fjerne nøtter, melk, soya, kokos, peanøtter, gluten, sitrus, jordbær… Hva tror du skjer med kostholdet til alle barna da?🙄 Dessuten, de som har alvorlige allergier SKAL til enhver tid ha adrenalin- penn tilgjengelig! Anonymkode: b5e30...f6e 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå