AnonymBruker Skrevet 16. mars #1 Del Skrevet 16. mars Vet ikke hva jeg egentlig vil med denne posten. Har en kollega som ikke tåler veldig mange vanlige matvarer. Hun tåler det ikke til det punktet hvor man ikke kan ha det i matboksen engang. Jeg begynner å bli ganske lei av dette. Disse matvarene spiser jeg ofte til vanlig, eller er i mye av det jeg pleier å spise. Føler jeg spiser svært begrenset kost på jobb. Vi har også en felles kantine for besøkende som heller ikke kan ha dette. Står store plakater også til våre gjester om at de ikke kan spise dette. Kjenner jeg begynner å bli ganske lei. Det er selvfølgelig leit for hen at hen er så allergisk, men jeg tenker da at det må være bedre å jobbe på en annen arbeidsplass hvor det er lettere å tilrettelegge/går ut over færre mennesker. Dette høres så smålig ut av meg, men har begynt å irritere meg forferdelig over dette i det siste. Er så lei av å spise mat jeg ikke synes noe særlig om fordi hen er allergisk. Anonymkode: ddfa0...f57 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Del Skrevet 16. mars Visste allerede da jeg leste overskriften at dette var skrevet av en svært negativ kollega og ikke en som ville spørre hvordan man legger til rette så kollegaen får det best mulig. Husk heller at "hen" har det mye verre enn deg, du kan spise det du vil til alle de andre måltidene så snart du forlater jobben, han har det sånn hele tiden. Og må i tillegg tåle kollegers baksnakking. Anonymkode: 8fbfd...933 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Del Skrevet 16. mars Hva er det du ikke kan ha i matpakken? Kanskje du kan få tips i denne tråden om god mat du kan ha med deg. Anonymkode: b2e5e...8b4 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #4 Del Skrevet 16. mars Hva er vedkommende allergisk mot? Anonymkode: 38e7f...ce3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Del Skrevet 16. mars Samtidig sutres det over høyt antall uføre…. Om folk ikke engang kan tåle å ta hensyn til alvorlig allergi hos en kollega, så kan en jaggu ikke klage på økte skatter…! Friske folk i jobb som ønsker at flere skal ta ut restarbeidsevne må faktisk også tåle å ta hensyn til og gjøre tilpasninger til folk som har ulike sykdommer og svekkelser. Bare gled deg til flere folk som trenger tilrettelegging på jobben din framover. Anonymkode: 596ea...5e6 15 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Del Skrevet 16. mars Jeg trodde det var så og si bare nøtter som var såpass alvorlig at man ikke kunne ha det i nærheten. Kjenner jeg er skikkelig nysgjerrig på hva slags mat dette gjelder. Anonymkode: c6234...297 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Visste allerede da jeg leste overskriften at dette var skrevet av en svært negativ kollega og ikke en som ville spørre hvordan man legger til rette så kollegaen får det best mulig. Husk heller at "hen" har det mye verre enn deg, du kan spise det du vil til alle de andre måltidene så snart du forlater jobben, han har det sånn hele tiden. Og må i tillegg tåle kollegers baksnakking. Anonymkode: 8fbfd...933 Jeg vet at det selvfølgelig er kjipt for hen, og innretter meg naturlig nok etter det. men man spiser ganske mye lunsj på jobb ila et år, og jeg vegunner å bli så lei av å spise mat jeg ikke nødvendigvis er så glad i. TS Anonymkode: ddfa0...f57 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Del Skrevet 16. mars Men hva er det du ikke kan spise? Anonymkode: 74026...7c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg trodde det var så og si bare nøtter som var såpass alvorlig at man ikke kunne ha det i nærheten. Kjenner jeg er skikkelig nysgjerrig på hva slags mat dette gjelder. Anonymkode: c6234...297 Alle (!) typer nøtter, uansett prosesseringsgrad. Dvs alt fra rene nøtter i seg selv, nøttesmør, Nugatti. Vi har ikke kransekake til jul, kake med noen form for nøtteinnhold, ikke marsipangris. Man kan ikke ha nøtter på f.eks kjøleskapsgrøt, ikke ha i veska for snacks/rask energi. Ingen energibarer/mellombarer med nøtter. Osv. overraskende mye som inneholder nøtter. I tillegg alt som inneholder sitrus, og en del bær. Kan ikke ha sitronyoghurt, sitron på salat, på reker/laks, ikke appelsin, ikke lime, ikke jordbærsyltetøy, ferske jordbær osv. Føler det er helt ekstremt hvor mye som utgår for alle andre. Har hatt det sånn på jobb nå og begynner å bli litt lei av det. Har selvsagt sympati for hen, men man blir jo naturlig nok lei etter hvert og tenker på seg selv også. TS Anonymkode: ddfa0...f57 5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva er det du ikke kan spise? Anonymkode: 74026...7c2 Jeg kan spise det meste. Dog det som er dumt er f.eks at kollega er svært allergisk mot mye frukt, og jeg selv er allergisk (får ikke anafylakse altså) av det hen tåler. Så jeg har plutselig ikke noe særlig alternativ igjen. TS Anonymkode: ddfa0...f57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Del Skrevet 16. mars Sitrus, bær og nøtter? Det er da veldig mye du kan ha til lunsj som ikke inneholder dette? Kjøleskapsgrøt, masse ulike salater, brødskive med alle mulige form for pålegg, omelett, middagsrester... Til mellommåltid kan du spise banan, yoghurt som ikke er smaksatt med sitrusfrukt/bær eller f.eks knaskerøtter. Anonymkode: b2e5e...8b4 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #12 Del Skrevet 16. mars Kun et bittelite mindretall av dødelige allergiske kan ikke oppholde seg i samme rom som allergener. Men har de først fått gjennomslag for slike unødvendige regler er det nærmest umulig å få dem endret. Ny jobb? Anonymkode: babfd...a7b 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle (!) typer nøtter, uansett prosesseringsgrad. Dvs alt fra rene nøtter i seg selv, nøttesmør, Nugatti. Vi har ikke kransekake til jul, kake med noen form for nøtteinnhold, ikke marsipangris. Man kan ikke ha nøtter på f.eks kjøleskapsgrøt, ikke ha i veska for snacks/rask energi. Ingen energibarer/mellombarer med nøtter. Osv. overraskende mye som inneholder nøtter. I tillegg alt som inneholder sitrus, og en del bær. Kan ikke ha sitronyoghurt, sitron på salat, på reker/laks, ikke appelsin, ikke lime, ikke jordbærsyltetøy, ferske jordbær osv. Føler det er helt ekstremt hvor mye som utgår for alle andre. Har hatt det sånn på jobb nå og begynner å bli litt lei av det. Har selvsagt sympati for hen, men man blir jo naturlig nok lei etter hvert og tenker på seg selv også. TS Anonymkode: ddfa0...f57 Du må holde deg unna nøtter, sitrus og bær- men sliter med å finne noe å spise? Problemet her ligger ikke hos kollegaen din altså. Anonymkode: 19fe0...266 26 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Del Skrevet 16. mars Ja du har helt rett TS, det er smålig av deg! Anonymkode: 5e181...b48 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #15 Del Skrevet 16. mars Kollegaen din har rett til å gå på jobb uten å være redd for å bli syk, eller verre - dø. Det er derimot ingen menneskerett å få lov til å ha visse pålegg på skiva. Du har fått beskjed om å ikke ta med dette på jobb, så da gjør du ikke det. Så kutt ut sytinga, og vær glad for at mat ikke prøver å ta livet av deg. Hvis det er så ille for deg, så kan du heller gå og spise en annen plass enn i kantinen. Irriterer meg grønn over folk som ikke har empati for allergikere. Vi har ei venninne som er ekstremt allergisk mot skalldyr, noe vi alle er veldig klar over. Gjengens egoist insisterte på å bestille blåskjell under middagen i utdrikningslaget hennes. Den kommende bruden endte med å måtte sette EpiPen og gå hjem. Så der er du - hun som syter over å ha kjedelig pålegg fordi noen kan dø... Good work. Anonymkode: c6f29...7fc 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #16 Del Skrevet 16. mars Du overdriver jo, men jeg antar at denne personen kanskje ikke er en som går stille i dørene når det gjelder allergien sin? Og at det er det som provoserer deg? Har jobbet med en lignende (kanskje samme?😂) person. Og det som var mest provoserende var jo hvor sint vedkommende ble hvis noen glemte seg ut, eller kanskje til og med ikke visste om allergien. Anonymkode: 447cb...55c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #17 Del Skrevet 16. mars 1. Spis annet sted 2. Søk annet sted Har en kollega som sender lang liste med matvarer han er allergisk mot når vi inviterer til 3-retters en gang i året. Det som er underlig er at det ene året er han allergisk mot tomat, men ikke året etterpå osv. Sitrus utgår i alle former unntatt solo/fanta. Anonymkode: 2b29a...29a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #18 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vet ikke hva jeg egentlig vil med denne posten. Har en kollega som ikke tåler veldig mange vanlige matvarer. Hun tåler det ikke til det punktet hvor man ikke kan ha det i matboksen engang. Jeg begynner å bli ganske lei av dette. Disse matvarene spiser jeg ofte til vanlig, eller er i mye av det jeg pleier å spise. Føler jeg spiser svært begrenset kost på jobb. Vi har også en felles kantine for besøkende som heller ikke kan ha dette. Står store plakater også til våre gjester om at de ikke kan spise dette. Kjenner jeg begynner å bli ganske lei. Det er selvfølgelig leit for hen at hen er så allergisk, men jeg tenker da at det må være bedre å jobbe på en annen arbeidsplass hvor det er lettere å tilrettelegge/går ut over færre mennesker. Dette høres så smålig ut av meg, men har begynt å irritere meg forferdelig over dette i det siste. Er så lei av å spise mat jeg ikke synes noe særlig om fordi hen er allergisk. Anonymkode: ddfa0...f57 Jasså, så dette er til så stor plage for deg nå, at du måtte opprette en lett gjenkjennelig tråd, nå? Anonymkode: 2e7b7...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #19 Del Skrevet 16. mars I bhg er det veldig strenge kriterier for at man skal fjerne allergener. Krever uttalelse fra spesialist. Jeg ville kontrollert at det faktisk foreligger slik dokumentasjon. Ja, det finnes selvsagt tilfeller / enkelte med alvorlig allergi, men for de aller fleste er det faktisk helt trygt at andre inntar de allergenene i samme rom Anonymkode: 831b5...0cd 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #20 Del Skrevet 16. mars Jeg lurer mer på hvordan dette menneske kan overleve ute, på buss, tog, fly. For ikke å snakke om restaurant, kafé og matbutikker… Anonymkode: b5e30...f6e 16 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå