AnonymBruker Skrevet 18. mars #41 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mat er billigere nå enn tidligere. Vi bruker en langt mindre andel av inntekten vår på mat enn før. Flyreiser er også mye billigere nå enn for 20-30 år siden. Anonymkode: 0dd83...6de Jeg var 18 første gang jeg fløy. Var 29 før jeg var utenlands med fly. I mellomtida hadde jeg bare flydd når andre betalte. Det har skjedd en voldsom utvikling på hva en regner som normal levestandard på kun få år. Det å leve på studielån var ikke enkelt tidligere heller, særlig siden en fikk ut alt i to porsjoner og så måtte fordele det selv utover semesteret. Var veldig rik første høsten- ca første mnd, så gikk det bratt nedover… Anonymkode: 3c707...141 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #42 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg husker at kokt skinke på brødskiva var en luksus, og noe man fikk på brødskiva i helg eller ved spesielle anledninger. Anonymkode: 8a7a3...c4b Det er vel de færreste under 30 som vet hva "skyvepølse" er? Det er jeg oppvokst med Anonymkode: 55558...efc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #43 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 19.45): På slutten av 1970 og på 1980/1990 tallet var renten på boliglånet over 13%, det har vi ikke i dag. Anonymkode: 7fcdb...20c Nei, men det var større rentefordeler og ikke minst var boligprisene og dermed lånene ekstremt mye lavere. Lønnen har tredoblet sig i perioden mens huspriser har 13-doblet seg (og det er noen år siden). Do the math. Kjenner en som fikk kjøpt 90 kvm leilighet på sthabshaugen for 300000 på starten av 90-tallet. Om han hadde lånt alle pengene og hadde rente på 13 % hadde renta vært 39000 i året eller 3250 i måneden. Det er nok ikke feil at denne leiligheten koster 9 mill i dag. I dag måtte du kanskje lånt 7,5 mill for å kjøpe den samme leiligheten, da er renta nesten 35000 i måneden. Og avdrag må også betales. Så dagens rentenivå treffer faktisk enda hardere på folks økonomi enn det det gjorde den gang. Det er ganske elementær matematikk å forstå det. Anonymkode: 245f5...7a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #44 Del Skrevet 18. mars Før var det ikke helt krise om man ikke hadde heller råd til ting, sånn som det er nå. Nå føler man seg berettiget til kunne kjøpe ting selv om man egentlig ikke har råd. Veldig mange av de som klager over stram økonomi nå er bare dumme når det gjelder pengebruk. Anonymkode: 51462...dd2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå