Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiser mer fiber enn før, så kanskje det kan være derfor? Nå går det stort sett i husman-knekkebrød med magert kjøttpålegg til frokost og kvelds, omelett til lunsj og rent kjøtt med grønnsaker til middag. Til mellommåltid blir det Skyr, valnøtter eller mager kesam med eple og nøtter. Kostholdet før dette var mildt sagt ikke noe å skryte av.

Søtsaker og annet snacks har jeg så å si kuttet helt ut, noe som går overraskende fint. Men å være så luftig og så løs i magen hadde jeg ikke regnet med. Jeg har illeluktende fiser (og de MÅ ut, hvis ikke får jeg vondt i magen) og jeg har løs avføring minst to ganger daglig, der behovet for å gå på do raskt blir ganske akutt. Noen med samme erfaring her? Var det noe som gikk over da kroppen ble vant til det nye kostholdet?

Anonymkode: f90ae...0d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo et helt normalt kosthold nå som jeg ikke skjønner skal skape løs mage. 

Har du høyt inntak av kunstig søtning? Det kan skape mageproblemer.

Anonymkode: 145ae...844

AnonymBruker
Skrevet

Drikker du nok vann? 

Anonymkode: 076ad...177

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har jo et helt normalt kosthold nå som jeg ikke skjønner skal skape løs mage. 

Har du høyt inntak av kunstig søtning? Det kan skape mageproblemer.

Anonymkode: 145ae...844

Har et høyere inntak av kunstig søtning enn før, da jeg i ti av ti tilfeller valgte sukkerholdig snop fremfor sukkerfrie alternativer tidligere. Er ikke glad i smaken av kunstig søtning. Men usikker på om inntaket er spesielt høyt? De siste dagene har jeg spist en Skyr eller tre-fire spiseskjeer mager kesam, og det er de eneste kildene av kunstig søtning jeg får i meg på en dag så vidt jeg vet. Ingen lettbrus/saft heller, kun vann. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Drikker du nok vann? 

Anonymkode: 076ad...177

Ja, det mener jeg at jeg gjør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spiser mer fiber enn før, så kanskje det kan være derfor? Nå går det stort sett i husman-knekkebrød med magert kjøttpålegg til frokost og kvelds, omelett til lunsj og rent kjøtt med grønnsaker til middag. Til mellommåltid blir det Skyr, valnøtter eller mager kesam med eple og nøtter. Kostholdet før dette var mildt sagt ikke noe å skryte av.

Søtsaker og annet snacks har jeg så å si kuttet helt ut, noe som går overraskende fint. Men å være så luftig og så løs i magen hadde jeg ikke regnet med. Jeg har illeluktende fiser (og de MÅ ut, hvis ikke får jeg vondt i magen) og jeg har løs avføring minst to ganger daglig, der behovet for å gå på do raskt blir ganske akutt. Noen med samme erfaring her? Var det noe som gikk over da kroppen ble vant til det nye kostholdet?

Det kan være pga endring av kosthold, tar litt tid før magen stabiliserer seg. Men det er også ganske vanlig at magen blir i ulage under svangerskapet 😅

Anonymkode: b0e08...86b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fått metformin mot diabetes, så er det kjent bivirkning av medikamentet. 

Anonymkode: cd1ef...2f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du har fått metformin mot diabetes, så er det kjent bivirkning av medikamentet. 

Anonymkode: cd1ef...2f5

Går ikke på medisin

AnonymBruker
Skrevet

Det kan selvfølgelig være at kroppen din reagerer på endringen, men jeg synes ikke kostholdet ditt høres så ekstremt fiberrikt ut, og skjønner ikke hvordan det skulle føre til at du ble løs i magen.

Hvor lenge har du gått på dette kostholdet nå? Er du kostholdsregulert mtp diabetesen?

Anonymkode: 829d8...b1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det kan selvfølgelig være at kroppen din reagerer på endringen, men jeg synes ikke kostholdet ditt høres så ekstremt fiberrikt ut, og skjønner ikke hvordan det skulle føre til at du ble løs i magen.

Hvor lenge har du gått på dette kostholdet nå? Er du kostholdsregulert mtp diabetesen?

Anonymkode: 829d8...b1b

Bare en ukes tid. Fiberet kommer vel først og fremst fra fiberrike knekkebrød og er mye mer enn jeg er vant til. Venter egentlig på nærmere info angående svangerskapsdiabetesen, og skal tilbake til legen senere i uka. Har ikke fått kommet i gang med måling av blodsukker ennå, så mulig videre justeringer må til.

Skrevet

Tar du kosttilskudd? I så fall, hvilke og hvilket merke? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler veldig lite fiber før jeg får diaré. Jeg har IBS-d. Kanskje du også har IBS-d? Ironisk nok anbefaler leger flest fortsatt å øke inntaket av fiber, selv om det forverrer symptomene av IBS. For noen mennesker gir fiber forstoppelse og for noen gir fiber diaré. I en studie på folk med forstoppelse så ble 100% av dem helt kvitt ALLE symptomer da de kuttet ut fiber. Jo mer fiber de spiste, jo verre symptomer hadde de.

Anonymkode: 22346...5cb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mymlen skrev (4 timer siden):

Niferex 100 mg jern (får trøbbel i magen om jeg tar disse for ofte, så må begrenses), jod og D-vitamin.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tåler veldig lite fiber før jeg får diaré. Jeg har IBS-d. Kanskje du også har IBS-d? Ironisk nok anbefaler leger flest fortsatt å øke inntaket av fiber, selv om det forverrer symptomene av IBS. For noen mennesker gir fiber forstoppelse og for noen gir fiber diaré. I en studie på folk med forstoppelse så ble 100% av dem helt kvitt ALLE symptomer da de kuttet ut fiber. Jo mer fiber de spiste, jo verre symptomer hadde de.

Anonymkode: 22346...5cb

Ja, det kan godt hende altså. Har hatt ømfintlig mage oppigjennom årene og var til en lege som mente jeg hadde ibs, men gikk aldri gjennom videre undersøkelser da jeg ikke er veldig plaget. 

Nå viser det seg at jeg ikke har svangerskapsdiabetes likevel 😅 Heldigvis!  Hurtigtesten på legekontoret viste fastende glukoseverdi godt over grensa for diabetes, men svaret på de innsendte prøvene kom i går, og da var jeg innenfor normalen. Skal holde meg til det nye kostholdet likevel da, men kan i hvert fall kose meg litt ekstra i helgene nå 😊

AnonymBruker
Skrevet
Mymlen skrev (4 timer siden):

Glemte å skrive merke, det er Nycomed jod og Metode D-vitamin.

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiste du før? Og hvordan har magen ellers vært som gravid? Er jo en kjent sak at graviditet "ødelegger" fordøyelsen

Anonymkode: d735c...a56

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 8.30):

Niferex 100 mg jern (får trøbbel i magen om jeg tar disse for ofte, så må begrenses), jod og D-vitamin.

Ja, det kan godt hende altså. Har hatt ømfintlig mage oppigjennom årene og var til en lege som mente jeg hadde ibs, men gikk aldri gjennom videre undersøkelser da jeg ikke er veldig plaget. 

Nå viser det seg at jeg ikke har svangerskapsdiabetes likevel 😅 Heldigvis!  Hurtigtesten på legekontoret viste fastende glukoseverdi godt over grensa for diabetes, men svaret på de innsendte prøvene kom i går, og da var jeg innenfor normalen. Skal holde meg til det nye kostholdet likevel da, men kan i hvert fall kose meg litt ekstra i helgene nå 😊

Da jeg var gravid selv reagerte jeg ikke noe særlig på mat, men kunne reagere mye på kosttilskudd. Anbefaler å bytte ut det du tar til solaray, kroppen min tok det opp mye bedre. Når det kommer til jern så var det bare aminojern tatt på kvelden som funket for meg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...