Gå til innhold

Er det barnemishandling å stenge barnet inne på rommet en liten stund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av den eldre generasjonen, og hadde tidligere i dag en telefonsamtale med min datter, som har en treåring.

Treåringen er som regel snill og grei, men hadde visstnok hatt en vanskelig dag i går, og gjort flere ugreie ting hjemme, ifølge min datter.

Jeg sa til henne at hun må sette mer grenser, noe hun påstår at hun gjør. Hun spurte meg hva jeg mente, og jeg sa at for eksempel kan hun sende treåringen på rommet en kort periode, og låse døra. Ikke mer enn fem-ti minutter.

Hun ble forferdet, og sa at det ville hun aldri gjort, og at det er barnemishandling. Hva om treåringen blir redd?

At barnet gråter i fem minutter, tenker jeg er helt greit. Kanskje barnet da lærer at det som ble gjort ikke er akseptabelt?

Denne metoden brukte jeg selv på mine barn. Det har aldri blitt snakket om i ettertid, og jeg har aldri tenkt jeg gjorde noe galt.

Er dette barnemishandling, og kan det hende mine barn mener at de ble mishandlet som barn?

Anonymkode: b4238...8ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Å bli sendt på rommet og døren ble lukket var da helt vanlig da jeg var liten også. Ble aldri innelåst, men døren ble lukket med et brak og moren min var sint som fy, så det var ikke et alternativ å gå ut uansett. Ser overhodet ikke noe problem med det, og det må være langt fra mishandling å bli bedt om å gå på rommet og man stenger døren i ti minutter uten adgang til å gå ut. Om man låser ungen inne og det strekker seg over timer er det selvfølgelig en helt annen sak.

Endret av GMT800
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tenker overordnet at straff/konsekvenser ikke skal skape frykt hos barnet.
Heller tap av privilegier etc.

Men ting endrer seg i generasjoner, er jo mange ting som våre foreldre og besteforeldre gjorde mot barn, som aldri ville vært gangbart i dag.  Jeg husker jeg selv fikk "ris" noen ganger, men anser ikke at jeg har vært et mishandlet barn, selv om jeg selvfølgelig ikke ville benyttet dette selv med egne under.

Anonymkode: 900bc...41e

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Din datter har rett, det er faktisk ikke lov.

Anonymkode: aa826...d80

• Liker 23
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

Å sende barnet på rommet for en timeout er én ting - men låse? Det er å gå over streken, synes jeg.

Anonymkode: 39056...ae0

• Liker 29
  • Nyttig 7
Skrevet

Regner med du troller, men hvis ikke så er ikke det noe man bør gjøre mot et barn nei.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg si er barnemishandling, ja. Er sjokkert over at du faktisk foreslo dette... 

Anonymkode: 2bd5e...c17

• Liker 10
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Soverommet er et rom man skal forbinde med ro, hvile og trygghet. Å bruke soverommet som straff hører ingen sted hjemme i det hele tatt! 
Skal man liksom bruke soverommet som et slags fengsel på dagtid, for så å følge barnet inn der på kvelden for å legge seg… Enkelte foreldre burde gå litt mer i sine egne sømmer. Bruk hue! 

Endret av Den anonyme
Edit
  • Liker 21
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å sende barnet på rommet for en timeout er én ting - men låse? Det er å gå over streken, synes jeg.

Anonymkode: 39056...ae0

Støttes. En timeout av typen "nå går du på rommet ditt og kan tenke litt" og så lukke døren er helt innafor, men ikke å låse inne.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Den anonyme skrev (15 minutter siden):

Soverommet er et rom man skal forbinde med ro, hvile og trygghet. Å bruke soverommet som straff hører ingen sted hjemme i det hele tatt! 
Skal man liksom bruke soverommet som et slags fengsel på dagtid, for så å følge barnet inn der på kvelden for å legge seg… Enkelte foreldre burde gå litt mer i sine egne sømmer. Bruk hue! 

Dette. . soverom og seng skal aldri forbindes med utrygghet... straff.. sinne og gråt 

Ja sende barnet på rommet og la de tenke over hva de har gjort er noe annet. Men ikke låse som straff.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er av den eldre generasjonen, og hadde tidligere i dag en telefonsamtale med min datter, som har en treåring.

Treåringen er som regel snill og grei, men hadde visstnok hatt en vanskelig dag i går, og gjort flere ugreie ting hjemme, ifølge min datter.

Jeg sa til henne at hun må sette mer grenser, noe hun påstår at hun gjør. Hun spurte meg hva jeg mente, og jeg sa at for eksempel kan hun sende treåringen på rommet en kort periode, og låse døra. Ikke mer enn fem-ti minutter.

Hun ble forferdet, og sa at det ville hun aldri gjort, og at det er barnemishandling. Hva om treåringen blir redd?

At barnet gråter i fem minutter, tenker jeg er helt greit. Kanskje barnet da lærer at det som ble gjort ikke er akseptabelt?

Denne metoden brukte jeg selv på mine barn. Det har aldri blitt snakket om i ettertid, og jeg har aldri tenkt jeg gjorde noe galt.

Er dette barnemishandling, og kan det hende mine barn mener at de ble mishandlet som barn?

Anonymkode: b4238...8ea

å låse døra er ikke greit, men å sende de på rommet for en timeout er helt innafor. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble sendt på rommet som barn når jeg gjorde noe galt, men de låste ikke døra. Stort sett var jeg både sint og lei meg og gråt masse da det skjedde. Da jeg Ble sendt på rommet, så gråt jeg bare enda mer. Jeg ble jo ikke møtt følelsesmessig, og var alene om å håndtere dem.

Heldigvis vet vi bedre idag, og at barna våre trenger å bli møtt på sine følelser uansett om de er glade, Lei seg eller sinte, selv om de gjør noe galt. Det er andre bedre måter å gi barnet negative konsekvenser på, om de oppfører seg dårlig. 

Å sende mine egne barn på rommet gråtende er derfor uaktuelt. Å låse døra er enda verre. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det vil jeg si er barnemishandling, ja. Er sjokkert over at du faktisk foreslo dette... 

da får du lese deg opp på hva den norske lov definerer som barnemishandling

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (1 minutt siden):

Jeg ble sendt på rommet som barn når jeg gjorde noe galt, men de låste ikke døra. Stort sett var jeg både sint og lei meg og gråt masse da det skjedde. Da jeg Ble sendt på rommet, så gråt jeg bare enda mer. Jeg ble jo ikke møtt følelsesmessig, og var alene om å håndtere dem.

Heldigvis vet vi bedre idag, og at barna våre trenger å bli møtt på sine følelser uansett om de er glade, Lei seg eller sinte, selv om de gjør noe galt. Det er andre bedre måter å gi barnet negative konsekvenser på, om de oppfører seg dårlig. 

Å sende mine egne barn på rommet gråtende er derfor uaktuelt. Å låse døra er enda verre. 

Dette! 

Akkurat samme selv. Jeg hadde det motsatte behovet, å bli møtt med klem og hjelp til å roe meg ned. Alene på rommet ble problemene 100x forsterket. Jeg har bragt dette opp med foreldre i etterkant og forklart hvordan drt føltes og nå har de forståelse for det. 

Det avhenger nok på barmets personlighet, men for meg ble det traumatiske minner og følte meg forlatt, uelsket og uønsket.

Anonymkode: 0067a...6b5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (2 minutter siden):

da får du lese deg opp på hva den norske lov definerer som barnemishandling

"Barnemishandling og omsorgssvikt er begrep som brukes når barn blir utsatt for fysisk og psykisk vold, undertrykkelse, seksuelle overgrep, krenkelser eller forsømmelse av barnets grunnleggende behov."

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-barne--og-ungdomspsykiatrisk-forening/veileder-i-bup/del-3-behandlingsmetoder-og-spesielle-arbeidsomrader/barnemishandling/

Å låse barnet gråtende inne på rommet er helt klart forsømmelse av barnets grunnleggende behov. Kanskje du skulle lest litt selv? 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Å kalle det for barnemishandling syns jeg er en kraftig overdrivelse, men om det er en nyttig form for straff? Hm.. jeg ble låst inne på rommet som barn og tror ikke jeg lærte noe som helst av det. Ble ihvertfall ikke roet ned

Anonymkode: 57f47...544

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For en latterlig dårlig mormor du er!

Klarer du ikke, med din livserfaring, å veilede din datter på annet vis? 

Anonymkode: 14edb...f71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så små barn oppfører seg ikke dårlig fordi de ikke vet bedre eller er slemme. De klarer ikke å regulere følelser og trenger først og fremst hjelp med det. Da hjelper det ikke å bli sent på rommet. Har ingen hensikt. 

Anonymkode: 3c7e9...cf0

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For en latterlig dårlig mormor du er!

Klarer du ikke, med din livserfaring, å veilede din datter på annet vis? 

Anonymkode: 14edb...f71

Syns denne kommentaren er unødvendig. Måter å gi barn straff/negative konsekvenser på har endret seg gjennom generasjoner. Noen ting som var normalt da nåtidens foreldregenerasjonen var små er ikke normen lenger, og enkelte ting fra lenger generasjoner tilbake har også endret seg.

Min bestemor på snart 90 år, er feks av oppfatning om at man skal la babyer gråte fordi det styrker lungene. Min mamma ble oppvokst med at hvis man sa noe stygt, så ble man truet med å få vasket munnen med såpe. Skal man tilbake til generasjon før det igjen, så ble man vasket med såpe i munnen kanskje. Husk at ris på rumpa også var en del av oppdragelsen i mange generasjoner. 

Ja vi vet bedre nå, men slik er ikke generasjoner før vokst opp eller vant med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sendte dem på rommet ja. Men låste aldri. Og dem var eldre enn 3 år. 

Anonymkode: b5e8b...a0a

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...