AnonymBruker Skrevet 16. mars #1 Del Skrevet 16. mars Jeg og mitt søsken er oppvokst med alenemor (trenger ikke være relevant for situasjonen, bare få fram at far ikke var i bildet) Vi har i voksen alder opplevd at vi ble følelsesmessig neglisjerte, dette fordi vi har diverse konsekvenser og «traumer» vi fares med. Da hun er hos oss å skal «passe» barnebarn litt fordi jeg er syk og trenger litt søvn f.eks., så greier hun å underholde dem i 15 minutter før hun går over på vasking.. altså hjemme hos meg. og da blir det shinet. Klager ikke på det altså, men jeg begynner å lure på om det er en slags sykelighet som gikk ut over meg og søsknene i barndommen. Høres dette kjent ut for noen? Jeg vil være obs på dette. Anonymkode: 3f58a...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Del Skrevet 16. mars Ja dette kan absolutt gi neglegt i oppvekst hos barn. Har selv OCD, men har ikke den typen hvor jeg har tvangshandlinger. OCD er utmattende, og jeg har et enormt kontrollbehov som gjør at jeg kan virke veldig streng. Har ikke egne barn, mye fordi jeg ikke ønsker å videreføre dette genet. Jeg er samtidig varm og omsorgsfull, men kan lett se for meg at min OCD kunne ført til at barna fikk en vanskeligere oppvekst enn nødvendig. Anonymkode: 2f31c...05f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg og mitt søsken er oppvokst med alenemor (trenger ikke være relevant for situasjonen, bare få fram at far ikke var i bildet) Vi har i voksen alder opplevd at vi ble følelsesmessig neglisjerte, dette fordi vi har diverse konsekvenser og «traumer» vi fares med. Da hun er hos oss å skal «passe» barnebarn litt fordi jeg er syk og trenger litt søvn f.eks., så greier hun å underholde dem i 15 minutter før hun går over på vasking.. altså hjemme hos meg. og da blir det shinet. Klager ikke på det altså, men jeg begynner å lure på om det er en slags sykelighet som gikk ut over meg og søsknene i barndommen. Høres dette kjent ut for noen? Jeg vil være obs på dette. Anonymkode: 3f58a...cb4 Selv om vedkommende er opptatt av å vaske til det blir shinet er det langt ifra ensbetydende med OCD og man kan ha OCD uten å bry seg en dugg om å ha det rent og ryddig rundt seg hele tiden. Nå sier ikke jeg noe bastant om at din mor har Ocd eller ikke eller at det var ting i din barndom som ikke var greit, jeg synes det er viktig at folk slenger ut av seg navn på alvorlige diagnoser for å beskrive forskjellige ting. Anonymkode: 31f41...bc7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 16. mars #4 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selv om vedkommende er opptatt av å vaske til det blir shinet er det langt ifra ensbetydende med OCD og man kan ha OCD uten å bry seg en dugg om å ha det rent og ryddig rundt seg hele tiden. Nå sier ikke jeg noe bastant om at din mor har Ocd eller ikke eller at det var ting i din barndom som ikke var greit, jeg synes det er viktig at folk slenger ut av seg navn på alvorlige diagnoser for å beskrive forskjellige ting. Anonymkode: 31f41...bc7 Viktig innlegg! Det at mora til ts har støv på hjernen er ikke nødvendigvis tegn på Ocd. Ocd er en potensielt invalidiserende tilstand og selvfølgelig kan barn av folk med dette li under det. OCD kan man ha og leve i et møkksreir. Da er ofte greia at det er så mye man må gjøre og tenke på før man kan sette i gang med å vaske og rydde at det aldri kommer så langt. Seltzer har en podcast om dette. Man kan ha støv på hjernen uten å lide av OCD. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Del Skrevet 16. mars Det kan selvfølgelig være det en del av en årsak, sånn generelt. Alle typer problemer som gjør at foreldre blir så opptatt av seg selv at de ikke ser barna ( nå snakker jeg ikke om litt, av og til - men veldig mye), fører til følelsesmessig neglisjering. Det trenger ikke være ocd. Og det er jo umulig å vite om din mor har det. Og jeg tenker kanskje spiller det ikke så stor rolle heller. Det er nok mer konstruktivt å fokusere på hva du trenger for å leve så godt som mulig med de plagene du selv har i dag. Anonymkode: d6298...110 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Del Skrevet 17. mars Min mor har OCD-diagnose og har endelig kommet seg i gang med behandling. Vi fikk ikke klemmer om vi ikke var rene nok, og det var fryktelig mange rare ideer og mye systemer på hvordan en del skulle gjøres. Noe hos oss var ekstremt rent og fint, annet var kjempeskittent. Var gjerne tellekanter i skapene, men skittent andre plasser. Ting kunne ikke legges på plass halvveis, men på en bestemt måte, og når det ikke kunne gjøres sånn, så ble det ikke gjort (utsatt). Det gikk helt klart utover oss barna, og jeg sliter selv den dag idag. Å få spørsmål i tenårene om jeg hadde vasket meg sånn og sånn, eller dusjet etter jobb eller annet før min mor ville ta på meg sitter mange år senere. Anonymkode: 348b2...838 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå