exictence Skrevet 16. mars #1 Del Skrevet 16. mars Min kjæreste har et hus verdt 4 millioner kroner. En fjerdedel av huset skal han nå innrede som en leilighet han skal leie ut. Hvordan blir det hvis jeg kjøper meg inn i hans utleieleilighet? Blir det så enkelt som at jeg kjøper meg inn og betaler 500 000, og får da halvparten av leieinntektene? Jeg har et eget sted å bo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Del Skrevet 16. mars exictence skrev (2 minutter siden): Hvordan blir det hvis jeg kjøper meg inn i hans utleieleilighet? Blir det så enkelt som at jeg kjøper meg inn og betaler 500 000, og får da halvparten av leieinntektene? Jeg har et eget sted å bo. Er det før eller etter at den er bygget, eller skal dere dele på kostnadene på å bygge den? Men ja, halvparten av leieinntektene da, og utgifter hvis det skjer noe. Men ha papirene i orden i og med at det sitter fast i resten av huset som er hans, så du ikke ender med å betale for kostnader og utbedring som går på hele huset. Anonymkode: c50d3...36e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Del Skrevet 16. mars Jeg synes egentlig det høres litt rotete ut, men det viktigste er kanskje at dere skriver en klar avtale som begge er enig i? Hva skjer hvis han skal selge huset, skal du ha 1/8 del av salgssummen? Hva skjer om en av dere dør, har dere gjensidig testamente? Hvordan skal du skatte for sekundærbolig som jeg tror det blir for deg? Får du formueskatt? Anonymkode: e54f3...658 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soft mann Skrevet 16. mars #4 Del Skrevet 16. mars exictence skrev (8 minutter siden): Min kjæreste har et hus verdt 4 millioner kroner. En fjerdedel av huset skal han nå innrede som en leilighet han skal leie ut. Hvordan blir det hvis jeg kjøper meg inn i hans utleieleilighet? Blir det så enkelt som at jeg kjøper meg inn og betaler 500 000, og får da halvparten av leieinntektene? Jeg har et eget sted å bo. Skal dere inn med 0,5 mill hver? Da må du huske at 2/3 er hans, da han bruker 1/4 part av huset som er han og verdsatt til 4 mill. Det må og betales doble kommunale avgifter hvem dekker det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Del Skrevet 16. mars Du skal kjøpe deg inn i en del av boligen? Hva om det blir slutt mellom dere, skal du da bo i utleieleiligheten og betale leie for den delen han eier? Hva om han vil selge huset? Høres bare rotete ut. Det må da være bedre å kjøpe seg inn i hele boligen… Anonymkode: 42a47...2d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Del Skrevet 16. mars exictence skrev (18 minutter siden): Hvordan blir det hvis jeg kjøper meg inn i hans utleieleilighet? Er leiligheten skilt ut som egen eierseksjon? Hvis ikke må du vel kjøpe deg inn i hele huset. Anonymkode: 44f12...9f8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 16. mars Forfatter #7 Del Skrevet 16. mars (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er det før eller etter at den er bygget, eller skal dere dele på kostnadene på å bygge den? Men ja, halvparten av leieinntektene da, og utgifter hvis det skjer noe. Men ha papirene i orden i og med at det sitter fast i resten av huset som er hans, så du ikke ender med å betale for kostnader og utbedring som går på hele huset. Anonymkode: c50d3...36e Takk for svar. Han har en del å bygge og ordne for å klargjøre utleieleiligheten. Ja, viktig med skriftlige avtaler om forhold og hvordan forholde seg. Kostnaden jeg skal betale må inngå i avtalen som en fastpris, tenker jeg. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg synes egentlig det høres litt rotete ut, men det viktigste er kanskje at dere skriver en klar avtale som begge er enig i? Hva skjer hvis han skal selge huset, skal du ha 1/8 del av salgssummen? Hva skjer om en av dere dør, har dere gjensidig testamente? Hvordan skal du skatte for sekundærbolig som jeg tror det blir for deg? Får du formueskatt? Anonymkode: e54f3...658 Ja, da må jeg få 1/8 del av salgsummen. Ja, hva når en av oss dør, kan ikke da enten den gjenlevende få kjøpt den andre parten i utleieleiligheten om han kan, eller den arves, eller videreselges? Vet ikke hvordan det blir med skatt? Soft mann skrev (16 minutter siden): Skal dere inn med 0,5 mill hver? Da må du huske at 2/3 er hans, da han bruker 1/4 part av huset som er han og verdsatt til 4 mill. Det må og betales doble kommunale avgifter hvem dekker det? Blir det ikke at jeg da betaler 1/4 del av kommunale avgifter? Han eier dette huset fra før. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du skal kjøpe deg inn i en del av boligen? Hva om det blir slutt mellom dere, skal du da bo i utleieleiligheten og betale leie for den delen han eier? Hva om han vil selge huset? Høres bare rotete ut. Det må da være bedre å kjøpe seg inn i hele boligen… Anonymkode: 42a47...2d0 Jeg har min egen bolig. Vi er over 50 år, og jeg tror ganske sikkert at vi vil være særboere resten av livet. Jeg vil ikke og kan ikke kjøpe meg inn i hans bolig. Hvis det blir slutt mellom oss, vil jeg sannsynligvis selge min del til ham. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er leiligheten skilt ut som egen eierseksjon? Hvis ikke må du vel kjøpe deg inn i hele huset. Anonymkode: 44f12...9f8 Den er ikke skilt ut som egen eierseksjon. Utleieleiligheten kan skilles ut som en egen leilighet. Uansett kan vi vel lage en skriftlig avtale at det er utleiedelen som jeg kjøper meg inn i, ville jeg tro. Endret 16. mars av exictence Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Del Skrevet 16. mars exictence skrev (16 minutter siden): Takk for svar. Han har en del å bygge og ordne for å klargjøre utleieleiligheten. Ja, viktig med skriftlige avtaler om forhold og hvordan forholde seg. Kostnaden jeg skal betale må inngå i avtalen som en fastpris, tenker jeg. Ja, da må jeg få 1/8 del av salgsummen. Ja, hva når en av oss dør, kan ikke da enten den gjenlevende få kjøpt den andre parten i utleieleiligheten om han kan, eller den arves, eller videreselges? Vet ikke hvordan det blir med skatt? Blir det ikke at jeg da betaler 1/4 del av kommunale avgifter? Han eier dette huset fra før. Jeg har min egen bolig. Vi er over 50 år, og jeg tror ganske sikkert at vi vil være særboere resten av livet. Jeg vil ikke og kan ikke kjøpe meg inn i hans bolig. Hvis det blir slutt mellom oss, vil jeg sannsynligvis selge min del til ham. Den er ikke skilt ut som egen eierseksjon. Utleieleiligheten kan skilles ut som en egen leilighet. Uansett kan vi vel lage en skriftlig avtale at det er utleiedelen som jeg kjøper meg inn i, ville jeg tro. Er det ikke bedre å investere de pengene i en egen utleiebolig? Eller pensjon.. Det høres bare veldig rotete ut. Er tanken at dere skal leie ut den leiligheten sammen da, og dele på utgiftene og inntektene? Som du må skatte av, og han ikke.. osv 😅 Anonymkode: 42a47...2d0 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soft mann Skrevet 16. mars #9 Del Skrevet 16. mars Hvis du skal ei eie 50% så må du vel dekke 50% av utgifter. Skal han og bruke 500 k på oppussingen? Eller bare står han for arealet og som han setter til disposisjon. Som er lik1 mill. Hvis han går inn med 500 k i tillegg så så er det 1/4 del eller 25% du må betale. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Del Skrevet 16. mars Hvis leiligheten ikke er seksjonert ut, så kjøper du deg inn i hele boligen. Da eier du 1/8 del av ett hus med utleieenhet. Hvordan dere fordeler leieinntekter og utgifter på boligen regulerer dere selv. Anonymkode: e7cfa...6a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Del Skrevet 16. mars Høres veldig rotete ut og blir fort en kime til uenighet. Som særboere ville jeg ha hatt helt separat økonomi. Er dette et forslag fra han? Anonymkode: fa9b1...dc1 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #12 Del Skrevet 16. mars exictence skrev (2 timer siden): Min kjæreste har et hus verdt 4 millioner kroner. En fjerdedel av huset skal han nå innrede som en leilighet han skal leie ut. Hvordan blir det hvis jeg kjøper meg inn i hans utleieleilighet? Blir det så enkelt som at jeg kjøper meg inn og betaler 500 000, og får da halvparten av leieinntektene? Jeg har et eget sted å bo. Før du setter penger i andres eiendom, må du ha jussen og papirene i orden, med mindre du er villig til å tape alle pengene ved et brudd? Innkjøpet må tinglyses, med pant i hele boligen. Snakk med advokat. Anonymkode: 2c5e2...ae0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Del Skrevet 16. mars Med mindre den skilles ut som egen enhet i matrikkelen hadde jeg ikke orket. For mange uavklarte forhold. Å lage en kunstig skille i en avtale er ikke bare bare. Skal du senere kjøpes ut må en takstmann legge til grunn disse kunstige skillene. Vil han klare det? Er de kunstige skillene egentlig innarbeidet allerede nå? Det er jo ikke gitt at leiligheten og hovedenheten har de verdiene dere har lagt til grunn i minnelighet mellom dere. Har dere innhentet takst fra fagman? Hvor lenge siden fikk dere en tilstandsrapport på huset eller delen av boligen du ønsker å eie en andel av? Du må sannsynligvis skatte på leieinntektene dine, mens han slipper siden det er hans hus. Avkastning på fondsmarkedet er sannsynligvis like bra eller bedre, og innebærer mindre rom for kluss. Du slipper dokumentavgift også. Anonymkode: d1951...0c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 18. mars Forfatter #14 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 18.22): Er det ikke bedre å investere de pengene i en egen utleiebolig? Eller pensjon.. Jo, for kun min egen del er det det. AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 18.22): Det høres bare veldig rotete ut. Er tanken at dere skal leie ut den leiligheten sammen da, og dele på utgiftene og inntektene? Som du må skatte av, og han ikke.. osv 😅 Anonymkode: 42a47...2d0 Ja, tanken var at vi da skulle dele på de inntektene sammen. Soft mann skrev (På 16.3.2025 den 18.25): Hvis du skal ei eie 50% så må du vel dekke 50% av utgifter. Skal han og bruke 500 k på oppussingen? Eller bare står han for arealet og som han setter til disposisjon. Som er lik1 mill. Hvis han går inn med 500 k i tillegg så så er det 1/4 del eller 25% du må betale. Jeg kjøper meg evt inn etter at han har gjort det i stand for 500 000. Det er det beløpet jeg vil satse. Enten får han bli enig med å ta imot det, eller ikke. AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 19.48): Høres veldig rotete ut og blir fort en kime til uenighet. Som særboere ville jeg ha hatt helt separat økonomi. Er dette et forslag fra han? Anonymkode: fa9b1...dc1 Det er forslag fra meg. Det er for å hjelpe ham igang. AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 20.35): Med mindre den skilles ut som egen enhet i matrikkelen hadde jeg ikke orket. For mange uavklarte forhold. Sikkert lurt. Samtidig koster det mye. Vil det svare seg for ham, egentlig? AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 20.35): Å lage en kunstig skille i en avtale er ikke bare bare. Skal du senere kjøpes ut må en takstmann legge til grunn disse kunstige skillene. Vil han klare det? Ja, det vil han nok klare. AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 20.35): Er de kunstige skillene egentlig innarbeidet allerede nå? Det er jo ikke gitt at leiligheten og hovedenheten har de verdiene dere har lagt til grunn i minnelighet mellom dere. Har dere innhentet takst fra fagman? Hvor lenge siden fikk dere en tilstandsrapport på huset eller delen av boligen du ønsker å eie en andel av? Nei da, mye er ikke innarbeidet og avgjort enda. Vet ikke om dette blir aktuelt. Derfor jeg bare lufter tankene her. Men at han lager en utleieleilighet i huset hans er avklart. Om jeg blir med økonomisk, et jeg ikke. Om jeg blir med blir det mye lettere for ham å komme i gang. Det er dyrt å ta opp lån. Har også tenkt litt på tanketom å "gi" ham gave 500 000, så betales det sakte tilbake til meg gjennom månedlige betalinger. AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 20.35): Avkastning på fondsmarkedet er sannsynligvis like bra eller bedre, og innebærer mindre rom for kluss. Du slipper dokumentavgift også. Anonymkode: d1951...0c8 Mulig det. Det er stort sett for å hjelpe ham. Men det er selvsagt for oss begge ved at vi begge er sammen om noe og glade. Jeg hjelper ham en del med å gjøre klart i utleieleiligheten. Det er tilfredstillende og vi koser os sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 18. mars #15 Del Skrevet 18. mars (endret) Men vil dette fungere da? Skal du kjøpe en "ideell" halvpart av noe som ikke er seksjonert ut som separat enhet i matrikkelen kjøper du i praksis en bit av hele huset. Du nevner "kjæreste", antar ikke gift. Da må du betale dokumentavgift på transaksjonen. Om det ikke er en separat matrikkelenhet leier du ut noe som ikke er DIN primærbolig, og da må du skatte av leieinntektene. Eller blir det skattefritt siden man bor/er leietager i egen bolig? Skal du låne ut 500k som du får tilbake gjennom månedlige betalinger må du huske å vurdere renter på det utlånet, med tilhørende skattekostnad for renteinntekter. Endret 18. mars av newman01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 18. mars Forfatter #16 Del Skrevet 18. mars newman01 skrev (1 time siden): Men vil dette fungere da? Skal du kjøpe en "ideell" halvpart av noe som ikke er seksjonert ut som separat enhet i matrikkelen kjøper du i praksis en bit av hele huset. Du nevner "kjæreste", antar ikke gift. Da må du betale dokumentavgift på transaksjonen. Om det ikke er en separat matrikkelenhet leier du ut noe som ikke er DIN primærbolig, og da må du skatte av leieinntektene. Eller blir det skattefritt siden man bor/er leietager i egen bolig? Jeg tror det fornuftigste skattemessige er at han får leieinntektene, og da står for utleien. Nei, det er vel ikke så lurt å kjøpe meg inn i utleiedelen. newman01 skrev (1 time siden): Skal du låne ut 500k som du får tilbake gjennom månedlige betalinger må du huske å vurdere renter på det utlånet, med tilhørende skattekostnad for renteinntekter. Ja, dette var kanskje det smarteste for å hjelpe ham litt i gang økonomisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #17 Del Skrevet 18. mars Det hørtes ut som en skikkelig rotete løsning. Anonymkode: 7e243...ed3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #18 Del Skrevet 18. mars Da må du skatte av din del av leieinntektene mens han får de skattefritt. Det der blir bare rot, ikke gjør det. Anonymkode: 84be1...920 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #19 Del Skrevet 18. mars exictence skrev (5 timer siden): Jeg kjøper meg evt inn etter at han har gjort det i stand for 500 000. Det er det beløpet jeg vil satse. Enten får han bli enig med å ta imot det, eller ikke. Dette høres ut som en dårlig deal for han. Selvfølgelig må du være med å ta halvparten av utgiftene også, du vil jo eie 50% og da få tilsvarende ved salg tilbake. Da kan du ikke bare ta del av de positive tingene. Hvorfor mener du at du skal slippe unna dette? Anonymkode: 05de1...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 18. mars Forfatter #20 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette høres ut som en dårlig deal for han. Selvfølgelig må du være med å ta halvparten av utgiftene også, du vil jo eie 50% og da få tilsvarende ved salg tilbake. Da kan du ikke bare ta del av de positive tingene. Hvorfor mener du at du skal slippe unna dette? Anonymkode: 05de1...2e4 Det er vanlig at en leilighet selges for fast en pris. Ikke det som beregnes i ettertid. Men selvfølgelig, det kunne han gjort. Han gjør det meste selv. Det er neppe en dårlig deal for ham. Men har igrunnen funnet ut at vi ikke gjør dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå