AnonymBruker Skrevet 16. mars #1 Del Skrevet 16. mars Er hjemme i permisjon med baby og har to barn i barnehage. Skulle gjerne hatt tips til middag som kan lages mest mulig ferdig mens baby sover blund, også bare varmes opp eller noe når vialle er hjemme. Jeg henter nemlig i barnehagen, og det tar 45 min. Mannen kommer ikke hjem før kl18, så er alene med tre barn i de timene det er middagstid. Anonymkode: fc1b3...07f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Del Skrevet 16. mars Lasagne, gryterett, suppe, pannekaker, nesten hva som helst? Anonymkode: 018a4...d6b 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Del Skrevet 16. mars Det som er smart er å bruke f.eks søndag ettermiddag til å lage et par store gryter eller noe som kan fryses i porsjoner. Ta ut og sett i kjøleskapet på morgenen og varm opp til middag. Grønnsaker kan kuttes og skrelles og legges i vann i glassbokser, og tas fram klar til å spises til alle måltider. Anonymkode: 72f1e...11c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #4 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lasagne, gryterett, suppe, pannekaker, nesten hva som helst? Anonymkode: 018a4...d6b Tusen takk for tips! Har vært litt bekymret for matsikkerhet da. Baby sover mellom 11 og 12. Vi henter i barnehagen kl 14. Klar til å spise kl.15-ish. Anonymkode: fc1b3...07f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som er smart er å bruke f.eks søndag ettermiddag til å lage et par store gryter eller noe som kan fryses i porsjoner. Ta ut og sett i kjøleskapet på morgenen og varm opp til middag. Grønnsaker kan kuttes og skrelles og legges i vann i glassbokser, og tas fram klar til å spises til alle måltider. Anonymkode: 72f1e...11c Takk! Ah, ja det er nok smart å preppe i helgen. Lurt tips med grønnsaker i vann. ! Anonymkode: fc1b3...07f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for tips! Har vært litt bekymret for matsikkerhet da. Baby sover mellom 11 og 12. Vi henter i barnehagen kl 14. Klar til å spise kl.15-ish. Anonymkode: fc1b3...07f Du må jo sette det i kjøleskapet. Det meste av gryter, supper, sauser og ovnsformer kan jo lages på forhånd. Ris lager du i riskoker. Poteter kan skrelles og legges i kaldt vann. Det som bør lages rett for servering er pasta og stekt (eller kokt) fisk. Og biff, kyllingfilet etc som serveres med tilbehør (og ikke i en gryterett). Anonymkode: cfc62...187 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Del Skrevet 16. mars Pasta, potet, grønnsaker og lignende kan kokes nesten ferdig, kjøles ned og ligge i kjøleskapet. Varmes opp når man skal spise. Alt av gryteretter kan kokes ferdig, kjøles ned og settes i kjøleskap, eller fryses ned. Ris/bulgur/couscous og lignende, og kjøtt/fisk er eneste jeg sjeldent varmer opp, da det fort blir tørt, med mindre det er i gryter, supper eller slikt. Anonymkode: 34add...1f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Er hjemme i permisjon med baby og har to barn i barnehage. Skulle gjerne hatt tips til middag som kan lages mest mulig ferdig mens baby sover blund, også bare varmes opp eller noe når vialle er hjemme. Jeg henter nemlig i barnehagen, og det tar 45 min. Mannen kommer ikke hjem før kl18, så er alene med tre barn i de timene det er middagstid. Anonymkode: fc1b3...07f All mat, med unntak av gratenger, kan gjøres ferdig på forhånd og vente på dem som skal spise maten. Gratenger kan ikke vente på gjestene der må gjestene vente på gratengen, ellers faller den sammen. Anonymkode: 9fc93...8e5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Del Skrevet 16. mars Hjemmelaget tomatsuppe. Kok egg og skrell klar. Rundstykker eller skive til. Hjemmelaget blomkålsuppe med bacon og rundstykker. Pannekaker Risgrøt Grønnsakssuppe med pølse Lapskaus med svineknoke Ulike gryteretter. Feks chilli con carne, linsegryte Ulike former du kan sette i ovnen før mannen kommer hjem. Feks ost og skinke grateng, lasagne, torsk/laks oppå båtpoteter og grønnsaker, koteletter med små poteter og løk, spansk omelett. Fiskekaker, karbonader, fiskepinner med grønnsaker og ovnsbakte poteter. Fiskegrateng. Plukkfisk Fiskesuppe eller gryte. Trekk fisken rett før mannen kommer hjem. Kan skjære opp og gjøre klart på forhånd. Pastasalat Stekt ris Wraps og burgere. Varm karbonader eller fiskekaker. Skjær opp grønnsaker på forhånd. Fint til rester. Anonymkode: ed4f1...9c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): All mat, med unntak av gratenger, kan gjøres ferdig på forhånd og vente på dem som skal spise maten. Gratenger kan ikke vente på gjestene der må gjestene vente på gratengen, ellers faller den sammen. Anonymkode: 9fc93...8e5 Det har vertfall jeg aldri opplevd. Og om det så faller litt sammen er det vel ikke så nøye. Er jo ikke kongen som skal serveres. Anonymkode: f080d...66b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. mars #11 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 17.00): All mat, med unntak av gratenger, kan gjøres ferdig på forhånd og vente på dem som skal spise maten. Gratenger kan ikke vente på gjestene der må gjestene vente på gratengen, ellers faller den sammen. Anonymkode: 9fc93...8e5 Det er vel strengt tatt souffleer som skal vente på gjestene, er det ikke? Grateng kan helt fint gjøres klart på forhånd, man får jo kjøpt fiskegrateng fra frysedisken. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #12 Del Skrevet 17. mars Brunhilde skrev (1 minutt siden): Det er vel strengt tatt souffleer som skal vente på gjestene, er det ikke? Grateng kan helt fint gjøres klart på forhånd, man får jo kjøpt fiskegrateng fra frysedisken. Ikke jeg som skrev kommentaren, men: Om man lager fiskegratengen skikkelig, dvs med piskede eggehviter vendt forsiktig inn i den hvite sausen med fisk rett før formen går i ovnen (slik jeg gjør! ), så blir den faktisk en sufflé, og de samme prinsippene gjelder for servering. De frosne fiskegratengene man får kjøpt er forferdelige greier, og svært langt fra det som engang het fiskegrateng, og var/er en forseggjort hverdagsmiddag som skapte fest i heimen. Anonymkode: 923b2...2a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. mars #13 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke jeg som skrev kommentaren, men: Om man lager fiskegratengen skikkelig, dvs med piskede eggehviter vendt forsiktig inn i den hvite sausen med fisk rett før formen går i ovnen (slik jeg gjør! ), så blir den faktisk en sufflé, og de samme prinsippene gjelder for servering. De frosne fiskegratengene man får kjøpt er forferdelige greier, og svært langt fra det som engang het fiskegrateng, og var/er en forseggjort hverdagsmiddag som skapte fest i heimen. Anonymkode: 923b2...2a4 Det er slik jeg lager fiskegrateng, men den blir ikke en souffle av den grunn, det er fremdeles en fiskegrateng 😉 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #14 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke jeg som skrev kommentaren, men: Om man lager fiskegratengen skikkelig, dvs med piskede eggehviter vendt forsiktig inn i den hvite sausen med fisk rett før formen går i ovnen (slik jeg gjør! ), så blir den faktisk en sufflé, og de samme prinsippene gjelder for servering. De frosne fiskegratengene man får kjøpt er forferdelige greier, og svært langt fra det som engang het fiskegrateng, og var/er en forseggjort hverdagsmiddag som skapte fest i heimen. Anonymkode: 923b2...2a4 Tviler på at ts i sin situasjon ønsker å lage hjemmelaget fiskegrateng skikkelig i den hverdagen hun beskriver og med problemstillingen hun oppgir. En litt mindre skikkelig fiskegrateng som lages på forhånd, settes i kjøleskapet og stekes når hun kommer hjem er sikkert mer overkommelig og bra nok, men selv det vil jo ta altfor lang tid i hennes hverdag slik hun beskriver det. Ikke sikkert barna vil ha den en gang. Anonymkode: cfc62...187 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #15 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det har vertfall jeg aldri opplevd. Og om det så faller litt sammen er det vel ikke så nøye. Er jo ikke kongen som skal serveres. Anonymkode: f080d...66b Se nøye på gratengen neste gang den står i ovnen, og når den har stått utenfor ovnen en stund. Kanskje kjøpe gratenger fra frysedisken er annerledes enn dem vi lager fra bunnen av? Uansett, frysedisken grateng en langt mer kompakt når den kommer ut av komfyren. Kongen eller andre, hvorfor skal man ikke bli servert og få spise mat som er optimal mht smak, konsistens og kvalitet ellers? Et kongelig måltid er da vel ikke bare for statsoverhodet på slottet? Anonymkode: 9fc93...8e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #16 Del Skrevet 17. mars Pølse Lapskaus, kutte opp grønnsakene og hive pølsebiter i, og kok det opp når du har tid. Anonymkode: 58a9f...4ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #17 Del Skrevet 17. mars Pølsegrateng. Suppe, lag alt klart til å bare kokes, og hiv evt baguetter etc i ovn samtidig. Salater kan lages på forhånd. Ellers er det mye som kan kuttes og måles opp. Å steke fiskekaker med pasta til og litt kokte gulrøtter og brokkoli tar uansett ikke lange tiden hvis grønnsakene er kuttet opp. Kjøttdeig og spaghetti er best når den varmes opp igjen. Pølse og hjemmelaget potetmos. Litt opp pølser (eller trekk wiener) og kutt opp potetene i bitte små biter fra før, da tar det 10 min å lage middag. Anonymkode: ebb41...fc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. mars #18 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 15.07): Er hjemme i permisjon med baby og har to barn i barnehage. Skulle gjerne hatt tips til middag som kan lages mest mulig ferdig mens baby sover blund, også bare varmes opp eller noe når vialle er hjemme. Jeg henter nemlig i barnehagen, og det tar 45 min. Mannen kommer ikke hjem før kl18, så er alene med tre barn i de timene det er middagstid. Anonymkode: fc1b3...07f Se på matpreppere mye mat som kan lages klar, hives i frysen så er det kun feks poteter, pasta e.l som skal lages da hovedretten bare skal gjennoppvarmes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #19 Del Skrevet 17. mars Jeg bruker å gjøre ting som er litt tidkrevende først klart. For eksempel skreller jeg potet og gulrot vi skal ha til middag og legger i vann, så er det klar til å kokes, det kan du gjøre dagen før. Barna mine er glad i blant annet fiskeboller i hvitsaus, da gjør jeg det med potet og gulrot først også koker jeg hvitsaus, da må jeg bare varme fiskebollene i hvitsaus når de kommer hjem. Anonymkode: 6f193...276 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #20 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Se nøye på gratengen neste gang den står i ovnen, og når den har stått utenfor ovnen en stund. Kanskje kjøpe gratenger fra frysedisken er annerledes enn dem vi lager fra bunnen av? Uansett, frysedisken grateng en langt mer kompakt når den kommer ut av komfyren. Kongen eller andre, hvorfor skal man ikke bli servert og få spise mat som er optimal mht smak, konsistens og kvalitet ellers? Et kongelig måltid er da vel ikke bare for statsoverhodet på slottet? Anonymkode: 9fc93...8e5 Noe sier meg at ts er mer opptatt av å ha tid til å lage enkel og grei mat,enn å lage gourmetmat... Anonymkode: 454bc...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå