Gjest nanette Skrevet 10. mars 2006 #1 Skrevet 10. mars 2006 Hjelp meg! I dag ringte min tidligere kjæreste og far til min sønn. Gutten er fire år, faren har aldri møtt han og aldri deltatt. Han ba om å slippe å bli registrert som far og det respekterte jeg den gangen. Det skal sies at han slapp billig, for han måtte heller ikke betale bidrag. Vi ble enige om det, og jeg sa fra meg minstebidraget fra trygdekontoret fordi jeg ikke ville at staten skulle betale. Nå er saken slik at han altså ringte i dag og var så blid at jeg kunne smøre han på brødskiva. Han vil nå ha kontakt med sønnen, og vil inn på vanlig samværsordning. Han vil også registreres som far. Jeg ønsker ikke at han skal komme på banen nå. Jeg vet at sønnen min har krav på samvær med begge foreldrene. Jeg vil likevel ha svar på følgende: kan exen min forlange å få tatt en test som bekrefter at han er far? Er det noen mulighet til at jeg kan hindre at han kommer inn i bildet? Jeg vil bare ha klare svar, ønsker ingen diskusjon om hva som er rett eller galt moralsk. Er det noen der ute som vet om han har JURIDISK mulighet til å kreve å få bli far til barnet?
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #2 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Jeg tar sjansen likevel. Du tenker kun på deg selv. Hva om barnet ditt ønsker kontakt med sin far om mange år om du nå får igjennom at de ikke har kontakt? Tenker du i det hele tatt på barnet ditt, eller handler dette bare om deg selv? Endret 11. mars 2006 av Remyline
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #3 Skrevet 10. mars 2006 Ja jeg tror han kan kreve en test. Med mindre du er gift og mannen du er gift med sier gutten er hans.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #4 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Jeg tror også han kan kreve testing men siden det var hans eget ønske å ikke blir registerert som far kan det være at reglene er litt anderledes. Kanskje du kan få hjelp her: advokatvakten Endret 11. mars 2006 av Remyline
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. mars 2006 #5 Skrevet 10. mars 2006 Bare lurer på: Kan hvem som helst komme og forlange å få tatt en test for å bevise hvorvidt han er far til mitt barn? For eksen til trådstarter kan jo i teorien være "hvem som helst", siden han aldri har vært inne i bildet som far, har fraskrevet seg farskap osv.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 For eksen til trådstarter kan jo i teorien være "hvem som helst", siden han aldri har vært inne i bildet som far, har fraskrevet seg farskap osv. Det var nettopp det jeg tenkte på også.
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2006 #7 Skrevet 10. mars 2006 Jeg er ingen jurist, men jeg synes det høres litt merkelig ut av omtrent hvem som helst kan komme og kreve en test om farskap? Hadde det vært at han ønsket å stadfeste om han virkelig var far stiller det seg annerledes. Men i og med at han ikke er oppgitt, har han da mulighet til å kreve test?
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #8 Skrevet 10. mars 2006 Så trådstarter skal nekte for at barnets far er barnets far og tidligere kjæreste for å unngå at han skal kunne være til stede i barnets liv? Er det deres juridiske råd?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. mars 2006 #9 Skrevet 10. mars 2006 Så trådstarter skal nekte for at barnets far er barnets far og tidligere kjæreste for å unngå at han skal kunne være til stede i barnets liv? Er det deres juridiske råd? ← Neinei, misforstå meg rett, jeg bare lurer...
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2006 #10 Skrevet 10. mars 2006 Nå har jeg ikke sagt et ord om hva jeg mener er rett eller galt av trådstarter å gjøre,det får bli en helt annen diskusjon, jeg bare lurer på hva far her faktisk har rett til.........
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. mars 2006 #11 Skrevet 10. mars 2006 Fars rettigheter er da vitterlig en viktig del av diskusjonen her, ettersom mor er ganske tydelig på at hun IKKE vil ha far i barnets liv? Hvis hun nå bestemmer seg for å nekte på at han er faren, kan han kreve farskapstest? Er ikke det en del av problemstillingen?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. mars 2006 #12 Skrevet 10. mars 2006 Så jeg tror (tror! Lenge siden jeg studerte juss!) atloven ikke har lagt noen begrensninger på hvem som kan kreve DNA-test, rett og slett for at det er veldig lite sannsynlig at folk skal kreve dette i hytt og pine ← Det er nok av snåle folk der ute som kan finne på litt av hvert...
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #13 Skrevet 10. mars 2006 Ja jeg tror han kan kreve en test. Med mindre du er gift og mannen du er gift med sier gutten er hans. ← Selvfølgelig kan han kreve en test. Det spiller ingen rolle om hun er gift og mannen sier at gutten er hans. Du tenker på Phater est-regelen. Det vil si at dersom man er gift og barnet blir født, så blir ektemannen oppsatt som far automatisk. Det vil ikke si at ikke en annen kan kreve å få ta en test dersom han har hatt sex med damen i det tidspunktet for befruktning.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #15 Skrevet 11. mars 2006 Selvfølgelig kan han kreve en test. Det spiller ingen rolle om hun er gift og mannen sier at gutten er hans. Du tenker på Phater est-regelen. Det vil si at dersom man er gift og barnet blir født, så blir ektemannen oppsatt som far automatisk. Det vil ikke si at ikke en annen kan kreve å få ta en test dersom han har hatt sex med damen i det tidspunktet for befruktning. ← Nei desverre dette stemmer ikke. Men du må gjerne tro det. Dersom jeg er gift, og min mann tar alle unger jeg får som sine, så kan jeg pøke på meg så mange jeg vil. Ingen mann kommer noen vei med å påstå at han hadde sex med meg hverken sånn eller sånn. Ekteskap er ekteskap, og det står veldig sterkt i Norge.
Gjest nanette Skrevet 11. mars 2006 #16 Skrevet 11. mars 2006 Takk for tips om JURK og Advokatvakten. Den siste tar ikke imot spørsmål for tiden pga stor pågang :-( Jeg ser flere lurer på akkurat det som er kjernen i mitt innlegg: Kan hvem som helst komme på banen, hevde at de tror de er far og VIL være far og så kreve en test? Hvis jeg nekter at det blir tatt test av min sønn, kan denne mannen likevel få rettens godkjennelse på at det blir tatt testing? Trådstarter
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2006 #17 Skrevet 11. mars 2006 Jeg ser flere lurer på akkurat det som er kjernen i mitt innlegg: Kan hvem som helst komme på banen, hevde at de tror de er far og VIL være far og så kreve en test? Hvis jeg nekter at det blir tatt test av min sønn, kan denne mannen likevel få rettens godkjennelse på at det blir tatt testing? Trådstarter ← Hvordan kan du påstå at det er kjernen i ditt innlegg når du opplyser at han er tidligere kjæreste og det ut i fra ditt innlegg ikke er tvil om at han er far til ditt barn?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #18 Skrevet 11. mars 2006 Hvordan kan du påstå at det er kjernen i ditt innlegg når du opplyser at han er tidligere kjæreste og det ut i fra ditt innlegg ikke er tvil om at han er far til ditt barn? ← Har du aldri noe konstruktivt å komme med?
Gjest nanette Skrevet 11. mars 2006 #19 Skrevet 11. mars 2006 Jeg vil bare ha klare svar, og går ikke inn i diskusjon. Jeg tror jeg har funent svaret her, eller hva mener dere? "Fylkestrygdekontoret kan kreve at mor og den eller de som kan være far til barnet gir forklaring. De kan også pålegges å avgi blodprøve og DNA-test. Dersom fylkestrygde-kontoret ikke fastslår hvem som er far til barnet, kan barnet, moren eller en mann som mener han er far til barnet, selv reise sak for domstolen for å få fastslått farskapet. Det betyr at både barnet og en person som mener å være barnets far har anledning til å reise sak for domstolene for å få fastslått farskapet selv om mor nekter å fortelle barnet hvem faren er. Det har de siste årene vært en økt bevissthet rundt barnets behov for å kjenne sine ”røtter”. Samtidig har det blitt enklere å fastslå barnets biologiske opphav gjennom DNA-testing. Disse to faktorene har bidratt til at regelverket på dette området er endret slik at det har blitt lettere for både barnet og for en person som mener han er far til barnet å gå til sak for å få fastslått hvem som er biologisk far. " Så da kan altså exen kreve en test slik at han kan få samvær, ser det ut til. Trådstarter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå