Gå til innhold

Hvordan få vasket vinduer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Vi har nylig (i borettslaget) byttet vinduer, som måtte tilbakeføres til byggets originale stand jfr byantikvaren. 

Som resultat av dette går det nå ikke an å vaske vinduene selv. Det er vinduer som slår utover (mot siden). Vi bor høyt nok oppe til at det ikke går an å få vasket dem fra bakkeplan eller via stige.

Noen tips? Er det noen som har vaske robot e.l som ikke koster skjorta? 

Er ganske fortvilet over dette. Finner ingen måte å vaske vinduene på som ikke (på et minimum) innebærer stor sikkerhetsrisiko, og antageligvis ikke blir pent uansett..

Anonymkode: 86192...c6e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet en del nyere sameier/borettslag med store vinduer som ikke kan åpnes, har firma til å vaske vinduene utvendig 2-3 ganger pr.år. Det kan du ta opp med styret i borettslaget og få på plass en slik ordning hos dere.

Anonymkode: 6da8a...ae1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes vindusvaskeroboter 

Anonymkode: 61b82...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei. Vi har nylig (i borettslaget) byttet vinduer, som måtte tilbakeføres til byggets originale stand jfr byantikvaren. 

Som resultat av dette går det nå ikke an å vaske vinduene selv. Det er vinduer som slår utover (mot siden). Vi bor høyt nok oppe til at det ikke går an å få vasket dem fra bakkeplan eller via stige.

Noen tips? Er det noen som har vaske robot e.l som ikke koster skjorta? 

Er ganske fortvilet over dette. Finner ingen måte å vaske vinduene på som ikke (på et minimum) innebærer stor sikkerhetsrisiko, og antageligvis ikke blir pent uansett..

Høres merkelig ut. Husmødre i alle årstider har da kunnet vaske vinduene i hus? Vis meg et bilde der det er mulig å forstå dette vindusvaskeproblemet. 

Anonymkode: d5c5f...839

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes vaskefirma som kan vaske vinduer på utsiden å bruke lift, nal, etc. Også i flere etasjer høye bygårder. Det gjør at det er relativt rimelig å få det gjort. Kanskje borettslaget kan koste på seg å få det gjort f.eks. en gang om våren og en gang om høsten? Det er jo en felles problemstilling, og felles interesse av å ha godt vedlikehold av blokka.

Sjekk for eksempel https://utvendigrenhold.no/tjenester/vindusvask/

Anonymkode: 8500c...23c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er det vel gjerne 2-fags vinduer? Man åpner opp ett og vasker det ene vindusfaget utvendig, og så gjentar man prosedyren via det andre

Anonymkode: 4f871...a6d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/stovsugere-og-rengjoring/vindusvasker/dobbeltsidig-magnetisk-vindusvasker-bla/620083 Kan jo forsøke noe sånt som dette hvis ikke det er med sprosser og det hele? Ellers er det rart om ikke borettslaget ikke har innhentet anbud eller laget avtale på utvendig vedlikehold og vasking av vinduer. Dere er vel ikke de eneste som bor i høyden?

Endret av Gogglebox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet en del nyere sameier/borettslag med store vinduer som ikke kan åpnes, har firma til å vaske vinduene utvendig 2-3 ganger pr.år. Det kan du ta opp med styret i borettslaget og få på plass en slik ordning hos dere.

Anonymkode: 6da8a...ae1

Det har vært snakk om det lenge. Vinduene mine ble byttet i mars i fjor, og det har ikke skjedd enda. Det er snakk om å kanskje få de vasket før 17. mai, men jeg tør liksom ikke stole på det da det har vært snakk om det i evigheter. Føler jeg bor inne i en grå støvete boks.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er det vel gjerne 2-fags vinduer? Man åpner opp ett og vasker det ene vindusfaget utvendig, og så gjentar man prosedyren via det andre

Anonymkode: 4f871...a6d

Nei dessverre. Er to vinduer som står alene, og en «treer» hvor det er et stort vindu i midten (så man kan henge ut av 3. etasjen og prøve og få vasket), men man kommer ikke til de to mindre på hver side.

Det eneste jeg får vasket selv er balkong døren og et halvt stort vindu jeg kommer til derifra.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes vaskefirma som kan vaske vinduer på utsiden å bruke lift, nal, etc. Også i flere etasjer høye bygårder. Det gjør at det er relativt rimelig å få det gjort. Kanskje borettslaget kan koste på seg å få det gjort f.eks. en gang om våren og en gang om høsten? Det er jo en felles problemstilling, og felles interesse av å ha godt vedlikehold av blokka.

Sjekk for eksempel https://utvendigrenhold.no/tjenester/vindusvask/

Det har vært snakk om det et års tid, men enda ikke skjedd noe på den fronten. Vinduene mine ble byttet i mars 2024 samtidig som de også renoverte fasaden, og vinduene har et tjukt grått belegg av 1) støv fra fasaderenovering, og 2) et år med støv fra hovedvei og 3) et år uten vask, med vær og vind og alt det medfører.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres merkelig ut. Husmødre i alle årstider har da kunnet vaske vinduene i hus? Vis meg et bilde der det er mulig å forstå dette vindusvaskeproblemet. 

Dette er stuen. Vinduet i midten åpnes nedenfra, og har ingenting som holder det åpent annet enn to metallstenger du kan feste, som da holder det ca 10cm oppe i bunnen.

Vinduene på siden slår ut mot yttervegg på hver sin side. Jeg kan ikke henge ut av det store vinduet, fordi det er blytungt og ikke holder seg åpent. Jeg kan sitte i vinduskarmen og henge meg ut og prøve og få armen rundt vinduet på de små? Men det hørtes veldig utrygt ut. Det er ca 15 meter ned.

Det er samme utfordring på bad og kjøkken, bare at der er det bare ett enkelt vindu (tilsvarende de små som tegnet her), og jeg kommer ikke til dem heller.

TS

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes vindusvaskeroboter 

Anonymkode: 61b82...eb8

Ja, jeg spør blant annet om tips til det 😅 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gogglebox skrev (2 timer siden):

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/stovsugere-og-rengjoring/vindusvasker/dobbeltsidig-magnetisk-vindusvasker-bla/620083 Kan jo forsøke noe sånt som dette hvis ikke det er med sprosser og det hele? Ellers er det rart om ikke borettslaget ikke har innhentet anbud eller laget avtale på utvendig vedlikehold og vasking av vinduer. Dere er vel ikke de eneste som bor i høyden?

Det er ikke sprosser, men tror vinduet er for tykt til at en magnetisk anretning hadde fungert.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er stuen. Vinduet i midten åpnes nedenfra, og har ingenting som holder det åpent annet enn to metallstenger du kan feste, som da holder det ca 10cm oppe i bunnen.

Vinduene på siden slår ut mot yttervegg på hver sin side. Jeg kan ikke henge ut av det store vinduet, fordi det er blytungt og ikke holder seg åpent. Jeg kan sitte i vinduskarmen og henge meg ut og prøve og få armen rundt vinduet på de små? Men det hørtes veldig utrygt ut. Det er ca 15 meter ned.

Det er samme utfordring på bad og kjøkken, bare at der er det bare ett enkelt vindu (tilsvarende de små som tegnet her), og jeg kommer ikke til dem heller.

TS

image.jpg

Sikker på at midterste vindu ikke svinger helt rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DollyDelux skrev (1 minutt siden):

Sikker på at midterste vindu ikke svinger helt rundt?

Ja, dessverre. Det er hengslet i toppen.

vinduene vi hadde tidligere (fra 80-tallet) kunne man svinge helt rundt, det var helt ypperlig.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har vært snakk om det et års tid, men enda ikke skjedd noe på den fronten. Vinduene mine ble byttet i mars 2024 samtidig som de også renoverte fasaden, og vinduene har et tjukt grått belegg av 1) støv fra fasaderenovering, og 2) et år med støv fra hovedvei og 3) et år uten vask, med vær og vind og alt det medfører.

TS

Du kan jo be om tilbud fra et firma til å ta bare dine vinduer utvendig. Er ikke sikkert det er så dyrt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i et stort boligkompleks, og her vaskes vinduene utvendig av firma (med lift) en gang i året. Vi har tatt opp at vinduene bør vaskes både vår og høst. Jeg har noen ganger bestilt utvendig vask hos meg (for eksempel før jul), og det er ikke så veldig dyrt (tror jeg betalte mellom 1000-1500 sist gang, og jeg har store vinduer).

Hørte om noen som hadde skaffet seg vaskeroboter, men tror ikke det var en fullgod løsning. Dessuten er jo faren der for at den kan falle ned, og tenk om den skulle treffe noen (bygater, så mange som ferdes på fortauet like under).

Finn ut hvilket firma styret hos dere har avtale med, og så kontakter du dem for et pristilbud. Men hvis dere likevel skal få vasket vinduer i mai, er det ganske kort tid til, så du kan kanskje vente på det?

Anonymkode: 1adfc...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du er klar over at mange bor i boligkomplekser på 12-13 etasjer (og mer)? Dette handler ikke om eneboliger...

Hos oss brukes det firma med lift.

Anonymkode: 1adfc...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...