Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sengevæter på 11 år som ikke virker som han bryr seg noe særlig. 

Frem til nyttår var det vi som skiftet på han, men i løpet av julen fant vi ut at han var stor nok til å styre dette selv. Vi vet at han sikkert kunne startet tidligere, men håpet vårt har alltid vært at han skulle slutte tidligere.

I starten syntes vi han klarte det veldig fint, men i det siste har det glidd mer ut. I helgene er det ikke lenger slik at han skifter ut av bleien med en gang han våkner, men heller går i den til etter frokost. Det er heller ikke slik at han alltid venter til han kommer i sengen før han tar på bleie, men har den ofte på allerede en time før han legger seg. Virkelig toppet det seg da fotballsesongen startet igjen, for da har han på bleien med en gang han er ferdig å dusje etter treningen. Vi har snakket med han om det, og forklaringen hans er at det er like greit å ta det i forbindelse med dusj. I seg selv kan vi skjønne forklaringen, men det virker så rart for oss at han ikke skammer seg mer og synes det er flaut. 

På ene siden ønsker vi å lære han at bleien kun skal være på når han sover, men samtidig har vi gitt han ansvaret for å styre dette selv, og vet at han ikke vil ta det så fint dersom vi tar veldig mye kontroll igjen. Vi er så usikre på hva vi skal gjøre. 

Anonymkode: 6e087...1b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sensoriske prosesserings forstyrrelser. Han kjenner sikkert lite på signalene kroppen gir.

Anonymkode: 5fba3...c20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to sengevætere, en på 10 og en på 7. begge styrer seg selv, men vi har satt klare regler. Bleien går på når vi skal skifte til pysj og pusser tenner. Og den skal av når de står opp.

Anonymkode: 7c376...d5b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår resten, men ikke hvorfor han burde skamme seg?

Anonymkode: 73dff...666

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En 11 åring som bruker bleie dagtid, bør vel kanskje kjenne litt på skam? 

Ikke skam fordi han tisser på seg om natta, det er noe helt annet. 

Anonymkode: eef0d...ad0

• Liker 2
Skrevet

Om han ikke skjønner at det er unormalt så er det kanskje ikke så rart. Jeg ville bedt helse om hjelp

AnonymBruker
Skrevet

Nå stiller jeg kanskje et dumt spørsmål, men har han vært utredet for dette og får den hjelpen han trenger? Det er jo ikke normalt å tisse på seg om man er en frisk  (fysisk og psykisk) 11-åring. 

Anonymkode: 00dfa...b69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Skam var kanskje feil ord. Mente at jeg trodde han skulle ønske å bruke bleie kortest mulig tid, og ikke bruke den lenger på kveld og morgen enn nødvendig. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå stiller jeg kanskje et dumt spørsmål, men har han vært utredet for dette og får den hjelpen han trenger? Det er jo ikke normalt å tisse på seg om man er en frisk  (fysisk og psykisk) 11-åring. 

Anonymkode: 00dfa...b69

Han er utredet, og han må bare vokse det av seg 

Anonymkode: 6e087...1b0

AnonymBruker
Skrevet

Voksen sengevæter her.

Jeg vil anbefale dere å la han styre dette selv. Mine foreldre prøvde å få meg til å skamme meg over det med bleier.

Det kan være at han rett og slett ikke ser noe poeng med to runder med klesskift før han legger seg feks etter dusj. Det dere kan spørre han om eller være tydelig på er at han skal tisse i doen selv om bleien er på når han bruker det før leggetid. Og at han skal på do før han legger seg.

Anonymkode: 31c57...19e

Skrevet

Dere har skiftet han fram til han er 11 og så forventer dere at han skal skjønne dette selv uten veiledning? Dere må jo si til han at bleien skal på rett før han legger seg og av med en gang han står opp.

AnonymBruker
Skrevet

Litt rart at han ikke syns det er flaut  å gå rundt i bleie, ja. 
Og jeg hadde vært tydelig på at bleia skal kun på rett før leggetid og skal av med en gang han står opp. 

Anonymkode: 3d670...fcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...