Gå til innhold

Hva kan man gjøre selv ved oppussing av bad?

Hilde

Anbefalte innlegg

(Blir mye mas fra meg her inne for tiden, sånn er det å kjøpe for første gang.. :sjenert: )

Vi skal pusse opp bad, og har en handykompis som har pusset opp et titalls bad. Han har gjort hele jobben, men han har hatt rørleggerhjelp , og 15 år etter er det ingen fukt eller andre skader. Han har sagt seg villig til å hjelpe oss. Siden vi har kjøpt leilighet i borettslag er det veldig viktig at alt vårt er på det tørre i forhold til akkurat oppussing av bad, har vi ikke dokumentert at det er gjort riktig sliter vi når vi skal selge. Men hva kan kompisen vår hjelpe oss med, og hva MÅ vi ha faglærte til å gjøre? Det eneste vi vet foreløpig er at vi må leie inn folk til membranen, men at kompis kan legge flisene.

Vi har egentlig ikke peiling.. :ler:

Endret av Newt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det samme lurer jeg på. skal selv snart kjøpe. så kom med noen gode svar folkens :)

Endret av moka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke stort mer enn rørlegger og elektriker og membran man må ha fagfolk til... Vi (ehem...mannen :rodme: ) driver å flislegger akkurat nå.

Men etter at det er flislagt så er det vel ikke mer å gjøre heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt fagfolk til:

*Membran (og evt. støping)

*Varmekabler

*Rør og tilkobling

Resten kommer an på hvor mange tommeltotter dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjorten, men han handyman'en vi kjenner har så vidt jeg vet bare to. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha fagfolk til membranen? :overrasket: Vi la det selv vi. hadde rørlegger og elektriker, så gjorde vi resten selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Membran skal sveises, og det gjøres av bestemte firmaer. Smøremembran kan man muligens smøre på selv, men gulvmembran ville jeg ikke lagt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Må man ha fagfolk til membranen? :overrasket:  Vi la det selv vi. hadde rørlegger og elektriker, så gjorde vi resten selv...

Fra ifi.no: For å oppnå Byggebransjens Våtromsnorm, skal membranarbeid utføres av godkjent personell. Håndverkere eller firmaer som skal lede våtromsarbeider, må ha gått grunnkurs og lederkurs i Våtromsnormen. Disse vil kunne kalle seg  "Godkjent bedrift" og få rett til å benytte tilsvarende logo.

Mao, dersom du legger membranen selv så oppnår du ikke våtromsnormen, men den er jo ikke lovpålagt, selv om enkelte (de fleste?) forsikringsselskaper krever det.

Se også: boligetc.no

Siden det ikke er lovpålagt så kan du jo gjøre alt selv, men sjekk med forsikringsselskapet ditt hva de krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

bygger om et gammelt soverom til bad nå, jeg gjør alt selv.

du leser deg til hva du skal gjøre.

når alt er ferdig får jeg en rørlegger til og kobble til rørene jeg har lakt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en blokkleilighet ville jeg absolutt valgt sveisemembran og fått fagfolk til å legge den. Vi har brukt smøremembran i sokkel-leiligheten, der det ikke er annet enn støp og drenering under.

Det kan bli ganske kostbart om det blir lagt smøremembran og oppstår lekkasje ned til den som bor under i en blokk. Tviler på at forsikringsselskapet vil dekke noe i slike tilfeller.

En annen ting er at det kan bli litt vanskelig å selge hvis slike ting ikke er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så ble våtromsnormen nok en gang gitt kredit for godt arbeid.

Selvfølgelig så står det i våtromsnormen at membran må legges av godkjent personell - det er bransjen selv som har utarbeidet normen. At folk stoler blindt på dette gjør kun at bransjen får mye mer å gjøre.

I tillegg så ble det for noen uker siden satt søkelys på smøremembraner - og da fikk de membranene som bransjen selv bruker dårligst resultat.

For å bidra litt med svar også - så bør smøremembran på gulv kun brukes i rom i kjeller eller i rom på grunn (1. etg uten kjeller) hvor det er støpt dekke med varmekabel. Ellers bør det brukes sveisemembran, og den må legges av fagfolk. Smøremembran kan man selv påføre.

Ellers vil jeg nevne at nettsidene til ifi nok duger best til å få tips om inneredningsspørsmål - de har knapt peiling på håndverksmessig utførelse.

Håndverker'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bidra litt med svar også - så bør smøremembran på gulv kun brukes i rom i kjeller eller i rom på grunn (1. etg uten kjeller) hvor det er støpt dekke med varmekabel.

Vi har bare kjeller under oss (våtkjeller eller hva det heter). Og har det gamle badegulvet underst (steingulv), ca 20 cm støp, varmekabler, støp igjen, 2 lag membran og flis på toppen. så det skal godt gjøres at vannet klarer å kjempe seg ned til kjelleren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Vi har bare kjeller under oss (våtkjeller eller hva det heter).  Og har det gamle badegulvet underst (steingulv), ca 20 cm støp, varmekabler, støp igjen, 2 lag membran og flis på toppen. så det skal godt gjøres at vannet klarer å kjempe seg ned til kjelleren. :)

To lag membran er kun negativt. Hvorfor i all verden har dere det?

Grunnen til at det kun er negativt, er at hvis det slipper litt fukt gjennom membranen, så får den som oftest tørket opp fordi det vil være litt luft unnenfra. Hvis dere legger to lag membran, så vil eventuell fuktighet ligge mellom de to lagene å godgjøre seg.

Eller mener du kanskje to strøk med smøremembran? Kom på nå at det antageligvis er det du mener. I tilfelle regnes det kun som et membranstrøk. :)

Håndverker'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Han kjenner ikke en elektriker eller rørlegger, han kameraten din, da?

Vi har tenkt å gjøre veldig mye selv på badet:

* Vi river badreomsinnredning og gamle plater på veggene selv.

* Gulvet er i støpt betong uten varmekabler eller med membran. Vi bruker litexplater som membran, og kjøper "gjør- det- selv" pakke med varmekabler av en vi kjenner som er elektriker. I følge stefaren min er det veldig enkelt å legge varmekabler selv. Elektrikeren vi kjenner er "byggeleder" for arbeidet, hvilket i praksis betyr at vi tar bilder av det vi gjør for å dokumentere, og så skriver han under på noen papirer til slutt.

* Sluk og rør skal skiftes, det bruker vi rørlegger til. Pass på å være der når håndtverkeren kommer, og sjekk at de faktisk jobber den tiden de sier. Bransjen er råtten...

* På veggene blir det enten litexplater eller smøremembran, må sjekke litt mer pris/arbeid.

* Vi flislegger selv.

* Vi vil uansett bruke dusjkabinett, for dusjing rett på veggen er en stor belastning uansett hvor mye membran du har brukt. Da får det ikke hjelpe at jeg egentlig ikke er noen stor fan av det estetiske i et dusjkabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest

Modig han elektrikeren du kjenner som tar ansvaret for de elektriske arbeidene uten å gjøre arbeidet selv. Men stefaren din har sikkert skikkelig peiling han.

Og skaff deg en bedre håndtverker hvis de du bruker er råtne. du får jo fastpris på arbeidene hvis du er redd for at du betaler for mye......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gjest1
Modig han elektrikeren du kjenner som tar ansvaret for de elektriske arbeidene uten å gjøre arbeidet selv. Men stefaren din har sikkert skikkelig peiling han.

Og skaff deg en bedre håndtverker hvis de du bruker er råtne. du får jo fastpris på arbeidene hvis du er redd for at du betaler for mye......

Har ikke gjort noe mer forarbeid til badet siden sist. Men: Det er ikke stefaren min som er elektrikeren, altså ;) . Han har bare gjort noe liknende selv. Elektrikeren skal jo gjøre en pitteliten del selv, han kommer og kobler varmekablene til strømmen når alt arbeidet er gjort, etter hva jeg har forstått.

Når det gjelder fastpris, så er det visst dessverre sånn at det skjelden lønner seg. Da legger de på masse i prisen, for å være på den sikre siden. Jeg har hørt at håndverkere pleier å gni seg i hendene hvis de blir bedt om å gi fastpris på arbeidet. Vi har ikke funnet noen rørlegger ennå, og dessverre har vi ikke noen personlige bekjentskaper som er akkurat rørlegger. Vi har fått et par anbefalinger, så vi får sjekke nærmere med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt en blokkleiliget og har begynt rivingen av bad og kjøkkenvegger, det betyr i regelen at jeg skal lage bad av en del av kjøkkenet og halve badet. Er det noe jeg bør tenke spes. på når jeg skal jevne ut gulvet? Kan jeg gjøre det selv?Badegulvet er jo opphøyd fra før av, (rørlegger har lagt opp nye rør og lagt nytt sluk). Og når jeg bygger ny vegg, er det noe spes jeg bør tenke på når denne veggen bygges, siden den skal være på et bad? Annet enn sponplater som jeg har bygd de andre veggene av, med isolasjon selvfølgelig. Bør jeg evt bruke en annen type isolasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ikke er bare-bare å legge fliser dersom dere har smørbar toppmembran. Membranlaget er veldig tynt, så det skal ikke mer til enn at rusk trakkes ned i eller ei flis faller med hjørnekanten på membranene, før du har et utett baderom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Tre
(Blir mye mas fra meg her inne for tiden, sånn er det å kjøpe for første gang.. :sjenert: )

Vi skal pusse opp bad, og har en handykompis som har pusset opp et titalls bad. Han har gjort hele jobben, men han har hatt rørleggerhjelp , og 15 år etter er det ingen fukt eller andre skader. Han har sagt seg villig til å hjelpe oss. Siden vi har kjøpt leilighet i borettslag er det veldig viktig at alt vårt er på det tørre i forhold til akkurat oppussing av bad, har vi ikke dokumentert at det er gjort riktig sliter vi når vi skal selge. Men hva kan kompisen vår hjelpe oss med, og hva MÅ vi ha faglærte til å gjøre? Det eneste vi vet foreløpig er at vi må leie inn folk til membranen, men at kompis kan legge flisene.

Vi har egentlig ikke peiling.. :ler:

Samboeren min (baderomsentreprenør/murer) gir aldri garanti på membranen dersom kunden legger flisene selv. Det skal utrolig lite til for å stikke hull i membranen under arbeidet med flislegging etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...