AnonymBruker Skrevet 16. mars #1 Del Skrevet 16. mars Hvis en leilighet koster 3.2 millioner men har fellesgjeld på 400 000, må jeg da få lån på 3.6 millioner da? Dette gjelder startlån uten egenkapital Anonymkode: 31768...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Del Skrevet 16. mars Du må ha økonomi til å ha kunne bli innvilget et lån på 3,6, men lånet du skal ta opp er 3,2. Anonymkode: dac76...94b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Del Skrevet 16. mars Du må få finansieringsbevis på 3,6. Du låner 3,2 av banken. Anonymkode: c4d6d...bf8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #4 Del Skrevet 16. mars Skjønner ikke noe av det jeg 🤣 Anonymkode: 31768...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. mars #5 Del Skrevet 16. mars (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner ikke noe av det jeg 🤣 Anonymkode: 31768...6f1 Det er sånn at fellesutgiftene man betaler i måneden for slike leiligheter, også kalt "husleie", dekker for ditt avdrag av fellesgjelden borettslaget/sameiet har. Du skal altså ikke låne selv i banken til å betjene fellesgjelden. Det går på husleien. Det du skal låne av banken er prisantydningen som står i annonsen (minus egenkapitalen din), ikke "totalpris" (som er medregnet fellesgjelden). Altså: Du skal betale 3.2 mill for boligen. Dette betaler du på i din egen bank månedlig i renter og avdrag. Du har sikkert egenkapital, så det minsker jo beløpet du må låne av boligens pris på 3.2 da. Fellesgjelden til borettslaget har din bolig en andel av, og den betaler du i små avdrag månedlig via husleien. Du skal ikke låne til det. Ble det forståelig? Jeg beklager om jeg er klønete til å forklare. Endret 16. mars av Million 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Skjønner ikke noe av det jeg 🤣 Anonymkode: 31768...6f1 Da foreslår jeg at du ber om å få snakke med en rådgiver i banken, så får du litt grunnopplæring Anonymkode: 1cbe8...48f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Del Skrevet 16. mars Million skrev (27 minutter siden): Det er sånn at fellesutgiftene man betaler i måneden for slike leiligheter, også kalt "husleie", dekker for ditt avdrag av fellesgjelden borettslaget/sameiet har. Du skal altså ikke låne selv i banken til å betjene fellesgjelden. Det går på husleien. Det du skal låne av banken er prisantydningen som står i annonsen (minus egenkapitalen din), ikke "totalpris" (som er medregnet fellesgjelden). Altså: Du skal betale 3.2 mill for boligen. Dette betaler du på i din egen bank månedlig i renter og avdrag. Du har sikkert egenkapital, så det minsker jo beløpet du må låne av boligens pris på 3.2 da. Fellesgjelden til borettslaget har din bolig en andel av, og den betaler du i små avdrag månedlig via husleien. Du skal ikke låne til det. Ble det forståelig? Jeg beklager om jeg er klønete til å forklare. Tror jeg skjønner 😉 Hvis jeg f eks har bruttoinntekt på 600 000 kr pr år. Og da kan jeg låne opptil 5 ganger den summen som blir 3 millioner. Men da kan ikke leiligheten koste 3 millioner og ha fellesgjeld på f eks 400 000 kr. For da overstiger det 5 ganger inntekt Anonymkode: 31768...6f1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Del Skrevet 16. mars Ja du må få finansieringsbevis på 3,6. Anonymkode: c16a7...f45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror jeg skjønner 😉 Hvis jeg f eks har bruttoinntekt på 600 000 kr pr år. Og da kan jeg låne opptil 5 ganger den summen som blir 3 millioner. Men da kan ikke leiligheten koste 3 millioner og ha fellesgjeld på f eks 400 000 kr. For da overstiger det 5 ganger inntekt Anonymkode: 31768...6f1 Du kan låne det banken gir deg finansiering på. De ser på inntekten din, gjeld, kredittrammer, livssituasjon. Du er absolutt ikke garantert 5x inntekten i lån. Da bør du ha langt høyere inntekt. Det er svært få som får makset lån i dag. Det banken sier du kan få låne, det du får finansieringsbevis på, det er den maksimale kjøpesummen du kan kjøpe for, og det inkluderer fellesgjeld. Anonymkode: 91245...e52 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Del Skrevet 16. mars Million skrev (1 time siden): Det er sånn at fellesutgiftene man betaler i måneden for slike leiligheter, også kalt "husleie", dekker for ditt avdrag av fellesgjelden borettslaget/sameiet har. Du skal altså ikke låne selv i banken til å betjene fellesgjelden. Det går på husleien. Det du skal låne av banken er prisantydningen som står i annonsen (minus egenkapitalen din), ikke "totalpris" (som er medregnet fellesgjelden). Altså: Du skal betale 3.2 mill for boligen. Dette betaler du på i din egen bank månedlig i renter og avdrag. Du har sikkert egenkapital, så det minsker jo beløpet du må låne av boligens pris på 3.2 da. Fellesgjelden til borettslaget har din bolig en andel av, og den betaler du i små avdrag månedlig via husleien. Du skal ikke låne til det. Ble det forståelig? Jeg beklager om jeg er klønete til å forklare. Jeg må bare spesifisere at husleie er kun aktuelt når man leier. Når man kjøper en leilighet i borettslag eller sameie betaler man felleskostander/ fellesutgifter til borettslaget/ sameiet. De inneholder i tillegg til renter og avdrag på fellesgjeld, der dette er aktuelt, og i tillegg andre kostnader som forsikring, regnskapsfører/ revisor, vedlikehold mm. I borettslag er det også aktuelt med kommunale avgifter, og men dette kan variere i sameier. Noen steder er TV/ internett, oppvarming, varmtvann osv inkl. Anonymkode: b6917...a12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Del Skrevet 16. mars Fellesgjelden er allerede tatt opp i annen bank. Totalgjelden du har økonomi til å bære endrer seg jo ikke. Istedet for 3.6 mill hele summen i en bank, vil du da ha ansvar for å betale ned 3.6 mill fordelt på to banker. 3.2 mill i en bank, 0,4 mill i annen bank. Anonymkode: 2fb56...05b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. mars #12 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg må bare spesifisere at husleie er kun aktuelt når man leier. Når man kjøper en leilighet i borettslag eller sameie betaler man felleskostander/ fellesutgifter til borettslaget/ sameiet. De inneholder i tillegg til renter og avdrag på fellesgjeld, der dette er aktuelt, og i tillegg andre kostnader som forsikring, regnskapsfører/ revisor, vedlikehold mm. I borettslag er det også aktuelt med kommunale avgifter, og men dette kan variere i sameier. Noen steder er TV/ internett, oppvarming, varmtvann osv inkl. Anonymkode: b6917...a12 Jeg vet. Jeg skrev "husleie" i anførselstegn, fordi jeg vet det heter fellesutgifter, men mange kaller det likevel husleie. Fordi det betales som en til borettslaget, den første i hver mnd, og er det som gjør at man får lov til å bo i boligen. Men ja, det heter fellesutgifter egentlig, og er jo det det er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det banken sier du kan få låne, det du får finansieringsbevis på, det er den maksimale kjøpesummen du kan kjøpe for, og det inkluderer fellesgjeld. Anonymkode: 91245...e52 Dette stemmer ikke alltid. Jeg fikk finansieringsbevis på kun lånesummen fra banken. Lånet utgjorde 20% av det leiligheten kostet, og resten skulle jeg betale med egenkapital. Egenkapitalen min sto i en annen bank. Finansieringsbeviset sa dermed absolutt ingenting om den maksimale kjøpesummen jeg kunne kjøpe for. Anonymkode: 9d7b7...9cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis en leilighet koster 3.2 millioner men har fellesgjeld på 400 000, må jeg da få lån på 3.6 millioner da? Dette gjelder startlån uten egenkapital Anonymkode: 31768...6f1 Du kan låne 3,2 om du får så høyt beløp i startlån, tror dette er over maks grensen til startlån i flere kommuner, men du skal kunne betjene et lån på 3,6. fordi din andel av fellesgjeld også er lån, mente lån brl har som du skal være med å tilbakebetale. Anonymkode: d5822...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #15 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer ikke alltid. Jeg fikk finansieringsbevis på kun lånesummen fra banken. Lånet utgjorde 20% av det leiligheten kostet, og resten skulle jeg betale med egenkapital. Egenkapitalen min sto i en annen bank. Finansieringsbeviset sa dermed absolutt ingenting om den maksimale kjøpesummen jeg kunne kjøpe for. Anonymkode: 9d7b7...9cd Men så er det snakk om å kjøpe leilighet uten egenkapital i dette tilfellet... Det finnes selvsagt drøssevis av andre scenarier som kan oppstå, men la oss holde oss til TS sin situasjon i TS sin tråd. Anonymkode: 91245...e52 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå