Gå til innhold

Gryter på bordet - hverdagsmiddag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 13.33):

Og derfor legger man litt penger i grytene slik at det blir pent, sammen med et pent dekket bord. 

Anonymkode: 422b3...1ff

Ekspander  

Nå er det som regel bare meg som skal spise,så da gidder jeg ikke å pynte bordet.

Anonymkode: 25802...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her kommer det an på hvor mye energi jeg har og hvor mye jeg har å gjøre utenom matstellet. Av og til legger vi på tallerken rett fra kjeler på komfyr, noen ganger har vi kjeler rett på bordet , noen ganger legger vi opp noe på fat mens potetkjelen er på bordet og atter andre ganger er det all mat på fat. 

Anonymkode: f1e4d...510

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 13.00):

Jeg er medlem av noen matforum på Facebook. Det er ganske underholdende å se hva slags mat folk lager - noen ganger også inspirerende, selvsagt. Men det jeg stusser mest på (ved siden av at så mange bruker margarin) er at såpass mange sette grytene rett på bordet når de serverer maten.

Tenker ikke på fine gryter som man serverer en gryterett i, men mer eller midre slitte stålkjeler som presenteres med uskrellede poteter og ligende. I oppveksten på 70-tallet, før vi fikk oppvaskmaskin, forekom det at man satte grytene rett på bordet, men etter oppvaskmaskinen kom, var det aldri aktuelt å sette kasseroller rett på bordet.

Hvordan gjør dere det - det er vel høvelig å bruke anretningsfat- og boller til middagsbordet...

Anonymkode: a65fe...482

Ekspander  

Maten kommer til bordet, om det er i kjele eller på fat varierer med rett og lyst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 13.00):

Jeg er medlem av noen matforum på Facebook. Det er ganske underholdende å se hva slags mat folk lager - noen ganger også inspirerende, selvsagt. Men det jeg stusser mest på (ved siden av at så mange bruker margarin) er at såpass mange sette grytene rett på bordet når de serverer maten.

Tenker ikke på fine gryter som man serverer en gryterett i, men mer eller midre slitte stålkjeler som presenteres med uskrellede poteter og ligende. I oppveksten på 70-tallet, før vi fikk oppvaskmaskin, forekom det at man satte grytene rett på bordet, men etter oppvaskmaskinen kom, var det aldri aktuelt å sette kasseroller rett på bordet.

Hvordan gjør dere det - det er vel høvelig å bruke anretningsfat- og boller til middagsbordet...

Anonymkode: a65fe...482

Ekspander  

Anretningsfat- og boller brukes kun til høytid og selskaper med gjester invitert. Til hverdags (også søndag) når det bare er oss kommer kasserollene rett på bordet. Skrelte poteter har vi kun på julaften. Vi har 100 andre bedre ting å foreta oss enn å rydde og vaske dobbelt sett med oppvask etter middag. Ikke har vi barn heller, så hvordan småbarnsfamilier orker slikt er over min fatteevne. Ja man har oppvaskmaskin men oppvasken må likevel skylles. 3 kasseroller git tre ekstra fat og boller som må tas vare på og vaskes. Da går det mer vann og strøm. I tillegg liker jeg ikke kald mat.Når maten settes på bordet i en glovarm kasserolle med lokk så holder den seg varm. 

Anonymkode: f6038...545

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å generere mer oppvask ved å ha maten over på serveringsfat her eneste dag. Det gjør vi når vi har gjester eller til spesielle anledninger, i hverdagen er det grytene rett på bordet og det lever vi veldig fint med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...