Gå til innhold

Gryter på bordet - hverdagsmiddag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ikke en eneste sjel her har nevnt at maten taper varme når den går fra gryte, kjele, kokekar m.m. til serveringsfat før maten havner på middagstallerkener. Det er nemlig den viktigste grunnen, og ikke mengden oppvask, til at kokekaret går rett på bordet. 

Anonymkode: 422b3...1ff

• Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke en eneste sjel her har nevnt at maten taper varme når den går fra gryte, kjele, kokekar m.m. til serveringsfat før maten havner på middagstallerkener. Det er nemlig den viktigste grunnen, og ikke mengden oppvask, til at kokekaret går rett på bordet. 

Joda, det har blitt nevnt.

Anonymkode: c9c2a...96c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

I hverdagen spiller det minimal rolle da det går svært kort tid fra middagen blir servert til den spiser. Vi har spisebord på kjøkkenet som brukes til hverdags og avstanden til komfyren er ikke lang. :ler: 

Ved større middager, selskap, gjester, feiringer, høytider og i helgene spiser vi gjerne i spisestuen. Mat holdes varm på komfyren og fat og boller etterfylles ved behov. Noen serveringsboller og f.eks suppeterrin har lokk. Problemet med min fine Le Creusetgryte som settes på bordet er jo som en annen nevnte, at den faktisk kan være FOR varm. 

Et triks er å bruke tallerkenvarmer eller varme serveringsfat i ovn eller under springen med varmt vann. Jeg er faktisk en sånn som av og til legger opp middag på varme tallerkener til hver enkelt person, jeg. Danderer i riktig Michelin-stil. :ler: 

Anonymkode: fb6db...209

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det varmetapet er minimalt under en hverdagsmiddag. For øvrig smaker maten mer når den ikke er glovarm, så litt varmetap er faktisk bare en fordel. 

Anonymkode: 7e6e2...fd6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som du kommer fra et sofistikert hjem med porselen sølvbestikk og krystall til hverdags. Det er ikke normen i et helt vanlig hjem. Vi sparer slikt til gjestebud.

Anonymkode: b1b8e...1ec

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man spiser også med øynene - det tar ca 23 sekunder å ta fram en bolle og helle potetene over i denne, så slipper man også å sette på bordbeskytter. Det er da mye mer innbydende å sette seg til et dekket bord enn et bord fullt av slitne kasseroller.

Anonymkode: a65fe...482

Men nå virker det som du er relativt alene om den meningen her i tråden iallefall. Er jeg sulten bryr jeg meg ikke om hva maten serveres i. 

Anonymkode: c8754...ac9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel vanlig å varme serveringsfatene før maten legges på, eller? 

Anonymkode: 4de19...ac2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi serverer fra grytene i hverdagen. Hender vi gjør det hvis vi har besøk helger også. Spørs på anledning. Forskjell på om vi har søster og barna på besøk eller et par vennepar på middag og vin. 

Det er jo deilig å slippe oppvask. Vi setter grytene i maskinen. Tar jo litt plass, men slipper å vaske gryter for hånd eller måtte sette på to oppvaskmaskiner fordi vi må bruke serveringsboller/fat i stedet. 

Vi skreller ikke potetene til hverdags. Noen av oss spiser skallet. De som ikke vil, skjærer det bort. Sparer tid på det også. Skreller ved besøk eller velger poteter med tynt skall.

Anonymkode: 91632...5d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vår familie har vi alltid brukt gryter, også til Jul. Det er kun ved helt spesielle anledninger vi har brukt noe annet.

Anonymkode: aa52b...b2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man spiser også med øynene - det tar ca 23 sekunder å ta fram en bolle og helle potetene over i denne, så slipper man også å sette på bordbeskytter. Det er da mye mer innbydende å sette seg til et dekket bord enn et bord fullt av slitne kasseroller.

Anretningsfat og poteter som eksempel. Dette tyder på skikkelig kjerring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noe jåleri. 

Elsker å lage mat, og har ofte gjester. Men de får pent forsyne seg fra grytene...uansett hvordan de ser ut. 

Anonymkode: 69cc0...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er medlem av noen matforum på Facebook. Det er ganske underholdende å se hva slags mat folk lager - noen ganger også inspirerende, selvsagt. Men det jeg stusser mest på (ved siden av at så mange bruker margarin) er at såpass mange sette grytene rett på bordet når de serverer maten.

Tenker ikke på fine gryter som man serverer en gryterett i, men mer eller midre slitte stålkjeler som presenteres med uskrellede poteter og ligende. I oppveksten på 70-tallet, før vi fikk oppvaskmaskin, forekom det at man satte grytene rett på bordet, men etter oppvaskmaskinen kom, var det aldri aktuelt å sette kasseroller rett på bordet.

Hvordan gjør dere det - det er vel høvelig å bruke anretningsfat- og boller til middagsbordet...

Selvsagt setter man grytene på bordet. Gryter holder på varmen. Man ønsker å spise middagen varm. Unntaket er når man har mat som ikke tåler å bli holdt varmt. Som pasta, eller sjømat. Som blir overkokt eller tørr.

Og dette er ikke 1970-tallet. Tidligere tiders mål for «høvelig» er ikke relevant for nåtiden. Å si «slik var det før» blir som å si «sånn gjør jeg det» eller «slik gjør de det i Timbuktu». Du gjør som du vil. Og det er fasiten din. Ikke ungene dine sin, partneren din sin eller min - kun din.

Er poteter penere i en skål? I så fall: hvem har bestemt det?  :klo: 
Jeg synes poteter alltid er stygge. Betyr det at poteter utgår fra matbordet i alle hjem?

Anonymkode: e0eac...73f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det selvfølgelig å sette pannene på bordet i hverdagen. Det er jo bare hverdag. Å anrette i hverdagen er jo bare å lage til ekstra oppvask?! Vitsen med å lage seg merarbeid i en travel hverdag. Pannene er jo ikke skitten av å ha blitt laget mat i?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt setter man grytene på bordet. Gryter holder på varmen. Man ønsker å spise middagen varm. Unntaket er når man har mat som ikke tåler å bli holdt varmt. Som pasta, eller sjømat. Som blir overkokt eller tørr.

Og dette er ikke 1970-tallet. Tidligere tiders mål for «høvelig» er ikke relevant for nåtiden. Å si «slik var det før» blir som å si «sånn gjør jeg det» eller «slik gjør de det i Timbuktu». Du gjør som du vil. Og det er fasiten din. Ikke ungene dine sin, partneren din sin eller min - kun din.

Er poteter penere i en skål? I så fall: hvem har bestemt det?  :klo: 
Jeg synes poteter alltid er stygge. Betyr det at poteter utgår fra matbordet i alle hjem?

Anonymkode: e0eac...73f

Folk må få lov å ha sine egne meninger så lenge ingen blir skadet av det, om folk velger å spise med fingrene, plager ikke meg.

Anonymkode: e1582...f49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi forsyner oss på kjøkkenet og tar fat med til spisebordet. Har vi gjester så har vi i skåler på bordet.

Anonymkode: 31f80...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi forsyner oss på kjøkkenet og tar fat med til spisebordet. Har vi gjester så har vi i skåler på bordet.

Anonymkode: 31f80...6f0

Ditto!
Har serveringsfat på bordet også til jul og andre anledninger, selvsagt. 

Anonymkode: ff57e...e42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Setter kjelene osv på gryteunderlag på bordet, ja. Om vi ikke tar fra ovnen bare…

maten smaker det samme og man slipper mer oppvask

Anonymkode: 48e33...d34

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er vel vanlig å varme serveringsfatene før maten legges på, eller? 

Anonymkode: 4de19...ac2

Og da begynner det å ta litt tid for en vanlig middag midt i uka.

Vi bruker serveringsfat/boller bare ved en håndfull anledninger i løpet av året. Julaften, fårikålmiddagen på høsten og kanskje et par ganger til i løpet året når vi serverer lammestek. Ellers har vi som oftest tallerkenservering i helgene. Til hverdags står kjeler og ildfaste former på bordet.

Endret av Brunello
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi forsyner oss fra gryter og panne ved komfyren, og bærer hver vår tallerken inn i spisestuen (der det alltid er tente lys, servietter og som regel blomster på bordet).

Om vi har middagsgjester legger jeg også opp porsjoner på tallerkener for hver enkelt rett og til hver gjest. Da kan vi også dekke med kun kurvertbrikker i stedet for hel duk.

Serveringsfat brukes til julaften, komlemiddager og fårikål. Har vi ting som lasagne, moussaka, shakshuka eller bacalao setter vi gryte/panne/form rett på bordet.

Anonymkode: 91bc3...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her bruker jeg kun serveringsfat og boller på julaften faktisk. Nå har jeg omtrent aldri middagsgjester ,men ingen ville reagert på om det stod kasseroller på bordet.

Anonymkode: 25802...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...