Gå til innhold

Gryter på bordet - hverdagsmiddag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  Macro skrev (På 16.3.2025 den 13.50):

Det er grenser for hva jeg gidder å bruke tid på av tull. Hadde jeg vært hjemmeværende og kjedet meg så kunne jeg sikkert dillet med slikt.

Ekspander  

🙋🏼‍♀️ Hjemmeværende her, setter som oftest grytene på bordet. Har ikke engang gryter fra Le Creuset😛

Anonymkode: 23f9d...b11

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 14.01):

Som regel har vi verken gryter eller fat på bordet. Vi pleier porsjonere ut maten på tallerkene på kjøkkenet, så det er kun tallerken og bestikk som er fremme.

Ellers forstår jeg ikke at man "stusser" over at folk velger noe annet enn en selv. Er det så vanskelig å forstå at folk er forskjellige?

Anonymkode: 057c2...6b7

Ekspander  

Det er da helt normalt over å undre seg over at folk har helt andre vaner. En lurer på hvofor, om man er et noenlunde oppegeådene mennesker som evner å undre seg over verden...

.. men man kan selvsagt la være å bry seg om noe som helst og konkludere med at "folk er forskjellige".

I min familie, enten de er kjernefamilie eller utenfor denne, så forsvant kjelene med grønnsaker, poeteter og annet en gang på 80-tallet. Og jeg trodde det var mest vanlig.

Anonymkode: a65fe...482

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 14.04):

Jeg bruker serveringsfat og -boller/skåler og sausenebb. Dekker dessuten med servietter og tenner lys. Hver dag. Jepp. Der har dere meg. :filer: 

Den fine gryten min fra Le Creuset kan jeg finne på å sette på bordet, da, hvis jeg lager en gryterett. 

Anonymkode: fb6db...209

Ekspander  

Sammme her - servietter hører selvsagt med. Hvorfor skulle man ikke ha servietter. Lys pleier jeg også å tenne om det er litt utpå kvelden. Setter også Le Crueset på bordet når jeg serverer noe godt i den. Kjeler i stål eller anne kommer aldri på bordet. Unntaket kan være om det er bacon i en liten kjele, så den holder seg varm. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det som regel over i egne skåler/på fat, men kommer litt an på. Noen ganger går grytene på bordet, men poteter er alltid i en skål. Men har vi stekt fisk i saus feks, så settes stekepanna på bordet. Vi er fem stk til bords til hverdags. 

Anonymkode: 6bc38...547

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har små barn og bruker serveringsfat og skåler og sausenebb. Bare til middag og helgefrokost da. Syns det er koselig, men også tryggere med tanke på å brenne seg og velte gryter. Noen ganger har vi støpejernsgryta på bordet, med den er jo så varm. Er nesten mer jobb å bære fjøl og så gryta med ovnsvotter bort til bordet. 

Anonymkode: a943b...a97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som om jeg gidder å lage mer oppvask enn nødvendig. 

Anonymkode: 50d82...19e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Grytene går rett på bordet med mindre vi har besøk eller det er spesielle dager som påske, jul, en og annen søndag, bursdag ect. Helt unødvendig å lage mer oppvask enn nødvendig, og dessuten holder maten seg varmere når serveringsfat/skåler ikke trekker ut varme fra maten. Hvis jeg spiser middag hos noen en ordinær tirsdag og de setter grytene rett på bordet mens jeg er der, så syns jeg faktisk det er litt intimt og koselig. At jeg er så nær noens indre krets at de ikke trenger å gjøre seg til for meg, ærlig og bak fasaden rett og slett. 

Anonymkode: dd30c...ae5

• Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fyller på tallerkner fra stekkepanna og kasserolene rettved komfyren. Unngår bruk av ekstra fat, men samtidig ikke har kasserolene på bordet.

Vi er iķke norske.

Anonymkode: be844...054

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 14.27):

Vi fyller på tallerkner fra stekkepanna og kasserolene rettved komfyren. Unngår bruk av ekstra fat, men samtidig ikke har kasserolene på bordet.

Vi er iķke norske.

Anonymkode: be844...054

Ekspander  

Slik gjør vi det også, norsk. Men legger pp fat til høytider da

Anonymkode: 081ff...768

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 13.59):

Folk må da få gjøre som de vil - jeg (TS) bare stusset over at folk i så stor grad setter gryter på bordet. Jeg forbinder det med den tiden det var voksduk på bordet - og den forvant vel på 80-tallet en gang... 

.. men åpenbart er det svært mange som har for vane å sette gryter på bordet. Selv når jeg spiser alene pleier jeg å ha tilbehøret over i noe annet, av ren vane.

Ekspander  

Vi har voksduk på bordet også. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 14.23):

Grytene går rett på bordet med mindre vi har besøk eller det er spesielle dager som påske, jul, en og annen søndag, bursdag ect. Helt unødvendig å lage mer oppvask enn nødvendig, og dessuten holder maten seg varmere når serveringsfat/skåler ikke trekker ut varme fra maten. Hvis jeg spiser middag hos noen en ordinær tirsdag og de setter grytene rett på bordet mens jeg er der, så syns jeg faktisk det er litt intimt og koselig. At jeg er så nær noens indre krets at de ikke trenger å gjøre seg til for meg, ærlig og bak fasaden rett og slett. 

Anonymkode: dd30c...ae5

Ekspander  

100% enig 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 14.04):

Jeg bruker serveringsfat og -boller/skåler og sausenebb. Dekker dessuten med servietter og tenner lys. Hver dag. Jepp. Der har dere meg. :filer: 

Den fine gryten min fra Le Creuset kan jeg finne på å sette på bordet, da, hvis jeg lager en gryterett. 

Anonymkode: fb6db...209

Ekspander  

noen som kaller Le Creuset for fine har bommet, de er fra 1925 og har knapt endret seg siden den gang.. bortsett fra å introdusere flere farger på 60 tallet.. Så pene er de absolutt ikke, men heldigvis er smaken delt.. 

Anonymkode: ef53e...c46

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene! Logg av alle grupper, hvis man henger seg oppi sånt. La nå folk gjøre som de vil! Vi har noen ganger gryter på bordet hvis det er lettere å forsyne seg flere ganger eller på fat hvis vi har finere mat og har besøk som f.eks på julaften. Gå ut og nyt sola, folkens! Det er vår🌞 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg eier ikke engang serveringsfat eller spesielle serviser. Hvorfor i all verden skulle jeg bruke penger, plass, tid og energi på å ha og vedlikeholde holde slikt?

Samme med duker og stearinlys. Sistnevnte er direkte helseskadelig så det holder jeg meg iallefall langt unna. 
Hverdagen min er fin nok uten matchende servise og servietter og festdagene mine er jaggu bra de også uten slikt.

Anonymkode: a25f6...785

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 13.30):

Man spiser også med øynene - det tar ca 23 sekunder å ta fram en bolle og helle potetene over i denne, så slipper man også å sette på bordbeskytter. Det er da mye mer innbydende å sette seg til et dekket bord enn et bord fullt av slitne kasseroller.

Ekspander  

I min familie spiser vi akkurat like godt med kasseroller på bordet. :) :)

Alt man skal bry seg om.

Anonymkode: 24111...1ae

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 13.00):

Jeg er medlem av noen matforum på Facebook. Det er ganske underholdende å se hva slags mat folk lager - noen ganger også inspirerende, selvsagt. Men det jeg stusser mest på (ved siden av at så mange bruker margarin) er at såpass mange sette grytene rett på bordet når de serverer maten.

Tenker ikke på fine gryter som man serverer en gryterett i, men mer eller midre slitte stålkjeler som presenteres med uskrellede poteter og ligende. I oppveksten på 70-tallet, før vi fikk oppvaskmaskin, forekom det at man satte grytene rett på bordet, men etter oppvaskmaskinen kom, var det aldri aktuelt å sette kasseroller rett på bordet.

Hvordan gjør dere det - det er vel høvelig å bruke anretningsfat- og boller til middagsbordet...

Ekspander  

Vokst opp med grytene på bordet og vi skrelte poteter ved bordet. Nå i min egen husholdning så har vi grytene på kjøkkenbenken eller på komfyren, forsyner oss der og setter oss til bords med ferdig påfyllt tallerken.  

Anonymkode: 9148d...36d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vokst opp med at kjellene blir satt på bordet, samme har gubben gjort. Til hverdags så settes kjellene på bordet. Men har vi gjester i helg eller invitert til noe da bruker vi serverings boller osv.

Hvorfor lage mer oppvask en en må

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 13.58):

hvis du er så mye estetiker kjøper du gryter som kan passe på bordet tenker jeg.. 

Anonymkode: ef53e...c46

Ekspander  

Jeg har meget pene gryter! Så pene at de kan stå på komfyren mens vi spiser nå og da, slik at vi kan forsyne oss derfra.

Anonymkode: 41ea8...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grytene står aldri på bordet, selv ikke til hverdags når det bare er mannen og jeg som spiser. Men de kan stå på eller ved komfyren, slik at vi går dit og henter mat, eller så legger vi maten i serveringsskåler som vi setter på spisebordet. Duk eller dekkebrikker, servietter og tent(e) stearinlys er også standard, ofte sammen med en blomsterbukett. Jeg har sansen for å pynte litt i hverdagen, og selv om grytene mine er ganske fine - har hvite Eva Solo-gryter - har de ikke noe på bordet å gjøre. 

Anonymkode: 7e6e2...fd6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryter og kasseroller kommer ikke på mitt bord. Heller ikke kaffekanner, brus og vannflasker. Vinflasker kan til nød stå på bordet,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...