Gå til innhold

Gryter på bordet - hverdagsmiddag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er medlem av noen matforum på Facebook. Det er ganske underholdende å se hva slags mat folk lager - noen ganger også inspirerende, selvsagt. Men det jeg stusser mest på (ved siden av at så mange bruker margarin) er at såpass mange sette grytene rett på bordet når de serverer maten.

Tenker ikke på fine gryter som man serverer en gryterett i, men mer eller midre slitte stålkjeler som presenteres med uskrellede poteter og ligende. I oppveksten på 70-tallet, før vi fikk oppvaskmaskin, forekom det at man satte grytene rett på bordet, men etter oppvaskmaskinen kom, var det aldri aktuelt å sette kasseroller rett på bordet.

Hvordan gjør dere det - det er vel høvelig å bruke anretningsfat- og boller til middagsbordet...

Anonymkode: a65fe...482

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men som regel forsyner vi oss ved komfyren, så det står ikke særlige sånne ting på bordet.

Anonymkode: 90985...26f

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hverdagsmiddag med meg og mannen: gryter på bordet, men poteter i en skål eller bruk av sausenebb kan forekomme. 

Ikke skal jeg ta bilde av det, ikke har jeg noe behov for å imponere fremmede verken på kg, Instagram, fb eller andre steder, ikke har jeg noe behov for å reklamere for naboer at "her i huset er vi så fin på det"  Vi gjør det som oftest er enklest og trives med det. 

Anonymkode: 2697a...f68

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir nok oppvask uten at jeg skal gidde 3-5 ekstra boller/skåler hver dag for at gryter ikke er pent nok.

Anonymkode: 98b7d...1e6

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Setter definitivt kasserollene på bordet om det bare er kjæresten og meg.

Anonymkode: 13126...94d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er oppvokst med grytene på bordet og det at vi spiser ved middagsbordet. Har ingen problemer med det og tenker det er en fin tradisjon.

Etter jeg ble alene med barnet mitt så har vi endret litt på dette. Jeg legger på fat og så setter vi oss ned ved stuebordet å spiser. Samtidig koser vi oss med en god serie 😊

Anonymkode: aae11...190

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er medlem av noen matforum på Facebook. Det er ganske underholdende å se hva slags mat folk lager - noen ganger også inspirerende, selvsagt. Men det jeg stusser mest på (ved siden av at så mange bruker margarin) er at såpass mange sette grytene rett på bordet når de serverer maten.

Tenker ikke på fine gryter som man serverer en gryterett i, men mer eller midre slitte stålkjeler som presenteres med uskrellede poteter og ligende. I oppveksten på 70-tallet, før vi fikk oppvaskmaskin, forekom det at man satte grytene rett på bordet, men etter oppvaskmaskinen kom, var det aldri aktuelt å sette kasseroller rett på bordet.

Hvordan gjør dere det - det er vel høvelig å bruke anretningsfat- og boller til middagsbordet...

Alt mulig folk kan henge seg opp i. Om grytene går på bordet eller om maten blir servert i skål og på fat betyr da vel ingenting? 

Anonymkode: 422b3...1ff

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Setter kasseroller på bordet om det ikke er veldig fint selskap. Men vi har kjempefine kobber-kasseroller. I jula bruker vi serveringsfat/boller.

Anonymkode: f033a...e0e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På hverdager setter vi nesten alltid kasserollene på bordet. Anretningsfat og -boller er stort sett forbeholdt "anledninger". 

Anonymkode: c75d3...eed

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger om dagen kjører dere egentlig oppvaskmaskinen? Vi prøver å kjøre den en gang om dagen, og da er det null sjans å få plass til både kasseroller OG serveringsfat i tillegg til alt det andre vi bruker i løpet av dagen 😅

Eller lager dere middag med få komponenter? Er få i huset?

Vi er fire stk, og bruker gjerne 3-4 kasseroller/panner/ildfastformer til en middag. (En protein, en karbohydrater, en grønnsaker, en saus.) Hvis alt dette skal over i serveringsfat snakker vi 6-8 store ting hver middag😂

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid vokst opp med at grytene blir servert rett på bordet. Men det er helt sant at det er ikke særlig fint. 

Anonymkode: 6a806...e10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Setter grytene på bordet.

Når jeg har gjester står grytene på benken så folk kan forsyne seg der, foruten om på julaften og andre høytidelige dager - da drar jeg frem serveringsfat/skåler.

Anonymkode: 94111...682

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter grytene på bordet. Orker ikke mer oppvask enn nødvendig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man spiser også med øynene - det tar ca 23 sekunder å ta fram en bolle og helle potetene over i denne, så slipper man også å sette på bordbeskytter. Det er da mye mer innbydende å sette seg til et dekket bord enn et bord fullt av slitne kasseroller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, kun hvis Kongen ringer og sier at han skal komme på besøk. 

Hvorfor lage mer vask, være lite miljøvennlig OG slite på service/oppvaskmaskina når man kan la være?

Her står gryta på underlag på bordet og vi storkoser oss med stemningen vi lager. 

Anonymkode: a8dba...a40

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man spiser også med øynene - det tar ca 23 sekunder å ta fram en bolle og helle potetene over i denne, så slipper man også å sette på bordbeskytter. Det er da mye mer innbydende å sette seg til et dekket bord enn et bord fullt av slitne kasseroller.

Hvorfor er det et problem for deg at andre trives med grytene på bordet?

Anonymkode: 057c2...6b7

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har alltid vokst opp med at grytene blir servert rett på bordet. Men det er helt sant at det er ikke særlig fint. 

Anonymkode: 6a806...e10

Og derfor legger man litt penger i grytene slik at det blir pent, sammen med et pent dekket bord. 

Anonymkode: 422b3...1ff

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og så lager man i tillegg dobbelt så mye oppvask.

Jeg er vokst opp med kaseroller og gryter rett på bordet til hverdags, men min samboer er vokst opp med å få det en del servert i litt penere serveringsskåler. 

Nå når vi bare er to forsyner vi oss med komfyren, men dersom vi noen gang får barn hadde det vært hyggelig å servere det litt mer fancy som moren til min samboer gjør, men vi ender nok med å ha grytene rett på bordet. 

Anonymkode: a0b74...08f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...