Gå til innhold

Kniver og kutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det forskjell på kniver med tanke på hvor stor risiko det er for å skjære seg?

Jeg kjøpte et nytt knivsett (brødkniv + stor og liten kokkekniv), og har klart å kutte meg i fingrene med to av disse knivene i løpet av bare noen uker. Er det tilfeldigheter og uflaks, manglende kjennskap/erfaring/håndlag med disse knivene, eller kan det være knivenes utforming som bidrar til at dette har skjedd? For eksempel at håndtaket gjør at kniven er mer ustabil i hånden/reduserer kontrollen på kniven?

Føler at jeg ikke lenge stoler helt på disse tre nye knivene 🥹

Anonymkode: 8b42f...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kuttet meg sist jeg kjøpte en ny kniv, så ser ut som kombinasjonen skarp kniv og kniv som er uvant å håndtere kan være litt risikabel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det forskjell på kniver med tanke på hvor stor risiko det er for å skjære seg?

Jeg kjøpte et nytt knivsett (brødkniv + stor og liten kokkekniv), og har klart å kutte meg i fingrene med to av disse knivene i løpet av bare noen uker. Er det tilfeldigheter og uflaks, manglende kjennskap/erfaring/håndlag med disse knivene, eller kan det være knivenes utforming som bidrar til at dette har skjedd? For eksempel at håndtaket gjør at kniven er mer ustabil i hånden/reduserer kontrollen på kniven?

Jeg synes det er forskjell på kniver, ja. Men har du kuttet deg på hånda du bruker kniven i eller hånda som holder maten?

Min erfaring er at kniver med gode håndtak som ikke sklir ligger bedre i hånda og er lettere å ha kontroll på. 
Mine favoritt kniver til småting er Victorinox og til litt større arbeider Fiskars kniver med gummiert håndtak. 
Brød og kokkekniven til Tupperware er gode både å holde i (plasthåndtak) og gode til å kutte med. 
Jeg har hatt en del dyre kniver men har solgt dem igjen fordi de er vanskelige å jobbe med etter min erfaring. 
Ostehøvel klarer jeg og å skjære meg på, igjen og igjen, når merket er feil. Merkelig sak, egentlig. 

Anonymkode: 0e9fe...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er forskjell på kniver, ja. Men har du kuttet deg på hånda du bruker kniven i eller hånda som holder maten?

På den hånden/fingrene som holder maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På den hånden/fingrene som holder maten.

Da trenger du kniv som ligger godt i din hånd, og underlag som ligger i ro under maten. Og kanskje litt fokus på hvor kniven jobber? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle kniver er litt forskjellige og kan ligge ulikt i hånda.

F.eks, Global fungerer overhode ikke i mine hender, de er pene men jeg mister lett grepet. Mac derimot er fantastiske og og passer meg perfekt.

Anonymkode: 28215...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du bruker kniven feil. Det er måter å holde det du skal kutte uten å ta fingrene. Feks knoken skal stikke mer ut enn fingertuppene. Du skal aldri skjære imot deg etc. Kan du riktige kutte teknikker,  som å dele opp brød, kutte grønnsaker opp i terninger  skiver etc, skal det godt gjøres å kutte  seg.  

Kendall jenner sin kutting av agurk er oppskriften på å kunne kutte seg. 

Anonymkode: 2ff5e...3e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Alt dette spiller inn. 

Hvis kniven har uvant vekt eller vektfordeling, vil du kunne beregne feil belastning. 
Hvis kniven er skarpere eller sløvere enn du er vant til, vil du kunne beregne feil belastning. 

Det er viktig med en godt balansert kniv, men her er det også mye smak og behag. 

Anonymkode: 5713e...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 14.35):

Da trenger du kniv som ligger godt i din hånd, og underlag som ligger i ro under maten. Og kanskje litt fokus på hvor kniven jobber? 

Ja, jeg ser ikke bort fra at jeg har vært litt for selvsikker i min bruk av kniven, slik at konsentrasjonen har vært på andre ting 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du bruker kniven feil. Det er måter å holde det du skal kutte uten å ta fingrene. Feks knoken skal stikke mer ut enn fingertuppene. Du skal aldri skjære imot deg etc. Kan du riktige kutte teknikker,  som å dele opp brød, kutte grønnsaker opp i terninger  skiver etc, skal det godt gjøres å kutte  seg.  

Kendall jenner sin kutting av agurk er oppskriften på å kunne kutte seg. 

Anonymkode: 2ff5e...3e8

Ja, alt dette vet jeg jo, og jeg har sjelden kuttet meg før - og da bare sånne "såvidt kommet borti"-skader som har grodd nærmest i løpet av få timer og hvor jeg knapt kan huske at jeg noen gang har måttet bruke plaster i det hele tatt. Men nå har det altså vært to dypere skader på kort tid og jeg forstår ikke hvorfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det bare er en vanesak. Jeg har mange forskjellige kokke-kniver. Skar meg et par ganger med én av dem, men det er flere år siden. Nå er jeg vandt med knivene og har bedre teknikk. Skjær sakte og kontrollert til du lærer deg hvordan kniven kjennes best i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk til alle som har svart (så langt). Jeg tar med meg alle tips om ulike typer kniver, håndtak, ergonomi, teknikk, balanse, kraftbruk, ulike merker og alt det dere har skrevet :)

Hele kniven er i metall, og skal jeg være litt kritisk synes jeg håndtaket er litt rundt (ikke så "rektangulært" som på de fleste kniver), og dette til sammen kan kanskje gjøre at jeg får dårligere kontroll med kniven enn jeg er vant til, i hvertfall når det jeg skjærer i plutselig beveger på seg slik at den glipper.

Jeg tenker at jeg skal prøve å gi disse nye knivene mine noen flere sjanser, være forsiktig, og hvis det aldri føles bra - så må jeg vel vel bare skrote dem. Da skal jeg i så tilfelle forsøke å kjenne mer etter hvordan kniven ligger i hånden, allerede på butikken, og kanskje gå for kniver med gummibelagt håndtak.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk til alle som har svart (så langt). Jeg tar med meg alle tips om ulike typer kniver, håndtak, ergonomi, teknikk, balanse, kraftbruk, ulike merker og alt det dere har skrevet :)

Hele kniven er i metall, og skal jeg være litt kritisk synes jeg håndtaket er litt rundt (ikke så "rektangulært" som på de fleste kniver), og dette til sammen kan kanskje gjøre at jeg får dårligere kontroll med kniven enn jeg er vant til, i hvertfall når det jeg skjærer i plutselig beveger på seg slik at den glipper.

Jeg tenker at jeg skal prøve å gi disse nye knivene mine noen flere sjanser, være forsiktig, og hvis det aldri føles bra - så må jeg vel vel bare skrote dem. Da skal jeg i så tilfelle forsøke å kjenne mer etter hvordan kniven ligger i hånden, allerede på butikken, og kanskje gå for kniver med gummibelagt håndtak.

TS

Et lite tips til, finn noen tykke gummistrikk, før neste gangs bruk av knivene. Så surrer du strikken rundt knivens skaft slik at du kan bruke strikken som litt antigli på skaftet av kniven. Se om det gjør noen forskjell. Men der må ikke være slark i strikken, alt må rundt kniven. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Et lite tips til, finn noen tykke gummistrikk, før neste gangs bruk av knivene. Så surrer du strikken rundt knivens skaft slik at du kan bruke strikken som litt antigli på skaftet av kniven. Se om det gjør noen forskjell. Men der må ikke være slark i strikken, alt må rundt kniven. 

Lurt tips, kanskje jeg skal prøve det! Nå må det også sies at jeg selvsagt har klart å bruke disse knivene uten å skjære meg også, det skjer ikke HVER gang 🤐😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...