Gå til innhold

Lønn som lærervikar

Carrot123

Anbefalte innlegg

Hei damer!

Jeg skal jobbe som lærervikar det neste året. Jeg skal underskrive kontrakt ila april. Vikarjobben vil foregå både barne- og ungdomsskole. I ulike fag. Etter sommerferien blir jeg fast lærervikar på ungdomsskole, da nåværende lærer skal i permisjon.

Jeg skal jobbe som vikar samtidig som jeg tar PPU. Jeg har en mastergrad, samt et årsstudium og et halvårs studie, samt et par enkeltemner. Til sammen har jeg frem til nå 400 studiepoeng. Etter gjennomført PPU får jeg mulighet til å undervise to fagområder, som lektor med tilleggsutdanning. Jeg har erfaring med undervisning fra tidligere, og har tilsammen 8 års ansiennitet.

Er det noen som vet hva jeg kan forvente i vikarlønn? Lønnen er ikke det viktigste for meg i min situasjon pr nå, da målet er å gjennomføre PPU og få meg - forhåpentligvis - jobb på videregående etterpå. Da er det en garantilønn. Men jeg er jo avhengig av lønn som dekker regningene mine. Jeg finner ikke lønnstabellen for vikarer, så derfor spør jeg her inne, om det er noen som vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg fikk ca. 400kr timen inkludert forberedelse. Dette var da jeg var halveis ferdig med PPU. Da hadde jeg vel rundt 380 studiepoeng totalt. Du går som ufaglært frem til du er ferdig med PPU, så det andre du har teller ikke så mye desverre. Var sånn der jeg jobbet, men jeg var kun tilkallingvikar. Man kan sikkert forhandle seg frem til bedre lønn

Anonymkode: 0090a...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk ca. 400kr timen inkludert forberedelse. Dette var da jeg var halveis ferdig med PPU. Da hadde jeg vel rundt 380 studiepoeng totalt. Du går som ufaglært frem til du er ferdig med PPU, så det andre du har teller ikke så mye desverre. Var sånn der jeg jobbet, men jeg var kun tilkallingvikar. Man kan sikkert forhandle seg frem til bedre lønn

Takk for informativt svar! ☺️

Jeg skal jobbe som tilkallingsvikar frem til sommeren, og deretter får jeg en "fast" vikarstilling. Det var en god dialog med både skolen og universitetet, så jeg har heldigvis mulighet til å jobbe som vikar, og få dette godkjent som praksis. Jeg vet ikke om lønnen påvirkes av at det er en "fast" vikarstilling eller tilkallingsvikar? 

Ser fremt til å bli ferdig med PPU. Litt kjedelig at man går som ufaglært, selv med så mye kompetanse. Men jeg forstår selvfølgelig at man ønsker å kvalitetssikre og sørge for at lærere/adjunker/lektorer har god kompetanse og gode pedagogiske ferdigheter. Det er tross alt utdanningen til barna våre ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som tilkallingsvikar vil timelønna di være betydelig høyere, da for og etterarbeid regnes inn i lønna, på den andre siden, har du jo da kun lønn for det du jobber. Når du går inn i et vikariat, vil du bli lønnet som lærer uten godkjent utdanning, noe som gir en lavere timesats, men som også gir deg rett til jevn månedslønn også i periodene med arbeidsfri. 

Anonymkode: e8848...ad5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot123 skrev (1 minutt siden):

Jeg skal jobbe som tilkallingsvikar frem til sommeren, og deretter får jeg en "fast" vikarstilling. Det var en god dialog med både skolen og universitetet, så jeg har heldigvis mulighet til å jobbe som vikar, og få dette godkjent som praksis. Jeg vet ikke om lønnen påvirkes av at det er en "fast" vikarstilling eller tilkallingsvikar? 

Ser fremt til å bli ferdig med PPU. Litt kjedelig at man går som ufaglært, selv med så mye kompetanse. Men jeg forstår selvfølgelig at man ønsker å kvalitetssikre og sørge for at lærere/adjunker/lektorer har god kompetanse og gode pedagogiske ferdigheter. Det er tross alt utdanningen til barna våre ☺️

Tilkallingslønnen vil ha et forberedelsestillegg, mens som fast vikar vil dette være innbakt i lønnen. Dette gjelder om den faste vikarstillingen er fastlønnet, og det regner jeg med du skal ha, i alle fall til høsten når du skal være fast vikar.

Jeg får 740 kroner timen som tilkallingsvikar, men når jeg er ferdig utdannet og skal ut i jobb enten som fast ansatt (🤞) eller fast vikar, vil årslønnen min bli rundt 650 000.

Anonymkode: 38f79...ea1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilkallingslønnen vil ha et forberedelsestillegg, mens som fast vikar vil dette være innbakt i lønnen. Dette gjelder om den faste vikarstillingen er fastlønnet, og det regner jeg med du skal ha, i alle fall til høsten når du skal være fast vikar.

Jeg får 740 kroner timen som tilkallingsvikar, men når jeg er ferdig utdannet og skal ut i jobb enten som fast ansatt (🤞) eller fast vikar, vil årslønnen min bli rundt 650 000.

Dette var en høy timelønn! Var dette vikarjobb i grunnskolen eller på vgs? Hvor i utdannelsesløpet er du i dag? Og hvor mye utdanning har du i dag mtp den høye timelønnen? Jeg ser jo over her, at noen har kommentert at "ufaglærte" blir lønnet på samme måte som fagarbeidere. Men med denne timelønnen stemmer vell ikke dette? 

Jeg får selv grunnlønn/garantilønn på litt over 660.000 når jeg er ferdig med PPU, men skjønner jo at lønnen i dag, som lærervikar, og uten PPU vil se annerledes ut 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot123 skrev (11 minutter siden):

Dette var en høy timelønn! Var dette vikarjobb i grunnskolen eller på vgs? Hvor i utdannelsesløpet er du i dag? Og hvor mye utdanning har du i dag mtp den høye timelønnen? Jeg ser jo over her, at noen har kommentert at "ufaglærte" blir lønnet på samme måte som fagarbeidere. Men med denne timelønnen stemmer vell ikke dette? 

Jeg får selv grunnlønn/garantilønn på litt over 660.000 når jeg er ferdig med PPU, men skjønner jo at lønnen i dag, som lærervikar, og uten PPU vil se annerledes ut 🙂

I grunnskolen. Jeg er i siste studieår nå, femårig masterstudie, grunnskolelærerutdanningen. Den høye timelønnen er nok også påvirket av ansienniteten min, da jeg er eldre enn de fleste andre som tar utdanningen. Jeg blir lønnet som lærer - undervisningsstilling uten godkjent utdanning. Jeg har noe utdanning fra tidligere, et fagbrev + ca 60 stp. 

Det skal også nevnes at jeg noen ganger får lavere lønn, for eksempel når jeg er med som to-lærer. Da får jeg noe midt i mellom assistent og lærer uten godkjent utd.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot123 skrev (3 timer siden):

Vet ikke hvordan det er med lønn når du skal ha praksis. Jeg tok PPU på universitetet i Oslo, å der fikk vi i utganspunktet ikke lov til å ta praksis på en skole vi jobbet på. Man kunne søke om det, men da kunne vi ikke få lønn for timene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blir lønnet som ufaglært inntil PPU er gjennomført.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vet ikke hvordan det er med lønn når du skal ha praksis. Jeg tok PPU på universitetet i Oslo, å der fikk vi i utganspunktet ikke lov til å ta praksis på en skole vi jobbet på. Man kunne søke om det, men da kunne vi ikke få lønn for timene. 

Takk for svar 🙂 jeg skal studere på Universitetet i Sørøst-Norge. Her var ikke dette noe problem så lenge jeg får veiledning og praksukene vurdert av en annen lærer under praksisukene, slik at at det blir godkjent praksis.

Endret av Carrot123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...