Gå til innhold

Har dere ikke noe liv utenom jobben?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nei, jeg har nesten ikke det. Har mistet flesteparten av vennene mine og har ikke foreldre igjen og en søster døde. Og har ikke mann eller barn. 40-årene har bare vært tap og avvisninger og jobb som snart går meg på nervene. Mange hyggelige kollegaer da, og en god venninne derifra. 

Anonymkode: 1dcff...303

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som hjemmeværende med utflytta barn hender det selvsagt at jeg kjeder meg men ikke ofte. Helsa tillater ikke all verdens så dagene går stort sett i gjøremål hjemme. Jeg har hobbyer men skulle gjerne hatt en fast dag i uke til gruppetrening (tilpasset helsa) og en til sosialt treff på dagtid men har ikke funnet noe slikt. Før hadde vi ett tilbud hver tirsdag fra 11 til 14 hvor vi møttes, spiste lunsj og snakket om stort og smått men det tilbudet ble lagt ned og det er ett savn. Gruppetrening er enten midt i middagstid eller kveld, da foretrekker jeg å være hjemme pga da er jeg sliten og trenger å hvile.

Anonymkode: e653b...161

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg har nesten ikke det. Har mistet flesteparten av vennene mine og har ikke foreldre igjen og en søster døde. Og har ikke mann eller barn. 40-årene har bare vært tap og avvisninger og jobb som snart går meg på nervene. Mange hyggelige kollegaer da, og en god venninne derifra. 

Då høyrest det jo verkeleg ut som om nettopp du bør finne deg ein hobby eller tre som du likar ❤️ 

Anonymkode: 0a3fc...866

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trening, gå tur, geocaching/stolpejakt, gaming, binge TV-serier, se film, brettspill, puslespill...

Anonymkode: 3d69a...4aa

Se på en skjerm. Av alle ting som er mye mer meningsløst enn en utviklende, givende, sosial og gøy jobb. Som i tillegg gir lønn til alt man vil av opplevelser.

Anonymkode: d0f58...3c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Se på en skjerm. Av alle ting som er mye mer meningsløst enn en utviklende, givende, sosial og gøy jobb. Som i tillegg gir lønn til alt man vil av opplevelser.

Hvor har du det fra at jeg ikke har en jobb?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som hjemmeværende med utflytta barn hender det selvsagt at jeg kjeder meg men ikke ofte. Helsa tillater ikke all verdens så dagene går stort sett i gjøremål hjemme. Jeg har hobbyer men skulle gjerne hatt en fast dag i uke til gruppetrening (tilpasset helsa) og en til sosialt treff på dagtid men har ikke funnet noe slikt. Før hadde vi ett tilbud hver tirsdag fra 11 til 14 hvor vi møttes, spiste lunsj og snakket om stort og smått men det tilbudet ble lagt ned og det er ett savn. Gruppetrening er enten midt i middagstid eller kveld, da foretrekker jeg å være hjemme pga da er jeg sliten og trenger å hvile.

Anonymkode: e653b...161

Kanskje du kan få i gang ei sosialgruppe eller ei gruppetrening sjølv eller ved hjelp av den lokale frivillighetssentralen? Det skjer ikkje av seg sjølv, men frivillighetssentralen/kommunen er ofte veldig hjelpsame dersom dei får tips om kva folk ynskjer å finne på. 

Her i bygda er det nettopp starta opp ei gruppe for "gåfotball" og tidlegare ei gruppetreningstime. Men begge ved hjelp av lokale personar og frisklivssentralen. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Då høyrest det jo verkeleg ut som om nettopp du bør finne deg ein hobby eller tre som du likar ❤️ 

Jeg har hobbyer. Og så ba jeg ikke om råd. Men takk for omtanken. ❤️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som sier "gå hjemme og skulle" hvis folk har slutta å jobbe,er gjenværende, ufør eller pensjonist og så mener dere man "går på veggen av kjedsomhet", har dere ikke noe liv utenom jobben?

Og tror dere man ikke kan gå utenom hjemmet om man ikke er i jobb? Se bort fra uføre som ikke har helse til å gå ut da!

Dere må ha et trist liv som tenker at livet er godt som over hvis man ikke er i jobb! Og hva med helger,ferier og slik, hvordan overlever dere?! 

Anonymkode: 1503f...30b

Pleier ikke å si at jeg ville gått på veggen, men lyst til å svare likevel. Nei, det blir lite liv utenom jobben. Hjemme rundt seks, rydde, lage middag, evt vaske håret. Er for sliten til å gjöre noe fornuftig når middagen er spist rundt halv åtte. Ja, det er ganske trist. Ferier er fint, men de kjennes så korte - bare en liten periode om sommeren glipper oppmerksomheten på hvor mange dager som er gått og hvor mange som er igjen för jobb.

Anonymkode: 7b3d7...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Synes fortsatt det er fascinerende at folk tror at gaming kun er for underholdning.

Det brukes mer og mer i arbeidslivet og i utdanningssituasjoner for å utvikle kunnskaper og ferdigheter.

Anonymkode: e3a0e...d77

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har knapt et liv utenfor jobben, nei.

Har svært dårlig helse og bruker storparten av ressurser på å holde meg i jobb og følge opp et barn med spesielle behov. 

Det er ganske trolig at jeg når jeg (garantert) blir ufør, vil ha nok energi til noe aktivitet - men minimalt sosialt nettverk og dårlig økonomi. Kan ikke si jeg ser frem til det. 

Anonymkode: 249a4...6ee

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg endte med ufør etter ulykke. Så ble og min hoved hobby også amputert. Her var jakt og konkurranser skytting store hobby. Problemet er pga skaddet i nakken kan jeg ikke gå stevner og skytte 50 skudd pga smertene som da blir i nakken. Det å gå på jakt ble amputert fordi jeg ikke klarer å gå med sekk på ryggen, tileg rifle på skulder og skulle holde en hund, da blir det for mye for nakken. Har startet litt med jakt men da er det ungdommen som bærer min sekk ut til post der jeg sitter, slik at jeg ikke får belastning på den.

Samtidig er jeg veldig glad i å gå i skogen og fjellet. Men med det en får av kommentarer ved å gå turer som ufør så legger jeg omtrent ikke ut de små turene jeg har i hverdagen.

Andre ting jeg drev med var avløser for nabo,  kappet ved, hadde venner på besøk å koste oss med mat og osv.  I tilleg drev vi egen gård med melkeku, høner, villsvin og sau. Så gikk i et

Dette er og blitt mindre av siden smertene er opp og ned, og mye lyd blir jeh helt slått ut av.

På toppen hadde vi barn med utfordringer begge hadde diagnose epilepsi i en periode , en vokst det av seg den andre vil ikke gjøre det. Så var mye oppfølging med de på ettermiddagen 

Anonymkode: 0c6bc...e46

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mange interesser og null problem med å fylle hverdagen når jeg har fri, men jeg er veldig glad i jobben fordi den gir meg utfordringer, input, mental stimuli og påfyll jeg ikke kan få på samme måte på fritiden. Balanse jobb-fritid er viktig, men fritid hele tiden uten jobb hadde ikke blitt det sammen, jeg ville savnet en del av det jobben gir meg. Dette vet jeg stemmer for mange, fordi de som går av med pensjon hos oss også sier det samme, og mange velger å jobbe litt som pensjonister nettopp fordi de trenger det jobben gir i livet. Utfordringen med å «bare ha fri» er at man ofte har mindre struktur på dagene, som kan gjøre det vanskeligere å få utnyttet tiden på en god måte. Det er lettere å utsette ting, lettere å la ting vente og se det sann, vips så er tiden gått. 

Anonymkode: ab962...59e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da jeg endte med ufør etter ulykke. Så ble og min hoved hobby også amputert. Her var jakt og konkurranser skytting store hobby. Problemet er pga skaddet i nakken kan jeg ikke gå stevner og skytte 50 skudd pga smertene som da blir i nakken. Det å gå på jakt ble amputert fordi jeg ikke klarer å gå med sekk på ryggen, tileg rifle på skulder og skulle holde en hund, da blir det for mye for nakken. Har startet litt med jakt men da er det ungdommen som bærer min sekk ut til post der jeg sitter, slik at jeg ikke får belastning på den.

Samtidig er jeg veldig glad i å gå i skogen og fjellet. Men med det en får av kommentarer ved å gå turer som ufør så legger jeg omtrent ikke ut de små turene jeg har i hverdagen.

Andre ting jeg drev med var avløser for nabo,  kappet ved, hadde venner på besøk å koste oss med mat og osv.  I tilleg drev vi egen gård med melkeku, høner, villsvin og sau. Så gikk i et

Anonymkode: 0c6bc...e46

Det høres sikkert ut som et idiotisk forslag, men hva med å begynne og game slik at du kan dyrke hobbyen din? Jakt? Så lenge du har en pc å spille på så skal det gå OK.

Det finnes en del spill på Steam som omhandler jakt. F. eks The Hunter: Call of the Wild. Eller det å drive en gård (Farming Simulator)

Jeg er ufør selv og spiller en del simulator spill (f.eks Fishing North Atlantic, Eurotruck Simulator, Lumber jack’s Dynasty, The Forest, Construction Simulator etc).

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har barn med diagnoser, skal love deg jeg har mer enn nok å gjøre! Fritid fins ikke! Men de er verdt det! Hvorfor bryr du deg om hva andre gjør eller ikke gjør?

Anonymkode: 802c9...7b9

Jeg er nysgjerrig og liker å lære om andre for å forstå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange som stiller meg spørsmålet om jeg ikke kjeder meg ihjel når jeg sier jeg jobber 50% og ungene er på skole og mannen på jobb. Ehh, nei?? Skulle gjerne jobbet mindre til og med. Jeg bor langt ute på landet på gård og har alltid mye å finne på. Male, pusle, bade, gå på fjellet, male huset, pusse opp, vaske, rydde, bake, besøke venner, ha besøk, se serier, lage fotoalbum, lese, stelle med drivhuset mitt og med plantene mine. Ellers kan jeg reise og besøke familien som bor langt unna. Livet er rikt, man må leve det. Jeg har alltid mye å gjøre. Livet mitt er ikke jobb, det er så mye som er så mye viktigere enn jobb! 

Anonymkode: 027fe...ac9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Mange som stiller meg spørsmålet om jeg ikke kjeder meg ihjel når jeg sier jeg jobber 50% og ungene er på skole og mannen på jobb. Ehh, nei?? Skulle gjerne jobbet mindre til og med. Jeg bor langt ute på landet på gård og har alltid mye å finne på. Male, pusle, bade, gå på fjellet, male huset, pusse opp, vaske, rydde, bake, besøke venner, ha besøk, se serier, lage fotoalbum, lese, stelle med drivhuset mitt og med plantene mine. Ellers kan jeg reise og besøke familien som bor langt unna. Livet er rikt, man må leve det. Jeg har alltid mye å gjøre. Livet mitt er ikke jobb, det er så mye som er så mye viktigere enn jobb! 

Anonymkode: 027fe...ac9

Slik er jeg og. Jobber litt mer enn deg,ca 65 % men skulle gjerne jobba mindre. Har mer enn nok å fylle dagene med 

Og hjernen min sløves ikke,jeg studerer og tilegner med kunnskap både om samfunn og politikk. Mer enn mange som jobber 100 prosent jobber. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor har du det fra at jeg ikke har en jobb?

Hvor har du det fra at jeg skrev at du ikke har en jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes fortsatt det er fascinerende at folk tror at gaming kun er for underholdning.

Det brukes mer og mer i arbeidslivet og i utdanningssituasjoner for å utvikle kunnskaper og ferdigheter.

Om man bruker gaming for å utdanne seg, eller bli bedre i arbeidslivet, er det jo selvfølgelig noe annet enn om det kun er for meningsløs underholdning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde venner jeg knapt så når jeg hadde fri fra jobben. Alt dreide seg om å få i seg maten og nok søvn. I helger prøvde jeg å komme meg ovenpå.

Nå viste det seg at jeg har/hadde rn kronisk sykdom så akkurat nå er jeg langtidssykemeldt. 

Anonymkode: f08d7...11e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...