Gå til innhold

Har dere ikke noe liv utenom jobben?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som sier "gå hjemme og skulle" hvis folk har slutta å jobbe,er gjenværende, ufør eller pensjonist og så mener dere man "går på veggen av kjedsomhet", har dere ikke noe liv utenom jobben?

Og tror dere man ikke kan gå utenom hjemmet om man ikke er i jobb? Se bort fra uføre som ikke har helse til å gå ut da!

Dere må ha et trist liv som tenker at livet er godt som over hvis man ikke er i jobb! Og hva med helger,ferier og slik, hvordan overlever dere?! 

Anonymkode: 1503f...30b

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette har jegt også stusset på. Har vært borti et par kollegaer som ikke ser vits med å ta ut ferie hvis de ikke skal reise noe sted, for "jeg gidder ikke bare være hjemme og stirre i veggen".

Jeg forstår det ikke. Har de ingen hobbyer? Interesser? 

Jeg er som regel alltid hjemme alle kvelder og helger etter jobb, og jeg kjeder meg aldri.

Anonymkode: 3d69a...4aa

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette har jegt også stusset på. Har vært borti et par kollegaer som ikke ser vits med å ta ut ferie hvis de ikke skal reise noe sted, for "jeg gidder ikke bare være hjemme og stirre i veggen".

Jeg forstår det ikke. Har de ingen hobbyer? Interesser? 

Jeg er som regel alltid hjemme alle kvelder og helger etter jobb, og jeg kjeder meg aldri.

Kan jeg spørre hvilke interesser du har? Bare for å få inspirasjon. Veldig enig med HI! 

Anonymkode: 6331c...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilke interesser du har? Bare for å få inspirasjon. Veldig enig med HI! 

Anonymkode: 6331c...19c

Trening, gå tur, geocaching/stolpejakt, gaming, binge TV-serier, se film, brettspill, puslespill...

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i ts. Jeg også synes det er rart. Jeg har et veldig riktig liv utenfor jobb, men jeg elsker jobben min. Jeg kunne aldri tenkt meg å ikke jobbe, fordi det hadde vært kjedelig uten jobb.

Men, det er også derfor ferier og annen fri er så deilig. Da føler jeg at jeg har gjort et godt stykke arbeid og man kan glede seg til ferien. Det føles fortjent, og deilig med et avbrekk. Jeg reiser som regel bort i ferien. Å skulle f.eks reise hele tiden eller ha fri hele tiden høres kjedelig ut, for da er det ikke noe å glede seg til lenger.

Uansett, på fritiden har jeg jo stesønnen min, men ellers driver mannen og jeg med mye forskjellig, f.eks politisk og frivillig arbeid, reiser, brettspill, tegning, lese, alpint, løse mysterier, stolpejakt, danse swing, se gamle filmer og tv-serier osv. :)

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trening, gå tur, geocaching/stolpejakt, gaming, binge TV-serier, se film, brettspill, puslespill...

For min del handler det om å gjøre noe mer enn det jeg gjør i hverdagen. Dvs både trene, gå tur, gaming, se på tv/film/serier, spille brettspill… ja, det gjør jeg på ettermiddag, kveld og helg.

På dagtid i ukedagene er det sjeldent noen andre som har fri, slik at jeg måtte gjort småsyssler alene. Og hvis jeg spilte spill eller så på TV fra 07-16 tror jeg at kvelden/ettermiddagen hadde blitt noe kjedelig/rastløs.

Anonymkode: 7f182...edd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er en grunn til at mange planlegger flere år i forveien hvordan de skal lage seg struktur i sine liv som pensjonister. Det er ikke lett å skape fra bunnen av. 

Sånn sett er man litt i samme situasjon som uføre. Man kan koble seg på aktiviteter som arrangeres på dagtid.

Mange liker nok mulighet til å være oftere på ferie, og gjøre diverse hobbier solo eller som par, eller være med familie og venner. Men det å lage struktur med trening, hobby med andre til fast tid, frivillig arbeid mm er viktig for mange for å føle at de henger fast i verden rundt seg. Noen jobber også litt selv om de ikke er avhengig av pengene. 

Anonymkode: 9ba55...450

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo,det har jeg absolutt. Men det handler om en balanse! Trenger jobben for å få brukt hodet og få impulser fra kollegaer. Da er jo fritiden og ferien hellig. Liker å reise,konserter,barn, familie,venner,ut på byen etc. Jeg har vel ca 40 kolleger, og kjenner ikke 1 menneske som ikke gleder seg over fritiden sin.

Anonymkode: 4f61d...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jo,det har jeg absolutt. Men det handler om en balanse! Trenger jobben for å få brukt hodet og få impulser fra kollegaer. Da er jo fritiden og ferien hellig. Liker å reise,konserter,barn, familie,venner,ut på byen etc. Jeg har vel ca 40 kolleger, og kjenner ikke 1 menneske som ikke gleder seg over fritiden sin.

Anonymkode: 4f61d...0d7

Du har ingen hobbyer å bruke hodet på? Ingen aktivitet som gjør noe annet enn å sløve deg ned? Det forbauser meg! 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en av de som hadde sluttet i jobben om jeg vant mye i Lotto. Hadde ikke hatt noe problem med å fylle dagene. 

Nå som jeg kun har tilmålte fridager blir de litt hellige. Jeg vil gjerne ha en plan for dagen, f.eks. at været er såpass fint at jeg kan gjøre noe i hagen. 

Anonymkode: 17cd4...aa4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er en av de som hadde sluttet i jobben om jeg vant mye i Lotto. Hadde ikke hatt noe problem med å fylle dagene. 

Nå som jeg kun har tilmålte fridager blir de litt hellige. Jeg vil gjerne ha en plan for dagen, f.eks. at været er såpass fint at jeg kan gjøre noe i hagen. 

Anonymkode: 17cd4...aa4

Samme her. Jobber turnus så har kun fri 4 uker sammenhengende pr år. Jobber alltid påske, pinse, 17.mai, jul og vinter/høstferier. Har 3 dager fri 2-3 ganger i året utenom. 100 % turnus og er 'gift' med jobben. Tjener ikke godt heller, langt under 600 000. 🥵🙄

Anonymkode: 98157...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For min del handler det om å gjøre noe mer enn det jeg gjør i hverdagen. Dvs både trene, gå tur, gaming, se på tv/film/serier, spille brettspill… ja, det gjør jeg på ettermiddag, kveld og helg.

På dagtid i ukedagene er det sjeldent noen andre som har fri, slik at jeg måtte gjort småsyssler alene. Og hvis jeg spilte spill eller så på TV fra 07-16 tror jeg at kvelden/ettermiddagen hadde blitt noe kjedelig/rastløs.

Anonymkode: 7f182...edd

Jeg har ingen problemer med det for min del.

Hvis jeg har fri/helg så sover jeg til jeg våkner av meg selv, har en rolig morgen med en kopp kaffe og litt surfing. Gamer gjerne litt på formiddagen. 

Hvis været er fint så går jeg så gjerne en tur. Ved en fridag så tar jeg gjerne en litt lengre topptur, kanskje jakter geocacher.

Hjem, lager god middag, koser meg om kvelden med en TV-serie. 

For meg er det en måte å slappe av på. 

Men har jeg hjemmeferie så kan jeg selvsagt også gjøre ting som å besøke venninner, reise til byen og kikke, gå på kino/konsert, ta en utepils osv.  Men jeg foretrekker faktisk at hoveddelen av min fritid foregår i og rundt hjemme.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som sier "gå hjemme og skulle" hvis folk har slutta å jobbe,er gjenværende, ufør eller pensjonist og så mener dere man "går på veggen av kjedsomhet", har dere ikke noe liv utenom jobben?

Og tror dere man ikke kan gå utenom hjemmet om man ikke er i jobb? Se bort fra uføre som ikke har helse til å gå ut da!

Dere må ha et trist liv som tenker at livet er godt som over hvis man ikke er i jobb! Og hva med helger,ferier og slik, hvordan overlever dere?! 

For mitt vedkommende er jeg alene med en undom som har sine utfordringer. Jeg må være tilgjengelig hele tiden i tilfelle krise.

Det trenger nødvendigvis ikke være sånn hele tiden, men over et tiårs erfaring med å gå i alarmberedskap (det startet med barnemor) så klarer jeg ikke helt slippe.

Jeg forsøker å tenke på meg selv en gang i blant, men da kan du være helt sikker på at ting ikke går som planlagt. Senest i helgen røk planer og 2000kr i forhåndsbetalte billetter fordi det kom en krise.

Da blir det mye lettere for min del å holde meg til det "trygge" og vante som stort sett går greit. Det er hverdagsrutinene med alt det innebærer av matlaging og husarbeid.

Trist liv vil jeg ikke kalle det allikevel, for det gir meg så utrolig mye å jobbe så intenst med et barn og se den utrolige utviklingen det gir.

Jeg holder meg derfor til dette for å gjøre henne til en trygg og god voksen med en lovende fremtid. Tvert i mot gleder jeg meg til hun er kommet dit og ikke minst til pensjonist tilværelsen der jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil. 

Min tid kommer da, og jeg kan se tilbake og ha god samvittighet for innsatsen jeg har gjort for min datter.

Anonymkode: 4b94b...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, noe det jeg får interessert meg i gjennom jobben min:

1: Utvikle en by

2: Utvikle en organisasjon 

3: Hjelpe folk å jobbe smartere og sikrere

4: Reise

5: Henge med folk jeg bryr meg om

6: Sikre god inntekt og pensjon.

Jeg har like mange interesser som deg på fritiden, bare mer spennende.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner det heller ikke.

For egen del har jeg vel egentlig mest lyst til å si at hele mitt liv er utenfor jobben.

Ikke misforstå, jeg liker jobben min og får gode impulser mm. av diskusjoner og samholdet vi har på jobb. Men hadde det ikke vært for at jeg må ha penger for å brødfø familien ville jeg ha sagt opp. 

Det er på fritiden jeg virkelig lever det livet jeg bryr meg om. Barna mine skulle jeg gjerne hatt mye mer tid med, både til kos og oppfølging av dem. Mannen skulle jeg også kunne gjort mer sammen med. Det samme gjelder utvidet familie og venner.

Jeg har en hobby jeg ville brukt mye mer tid på. Og i tillegg kunne jeg tenkt meg å drive med frivillig arbeid. Ikke klokka 7-15, og ikke fordi jeg trenger det, men bare fordi jeg kunne brukt tid på det litt mer etter egne ønsker og det ville vært noe jeg virkelig brenner for.

Jobben min er spennende, og jeg utvikler meg selv mye gjennom den. Mye fint å si om det. Men jeg føler nok den går mye på bekostning av det som er aller viktigst for meg.

Anonymkode: de3f1...270

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Under covid jobbet jeg ekstremt mye. Jeg hadde som mål om å få kjøpt meg egen bolig etter et samlivsbrudd og jobbet i helsevesenet. Jobbet minimum 100% i kommunen og jobbet ekstra på sykehus i tillegg. Da kjente jeg på et slags fritids-stress, fordi jeg ikke hadde noe å gjøre på fritiden. Alt som ble gjort var å jobbe og sove, og hvis jeg plutselig hadde en frihelg så visste jeg rett og slett ikke hva jeg skulle gjøre. Det føltes liksom bare helt unødvendig og feil. 
Sånn holdt jeg det gående i 2.5 år og da jeg endelig fikk kjøpt egen bolig bestemte jeg meg for at all denne jobbingen måtte reduseres. Er jo bare dumt å kjøpe et hus man aldri er hjemme i. Så da begynte jeg sakte, men sikkert å jobbe mindre (dvs en normal 100% stilling), og ettersom landet begynte å åpne igjen begynte jeg å være mer sosial og finne på mer ting å gjøre. Livet er ikke bare jobb, men det var faktisk overraskende vanskelig å begynne å jobbe mindre. Følte meg lat, uproduktiv, ble stressa over mindre penger osv. 

Så på en side forstår jeg folk som jobber mye, det er enkelt! Og da vet du liksom hva du skal gjøre, slipper å måtte forholde seg til fritid. Men i dag elsker jeg fritiden min og huset mitt, er veldig takknemlig for at jeg ikke er arbeidsnarkoman lengre 🙊 

Anonymkode: c43ee...48a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Snok1 skrev (10 minutter siden):

Ok, noe det jeg får interessert meg i gjennom jobben min:

1: Utvikle en by

2: Utvikle en organisasjon 

3: Hjelpe folk å jobbe smartere og sikrere

4: Reise

5: Henge med folk jeg bryr meg om

6: Sikre god inntekt og pensjon.

Jeg har like mange interesser som deg på fritiden, bare mer spennende.

Mer spennende for deg, men ikke for meg. Jeg synes veldig lite av det du nevner interesserer meg. 

Men nå snakket jeg uansett ikke om hva jeg får ut av jobben min, men hva jeg gjør i fritiden.

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mer spennende for deg, men ikke for meg. Jeg synes veldig lite av det du nevner interesserer meg. 

Men nå snakket jeg uansett ikke om hva jeg får ut av jobben min, men hva jeg gjør i fritiden.

Noen av oss har en sterk interesse av å være en del av et aktivt samfunn i utvikling.

En jobb er et godt verktøy for å kunne være det. Ofte er det i tillegg godt betalt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Noen av oss har en sterk interesse av å være en del av et aktivt samfunn i utvikling.

En jobb er et godt verktøy for å kunne være det. Ofte er det i tillegg godt betalt.

Jeg har da en jobb? Jobber 100%. Dette var snakk om hva jeg gjorde på fritiden.

Ja, noen har en sterk interesse av å være en del av et aktivt samfunn i utvikling. Andre har ikke. Begge deler er greit.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har barn med diagnoser, skal love deg jeg har mer enn nok å gjøre! Fritid fins ikke! Men de er verdt det! Hvorfor bryr du deg om hva andre gjør eller ikke gjør?

Anonymkode: 802c9...7b9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...