Gå til innhold

Leger finner ikke årsak til plagene mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er under utredning av helseplager som oppstod for ca 3 mnd siden. Så langt ingen svar, bare masse kjipe undersøkelser. Jeg er så lei av å gå til ubehagelige undersøkelser, og sliten av å være engstelig for hva det kan være😔 Er det noen klarsynte (evt tarotkort-leggere) her som være så snill å prøve å se på om dette ordner seg? Vil jeg føle meg lettet nærmere våren, eller går jeg inn i en lang, tung periode helsemessig? 

Anonymkode: ffe7d...e7a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 11.46):

Jeg er under utredning av helseplager som oppstod for ca 3 mnd siden. Så langt ingen svar, bare masse kjipe undersøkelser. Jeg er så lei av å gå til ubehagelige undersøkelser, og sliten av å være engstelig for hva det kan være😔 Er det noen klarsynte (evt tarotkort-leggere) her som være så snill å prøve å se på om dette ordner seg? Vil jeg føle meg lettet nærmere våren, eller går jeg inn i en lang, tung periode helsemessig? 

Ekspander  

Tror nok det er bedre å vente på kontroller osv. hvordan plager er det du har. Om det er lov å spørre om. Jeg slet i tre år med vondt bein. Måtte innom masse ting og venting. Så fant de ut at jeg hadde hoft dysplasi etter tre år. Så ting kan tid.

Anonymkode: f029e...862

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 11.54):

Tror nok det er bedre å vente på kontroller osv. hvordan plager er det du har. Om det er lov å spørre om. Jeg slet i tre år med vondt bein. Måtte innom masse ting og venting. Så fant de ut at jeg hadde hoft dysplasi etter tre år. Så ting kan tid.

Anonymkode: f029e...862

Ekspander  

Ja jeg skjønner at ting kan ta tid, men det er tungt å gå og være engstelig og redd i så lang tid. Jeg vet at klarsynte kan få en følelse av hvordan tiden fremover vil bli for den de ser på, ikke at de skal sette diagnose eller utelukke farlige ting, for det har de ikke lov til, men de kan få en følelse av om de neste månedene vil bli tunge og utfordrende (og i såfall vil jeg kunne forberede meg på det), eller om jeg snart vil føle lettelse. Mine plager som er ubehagelige sitter enten i hals, lunger eller spiserør/mage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarsynte vil ikke finne noe mere enn det du allerede vet. Jeg har hatt vonde bein i 34 år, ingen forklaring på hvorfor men skal til utredning for adenomyose nå for det fikk jeg tips om kunne gi slike plager (har hatt sterke menssmerter også).

Anonymkode: ed333...b33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kortene sier du må være tålmodig og ha tillit til de som jobber med/rundt deg. Du må roe/stresse ned. Du er generelt et bekymret menneske som tar sorgene på forskudd. Jeg ser at du lever i en slags kriseberedskap, og det er derfor du nå er plaget. 

Dette har skapt problemer for deg før (sorgene du tar på forskudd), og kan fortsette å gjøre det dersom du ikke finner ro, tillit og tålmodighet. Du blir deprimert fordi du ikke takler det uvisse. Fordi ting er uvisst/usikkert antar du det verste, og dermed blir du deprimert og får reelle somatiske plager. Du sliter med å se sammenhenger mellom a og b. Du trenger ikke forstå det, men du må ha tillit til at sammenhengen er der. 

plagene dine kommer av/blir forverret av stress, angst og bekymring. Du må ta tak i den egentlige roten, altså de traumene du sliter med, det vonde som har skjedd deg tidligere. Vær ærlig med dine behandlere. Sett deg inn i sammenhengen mellom traumer og somatiske smerter og autoimmun sykdommer (som du muligens allerede har).

Anonymkode: 90176...2d2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 12.53):

Kortene sier du må være tålmodig og ha tillit til de som jobber med/rundt deg. Du må roe/stresse ned. Du er generelt et bekymret menneske som tar sorgene på forskudd. Jeg ser at du lever i en slags kriseberedskap, og det er derfor du nå er plaget. 

Dette har skapt problemer for deg før (sorgene du tar på forskudd), og kan fortsette å gjøre det dersom du ikke finner ro, tillit og tålmodighet. Du blir deprimert fordi du ikke takler det uvisse. Fordi ting er uvisst/usikkert antar du det verste, og dermed blir du deprimert og får reelle somatiske plager. Du sliter med å se sammenhenger mellom a og b. Du trenger ikke forstå det, men du må ha tillit til at sammenhengen er der. 

plagene dine kommer av/blir forverret av stress, angst og bekymring. Du må ta tak i den egentlige roten, altså de traumene du sliter med, det vonde som har skjedd deg tidligere. Vær ærlig med dine behandlere. Sett deg inn i sammenhengen mellom traumer og somatiske smerter og autoimmun sykdommer (som du muligens allerede har).

Ekspander  

Jeg kom for å snakke om disse tingene, men dette var så godt formulert at det føles unødvendig å gjenta det. Støtter alt dette 👏

Og TS, jeg anbefaler deg boken "The body keeps the score". Der vil du kunne finne noen svar som vil hjelpe deg. 

Anonymkode: 49492...302

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kortstokk vil ikke hjelpe deg. Du må se sammenhengen mellom det psykiske og det somatiske. Det at du ikke vet tærer på, men av og til tar det lang tid å finne hva som er galt. 

Anonymkode: 36274...b12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Medisinsk diagnostisering kan ta tid, hos meg brukte de 14 år før de fant rot årsaken til mine plager, det skal sies at den teknologien som ble brukt til slutt ikke fantes da plagene startet.

Anonymkode: 9ebb8...548

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 12.53):

Ekspander  

Tusen takk for godt svar❤️ Du har rett i alt dette, og jeg er allerede klar over mye av dette. Og ja, det stemmer at jeg har et par autoimmune sykdommer, som jeg også tror kan ha kommet av årevis med indre stress av ulike årsaker. Men dette jeg står i nå er så annerledes enn de autoimmune sykdommen. Jeg har hatt vond hals siden begynnelsen av desember, heshet, slimdannelse, og hoster en del. Og de siste par ukene har det også iblant kommet litt blodig oppspytt. Skal ta CT av lunger og hals i uken som kommer. Legene vil utelukke kreft, og kalte meg også inn på snarlig bronkoskopi. Jeg vet ikke om jeg orker sistnevnte😔 Iallefall ikke hvis CT-bildene visere seg å være fine. Men det er altså kreft jeg er veldig redd for nå, og ikke fordi jeg selv har tenkt tanken, men fordi legene setter igang disse undersøkelsene for å kunne utelukke kreft for sikrest skyld. Men jeg har aldri røyket, så jeg skjønner ikke at det kan være lungekreft. Ut fra kortene du trakk, og det du skrev, tenker du disse symptomene også kan komme fordi jeg har mye indre stress? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 12.56):

Jeg kom for å snakke om disse tingene, men dette var så godt formulert at det føles unødvendig å gjenta det. Støtter alt dette 👏

Og TS, jeg anbefaler deg boken "The body keeps the score". Der vil du kunne finne noen svar som vil hjelpe deg. 

Anonymkode: 49492...302

Ekspander  

Tusen takk for svar og anbefaling❤️ Ja jeg kjører nok den fysiske kroppen hardt når jeg har så mye indre stress-tanker, tror man kan få både kreft og autoimmune sykdommer (og mye annet) av langvarige bekymringstanker. Her har jeg en jobb å gjøre fremover, også må jeg bare håpe at symptomene jeg nå kjenner på vil passere som noe helt ufarlig🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 13.23):

Tusen takk for godt svar❤️ Du har rett i alt dette, og jeg er allerede klar over mye av dette. Og ja, det stemmer at jeg har et par autoimmune sykdommer, som jeg også tror kan ha kommet av årevis med indre stress av ulike årsaker. Men dette jeg står i nå er så annerledes enn de autoimmune sykdommen. Jeg har hatt vond hals siden begynnelsen av desember, heshet, slimdannelse, og hoster en del. Og de siste par ukene har det også iblant kommet litt blodig oppspytt. Skal ta CT av lunger og hals i uken som kommer. Legene vil utelukke kreft, og kalte meg også inn på snarlig bronkoskopi. Jeg vet ikke om jeg orker sistnevnte😔 Iallefall ikke hvis CT-bildene visere seg å være fine. Men det er altså kreft jeg er veldig redd for nå, og ikke fordi jeg selv har tenkt tanken, men fordi legene setter igang disse undersøkelsene for å kunne utelukke kreft for sikrest skyld. Men jeg har aldri røyket, så jeg skjønner ikke at det kan være lungekreft. Ut fra kortene du trakk, og det du skrev, tenker du disse symptomene også kan komme fordi jeg har mye indre stress? 

Ekspander  

Jeg har Ikke trukket noen kort. Jeg skrev dette fordi jeg leser deg ut ifra innlegget ditt. Jeg vet jeg skrev «kortene» jeg beklager det. 

å trøste deg med spådommer/kort/overtro//klarsynthet setter deg selv i mer stress. Du må ha tro på helsevesenet og behandlerne. Du må finne tillit og tålmodighet. Forhold deg til fakta og det som er konkret, ikke til synsinger og frykter. Fakta er det er det eneste som er nødvendig å forholde seg til, og det som er viktig. Alt annet vil forverre ditt symptombilde. 

selvfølgelig må du gjennomføre alle tester legene mener er nødvendig, noe annet ville være dumskap. Vær så snill å søk hjelp for traumer og stress. Når dette er under kontroll, så vil også somatikken falle på plass. Likevel utelukker det ene ikke det andre. Om du har kreft, så må du parallelt behandle dine traumer på psykiske vansker. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 13.47):

Jeg har Ikke trukket noen kort. Jeg skrev dette fordi jeg leser deg ut ifra innlegget ditt. Jeg vet jeg skrev «kortene» jeg beklager det. 

å trøste deg med spådommer/kort/overtro//klarsynthet setter deg selv i mer stress. Du må ha tro på helsevesenet og behandlerne. Du må finne tillit og tålmodighet. Forhold deg til fakta og det som er konkret, ikke til synsinger og frykter. Fakta er det er det eneste som er nødvendig å forholde seg til, og det som er viktig. Alt annet vil forverre ditt symptombilde. 

selvfølgelig må du gjennomføre alle tester legene mener er nødvendig, noe annet ville være dumskap. Vær så snill å søk hjelp for traumer og stress. Når dette er under kontroll, så vil også somatikken falle på plass. Likevel utelukker det ene ikke det andre. Om du har kreft, så må du parallelt behandle dine traumer på psykiske vansker. 

Ekspander  

Takk for svar. Jeg har jobbet mye med meg selv over flere år, og har mye mindre sykdomsangst og indre stress nå (vanligvis) enn jeg hadde. Innser at dette er noe jeg må jobbe med resten av livet, som sikkert så mange andre må gjøre. Men når man har en konkret og høyst reell bekymring som jeg har nå, så er det nok ikke uvanlig å engste seg, det skal godt gjøres å ikke bli emosjonelt påvirket når man står i en sånn type utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å dignostitsere hypykonderi, tar tid.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  NakenPanda skrev (På 16.3.2025 den 16.16):

Ekspander  

Så blodig oppspytt, hoste og heshet i mange måneder er hypokondri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 16.59):

Så blodig oppspytt, hoste og heshet i mange måneder er hypokondri?

Ekspander  

Jeg tviler sterkt på at legen din har ikke "har funnet ut" av slike ting.

Halve Norge inkludert meg har sår hals, hoste og heshet siden november. Det er derfor legen din ikke "finner ut av det" det er lite han kan gjøre med influsensa med på påfølgende forkjølelse.

Du har ikke det ideene inne i hodet dit forteller deg, kvinn deg opp og som resten av oss overlever du influensa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  NakenPanda skrev (På 16.3.2025 den 17.50):

Halve Norge inkludert meg har sår hals, hoste og heshet siden november. Det er derfor legen din ikke "finner ut av det" det er lite han kan gjøre med influsensa med på påfølgende forkjølelse.

Du har ikke det ideene inne i hodet dit forteller deg, kvinn deg opp og som resten av oss overlever du influensa. 

Ekspander  

Det er legen selv som sier vi må utrede, siden jeg har hatt vond hals i over 3 mnd, uten å ha vært syk, hatt influensa, forkjølelse, feber osv. Så jeg sendes rundt til røntgen, ØNH-lege, CT av hals, deretter CT av lunge (ikke tatt denne enda), og bronkoskopi. Jeg vil helst ikke ta bronkoskopi, da jeg tipper det er grusomt å gjennomføre, men legen anbefaler det. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 17.56):

Det er legen selv som sier vi må utrede, siden jeg har hatt vond hals i over 3 mnd, uten å ha vært syk, hatt influensa, forkjølelse, feber osv. Så jeg sendes rundt til røntgen, ØNH-lege, CT av hals, deretter CT av lunge (ikke tatt denne enda), og bronkoskopi. Jeg vil helst ikke ta bronkoskopi, da jeg tipper det er grusomt å gjennomføre, men legen anbefaler det. 

Ekspander  

Vond hals, i tillegg til blodig oppspytt og heshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  NakenPanda skrev (På 16.3.2025 den 16.16):

Ekspander  

Håper ikke du er lege 🙄

Anonymkode: a92da...83a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  NakenPanda skrev (På 16.3.2025 den 17.50):

Ekspander  

Du er forresten ekstremt nedlatende og ekkel her, håper du ikke snakker til andre rundt deg på denne måten! 🤮

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...