Gå til innhold

Hvor lenge kan jeg kreve at ungene blir med på søndagstur?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søndagstur har vært fast hos oss fra barna var små, men de er nå i en alder hvor de ikke vil bli med. Hvor lenge kan man tvinge dem med ut? Alternativet er jo å sitte inne med skjermer og alt som de har her, ingen av dem har planer.

Anonymkode: c1522...a05

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi sluttet å forlange de med når de var 12/13 år.

Nå har de begynte de å slenge seg med igjen når de ble rundt 17/18 år igjen.

Anonymkode: 1c5e2...671

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Litt vanskelig å rådføre den der, siden våre barn alltid har ønsket å bli med. Har altså aldri måttet kreve noe der. Men vi har vært flink å tilpasse sånn at det er kjekt for de, for eksempel ta med stormkjøkken for å lage skillingspinnebrød osv. Har også tilpasset lengde på tur etter hvor giret de var, så kanskje det har bidratt til at de har et positivt syn på søndagsturer. 
Ville prøvd å lokke fremfor å kreve, og er de kjempe negative så ville jeg ikke tvunget de med fra 13 års alder men hadde gjerne stengt wifien mens vi var på tur.

Anonymkode: 973be...b4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Søndagstur har vært fast hos oss fra barna var små, men de er nå i en alder hvor de ikke vil bli med. Hvor lenge kan man tvinge dem med ut? Alternativet er jo å sitte inne med skjermer og alt som de har her, ingen av dem har planer.

Går turer enda. De er 15 og 17. Noen ganger blir ikke 17åringen med, men 15åringen er alltid med. De trenger frisk luft og litt mosjon. Helt greit å ikke ville hver gang, men ikke for å skjerme hele dagen inne i solen.

Anonymkode: 468db...3e4

AnonymBruker
Skrevet

Han en 15-åring, og han blir noen ganger tvunget med, andre ganger ikke. Det avhenger i hovedsak av hvilke andre planer han har den helga. Om det er en helg han bare sitter inne, må han bli med. Han koser seg veldig når vi først er kommet oss ut og har friluftsliv som valgfag.

Anonymkode: 86acd...a0f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da min ble tenåring, så ville han heller dra og sparke fotball med venner, stå slalom osv. Så det var helt greit. Å sitte inne på skjerm fra fredag til mandag morgen hadde ikke vært greit. Om det var sånn en helg, så måtte han klippe plen, måke snø eller lignende for å komme seg ut litt.

Anonymkode: b5a1b...eb1

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er på grensen til at tvinge barn til å gjøre noe, uansett alder. Tyder på dårlig oppdragelse. Gi de heller alternativer. Der de kan være med på å bestemme hva som skal gjøres. Bare det ikke innebærer skjerm. Tur, bowling, slålom, ski, kino etc. De kommer til å få et anstrengt forhold til det å delta på aktiviteter, for de vil føle på dårlig samvittighet hvis de ikke er med. De lærer seg heller ikke å sette grenser og kjenne på sine egne behov.

Å være ute skal være lystbetont.

Anonymkode: 049a6...2bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er på grensen til at tvinge barn til å gjøre noe, uansett alder. Tyder på dårlig oppdragelse. Gi de heller alternativer. Der de kan være med på å bestemme hva som skal gjøres. Bare det ikke innebærer skjerm. Tur, bowling, slålom, ski, kino etc. De kommer til å få et anstrengt forhold til det å delta på aktiviteter, for de vil føle på dårlig samvittighet hvis de ikke er med. De lærer seg heller ikke å sette grenser og kjenne på sine egne behov.

Å være ute skal være lystbetont.

Anonymkode: 049a6...2bc

Å antyde at barna mine mangler oppdragelse fordi de ikke vil bli med oss på tur, er å dra det litt langt eller? Håper du lærer barna dine bedre holdninger enn du viser her. 

• Liker 20
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Av barn kan du aldri, aldri kreve noe som helst. Den metoden er heller ikke særlig pedagogisk. 
Gulrot er alltid bedre enn pisk. 

Anonymkode: 57006...8f1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

12 års alder, de tar gjerne sånn fornuftige ting tilbake igjen når de blir eldre om grunnlaget er lagt mens de er barn. Tror ikke vi må være så redd skjerm. Det er jo døden å bli tvangslufta av foreldrene  i den alderen. Noen kamper sluttet jeg bare å ta når de ble tenåringer. Det ble mer frihet under ansvar i steden godt forklart for de. Fungerte fint på våre 3 nå voksne barn. 

Anonymkode: 5dc83...b72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Overdreven skjermbruk er ett problem og vil fortsette å være det slik verden er i dag. Det krever noe jobb, men kutt Internett i huset i noen timer. Dere kan være hjemme fremfor å dra på tur, men den tiden blir uansett uten skjerm. Fint som nevnt tidligere her om det gis noen alternativer så de kan være delaktige i prosessen. 

Unge(og forøvrig eldre) hjerner tar skade av skjerm, det som derimot er sunt er å kjede seg og måtte bruke kreativitet til å finne på noe annet å gjøre. 

Anonymkode: 711f2...8a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Av barn kan du aldri, aldri kreve noe som helst. Den metoden er heller ikke særlig pedagogisk. 
Gulrot er alltid bedre enn pisk. 

Anonymkode: 57006...8f1

Selvfølgelig kan man kreve noe av barna. Hva blir det av barna om de alltid skal ha belønning for å være med/bidra/gjøre noe?  Jeg er helt enig i at gulrot er bedre enn pisk, men det er ikke sammenfallende med at man aldri kan kreve noe av barn. 

Anonymkode: 973be...b4b

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke tvinge de til noe de ikke vil. Hilsen en som ble tvunget ut på slikt, og nå ikke makter å gå på særlig turer.

Anonymkode: 49ea6...7fe

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva gjør dere på søndagstur? Er det kun dere voksne som bestemmer eller setter dere dere ned i sammen og snakker sammen om hvor dere alle sammen har lyst til å dra? 
Jeg er vokst opp i en friluftsfamilie, og alle sammen, inkludert søskenbarn er fremdeles aktive friluftsfolk som har tatt det videre til neste generasjon. Jeg kan ikke huske jeg hadde så mye medbestemmelse som barn og ungdom selv, men det ble lagt opp til høy kosefaktor på tur. I tenårene var det litt mindre av det, men da fordi vi var aktive og engasjert i annet. Å ha en rolig helg uten noe tenker jeg også er fint, men også fint å legge til rette for aktiviteter sammen, og da gjerne ute og uten skjerm. 

Kan de være interessert i orientering, stolpejakt eller annet i den gaten? I år er det friluftslivets år, og temaet er «Hele Norge Båler», kan dere lage noe god mat på bål? (Om dere ikke alt gjør det) Rundt her jeg bor spretter det opp gapahuker og dagsturhytter mange steder, kan dere gjøre noe kreativt ut av å oppsøke ulike sånne? Kan dere gå sammen med familiene til noen av dem barna er venner med?

Kan godt være dere alt gjør en del av dette, så er kun ideer. Tur skal være lystbetont, men for mange, inkludert voksne så er dørstokkmila hard, og det er ofte fint når en først kommer seg ut, så jeg tenker dere kan motivere, og prøve å få det til et felles prosjekt, så lenge som mulig. Barn (og unge) har ikke vondt av at det stilles krav om å delta og engasjere seg i familien, men selvsagt innen rimelighetens grenser. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk at man som foreldre er ansvarlige for at også tenåringer er fysisk aktive! Ren tvang er vanskelig, men man må finne noen måter. Kanskje kan turen byttes med svømmehallen? Kanskje kan man kjøpe snowboard og lære det? Hva som helst som får dem vekk fra skjerm og rører kroppen. Tenåringer vil kanskje være med deg og trene, jogge eller liknende? 
eller bestige en topp eller noe
foreldre abdiserer ansvaret sitt for mye her! Man må faktisk sørge for at barna er aktive på lik linje med at de pusser tenner og gjør lekser. 

Anonymkode: f9712...6a2

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (13 minutter siden):

Hva gjør dere på søndagstur? Er det kun dere voksne som bestemmer eller setter dere dere ned i sammen og snakker sammen om hvor dere alle sammen har lyst til å dra? 
Jeg er vokst opp i en friluftsfamilie, og alle sammen, inkludert søskenbarn er fremdeles aktive friluftsfolk som har tatt det videre til neste generasjon. Jeg kan ikke huske jeg hadde så mye medbestemmelse som barn og ungdom selv, men det ble lagt opp til høy kosefaktor på tur. I tenårene var det litt mindre av det, men da fordi vi var aktive og engasjert i annet. Å ha en rolig helg uten noe tenker jeg også er fint, men også fint å legge til rette for aktiviteter sammen, og da gjerne ute og uten skjerm. 

Kan de være interessert i orientering, stolpejakt eller annet i den gaten? I år er det friluftslivets år, og temaet er «Hele Norge Båler», kan dere lage noe god mat på bål? (Om dere ikke alt gjør det) Rundt her jeg bor spretter det opp gapahuker og dagsturhytter mange steder, kan dere gjøre noe kreativt ut av å oppsøke ulike sånne? Kan dere gå sammen med familiene til noen av dem barna er venner med?

Kan godt være dere alt gjør en del av dette, så er kun ideer. Tur skal være lystbetont, men for mange, inkludert voksne så er dørstokkmila hard, og det er ofte fint når en først kommer seg ut, så jeg tenker dere kan motivere, og prøve å få det til et felles prosjekt, så lenge som mulig. Barn (og unge) har ikke vondt av at det stilles krav om å delta og engasjere seg i familien, men selvsagt innen rimelighetens grenser. 

Vi bestemmer sammen hvor vi vil gå. Om noen har lyst å gå en spesiell plass så gjør vi det. Er ungdommen med lar vi de lett bestemme hvor vi skal gå om det gjør at de vil gå tur :) Alle liker å utforske nye plasser og alle har sine favorittplasser å gå. Så vi bytter på det!

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi bestemmer sammen hvor vi vil gå. Om noen har lyst å gå en spesiell plass så gjør vi det. Er ungdommen med lar vi de lett bestemme hvor vi skal gå om det gjør at de vil gå tur :) Alle liker å utforske nye plasser og alle har sine favorittplasser å gå. Så vi bytter på det!

Så flott! Høres koselig ut 😊 Nå er ikke du TS, så vet ikke hva de gjør, men høres ut som dere gjør det på en god måte 😊

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 16 som ikke vil gå tur med meg. Men han vil ut å spille ballspill med venner eller andre aktiviteter med venner. 

Anonymkode: abc0b...076

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen innebærer søndagstur en halv dag. Kanskje det kan være mye. Kan dere ta kortere turer også kan evt dere foreldre gå en kveldstur i tillegg hvis dere tenker på trening. Eller kan dere legge tur til nærområdet slik de kan gå hjem tidligere?

Er enig i at det sikkert blir skjerm om de er hjemme. Men hva om de må finne på noe annet noen få timer hver søndag? Være med venner. Eller at dere gjør noe annet sammen hver søndag. Må jo ikke være tur hver gang.

Anonymkode: 85099...6f4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har opp igjennom årene vært innom bål, stormkjøkken, Telltur, geocaching, stolpejakt, hengekøye, DNT hytter og turer og generelt prøvd å lage turene morsomme. Det fenger dessverre ikke like godt lenger, men håper de kommer ut av denne anti-tur fasen. Å få frisk luft og være i aktivitet er noe som er viktig for oss, og som jeg gjerne ønsker og videreføre. Folk/familier er forskjellige og det er jo greit, jeg ønsker bare å få ungene ut og bort fra skjerm noen timer.

Takk til dere som har skrevet seriøse svar. Skjønner at det ikke er et fasitsvar på spørsmålet mitt, men interresant å høre hvordan andre har løst det.

ts

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...