Gå til innhold

Dårlig økonomi, huset er full av mangler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og én ting til: TS, du skriver det kan bli vanskelig å finne noe dere har råd til å kjøpe. Men av og til må man leie. Hvis enden på visa blir at dere må selge huset og gå på leiemarkedet, kanskje til og med med restlån, så vil det også gå bra. Dere er ikke er første som har mistet all egenkapital og må leie, og dere vil ikke bli de siste. Dessverre. Det er kjipt, men av og til er det beste (eller eneste) løsning. 

Anonymkode: 4fede...185

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvor lenge har de eid og betalt på huset? Jeg finner ikke den infoen, som er helt vesentlig. Men fremgår at mye har skjedd siden, så det må være en liten stund siden. Som andre nevnte må man jo da også snakke med banken om refinansiering og å fikse problemene med å øke boliglånet. Sannsynligvis har huset økt i verdi, råte eller ei. Ja, det måtte selvsagt trukket fra kostnadene for å fikse problemet, men har de allerede betalt lånet noen år så bør det være mulig å komme ut av dette. Eller få fikset det innenfor oppbygd egenkapital som følge av verdistigning på alt det av hus og tomt som ikke har råte. Hvis ikke huset må rives, så har det verdi. Og den øket år for år…lånet synker, år for år. Jeg tipper gapet kan dekke flytting til noe mindre men nyere, eller bekoste reparasjonene. virker ikke som om TS har sjekket ting grundig nok enda :) 

Anonymkode: 618d3...445

TS skriver de har bodd der i 6 år.

Anonymkode: 51c9d...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fattigfolk har ikke råd til å bo i hus, selg og kjøp leilighet.

Anonymkode: 8bb7a...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjære TS.

Jeg forstår fortvilelsen din, men fortvilelse gjør deg bare handlingslammet.  Nå må dere krumme halsen, brette opp ermene, og starte.

Mitt råd er at dere starter med "brannslukking".  (midlertidige løsninger for å hindre problemet i å bli større)

Det første dere må gjøre er å identifisere, og få stoppet lekkasjen.  Er det lekkasje utenfra (tak, vindu, eller grunnmur), eller innenfra (bad eller kjøkken)?
Dere kan gjøre det selv, dere kan leie inn fagfolk, eller dere kan benytte dere av en kombinasjon.

En taktekker tar for eksempel 6 000 kr for å få stoppet en lekkasje fra tak, for 3000 kr kan dere for eksempel selv legge mønebånd for å stoppe vanninntrengning.

Vanninntrenging fra grunnmur kan dere stoppe selv med graving, hvis det er nødvendig, og tildekking med plast.  En lekkasje fra bad kommer an på hvor det lekker fra.  Hvis det er fra rør/kraner, må dere ha rørlegger, men hvis det er fra gulv må dere sørge for at det ikke kommer vann på gulvet (for eksempel dusjkabinett) osv.

Neste skritt er å tørke opp.  Som en over her skrev: å leie en byggtørker, eller å kjøpe en avfukter koster minimalt.
Om dere vil rive først, eller tørke som det står over lengre tid, kommer vel an på hvilke(t) rom det er snakk om, og hvor stor skaden er.

Da har dere kommet godt i gang, og kan begynne å få oversikt over hvor stor skaden er, hva som må gjøres, hvordan dere vil gjøre det, og hva det vil koste.

Etter dette er det "bare" å ta det skritt for skritt. 

Anonymkode: 676c8...2ae

Tråd starter kan med andre ord bestille en taktekker og vise til deg at det ikke koster mer enn 6000 kroner ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 10.48):

Vi klarer oss sånn akkurat. Trodde alt var ganske perfekt, mangler bare ett barn til.

Anonymkode: 13852...863

Har dere fått en unge til eller ønsker dere å få en unge til? Om dere har fått en unge til så er det ikke noe  gjøre med det. Men om dere sliter med økonomien nå, så blir det jo bare enda vanskeligere med en unge til. 

Anonymkode: 809a6...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis verditapet øker pga dere ikke finner råd til å fikse så bør dere selge for å redusere tapet på sikt.

Anonymkode: 91387...e71

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis dere selger huset, så må dere kanskje selge det som renoveringsobjekt, å dere vil tape masse penger og måtte betale på restlån i mange år framover. Så å kjøpe noe nytt i nær fremtid kan dere nok bare glemme.

Jeg tror heller at jeg ville laget en prioriteringsliste over hva som må gjøres, som å gjøre noe med råten og drenere. Er det snakk om lekkasje fra taket, så ville jeg funnet ut hvor lekkasjen kom fra å fikset de stedene. 

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 14.55):

Dette føles håpløst. Av alle forslag dere nevner så er det ingen vi kan benytte oss av. Ikke har vi noe vi kan selge, ikke låne mer, ikke tjene mer, osv. 
Vi har bodd i huset i over 6 år. De tingene som vil koste nærmere en mill å fikse er ting som haster. Det er lekkasjer, mugg og råte, og påbegynnende ting som vil bli større innen kort tid.

Problemet er bare at det er vanskelig å finne noe til ca samme pris som vi kan kjøpe. Ts

Det er ikke rart at du synes det virker håpløst når du er negativ til alle rådene du får. Dere må uansett gjøre noen endringer, prioriteringer - som se hva dere bruker penger på (ferie, reiser, mye god mat, snop, klær, leker osv). Her kan det kanskje kuttes mye for å få råd til å begynne renoveringen av huset. Har dere bil? Hvis det, 1 eller 2? Er den/ de ganske nye, så kan den/ de selges og dere kan kjøpe eldre og billigere biler. 

Anonymkode: 9ddc9...8a6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Merlin skrev (41 minutter siden):

Tråd starter kan med andre ord bestille en taktekker og vise til deg at det ikke koster mer enn 6000 kroner ? 

Selvfølgelig ikke.  Det var et eksempel.

(Men tallet er ikke tatt ut av løse luften, da dette var prisen vi betalte for en akutt og midlertidig reparasjon for å stoppe vanninntrengning fra taket)

Anonymkode: 676c8...2ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, en del erfaring med eiendomsmegling. Utrolig vanskelig å si noe med så lite info. Hvor mye lån er det på huset, hva er husets verdi i dag (med de feilene og manglene)?  Som regel 5 års reklamasjonsrett, men da må det være skjulte feil og mangler. Alt som framkommer i salgsoppgave og tilstandsrapport skal dere være kjent med. Men feil skjer innimellom, både fra takstmenn og meglere (selv om det sitter langt inne å si det).
Uansett så virker det som om dere er kjent med dette / var kjent med feilene, så da er det verre. 

Verdien på huset KAN ha endret seg mtp. generel økning i disse årene (dere kjøpte jo huset med disse feilene som var kjent? altså verdien var inkludert disse feilene). så jeg ville tatt kontaktet en eiendomsmegler eller to eller tre for å få en vurdering. Noen gjør det gratis, andre tar noen tusenlapper for det. Ofte de nye i bransjen tar på seg noen gratis slike i starten av karrieren for å komme i gang. Da vet dere sånn ca hva verdien er ved salg og lånet deres er jo allerede kjent.

Hvis du vil si det:
Hva var verdien på huset ved kjøp og hvor mye lån er det på huset?

Anonymkode: cfb9c...f27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS skriver de har bodd der i 6 år.

Anonymkode: 51c9d...2b0

Takk, fant det ikke i alle kommentarene… burde stått i hovedinnlegget. Uansett, trolig verdiøkning helt generelt på 6 år, nesten uansett hvor man bor. Men uansett er jo dette fet første man må finne ut av før man svartmaler situasjonen. Må slutte å tro, begynne å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi opplevde det som mer enn det. Hadde en fast kontaktperson, fikk mye støtte og god dialog. Ryddighet i forhold til retter man hadde, og ikke. Og ikke minst da forlik kom på bordet, så synes jeg de hadde veldig gode og nyanserte råd. Blant annet om hva det ville kreve (utover det juridiske) å ta det til retten. 

Og ikke minst det at de tok ALL dialog. Tror det ville vært en stor belastning for å meg å måtte følge opp selger, deres forsikringsselskap, med mer. Nå snakket jeg bare med en person. 

Men understreker også at du har helt rett; man kan selvfølgelig ta saken videre uten slik forsikring. 

Anonymkode: 01855...c56

En god advokat skal gi dere denne bistanden ja, og det er det boligkjøperforsikringen dekker - juridisk bistand 🙂 Jeg opplever ofte at folk misforstår hva denne forsikringen faktisk dekker, så ønsket bare å oppklare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Boligkjøperforsikring gjelder kun i 5 år. 

MEN: har dere innboforsikring, så kan den med stor sannsynlighet dekke advokatutgifter inntil 100 000,-. Sjekk vilkårene.

Sjekk også husforsikring, vilkårene, kan dekke plutselige skader osv. Ofte en vurdering ut fra om skaden kommer fra noe dere burde regnet med, eller om det er noe plutselig... men her kan ikke jeg nok. 

Uansett: når dere vet verdien på huset i dag, og hva lånesummen er, så vet dere hvor mye dere har å rutte med.
Ved for eksempel en refInanasiering. Det finnes flere selskaper som bistår når det er litt vanskelige saker, men det kan komme noe høyere rente. Kjenner en som har hjulpet flere i disse dager med å unngå tvangssalg, så han er god.

Så her er tipset:
kontakt megler - få en verdi i dag
Finn ut hvor mye EK dere har - mulig en refinansiering kan fikse dette
+ forhold rundt forsikring over

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 10.48):

Vi var 24-25 år da vi kjøpte oss hus, jeg ble gravid ca på samme tid. Huset var over tjue år og blitt gjort mye med gjennom tidene. Det var mye vi ønsket å få endret, så begynte med hoved etasjen da vi flyttet inn. Jeg gikk ned i lønn pga endret stilling etter det og mannen min ble syk i yrket og måtte gå skole også endret han yrket og jobb. Vi klarer oss sånn akkurat. Trodde alt var ganske perfekt, mangler bare ett barn til.

Plutselig begynte mange ting å dukke opp, feil og utbedringer som kommer til å koste mange flere hundre tusen. Får ikke igjen på forsikringen da tidligere eier har gjort ting selv på huset, uten å være faglært.  
Problemet er bare det at vi ikke har råd. Banken kan ikke gi ut mer heller. 

Hva ville dere ha gjort?

Her er hva jeg ville gjort. Få oversikt over skadene, finn ut hva det vil koste å reparer, takser huset og få dem til å gi en verdivurdering på når skadene er fikset. Så kan du ha et møte med banken om mulig lån til å fikse alt. Det kan godt være at dere får lånet. For banken er det bedre å ha en låntaker med sikkerhet i boligen, enn en låntaker som må selge huset med tap og stå med usikret lån til banken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Boligkjøperforsikring gjelder kun i 5 år. 

MEN: har dere innboforsikring, så kan den med stor sannsynlighet dekke advokatutgifter inntil 100 000,-. Sjekk vilkårene.

Sjekk også husforsikring, vilkårene, kan dekke plutselige skader osv. Ofte en vurdering ut fra om skaden kommer fra noe dere burde regnet med, eller om det er noe plutselig... men her kan ikke jeg nok. 

Uansett: når dere vet verdien på huset i dag, og hva lånesummen er, så vet dere hvor mye dere har å rutte med.
Ved for eksempel en refInanasiering. Det finnes flere selskaper som bistår når det er litt vanskelige saker, men det kan komme noe høyere rente. Kjenner en som har hjulpet flere i disse dager med å unngå tvangssalg, så han er god.

Så her er tipset:
kontakt megler - få en verdi i dag
Finn ut hvor mye EK dere har - mulig en refinansiering kan fikse dette
+ forhold rundt forsikring over

Men TS har bodd der i seks år. Hvem skal hun gå til sak mot?

TS har jo skrevet at forsikringen ikke dekker noe. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men TS har bodd der i seks år. Hvem skal hun gå til sak mot?

TS har jo skrevet at forsikringen ikke dekker noe. 

Mulig noe i kommentarene jeg har gått glipp av, men det er ikke snakk om å gå til sak mot noen bare det er en advokat i bildet. 
Det er greit å vite at en del forsikringer dekker advokat inntil 100 000,-.

Det er forskjell på skader, vi vet lite annet enn det som skrives, ang. forsikring. Når man har kjøt hus, kan noe falle tilbake som gjaldt kjøpet, noe kan være skade som skjer uavhengig av kjøpet.

Det virker så uoversiktlig, og det er jo helt normalt når det har gått langt og mistet litt oversikten, og er i en utfordrende situasjon.

Hun ber om råd her inne som kan besvares av følgende:
Eiendomsmegler: verdi i dag
Egen bank: hvor mye lån er det i dag, vilkår, belåningsgrad
Et selskap som er proffe på denne type saker: ofte selskap som er knyttet opp mot flere banker og som. tilbyr forhandlinger for å finne løsning
Hva er totalkostnaden på utbedringene
Hvilken inntekt har de

Vil det lønne seg å utbedre? / Vil det lønne seg å selge det som er i dag?
Kan man leve med skadene slik de er i dag, hva må tas nå, hva kan vente.

Ser noen snakker om å selge med tap.... da må jo banken inn å godkjenne at hele lånet ikke innfris, og så må de leve med et usikret lån med høyere rente ...

Det er mye her som ikke er lett å si noe om før det er en del fakta på bordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk, fant det ikke i alle kommentarene… burde stått i hovedinnlegget. Uansett, trolig verdiøkning helt generelt på 6 år, nesten uansett hvor man bor. Men uansett er jo dette fet første man må finne ut av før man svartmaler situasjonen. Må slutte å tro, begynne å vite. 

Nei det er overhodet ikke sikkert det er verdiøkning - det er vel bare i byene det er det. Mange steder er det nesten umulig å få solgt.

Og så var det definisjonen av verdiøkning. Den må i så fall se opp mot KPI. Har prisen steget mer enn KPI = verdiøkning. Har huset steget mindre enn KPI = verdifall. 

Anonymkode: ce1fd...ddb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva ville jeg gjort? 

1. Oversikt over utbedringer:

- Hva er galt? Hva er akutt? Hva må gjøres NÅ, og hva kan vente? 

- Ut fra prioriteringsliste, hvor mye vil det koste å fikse det som MÅ fikses?

2. Oversikt over økonomien:

- Hvor stort er lånet pr i dag? Hva er huset verdt?

- Bruker vi unødig mye penger på noe, kan vi kutte ned/ut noe?

- Kan vi tjene mer penger? 

- Kan vi selge noe? Låne hos familie? Høre med andre banker? Refinansiere?

Det kan virke håpløst, men det trenger ikke være det. Med mindre du har fått pris fra 3-4 forskjellige firma på utbedringer du vet MÅ gjøres NÅ, og du har god kontroll og oversikt på familiens økonomi, så vet du jo faktisk ikke, du bare tror. Det viktigste er jo å få stoppet eventuelle lekkasjer, få inn en byggtørke, og fikse det som er akutt. Men du må vite hva ståa er.. 

Anonymkode: d19ad...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nytt tak kan du legge for under 80.000,- selv, men du må gidde å gjøre det da. Slutt å bruke tid på nett og tv hjelper nok endel.

Anonymkode: c834a...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...