Gå til innhold

Dårlig økonomi, huset er full av mangler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forrige gang vi kjøpte hus satte vi av ca 300.000,- til oppussing. Hus er dyrt. Bare vanlig vedlikehold - maling, måking, vei etc er minst 20 lapper i året.

Anonymkode: c834a...feb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
våren14 skrev (9 timer siden):

Beklager, men dette er jo ikke sant. Alle med hus har noe de kan selge. Og alle kan tjene mer. Oftest bare å ta en jobb til. Sannheten er at dere ikke finner noe dere  har LYST til å selge, og dere har ikke LYST på en eller to ekstrajobber. Bedre å være ærlig.

Men kan dere selge huset og kjøpe en liten leilighet da? Selg huset, kjøp for det dere får… bytt plass mot mindre feil og styr. Kan absolutt være verdt det. Økonomiske tabber koster litt, men man vil jo gjerne ha et liv også. Så ville seriøst vurdert å selge huset til noen som har råd til å pusse det opp. 

Problemet er vel at det er vanskelig å finne en kjøper som vil ha et hus fullt av mugg og råte. En slik kjøper vil forvente å betale ganske lite for det huset, og TS kan fort bli sittende med et restlån. 
Men ellers er jeg enig, her må de vurdere alle måter å øke inntekten på + redusere forbruket. Hva kan de gjøre selv? Hva må de leie inn fagfolk for å gjøre? Hva MÅ gjøres nå, hva kan vente? Og har man ikke råd, så har man ikke råd. Har de levd i seks år med råte og mugg, kan de vel leve noen år til, hvis det ikke er noen alternativ. 

Anonymkode: 4fede...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette føles håpløst. Av alle forslag dere nevner så er det ingen vi kan benytte oss av. Ikke har vi noe vi kan selge, ikke låne mer, ikke tjene mer, osv. 
Vi har bodd i huset i over 6 år. De tingene som vil koste nærmere en mill å fikse er ting som haster. Det er lekkasjer, mugg og råte, og påbegynnende ting som vil bli større innen kort tid.

Problemet er bare at det er vanskelig å finne noe til ca samme pris som vi kan kjøpe. Ts

Anonymkode: 13852...863

Kjære TS.

Jeg forstår fortvilelsen din, men fortvilelse gjør deg bare handlingslammet.  Nå må dere krumme halsen, brette opp ermene, og starte.

Mitt råd er at dere starter med "brannslukking".  (midlertidige løsninger for å hindre problemet i å bli større)

Det første dere må gjøre er å identifisere, og få stoppet lekkasjen.  Er det lekkasje utenfra (tak, vindu, eller grunnmur), eller innenfra (bad eller kjøkken)?
Dere kan gjøre det selv, dere kan leie inn fagfolk, eller dere kan benytte dere av en kombinasjon.

En taktekker tar for eksempel 6 000 kr for å få stoppet en lekkasje fra tak, for 3000 kr kan dere for eksempel selv legge mønebånd for å stoppe vanninntrengning.

Vanninntrenging fra grunnmur kan dere stoppe selv med graving, hvis det er nødvendig, og tildekking med plast.  En lekkasje fra bad kommer an på hvor det lekker fra.  Hvis det er fra rør/kraner, må dere ha rørlegger, men hvis det er fra gulv må dere sørge for at det ikke kommer vann på gulvet (for eksempel dusjkabinett) osv.

Neste skritt er å tørke opp.  Som en over her skrev: å leie en byggtørker, eller å kjøpe en avfukter koster minimalt.
Om dere vil rive først, eller tørke som det står over lengre tid, kommer vel an på hvilke(t) rom det er snakk om, og hvor stor skaden er.

Da har dere kommet godt i gang, og kan begynne å få oversikt over hvor stor skaden er, hva som må gjøres, hvordan dere vil gjøre det, og hva det vil koste.

Etter dette er det "bare" å ta det skritt for skritt. 

Anonymkode: 676c8...2ae

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor seriøst forsøk har dere gjort for å høre med banken om refinansiering? Hvis dere har bodd der en stund så har dere vel også betalt ned litt av lånet. I tillegg så har gjerne de oppgraderingene dere har gjort, kunnet øke verdien på boligen, samt at boligprisene har steget litt den siste tiden.

Banken kan være villig til å strekke seg litt lengre om dere tar kontakt med rådgiver, og kan vise til eller i fellesskap lage en forsvarlig helhetlig plan. Når pengene er tiltenkt å gå til noe som utbedrer eiendommen og forhindrer verditap, fremfor å kastes bort på "tapsprosjekt" som bil eller ferie, så ser de kanskje litt på helheten. Siden verdien fortsatt vil være tilgjengelig i form av bedre stand på eiendommen som man får tilbake ved et eventuelt salg. Banken er vel heller ikke interessert i at verdien på eiendommen skal tape seg, siden det er der de har sikkerheten for pengene sine.

Vet om flere som har hatt en trang økonomi, men som likevel har fått refinansiere på nåde. Det finnes unntak og skjønn.

.....Og en siste ting: om dere får innvilget ekstra lån, så IKKE bli fristet til å bruke pengene på tull. Det er lett å tenke at "ja her var det mye penger" og tenke at "nå kan vi kose oss litt" når økonomien har vært trang lenge. Og plutselig strekker ikke pengene til, samtidig som man har brutt tilliten med banken.

Det hører med til historien at jeg vet om en som skulle bygge nytt hus, men ikke kom helt i mål, så det var bare et "råbygg" ferdig isolert og alt, men uten at vegger var pusset og malt, og gulvet var bare betong. Vedkommende klarte da å forhandle seg til å ta opp mer lån for å få ferdig interiøret, men brukte istedet pengene til å kjøpe en ganske flott bil. Resultatet var at de ikke fikk mer lån, og måtte flytte inn og bo i det halvferdige huset som ser ut som en byggeplass. De hadde ikke lampe eller stikkontakter i stuen, kun åpne bokser hvor man kunne se ledninger, og hull hvor rørene kom ut til lampe i taket. Umalte gipsplater uten behandlede skjøter osv. :D

Anonymkode: 8e2c6...55b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten, da vi rev badet vårt, dukket det opp både lekkasje og råte. Da hadde vi kjøpt huset for 10+ år siden, så det var ikke noe å hente fra tidligere eier eller forsikring (feilen var pga dårlig rørleggerarbeid). Men vi levde lykkelig uvitende om lekkasjen og råten i alle disse årene. Om vi hadde latt det gå i fem år til, hadde det neppe gjort ting så veldig mye verre. Skaden var jo allerede gjort. Hva slags skader er det snakk om helt konkret? Hvilke rom, hvor kommer lekkasjen fra? Hvor stor er lekkasjen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reagerer på at dere vurderer et barn til når det akkurat går rundt fra før. Barn er dyre, og jo større de blir desto dyrere er de. Hvordan skal dere finansiere det?

At hus trenger vedlikehold - slik er det jo bare. Man bør ikke bare ha råd til boliglånet når man har hus - du må kunne betale alle løpende utgifter også. Kanskje dere burde vurdere å selge huset og kjøpe/leie noe som er mer forutsigbart?

Anonymkode: ce1fd...ddb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (22 timer siden):

Hva sto det i tilstandsrapporten da? Det er det viktige her, samt hvor lenge siden er det dere kjøpte huset? Boligkjøperforsikringen gjelder vel bare et visst antall år, og den gjelder ikke for ting som er opplyst om i tilstandsrapporten til takstmann og info fra megler. Dersom det sto i tilstandsrapporten f.eks at "selger har bygget ny trapp ved egeninnsats og dugnad", og lignende info om andre ting som er gjort  i og på huset, så er dere jo gjort kjent med det, men valgte likevel å kjøpe boligen. Samme med alt annet som sto i rapporten. Det er et dokument som er laget for å leses, og forstås. 

Så finn frem papirene fra boligkjøpet og les rapporten. Kjøpte dere boligkjøperforsikring da dere kjøpte huset, og som sagt; hvor lenge er det siden?

Litt på siden, men relevant da det er mange som anbefaler boligkjøperforsikring; 
Boligkjøperforsikring er en forsikring som dekker kostnader til advokat dersom det er sannsynlig at man kan nå frem med et krav mot selger. Man kan selvfølgelig reklamere overfor selger også der man ikke har boligkjøperforsikringen, og selger (evt. ved boligselgerforsikringen) må ta stilling til hvorvidt de tar ansvar for kravet eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette føles håpløst. Av alle forslag dere nevner så er det ingen vi kan benytte oss av. Ikke har vi noe vi kan selge, ikke låne mer, ikke tjene mer, osv. 
Vi har bodd i huset i over 6 år. De tingene som vil koste nærmere en mill å fikse er ting som haster. Det er lekkasjer, mugg og råte, og påbegynnende ting som vil bli større innen kort tid.

Problemet er bare at det er vanskelig å finne noe til ca samme pris som vi kan kjøpe. Ts

Jeg vil råde dere til å lage en fullstendig oversikt, og så prioritere hva som haster og så lage en plan ut fra dette. Da blir det ikke så uoverkommelig. 

Det er ikke sikkert at det er så alvorlig som det fremstår heller. 

Det her går nok bra! Pust med magen, og ta en ting om gangen :)

Anonymkode: a4632...cf1

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å eie hus er dyrt, særlig gamle hus. Det må prioriteres, hardt. Alt dere ønsker å gjøre må vike, ikke vits å tenke mer på. Det dere må tenke på er det dere må gjøre. Vi er to voksne i full jobb med ganske gode inntekter, men har likevel ikke råd til å bare gjøre alt vi ønsker å gjøre. Vi ønsker oss ny veranda, vi ønsker oss ny asfalt i tunet og vi ønsker oss opparbeidet plen på baksiden - men dette må rett og slett bare vike fordi vi vet at vi  bytte taket i løpet av et par år. Så det spares til det. Det er skrekkelig kjedelig, men det er livet liksom når man eier hus. Hjelper ikke med nytt gulv i stua dersom taket lekker. Selv om jeg har mer lyst på nytt gulv. 

Jeg skjønner at situasjonen føles fortvilende, men det hjelper liksom ikke å sette seg tilbake og grave seg ned i en hjelpesløs situasjon. Det dere må gjøre er å prøve og finne løsninger. Jeg forstår ikke helt hva du mener med at dere ikke kan tjene mer. En av dere kan fint ta en annenhver-helg stilling i butikk eller hjemmesykepleien feks? I helsevesenet er det alltid behov for folk, og dete r mange svært godt betalte (røde) dager fremover nå. Er det gøy? Nei. Har man lyst? Nei. Men det hadde gitt en del ekstra lapper i måneden, så det hadde kanskje vært overlevbart for en periode til dere kom dere ovenpå økonomisk? I løpet av et år kunne dere spart opp kanskje hundre tusen med en slik løsning. Det føles jo lite når dere trenger en million, men det ville hjulpet på også i forhold til banken som kunne beregnet inn den ekstra inntekten og spareviljen deres. 

Anonymkode: 9042b...a81

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange (unge) tror at man kan klage og få tilbake penger på nær sagt hva som helst. Men sånn er det ikke.  Man har en undersøkelsesplikt når man kjøper hus og ettersom det tydeligvis var informert om i taksten så har dere ikke noe sak der. Det er bare i tilfeller det dukker opp ting som ingen hadde forutsetning for å vite og det heller ikke er sagt noe om i taksten, at forsikringsselskapet vil gå inn og dekke. 

Jeg ser ikke at du skriver nøyaktig hva som har dukket opp av mangler. Men min personlige erfaringer er at man får panikk og synes alt er "krise" når man begynner å oppdage feil. I virkeligheten er det mange ting man kan leve med lenge før man trenger å gjøre noe. 

Dere bør prioritere egen helse og jobbsituasjon og få ting på stell. Deretter ha en plan om å fikse ting dere kan fikse selv på en skikkelig måte. Spare penger til å fikse ting som trenger fagfolk. 

Over tid kan dette bli en god investering.

Anonymkode: bb84f...125

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dobbeltsjekket at det ikke er mulig å få noe dekt av forsikringen, så ville jeg satt meg ned å gjort en prioriteringsliste. Den hadde hatt to kolonner:
Kolonne 1. Tekniske ting som må utbedres da det er fare for liv og helse, ting som har med strøm, vann og kloakk.
Kolonne 2. Hva kunne dere selv gjort. Her er det egentlig ganske mye man kan putte inn og når det ikke er å betale noen for jobben, så er det ofte ting som kan gjøres på ganske beskjedne budsjett, det koster bare i svette og frustrasjon.. Igjen så ville jeg prioritert ut i fra hva som ga mest igjen, mange små bekker osv.
Du sier at huset er 20 år gammelt, det er jo nesten nytt. Vårt hus er fra 1908!
Det hadde selvfølgelig hjulpet veldig om du var mer spesifikk på hva slags problemer huset har TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdaget også store råteskader etter vannlekkasje fra tak på hytte. Hva gjorde vi? Brettet opp ermene og fixet det selv. Rev det som var råttent, bygget nytt og så nytt tak. Alt selv. Å "klage" i årevis hadde ikke jeg orket. Vi fikk den uansett veldig billig da.

Anonymkode: c834a...feb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må hvertfall ha en vedlikeholdskonto, hvor dere setter av penger hver måned. Det er jo helt uansvarlig å ikke ha dette når en eier hus. Det er ikke sikkert dere får spart så mye, men det vil jo forhåpentligvis endre seg. 

Og så er det noe med hvadom forventes. Hvis det er råte i huset, må det kanskje vurderes å selge en eventuell bil frem til ting blir bedre? Leie ut? Ekstrajobb? Det må beinharde prioriteringer til, tror jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
hilarious2016 skrev (4 timer siden):

Litt på siden, men relevant da det er mange som anbefaler boligkjøperforsikring; 
Boligkjøperforsikring er en forsikring som dekker kostnader til advokat dersom det er sannsynlig at man kan nå frem med et krav mot selger. Man kan selvfølgelig reklamere overfor selger også der man ikke har boligkjøperforsikringen, og selger (evt. ved boligselgerforsikringen) må ta stilling til hvorvidt de tar ansvar for kravet eller ikke. 

Vi opplevde det som mer enn det. Hadde en fast kontaktperson, fikk mye støtte og god dialog. Ryddighet i forhold til retter man hadde, og ikke. Og ikke minst da forlik kom på bordet, så synes jeg de hadde veldig gode og nyanserte råd. Blant annet om hva det ville kreve (utover det juridiske) å ta det til retten. 

Og ikke minst det at de tok ALL dialog. Tror det ville vært en stor belastning for å meg å måtte følge opp selger, deres forsikringsselskap, med mer. Nå snakket jeg bare med en person. 

Men understreker også at du har helt rett; man kan selvfølgelig ta saken videre uten slik forsikring. 

Anonymkode: 01855...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Problemet er vel at det er vanskelig å finne en kjøper som vil ha et hus fullt av mugg og råte. En slik kjøper vil forvente å betale ganske lite for det huset, og TS kan fort bli sittende med et restlån. 
Men ellers er jeg enig, her må de vurdere alle måter å øke inntekten på + redusere forbruket. Hva kan de gjøre selv? Hva må de leie inn fagfolk for å gjøre? Hva MÅ gjøres nå, hva kan vente? Og har man ikke råd, så har man ikke råd. Har de levd i seks år med råte og mugg, kan de vel leve noen år til, hvis det ikke er noen alternativ. 

Men hvor lenge har de eid og betalt på huset? Jeg finner ikke den infoen, som er helt vesentlig. Men fremgår at mye har skjedd siden, så det må være en liten stund siden. Som andre nevnte må man jo da også snakke med banken om refinansiering og å fikse problemene med å øke boliglånet. Sannsynligvis har huset økt i verdi, råte eller ei. Ja, det måtte selvsagt trukket fra kostnadene for å fikse problemet, men har de allerede betalt lånet noen år så bør det være mulig å komme ut av dette. Eller få fikset det innenfor oppbygd egenkapital som følge av verdistigning på alt det av hus og tomt som ikke har råte. Hvis ikke huset må rives, så har det verdi. Og den øket år for år…lånet synker, år for år. Jeg tipper gapet kan dekke flytting til noe mindre men nyere, eller bekoste reparasjonene. virker ikke som om TS har sjekket ting grundig nok enda :) 

Anonymkode: 618d3...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men hvor lenge har de eid og betalt på huset? Jeg finner ikke den infoen, som er helt vesentlig. Men fremgår at mye har skjedd siden, så det må være en liten stund siden. Som andre nevnte må man jo da også snakke med banken om refinansiering og å fikse problemene med å øke boliglånet. Sannsynligvis har huset økt i verdi, råte eller ei. Ja, det måtte selvsagt trukket fra kostnadene for å fikse problemet, men har de allerede betalt lånet noen år så bør det være mulig å komme ut av dette. Eller få fikset det innenfor oppbygd egenkapital som følge av verdistigning på alt det av hus og tomt som ikke har råte. Hvis ikke huset må rives, så har det verdi. Og den øket år for år…lånet synker, år for år. Jeg tipper gapet kan dekke flytting til noe mindre men nyere, eller bekoste reparasjonene. virker ikke som om TS har sjekket ting grundig nok enda :) 

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 14.55):

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jobb mer, ikke få flere barn.

Anonymkode: 799e6...c84

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg reagerer på at dere vurderer et barn til når det akkurat går rundt fra før. Barn er dyre, og jo større de blir desto dyrere er de. Hvordan skal dere finansiere det?

At hus trenger vedlikehold - slik er det jo bare. Man bør ikke bare ha råd til boliglånet når man har hus - du må kunne betale alle løpende utgifter også. Kanskje dere burde vurdere å selge huset og kjøpe/leie noe som er mer forutsigbart?

Anonymkode: ce1fd...ddb

Du vet at man kan drømme om flere barn selv om man har dårlig råd, uten at man faktisk vurderer å få ett til barn før man har bedre økonomi? De fleste av oss drømmer nok om ting vi ikke har råd til, uten at det betyr at vi vurderer realisere drømmen før økonomi er på plass...

Anonymkode: fbfbb...cc5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags lekkasje koster en mill å fikse? Et tak og grunnmur kan lappes. 

Anonymkode: 91387...e71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De har eid huset i over seks år. Og mange steder er ikke verdiøkningen spesielt stor, og det er ikke sikkert de har betalt så mye ned på lånet. Hvis mugg og råte i tillegg har redusert verdien på huset, kan de fort gå på en smell, med at salgssummen på huset vil bli lavere enn lånet. TS sier de ikke får tatt opp mer lån, så jeg regner med belåningsgraden er høy. 
Men det er mye vi ikke vet her, spesielt om type skade og omfang, så det er ikke lett å komme med råd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...