Gå til innhold

hvilke branner kan verden vente seg nå da? USA går til verks i Jemen og indirekte Iran.

Anne Liese Braun

Anbefalte innlegg

Molly85 skrev (21 timer siden):

Om Hamas legger ned våpnene er krigen over. Israel legger ned våpnene er Israel historie. Derfor må siviliserte vesten hjelpe Israel. De har et landområde på størrelse med Hedmark fylke, og der bor 6 mill Israelere. De har gitt fra seg masse allerede, i forsøk på å gjøre palestinerne tilfredse, og palestinerne viser bare at de vil utslette dem, ikke ha fred. 

Visste du at 4. oktober var det en fredssamling som mange i ene Kibbutzen deltok i? Listen med deltakere ble brukt for å jakte ned de ulike deltakerne og lemleste, voldta, sette fyr på og drepe dem. Sivile palestinere gjorde dette. Så kom ikke og si at de ønsker fred. De ønsker Israel bort. «From the river to the sea» = inget Israel. Selvsagt må Vesten hjelpe Israel, det er helt på sin plass. 

Eh, kjære deg. Jeg støtter Israel. Jeg mener at Israel må gjøre det som er nødvendig for å forsvare seg. Jeg mener at Hamas må utslettes for at det skal bli en varig fred.

Problemet mitt er at dere Trump-elskere påstod at han var en fredspresident som aldri ville drive med krigføring og at han ville avslutte kriger USA er involvert i rundt i verden. Åpenbart bare pisspreik. Dere bryr dere ikke om det er krig eller ikke. Dere bare godtar alt Trump sier og gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NatNat skrev (20 timer siden):

Det er ikke kontroversielt i Vesten (bortsett fra NRK kansje ;))

Kilde på at det er kontroversielt i NRK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (27 minutter siden):

jeg er overrasket over at det ikke har blitt oppstandelse fra Iran og co omkring angrepet? Var det så ubetydelig? 

Det som forvirrer meg også er at én av grunnene USA oppgir er at US amerikansk komeriell skipsfart skal kunne få seile fritt på verdens hav. Ja, det er jo fint det om alle kan få seile ifred. Men samtidig er man opptatt av å sette opp en masse tollmurer, noe som vil begrense varehandel på tvers av grensene? 

Ja, det er mye som er selvmotsigende og løgnaktig ved Trumps presidentskap.

Et annet eksempel er hvordan Trump kan ønske å komme nærmere Russland samtidig som Trump er en Israel First-fanatiker (og America Last). Russland er alliert med Israels dødsfiende Iran. Det gir for meg ingen mening når Trump ønsker å samarbeide mer med erkefiendens nære allierte. For ikke å snakke om de angivelig tette båndene mellom Russland og Kina.

Trump undergraver jo Israels sikkerhet ved å ønske å støtte Russland, som igjen støtter Iran, som ønsker å utslette Israel.

Men det er mulig jeg har oversett noe. Jeg kan ikke 100% om alt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (49 minutter siden):

Men det er ingen som påstår at Biden er den mest fredelige presidenten noen sinne, mens Trump-fanatikere påstår at Trump bare er fredelig og aldri starter noen kriger eller lignende. Det er poenget.

Derfor påpeker vi den skamløse løgnaktigheten og hykleriet.

Trump er ikke fredelig, ingen spør ham å være fredelig uansett, han er USA president men han har startet mange mindre kriger enn Obama f.eks (ikke at jeg er nødvendigvis imot Obama kriger forresten)

Endret av NatNat
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Liese Braun skrev (Akkurat nå):

jeg er overrasket over at det ikke har blitt oppstandelse fra Iran og co omkring angrepet? Var det så ubetydelig? 

Iran prøver å ikke ta for mye politisk skade av at terrorgruppene deres svekkes. De kan ikke gjøre så mye operativt for å støtte dem, dermed er det fornuftig å holde tapene deres på avstand fra irans internpolitikk. 

Trump har tross alt truet med også angrep på Iran som en forlengelse av angrepene mot Hutiene, og det er et håp om at mye av dette området er svakere enn man har sett for seg. Hamas er svekket i både, Gaza, Lebanon og Syria, og Huitene har ikke akkurat vært innovative, men stort sett bare sendt raketter og praiet skip

Men dette er et spill der ikke alle brikkene på bordet enda, så vi skal ikke bli for håpefulle. Det ER en kobling til Russland , og Russland ønsker alle øyner mot midtøsten. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Iran prøver å ikke ta for mye politisk skade av at terrorgruppene deres svekkes. De kan ikke gjøre så mye operativt for å støtte dem, dermed er det fornuftig å holde tapene deres på avstand fra irans internpolitikk. 

Trump har tross alt truet med også angrep på Iran som en forlengelse av angrepene mot Hutiene, og det er et håp om at mye av dette området er svakere enn man har sett for seg. Hamas er svekket i både, Gaza, Lebanon og Syria, og Huitene har ikke akkurat vært innovative, men stort sett bare sendt raketter og praiet skip

Men dette er et spill der ikke alle brikkene på bordet enda, så vi skal ikke bli for håpefulle. Det ER en kobling til Russland , og Russland ønsker alle øyner mot midtøsten. 

Her er jeg faktisk enig med deg 😉

Kan legge til at jeg tror at USA kun "spiller" kompis med Russland - noe selvfølgelig Putin gjennomskuer, men foreløpig spiller han litt med for å vinne tid....USA kommer til å kjøre hardt mot Midtøsten - de er etter min mening mye farligere enn Russland, om de får muligheten til å utvikle atomvåpen.

Derfor må både Iran og Hamas og de andre terror organisasjonene knekkes nå.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (1 time siden):

Trump er ikke fredelig, ingen spør ham å være fredelig uansett, han er USA president men han har startet mange mindre kriger enn Obama f.eks (ikke at jeg er nødvendigvis imot Obama kriger forresten)

Jo, Trump-kultistene har påstått hardnakket at han er fredelig, og har snakket mye om hvordan Trump har lovet å ikke drive med krigføring i utlandet. Men nå som Trump allerede er i gang med krig i utlandet har tonen endret seg. Plutselig er krig bra igjen.

Startet mindre kriger enn Obama? Eh... Merkelig målestokk. Han var verre enn Obama på de fleste områder. Økte for eksempel antallet droneangrep langt mer enn Obama. Men dette blir bare flisespikkeri. Poenget er at Trump er en krigshauk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (På 16.3.2025 den 20.50):

Det er mange som bare er opptatt å være imot Trump. At han slår ned på islamister som angriper sivile skip og har drept flere samt kostet millioner av dollar pga utrygg rute er underordnet. 

Tror du virkelig at USAs interesse i Midt-Østen dreier seg om religion?  Eller om å stoppe dem som hindrer skipstrafikk??  

Nei.  Det dreier seg om økonomi, naturressurser og om hvem som skal ha innflytelse i hele området.  Som det alltid har gjort.  Da gjør man fienden til terrorister - som man alltid har gjort.  

https://apnews.com/article/yemen-houthi-rebels-us-strikes-iran-447f4abb39cc12c7f2f5596f0e33407b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (35 minutter siden):

Tror du virkelig at USAs interesse i Midt-Østen dreier seg om religion?  Eller om å stoppe dem som hindrer skipstrafikk??  

Nei.  Det dreier seg om økonomi, naturressurser og om hvem som skal ha innflytelse i hele området.  Som det alltid har gjort.  Da gjør man fienden til terrorister - som man alltid har gjort.  

https://apnews.com/article/yemen-houthi-rebels-us-strikes-iran-447f4abb39cc12c7f2f5596f0e33407b

Skipstrafikken der ER jo av stor økonomisk interesse, også for oss i Norge. 

At du stiller spørsmål ved at Hamas, Houthiene og deres likemenn er terrorister sier mye. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (9 timer siden):

Håper du står nokså alene om å slå et slag for Houthiene som dro Jemen inn i en borgerkrig og humanitær katastrofe som kostet hundretusenvis av liv - inkludert 80 000 barn som døde av sult. USA er i alle fall ikke alene om å designere Houthiene som en terrororganisajon. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Houthis

Kampropet til Houthiene gir en pekepinn på hvilken ekstremisme man har med å gjøre. 

Sitat

'God is the Greatest, Death to America, Death to Israel, Curse be upon the Jews, Victory to Islam,' is the main political slogan of the Houthi movement.

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (42 minutter siden):

Håper du står nokså alene om å slå et slag for Houthiene som dro Jemen inn i en borgerkrig og humanitær katastrofe som kostet hundretusenvis av liv - inkludert 80 000 barn som døde av sult. USA er i alle fall ikke alene om å designere Houthiene som en terrororganisajon. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Houthis

Kampropet til Houthiene gir en pekepinn på hvilken ekstremisme man har med å gjøre. 

God is the Greatest, Death to America, Death to Israel, Curse be upon the Jews, Victory to Islam,' is the main political slogan of the Houthi movement.

kjempe nyskapende denne slogan.... 😏det har vi ikke hørt før-...

Endret av NatNat
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brudd på rommets retningslinjer og avsporinger.

Sciurus, mod

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (22 timer siden):

Skipstrafikken der ER jo av stor økonomisk interesse, også for oss i Norge. 

At du stiller spørsmål ved at Hamas, Houthiene og deres likemenn er terrorister sier mye. 

Hva med israelerne - hva kaller du dem?  Terrorister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (43 minutter siden):

Hva med israelerne - hva kaller du dem?  Terrorister?

Israel er et demokrati, noe unikt i Midtøsten. De har en hær som har klart å forsvare dette lille landet (på størrelse med Hedmark fylke) og sine 9 mill innbyggere mot fiender som har angrepet dem på syv fronter. 

Om f.eks IS (som har mange fellestrekk med Hamas) hadde gjennomført terrorhandlinger her i Norge, hadde du helst sett at norske myndigheter bare satt passive og så på, eller ville du at de skulle prøve å hindre terroristene i å gjøre mer skade? 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (36 minutter siden):

Om f.eks IS (som har mange fellestrekk med Hamas) hadde gjennomført terrorhandlinger her i Norge,

IS har absolutt INGEN fellestrekk med Hamas, hvilket er HELE utfordringen med IS.
Jeg har absolutt ingen problem med å demonisere Hamas: men ikke bland dem med IS: det er et helt annet problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 16.3.2025 den 13.05):

Hva skjedde med Trumps "ingen flere kriger"?

Ja, og da har vi ikke nevnt det faktum at Trump finansierer Israels krigføring.

Kan noen MAGA forklare dette?

Det kan ikke bortforklares tror jeg ! MAGA-Bevegelsen burde kritisere han for dette. Blir jo bare enda mer rot og rør der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Druid skrev (39 minutter siden):

IS har absolutt INGEN fellestrekk med Hamas, hvilket er HELE utfordringen med IS.
Jeg har absolutt ingen problem med å demonisere Hamas: men ikke bland dem med IS: det er et helt annet problem.

Ja, de hadde nok tatt livet av hverandre om de møttes, og Hamas samarbeider med andre stater, noe IS ikke gjør. Men poenget er at de er begge radikale islamister. Vi i vesten (pga. levemåten vår) er fienden til de begge. De bruker halshugging og andre barbariske metoder for å terrorisere dem som står i veien. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (6 timer siden):

De fant faktisk noen IS-flagg som lå igjen i Israel etter terrorangrepet 7. oktober. Det er i alle fall på ett punkt Hamas er inspirert av IS. 7. oktober filmet de brutale drap som de offentliggjorde - helt på linje med hva IS kunne gjort. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (8 timer siden):

Skal vi se: Som @Svavasier ble det funnet IS-flagg etter angrepet.

IDF frigjorde i fjor en ung kvinne av yezidiene som ble fanget av IS og holdt som sex-slave siden ti år. Hun ble holdt i Gaza. Hadde fått barn og med sin fangevokter. 

IS og Hamas er begge sunnier.

IS og Hamas er begge islamister som tror på et muslimsk kalifat på et eller annet vis. 

Ikke minst, de liker begge å dokumentere og publisere jævelskapen sin. 

De har sikkert noen forskjeller i mål og ideologi, men hvertfall på overflaten er det mange likheter. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (48 minutter siden):

IDF frigjorde i fjor en ung kvinne av yezidiene som ble fanget av IS og holdt som sex-slave siden ti år. Hun ble holdt i Gaza. Hadde fått barn og med sin fangevokter. 

Ja, det husker jeg godt !

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...