Gå til innhold

Hvorfor gjør folk sånn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en jobb hvor jeg ofte er på kurs, konferanser og seminarer mtp fagutvikling, presentasjon av forskning, nyheter, samhandling etc. 
Var for en tid tilbake på en konferanse hvor en anerkjent fagperson, forsker og samfunnsdebattant hadde et innlegg om et samfunnsproblem, og presenterte forskning knyttet til dette, samt informerte om hvordan hun og hennes organisasjon jobbet med problemet med gode resultater.

I en nylig sosial sammenkomst, satt jeg med noen mennesker, hvor vi kom innpå dette temaet. Jeg fortalte om konferansen jeg hadde vært på, og informerte litt kort om hva denne fagpersonen hadde snakket om, og hvilke resultater de hadde fått.

En av personene rundt bordet, "avviste" umiddelbart det jeg fortalte. Uttrykte uenighet om at det var slik, og begynte å snakke om hva han tenkte, hva som egentlig var problemet, og hvordan han mente man burde gå frem for å løse det. 
Dette er en person som verken har jobbet med tematikken, har erfaring eller utdanning på området. Allikevel hadde vedkommende svært mange meninger og synspunkter.

Det er greit at alle skal få ha sine meninger, men synes det er så snodig når en person uten erfaring eller kompetanse på feltet, regelrett avfeier ekspertise og tenker at de selv har fasiten? 

Er det Dunning-Kruger-effekten som slår inn?
Behov for å hevde seg og være viktig?
Ønske om annerkjennelse? Har jo i så fall motsatt effekt? 😅

Anonymkode: e65d5...b58

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen MÅ bare ha en annen mening, diskutere, være uenig, skape debatt. Jeg bare overser det, orker ikke. 😅

Anonymkode: ffb65...90f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dessverre tidsånden vi lever i. Post-truth-samfunnet. Min uvitenhet veier like tungt som din fagkunnskap.

Anonymkode: ca85a...a67

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, er jo best å bare være overbærende og overse det, er nok liten vits i å skulle gå inn i en diskusjon på sånne personer. 😅
Men hva foregår inne i tankene deres, liksom?
"Dette kan jeg bedre enn fagfolk"? 😅

Anonymkode: e65d5...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viste ikke presidentvalget at minst 50% av amerikanere stiller i denne kategorien? 

Anonymkode: 87282...cb3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir noe av det samme når brautende personer roper ut at man må forandre personligheten sin, hvis ikke passer man ikke inn i et arbeidsmiljø.. 

Anonymkode: 9e2db...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Viste ikke presidentvalget at minst 50% av amerikanere stiller i denne kategorien? 

Artig at du skriver det på den måten. Vet du hvordan valgsystemet i USA fungerer? 

Anonymkode: 944a6...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor diskrediterer du demokratiske velgere slik?

Anonymkode: 75f8f...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Artig at du skriver det på den måten. Vet du hvordan valgsystemet i USA fungerer? 

Anonymkode: 944a6...030

49,8% av stemmene, da 😜

La meg gjette, du var en av de 49% av norske menn som ville stemt Trump 🤕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo ganske velkjent, folk sier masse basert på sin mening og oppfatning, som ofte er helt feil. Ser det på KG på nesten daglig basis. Jobber innen et veldig spesifikt fagfelt i helse, svarer ofte når folk stiller spørsmål ang det på KG, men da får man ofte igjen at «sånn er det ikke, det kan du ikke bevise, her tar du feil, kom med en artikkel som beviser det du sier, det der er bare tull for jeg er blitt fortalt at» ect. Og man kan som kjent ikke oppgi yrke og arbeidsplass. Et av forskningsprosjektene ved min arbeidsplass har flere ganger blitt nevnt på KG, og når jeg har korrigert info og linket til rett info får jeg likevel høre at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Så jada, det er masse besserwissere uten peil på KG, og de innser det ikke selv og er heller ikke villig til å endre mening. 

Anonymkode: 0a7b0...497

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har lagt merke til at noen er sånn, og mange tror på sånne folk også. F.eks disse influenserne. Det er kjedelig å lese på forskning.no eller helsenorge eller noe sånt da skjønner du vel. Bedre å finne på selv, bruke egne erfaringer osv. Når vi stadig blir foret med at kjendiser og (dumme) politikere er til å stole på når det gjelder viktige temaer, så får folk mistro til forskere. Offentlige personer som legger ut om "fakta" gjør det også gjerne på en spennende  og ofte provoserende måte også. Mens forskning er tørt og kjedelig, avansert og gir ikke alltid et 100% svar eller tar noens side. 

Anonymkode: 71f25...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Idioti. Ofte kombinert med utovertiss.

Anonymkode: 31c9a...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han må jo få si det han vil. Selv om du er uenig med han, har han full rett til å ytre seg.

Anonymkode: 0e5a3...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...