Gå til innhold

Lære å spille piano

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg lære å spille piano uten å lære meg noter? Finnes det noe slags kurs i intuitivt pianospill? Bare spille for å uttrykke melodi og glede? Eller annet instrument? 

Anonymkode: e90c3...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 9.25):

Kan jeg lære å spille piano uten å lære meg noter? Finnes det noe slags kurs i intuitivt pianospill? Bare spille for å uttrykke melodi og glede? Eller annet instrument? 

Anonymkode: e90c3...a1f

Noter er enkelt å lære, så hvis du ikke ønsker å fokusere på dette nå, er ikke det noe problem; man kan lære noter når som helst. Og er målet improvisasjon for å uttrykke det man føler der og da, noe som virker som målet ditt, kan man også klare seg uten.

Det som derimot anbefales å lære av musikkteori, er kvintsirkelen; kan man den godt nok, kan man spille alt av skalaer og akkorder, og uansett hva man enn spiller, vil man føle seg trygg på hva man kan spille videre.

Når det gjelder det praktiske, er det å bygge styrke i hendene og fingrene det som tar lengst tid; med utrente fingre får man også vanskeligheter med å treffe tangentene presist, noe som skaper ulyder. Til gjengjeld kan man trene opp fingrene hvor som helst og når som helst.

Men skulle du ha et klaviatur tilgjengelig nå, kan du prøve å spille denne øvelsen - den er lett, med bare to grunnleggende posisjoner: 3 fingre og 4 fingre. Tommel på hvite tangenter, resten på svarte.

I stedet for å øve opp hver enkelt finger seperat, trekker man her fingerstyrken fra ringfingeren inn mot tommelen; klarer man dette, blir man god venn med de svarte tangentene, som ofte kan føles uvante når man begynner å spille, og man kan gå videre; YouTube er fullt av videoer som tar for seg praktisk spilling, og kommer med gode råd og tips.

Lykke til videre ...!

Øvelse:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/pingvinmetoden-17-10-2024.mp4

Eksempel på video som tar for seg rolig musikk som man selv kan finne på; venstrehånden trenger litt øvelse for å spille ting som dette, men resultatet blir fint - hvis man ikke klarer "tommel over", kan også forsøke med en enklere arpeggio som begynner på 3:19:

Anonymkode: f773a...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men skal man faktisk lære seg å spille et instrument, blir man ikke verdensmester i løpet av en halv time, så det er dessverre mange som gir opp altfor fort, mens de som ikke har noe imot utfordringer, får erfare at musikk er en fenomenal hobby.

Anonymkode: f773a...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...