AnonymBruker Skrevet 16. mars #1 Del Skrevet 16. mars Jeg har så lyst på en katt, men jeg er allergisk 😔 Er det noen som har litt erfaring med allergivennlig katt? Anonymkode: 5cf6c...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 16. mars #2 Del Skrevet 16. mars Jeg fikk meg en Sibir katt (neva masquerade) og tålte denne mye bedre enn andre katter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Del Skrevet 16. mars Nakenkatt , altså uten pels tåles godt Anonymkode: b6b5c...36a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #4 Del Skrevet 16. mars Kommer jo helt an på hva du er allergisk mot, pels eller enzymer? Anonymkode: af2c2...f98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Del Skrevet 16. mars Sibir og Neva Masquerade (masket sibir) mangler et enzym i spyttet (?) som mange allergikere reagerer på. Derfor tåler flere denne. Men om det er pelsen du reagerer på, går ikke det. Det finnes en rasekattforening for Sibirkatt som tilbyr besøk for å teste om allergikere reagerer. Sjekk der. Anonymkode: fbc67...054 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 7.41): Jeg har så lyst på en katt, men jeg er allergisk 😔 Er det noen som har litt erfaring med allergivennlig katt? Anonymkode: 5cf6c...458 Ekspander Ingen katter er mer eller mindre allergivennlige. Tar du en katt inn i et hus, reagererer allergisk, så vil du omtrent aldri klare å vaske katten ut igjen, slik at mennesker med allergi mot katt kan oppholde seg i boligen uten å reagere allergisk. Du kan søke opp Kjell Aas, og hans livslange faglige virke mht allergi forskning og informasjon til både fagfolk om allmuen. Anonymkode: 7412a...647 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 7.54): Ingen katter er mer eller mindre allergivennlige. Tar du en katt inn i et hus, reagererer allergisk, så vil du omtrent aldri klare å vaske katten ut igjen, slik at mennesker med allergi mot katt kan oppholde seg i boligen uten å reagere allergisk. Du kan søke opp Kjell Aas, og hans livslange faglige virke mht allergi forskning og informasjon til både fagfolk om allmuen. Anonymkode: 7412a...647 Ekspander Noen katter har mer og mindre av enzymet som mange allergikere ikke tåler. Dvs hvis det er det som er problemet så kan mange tåle disse rasene. Det er mange nyanser av en allergisk reaksjon - akkurat som på alt annet. Jeg klør i munnen hvis jeg spiser eple, naboen får anafylaksi. Dvs kan jeg spise litt eple i salat, men ikke spise f.eks. to epler på rappen. Naboen kan ikke spise det i det hele tatt. Anonymkode: 0f246...952 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 7.52): Kommer jo helt an på hva du er allergisk mot, pels eller enzymer? Anonymkode: af2c2...f98 Ekspander Tror det er enzymer. Kan fint klappe en katt om jeg vasker hendene. Fikk utslett en gang en katt slikket på hånda. Anonymkode: 5cf6c...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 7.53): Sibir og Neva Masquerade (masket sibir) mangler et enzym i spyttet (?) som mange allergikere reagerer på. Derfor tåler flere denne. Men om det er pelsen du reagerer på, går ikke det. Det finnes en rasekattforening for Sibirkatt som tilbyr besøk for å teste om allergikere reagerer. Sjekk der. Anonymkode: fbc67...054 Ekspander Takk. Anonymkode: 5cf6c...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Del Skrevet 16. mars Her er mye info om både allergi og raser. https://dyreliv.no/katt/allergivennlige-katteraser/ Anonymkode: 216e7...c62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 13.13): Her er mye info om både allergi og raser. https://dyreliv.no/katt/allergivennlige-katteraser/ Anonymkode: 216e7...c62 Ekspander Tusen takk. Anonymkode: 5cf6c...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #12 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 7.52): Kommer jo helt an på hva du er allergisk mot, pels eller enzymer? Anonymkode: af2c2...f98 Ekspander Nå er det ikke pels man er allergisk mot da. https://www.naaf.no/allergi/dyreallergi «Det er ikke selve pelsen, men proteiner i dyrenes talg- og spyttkjertler og urin, som allergikere reagerer på» Anonymkode: c3399...071 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå