Gå til innhold

DPS oppsummert til pasienter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette DPS-korstoget ditt begynner å kjede meg.

Anonymkode: 68946...7e9

Er jo ørten fjørten spørsmål her inne om det samme, tenkte jeg bare skulle oppsummere 😉 
Denne er fin hvis du kjeder deg, gjelder for voksne også https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/diagnosefellen-9788241965777

Anonymkode: b269b...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dessverre enig i konklusjonen din etter å ha vært inn og ut av DPS i noen år. Hadde en fantastisk behandler som lagde en behandlingsplan og fulgte opp på hver time at jeg gjorde oppgavene, men vedkommende ble selvfølgelig langtidssykemeldt. Ellers har jeg følt meg som dritt under skoene til alle andre behandlere. Det verste som skjedde var at jeg ble retraumatisert av en behandler som hadde null kompetanse på traumer og ikke kunne noe annet enn kognitiv terapi og tegne på tavlen sin.

Anonymkode: 3feed...9a2

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dessverre enig i konklusjonen din etter å ha vært inn og ut av DPS i noen år. Hadde en fantastisk behandler som lagde en behandlingsplan og fulgte opp på hver time at jeg gjorde oppgavene, men vedkommende ble selvfølgelig langtidssykemeldt. Ellers har jeg følt meg som dritt under skoene til alle andre behandlere. Det verste som skjedde var at jeg ble retraumatisert av en behandler som hadde null kompetanse på traumer og ikke kunne noe annet enn kognitiv terapi og tegne på tavlen sin.

Anonymkode: 3feed...9a2

Dette med traumer er vesentlig. Noen pusher på med nærgående spørsmål allerede i første timen, akkurat som om det er helt greit, bare fordi tittelen er psykolog. Husker et skjema "hvordan er sexlysten din". Har man først hatt en dårlig erfaring, så sitter den lenge.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring med DPS er mange ansatte som gjør sitt beste. Men også at det blir mye krøll fordi mange behandlere ikke vet hva de driver med. Var nettopp hos en avtalespesialist og tok opp dette og han var av samme erfaring. Han sa det ble mye ekstraarbeid pga alle feilene DPS gjorde. 

Anonymkode: d2fdb...433

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Disse konspiratoriske DPS-trådene på KG minner meg om tråder om politiet på freakforum, eller de om barnevernet på Facebook.

Anonymkode: 3501b...f55

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Disse konspiratoriske DPS-trådene på KG minner meg om tråder om politiet på freakforum, eller de om barnevernet på Facebook.

Det er nok ikke konspirasjon, og noen får nok god hjelp. Men når det går galt, så går det virkelig galt. Helsevesenet er i utgangspunktet sprengt, og det er sikkert ikke lett å jobbe på disse DPS`ene heller. Det er egentlig bare å se på statistikkene, brukerorganisasjoner, antall klager som vokser. Mye kunne vært unngått om man vet hva man går til, det er ikke som å gå til en privat psykolog. Det er en helt annen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 10.42):

33 årige meg har opplevd nøyaktig det ts beskriver og synes det er bra at dette kommer frem i lyset.

Samme her. Og jeg synes faktisk det er bra om folk blir litt skremt, å få en feil diagnose kan ødelegge så mye av livet (feks en borderline diagnose istedenfor adhd, som er svært vanlig). 

Prøv å få helsehjelp senere med en borderline diagnose, da skal du ha flaks!

Anonymkode: f25b8...339

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her en psykolog som har jobbet på DPS, sier det samme..... https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/qLz1Ae/baerebjelken-i-psykisk-helsevern-er-raatten-joergen-flor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 10.42):

33 årige meg har opplevd nøyaktig det ts beskriver og synes det er bra at dette kommer frem i lyset.

Samme her. Og jeg synes faktisk det er bra om folk blir litt skremt, å få en feil diagnose kan ødelegge så mye av livet (feks en borderline diagnose istedenfor adhd, som er svært vanlig). 

Prøv å få helsehjelp senere med en borderline diagnose, da skal du ha flaks!

Eller PTSD... som også kan overlappe med de to diagnosene over. Kvinner utsatt for overgrep kan risikere å ikke bli trodd, spesielt med en borderline som du nevner. Mye feildiagnotisering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller PTSD... som også kan overlappe med de to diagnosene over. Kvinner utsatt for overgrep kan risikere å ikke bli trodd, spesielt med en borderline som du nevner. Mye feildiagnotisering.

Ja. Det er egentlig helt forferdelig. Og å få slettet diagnoser er også omtrent umulig. I alle fall skal man ha flaks med de man treffer på som kan hjelpe en. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 8.29):

Det her var fordomsfullt og generaliserende. Enig i at det er mye som er problematisk med DPS, men ikke enig i det du skriver.

Anonymkode: 273b8...6ee

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 10.51):

Dette blir som å finne ut av alt som står om barnevernet på nett/podcasts også tenke at det gir er representativt bilde av situasjonen. 

Anonymkode: bf9f0...154

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kan dere si konkret hva av kritikken av DPS som er feil? Det blir helt useriøst å fremstille kritikk som konspiratorisk uten å komme med noe som helst konkret eksempel på hva som er feil. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig i at DPS/BUP-systemet ikke helt fungerer. Men det er ikke alltid pasienten har "rett", så det å vurdere/anmelde behandlere  tror jeg ikke er noe lurt. Selv jobber jeg i et yrke der vi setter lettere diagnoser (f.eks. dysleksi). Det er utrolig mange foreldre som blir sure når vi kommer frem til en annen konklusjon enn hva de mener. Om en person ikke når kriteriene for dysleksi, kan de bli kjempesure, fordi de er fast bestemt på at barnet deres har dysleksi, og er dermed veldig misfornøyd med utreder. Utreder har bare gjort jobben sin, og konkludert på bakgrunn av faglig kompetanse. 

Anonymkode: acf83...7da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 8.23):

Det burde opprettes et offentlig, nasjonalt register hvor man kan sette stjerner og gi tilbakmelding på behandlingen og behandler, slik at enkelte faktisk er nødt til å gjøre en god jobb. Skal du klage, er du ofte alene mot et stort system.

Jeg tror ikke det løser problemet.  Det er taushetsplikt mellom pasient og psykolog. Så psykologen vil jo aldri få mulighet til å forsvare seg. Og det er heller ikke slik at pasienten trenger å ha fasiten på hva som er god behandling eller riktig diagnose. 

Men det jeg hadde ønsket var om man etter behandling hos DPS fikk et spørreskjema hvor man ga tilbakemelding på behandlingen. Ved mye negative tilbakemeldinger burde teamlederen ta en samtale med psykologen. 

Jeg synes også det burde settes opp et system hvor om man ble feildiagnostisert eller feilbehandlet og det oppdages hos en ny psykolog så burde denne psykologen sende en melding til psykologen/teamet som gjorde feil slik at denne psykologen/teamet blir obs på problemet og ikke gjør samme feil igjen. Man trenger ikke sende melding om ALLE feil, men alvorlige feil burde det sendes melding om. 

Det har vært en del forskning på psykolog-behandlinger og det viser seg at psykologer ikke blir bedre med arbeidserfaring. Det er et problem. I nærmest alle yrker så øker nivået etter man har fått arbeidserfaring. Men for psykologer så skjer ikke det. Psykologer blir faktisk dårligere når de får arbeidserfaring, de beste psykologene er de som nettopp er ferdig bed utdannelsen. Slik burde det ikke være. Grunnen til at psykologene blir dårligere er fordi de ikke får tilbakemeldinger på feil de gjør.  Derfor burde det endres slik at psykologer får tilbakemeldinger når de gjør feil. 

Jeg skjønner selvsagt at ingen kan være feilfrie. Psykologer jobber under hardt tidspress og med kompliserte problemer, så det vil alltid gjøres feil. Men det burde gjøres noe for å redusere antall feil. 

Jeg jobber ikke som psykolog. Men i alle mine jobber så har vi hatt ordninger for å prøve å få ansatte til å ikke gjøre samme feil to ganger. I DPS virker det ikke som om de har et slikt opplegg. Om en psykolog har gitt en diagnose og utskrevet pasienten så vil aldri denne psykologen få vite om diagnosen var feil. 

I teorien så skal det at psykologene snakker i team redusere feildiagnostisering og feilbehandling, men min erfaring er at det systemet ikke er godt nok.  Jeg er kun pasient så jeg kan ikke gå i detaljer om hvordan disse team-samtalene fungerer. Mulig noen som har mer peiling kan finne en måte å gjøre disse team-samtalene mer effektive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er enig i at DPS/BUP-systemet ikke helt fungerer. Men det er ikke alltid pasienten har "rett", så det å vurdere/anmelde behandlere  tror jeg ikke er noe lurt. Selv jobber jeg i et yrke der vi setter lettere diagnoser (f.eks. dysleksi). Det er utrolig mange foreldre som blir sure når vi kommer frem til en annen konklusjon enn hva de mener. Om en person ikke når kriteriene for dysleksi, kan de bli kjempesure, fordi de er fast bestemt på at barnet deres har dysleksi, og er dermed veldig misfornøyd med utreder. Utreder har bare gjort jobben sin, og konkludert på bakgrunn av faglig kompetanse. 

Anonymkode: acf83...7da

Helt enig.  I tillegg så har helsesektoren begrenset med ressurser og da må noen av de som ønsker behandling/utredning avvises selv om de ønsker behandling/utredning. Eventuelt få mindre behandling enn de selv ønsker.

Kombinert med at det er taushetsplikt  som gjør at behandleren ikke får mulighet til å forsvare seg mot urimelige anmeldelser. 

Men man burde finne en bedre løsning på problemet med dårlige behandlere. For slik det er i dag virker det ikke å være noe ordentlig system for å øke kompetansen til de som gjør feil-utredninger og feil-behandlinger. 

Det er også bare å se alle historiene i mediene om pasienter som har vært i psykiatrien i 20 år før de fikk riktig diagnose. Det er jo helt absurd.  I tillegg til alle historiene om pasienter som har gått i flere tiår til behandling uten å bli bedre og hvor psykologen ikke har gjort noe for å endre strategi når den opprinnelige behandlingen ikke fungerte. 

Igjen så har jeg som pasient alltid følt at psykologene gjør så godt de kan. Det er ikke slik at jeg tror at psykologene ikke bryr seg om pasientene. Men min erfaring er at mange psykologer utreder for og behandler pasienter de ikke har kompetanse til. 

DPS burde også være gullstandarden siden det skjer på sykehus og hvor det jobbes i team. For psykologer som jobber med egen praksis så er det vel enda færre mekanismer for å hindre feilbehandling.  Det gjelder ikke kun for psykologer. Det er jo bare å se på Frosta-legen. Nå var det et ekstremtilfelle, men det viser jo også at om man har egen praksis og er eneste behandler i bygda så kan man slippe unna med nærmest hva som helst i mange tiår.  Nå er det selvsagt og heldigvis få som er som han. Men man kan også gjøre dårlig behandling uten å ha onde hensikter. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja. Det er egentlig helt forferdelig. Og å få slettet diagnoser er også omtrent umulig. I alle fall skal man ha flaks med de man treffer på som kan hjelpe en. 

Det er et et stort problem. Det er også spesielt at DPS skal være så uvillig til å revurdere diagnoser samtidig som all statistikk viser at psykologer svært ofte gir samme pasient ulike diagnoser. Diagnosene er ofte så vagt definert at det ofte er ren flaks om man får riktig diagnose på første forsøk. 

Psykiatrien er en vitenskap hvor man ofte må ty til "prøv og feil"-metoden for å finne ut hva som er riktig behandling. Men når DPS låser seg til den første diagnosen som er gitt så ender de også med å nekte å endre behandling selv når behandlingen de gir ikke fungerer. 

Det er også alt for lett  for DPS å bortforklare manglende bedring hos pasienten.  Om behandlingen som blir gitt ikke hjelper pasienten så skylder DPS lett på at pasienten ikke kan bli bedre i stedet for å revurdere om behandlingen pasienten får er rett behandling. Det er en svært lite vitenskapelig måte å gjøre ting på.

Det må settes opp et system hvor DPS faktisk klarer å innrømme feilene de har gjort i stedet for å gjøre sitt beste for å kamuflere dem.  Målet må alltid være at pasientene skal bli friske på kortest mulig tid eller at de skal få redusert lidelsene sine. Målet kan ikke være at stoltheten til psykologene skal ivaretas ved at ingen skal innrømme feil og målet kan heller ikke være at DPS skal raskest mulig sette diagnose uavhengig av om den er riktig eller feil. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det aller beste fra en psykolog ca. 15 år yngre enn klienten; "vi møter deg som et menneske, ikke diagnosen din".
Wow... takk for presiseringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er som oftest pasienten som er problemet, og ikke behandling når ting ikke fungerer. Alt for mange har den oppfatningen om at DPS skal gjøre jobben for deg, noe den ikke gjør. Det er du selv som har ansvar for å bruke det du faktisk lærer i terapi for å bli bedre. Psykologene er der for å hjelpe deg til å hjelpe deg selv. Svært mange evner å se det og tror de skal bli frisk av å bare møte opp. 

Diagnosesystemet er ikke problemet, problemet er tid. Det tar tid å lære å kjenne et helt menneske. Det at folk diagnostiserer seg selv ved hjelp av google og sosiale medier gjør jobben til psykologer mildt sagt jævlig vanskelig. En psykolog kan ikke lese tanker, de kan bare diagnostisere uti fra den informasjonen de får fra pasientene. Er DU bestemt på at du har autisme eller ADHD på grunn av en tiktok video, så vil du selv gi den informasjonen du selv mener er relevant for å få den diagnosen du har satt på deg selv på forhånd. Da ender du opp med, you guessed it, feildiagnostisering. 
Tidspresset på DPS er også et problem, for som sagt, ting tar tid og tid er ikke noe DPS har. Jo mer kompleks din diagnose er, jo lettere er det å få feil diagnose fordi de har ikke tid til å gå lengre ned i dybden og å lære å kjenne pasienten på kort tid. 

Psykologer jobber i team for psykologens beste og for pasientens beste. Alle som jobber rundt en psykolog har taushetsplikt. Det å tro at alt du sier i terapirommet forblir mellom dere to er naivt og barnslig. Informasjonen som deles videre er for å gi pasienten best behandling. Helsesekretærer har en jobb de skal gjøre og det innebærer journalarbeid. Journalen din er ikke mer privat hos det private. Og en psykolog som jobber alene er dårligere i jobben sin.

Det er ikke slik at en psykolog gir ut en diagnose i det blinde. Du FÅR ikke en diagnose av dem, de setter en diagnose basert på det du sliter med. At du får en tungt belastende diagnose på papiret endrer ikke det faktumet at du faktisk har den diagnosen. 

Student er ikke enstydig med dårlig behandler. Det finnes gode og dårlige uavhengig av årserfaring. En student er heller ikke alene i behandlingen av pasienter, de har psykologspesialister og folk med god erfaring i ryggen. 

Nest siste du nevner er bare idiotisk. Et offentlig klagesystem? Voks opp. 

Du har tydeligvis ikke vært på DPS. Er du en av de bitre folkene som får avslag på avslag fordi du ikke er syk nok?
Burde kanskje bli tørr bak ørene før du snakker høyt om ting du ikke har peiling på. 

Anonymkode: b12c0...4a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er som oftest pasienten som er problemet, og ikke behandling når ting ikke fungerer. Alt for mange har den oppfatningen om at DPS skal gjøre jobben for deg, noe den ikke gjør. Det er du selv som har ansvar for å bruke det du faktisk lærer i terapi for å bli bedre. Psykologene er der for å hjelpe deg til å hjelpe deg selv. Svært mange evner å se det og tror de skal bli frisk av å bare møte opp. 

Diagnosesystemet er ikke problemet, problemet er tid. Det tar tid å lære å kjenne et helt menneske. Det at folk diagnostiserer seg selv ved hjelp av google og sosiale medier gjør jobben til psykologer mildt sagt jævlig vanskelig. En psykolog kan ikke lese tanker, de kan bare diagnostisere uti fra den informasjonen de får fra pasientene. Er DU bestemt på at du har autisme eller ADHD på grunn av en tiktok video, så vil du selv gi den informasjonen du selv mener er relevant for å få den diagnosen du har satt på deg selv på forhånd. Da ender du opp med, you guessed it, feildiagnostisering. 
Tidspresset på DPS er også et problem, for som sagt, ting tar tid og tid er ikke noe DPS har. Jo mer kompleks din diagnose er, jo lettere er det å få feil diagnose fordi de har ikke tid til å gå lengre ned i dybden og å lære å kjenne pasienten på kort tid. 

Psykologer jobber i team for psykologens beste og for pasientens beste. Alle som jobber rundt en psykolog har taushetsplikt. Det å tro at alt du sier i terapirommet forblir mellom dere to er naivt og barnslig. Informasjonen som deles videre er for å gi pasienten best behandling. Helsesekretærer har en jobb de skal gjøre og det innebærer journalarbeid. Journalen din er ikke mer privat hos det private. Og en psykolog som jobber alene er dårligere i jobben sin.

Det er ikke slik at en psykolog gir ut en diagnose i det blinde. Du FÅR ikke en diagnose av dem, de setter en diagnose basert på det du sliter med. At du får en tungt belastende diagnose på papiret endrer ikke det faktumet at du faktisk har den diagnosen. 

Student er ikke enstydig med dårlig behandler. Det finnes gode og dårlige uavhengig av årserfaring. En student er heller ikke alene i behandlingen av pasienter, de har psykologspesialister og folk med god erfaring i ryggen. 

Nest siste du nevner er bare idiotisk. Et offentlig klagesystem? Voks opp. 

Du har tydeligvis ikke vært på DPS. Er du en av de bitre folkene som får avslag på avslag fordi du ikke er syk nok?
Burde kanskje bli tørr bak ørene før du snakker høyt om ting du ikke har peiling på. 

Anonymkode: b12c0...4a5

Hvem pokker er det som gidder å være bitter? Luk ut de mannlige studentene som tror de er guds gave til disse sårbare jentene, og gjør jobben. Studenter skal ha resultater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 8.34):

Har fulgt med en stund. Ulike forum, nettsteder, brukerorganisasjoner, uttalelser fra psykologer og psykiatere, podcaster, antall klager er jo offentlig info (Statsforvalter), men der er det nok mange som ikke gjør noe, men som kunne ha klaget.... masse.

Du har helt rett, jeg har mye erfaring med dps i flere runder og det foregår mye rart! Jeg har nesten blitt litt traumatisert av behandling, og  alle fall ikke blitt friskere enn før jeg gikk inn døren. 

Anonymkode: 1d82f...a08

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...