AnonymBruker Skrevet 16. mars #1 Del Skrevet 16. mars Etter å gjort litt research kan DPS oppsummeres med følgende så langt: Noen er fornøyd og livet har blitt bedre - Gausskurven fungerer her som alle andre steder Når det ikke fungerer: Noen blir dårligere, les retraumatisert, og da er det ingen oppfølging på det Det skyldes lett på pasienten om noe ikke fungerer, merk diagnosene sitter lett, ikke alltid i din favør Det er mange klager Det er mange, også psykologer, som mener at dette diagnosesystemet er helt på bærtur, men i dag er det den løsningen som eksisterer Taushetsplikten er det så som så med, varierende informasjon blir gitt, følgende kan gjelde: Noen steder er det lydopptak av timen, som sendes som en lydfil til helsekretær for skriving, du får ikke alltid info om dette Saken din blir diskutert med flere, ofte et helt team, og til og med da kan de stille feil diagnose. Dette får du heller ikke nødvendigvis info om Journalnotatene dine kan åpnes etter hver time av noen andre enn behandler, du vet aldri hvem Så: leit å si det: skal du ha full fortrolighet og trygghet angående journalen din, så må du gå privat Du kan få en diagnose som gjør mer skade enn nytte De har det travelt, samlebånd Ofte studenter, hvor målet er praksistimer, ikke nødvendigvis best behandling Det burde opprettes et offentlig, nasjonalt register hvor man kan sette stjerner og gi tilbakmelding på behandlingen og behandler, slik at enkelte faktisk er nødt til å gjøre en god jobb. Skal du klage, er du ofte alene mot et stort system. Du er i en sårbar livssituasjon, og fortjener god støtte og behandling, noen som ser styrkene dine og finner veien ut. Ikke bare noen som skal kjøre deg mot uføre ved å komme med en diagnose som kan være ødeleggende for deg. Vær kritisk, kjenn rettighetene dine, du må være frisk for å være syk. Ikke at uføre er negativt, det kan skje den beste. Du er herved advart med realitetene. Anonymkode: b269b...49d 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Del Skrevet 16. mars Hva slags research baserer du denne lille avhandlingen på? Anonymkode: b3361...e6e 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Del Skrevet 16. mars Det her var fordomsfullt og generaliserende. Enig i at det er mye som er problematisk med DPS, men ikke enig i det du skriver. Anonymkode: 273b8...6ee 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #4 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva slags research baserer du denne lille avhandlingen på? Anonymkode: b3361...e6e Har fulgt med en stund. Ulike forum, nettsteder, brukerorganisasjoner, uttalelser fra psykologer og psykiatere, podcaster, antall klager er jo offentlig info (Statsforvalter), men der er det nok mange som ikke gjør noe, men som kunne ha klaget.... masse. Anonymkode: b269b...49d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har fulgt med en stund. Ulike forum, nettsteder, brukerorganisasjoner, uttalelser fra psykologer og psykiatere, podcaster, antall klager er jo offentlig info (Statsforvalter), men der er det nok mange som ikke gjør noe, men som kunne ha klaget.... masse. Anonymkode: b269b...49d Fulgt med en stund ja. Skjønner. Anonymkode: b3361...e6e 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 16. mars #6 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Journalnotatene dine kan åpnes etter hver time av noen andre enn behandler, du vet aldri hvem Så: leit å si det: skal du ha full fortrolighet og trygghet angående journalen din, så må du gå privat For å lovlig se i journalen må du ha en gyldig grunn, eks. Om jeg er sykepleier på sengepost og leser i tidligere innkomster til «mine» pasienter. Videre loggføres både hvem som har vært der, hva de har sett på og hvor lenge de har sett. Du kan lett sjekke selv hvem som har sett i journalen og hvilken grunn de har oppgitt, de har også taushetsplikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Del Skrevet 16. mars Romkom skrev (1 minutt siden): For å lovlig se i journalen må du ha en gyldig grunn, eks. Om jeg er sykepleier på sengepost og leser i tidligere innkomster til «mine» pasienter. Videre loggføres både hvem som har vært der, hva de har sett på og hvor lenge de har sett. Du kan lett sjekke selv hvem som har sett i journalen og hvilken grunn de har oppgitt, de har også taushetsplikt. Man kan også sperre journalen sin for innsyn, slik at det bare er behandler som har tilgang (med mindre det er akutt fare for liv og helse). Anonymkode: b3361...e6e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Del Skrevet 16. mars Psykiatrien har en trist historie, men det er jo bedre i dag på DPS. For ikke lenge siden var homofili en diagnose (personlighetsfortyrrelse), og ble behandlet med elektrosjokk og mye tvang. Jeg har møtt noen av den eldre garde av homofile i dag, hvor de har traumer etter denne tiden. Erna Solberg offisielt beklaget behandlingen av homofile i Norge i 2022, da Solberg kom med en formell unnskyldning til alle som hadde blitt utsatt for urettferdig behandling på grunn av sin seksuelle orientering. Hun beklaget lovverket som kriminaliserte homofili, der homofile ble diskriminert, utstøtt eller trakassert – både juridisk og sosialt. Dagen markerte 50-årsjubileet for opphevelsen av den norske straffelovens paragraf 213, som fram til 1972 kriminaliserte seksuell omgang mellom menn. Noe å tenke på, selv om det er en stor kontrast til hvordan det er i dag. Anonymkode: b269b...49d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Del Skrevet 16. mars Jeg synes det er uredelig å bruke 1 setning på de som blir friske og 20 på det som kan gå galt (i følge deg). Du har et veldig tydelig bias, du synser og du overdriver. Dette er ikke DPS oppsummert og det er veldig dårlig informasjon til pasienter. Dine påstander kan ikke tas på alvor. Det virker mest som om du ønsker å skremme syke og behandlingstrengende mennesker bort fra å oppsøke behandling. Det kan få alvorlige konsekvenser. Du bør revurdere innlegget ditt. Anonymkode: 68b6a...543 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Del Skrevet 16. mars Hadde 18 år gamle meg lest dette, hadde jeg blitt skremt bort fra å oppsøke hjelp. Systemet er ikke feilfritt, heller ikke alle menneskene som jobber innenfor systemet - men det er også mange som får hjelp, god hjelp. Det vil alltid være verdt å gi det et forsøk. Jeg beklager om du har dårlige opplevelser, TS, men innlegg som dette gjør ingen godt. Anonymkode: 51606...998 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 16. mars #11 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har fulgt med en stund. Ulike forum, nettsteder, brukerorganisasjoner, uttalelser fra psykologer og psykiatere, podcaster, antall klager er jo offentlig info (Statsforvalter), men der er det nok mange som ikke gjør noe, men som kunne ha klaget.... masse. Anonymkode: b269b...49d Regner du det som kvalitetssikra kilder? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #12 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde 18 år gamle meg lest dette, hadde jeg blitt skremt bort fra å oppsøke hjelp. Systemet er ikke feilfritt, heller ikke alle menneskene som jobber innenfor systemet - men det er også mange som får hjelp, god hjelp. Det vil alltid være verdt å gi det et forsøk. Jeg beklager om du har dårlige opplevelser, TS, men innlegg som dette gjør ingen godt. Anonymkode: 51606...998 33 årige meg har opplevd nøyaktig det ts beskriver og synes det er bra at dette kommer frem i lyset. Anonymkode: 572fa...242 4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 16. mars #13 Del Skrevet 16. mars (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 33 årige meg har opplevd nøyaktig det ts beskriver og synes det er bra at dette kommer frem i lyset. Anonymkode: 572fa...242 Jeg selv opplever å ikke få så mye hjelp, men det betyr ikke at dette skjer alle. Problemet her er bare at det er upålitelig kilder. Endret 16. mars av Stoltskeiv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har fulgt med en stund. Ulike forum, nettsteder, brukerorganisasjoner, uttalelser fra psykologer og psykiatere, podcaster, antall klager er jo offentlig info (Statsforvalter), men der er det nok mange som ikke gjør noe, men som kunne ha klaget.... masse. Anonymkode: b269b...49d Da ville jeg kostet på meg litt kildehenvisninger, så du slipper å fremkomme lettere fordummet og helt ute Anonymkode: 9e1e6...169 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #15 Del Skrevet 16. mars Dette blir som å finne ut av alt som står om barnevernet på nett/podcasts også tenke at det gir er representativt bilde av situasjonen. Anonymkode: bf9f0...154 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #16 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 33 årige meg har opplevd nøyaktig det ts beskriver og synes det er bra at dette kommer frem i lyset. Anonymkode: 572fa...242 Det er risiko ved absolutt alle typer behandling. Hvorfor skulle psykiatrien være et unntak? Hvem tror at den er det? Ingen tror det. HI er en svært skjev og dårlig fremstilling av den risikoen som finnes. Anonymkode: 68b6a...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #17 Del Skrevet 16. mars Stoltskeiv skrev (36 minutter siden): Jeg selv opplever å ikke få så mye hjelp, men det betyr ikke at dette skjer alle. Problemet her er bare at det er upålitelig kilder. Med slik type informasjon regner jeg med at 1: TS er en person som har opplevd dette selv eller er pårørende og har engasjert seg. 2: Er i helsevesenet selv, reagerer og sier de på denne måten, men får ikke lov å si på KG at en er helsepersonell. Eller ønsker å utlevere seg som helsepersonell. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er risiko ved absolutt alle typer behandling. Hvorfor skulle psykiatrien være et unntak? Hvem tror at den er det? Ingen tror det. HI er en svært skjev og dårlig fremstilling av den risikoen som finnes. Anonymkode: 68b6a...543 Det kan hende det blir sagt på en annerledes måte enn hva man er vant til, men nordmenn generelt er veldig naive når det kommer til "verdens beste helsevesen" og man ser jo at folk betviler at dette skjer. Anonymkode: 572fa...242 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #18 Del Skrevet 16. mars Jeg tror det største problemet med DPS går mer ut på at man ikke kommer inn for å få hjelp, slik at man blir gående med store belastninger over for lang tid. Er veldig klar over at det finnes eksempler på feildiagnoseringer og dårlig behandling, slik det også forekommer hos fastleger og spesialister. For min del så har DPS vært viktig. Anonymkode: 8ac5f...a2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #19 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Med slik type informasjon regner jeg med at 1: TS er en person som har opplevd dette selv eller er pårørende og har engasjert seg. 2: Er i helsevesenet selv, reagerer og sier de på denne måten, men får ikke lov å si på KG at en er helsepersonell. Eller ønsker å utlevere seg som helsepersonell. Det kan hende det blir sagt på en annerledes måte enn hva man er vant til, men nordmenn generelt er veldig naive når det kommer til "verdens beste helsevesen" og man ser jo at folk betviler at dette skjer. Anonymkode: 572fa...242 Hvem er det som betviler at hva skjer? Anonymkode: b3361...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #20 Del Skrevet 16. mars Dette DPS-korstoget ditt begynner å kjede meg. Anonymkode: 68946...7e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå