AnonymBruker Skrevet 16. mars #1 Del Skrevet 16. mars Jeg har en slektning som er norsk statsborger (født og oppvokst her), men utvandret til et annet nordisk land for 20 år siden. Nå ønsker han å flytte tilbake til Norge. Hvilke rettigheter har han når det kommer til helsehjelp? Noen sa at han må betale alt selv det første året? Stemmer dette, og hvor finner jeg eventuelt kilde på dette? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å lete etter informasjon så all hjelp settes stor pris på❤️ Anonymkode: d5ede...e65 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Del Skrevet 16. mars Det var nylig en lang tråd om det med mye info, Anonymkode: b52cf...719 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg har en slektning som er norsk statsborger (født og oppvokst her), men utvandret til et annet nordisk land for 20 år siden. Nå ønsker han å flytte tilbake til Norge. Hvilke rettigheter har han når det kommer til helsehjelp? Noen sa at han må betale alt selv det første året? Stemmer dette, og hvor finner jeg eventuelt kilde på dette? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å lete etter informasjon så all hjelp settes stor pris på❤️ Anonymkode: d5ede...e65 Svaret får du fra NAV utland. Ring dem. Anonymkode: 84896...ff5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #4 Del Skrevet 16. mars Nav utland synes også reglene er komplekse. Og jeg har stått mye i kø med dem, men heldigvis ikke vært syk. Sykdom oppstått i perioden du stod utenfor norsk folketrygd, vil ikke bli dekket av det offentlige. Du fikk et godt råd ovenfor her, ta kontakt direkte med de som kan dette. Anonymkode: 7e6a7...86d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nav utland synes også reglene er komplekse. Og jeg har stått mye i kø med dem, men heldigvis ikke vært syk. Sykdom oppstått i perioden du stod utenfor norsk folketrygd, vil ikke bli dekket av det offentlige. Du fikk et godt råd ovenfor her, ta kontakt direkte med de som kan dette. Anonymkode: 7e6a7...86d Har man ikke penger så kan man ikke nektes akutt hjelp i Norge, uansett akutt sykdom. Der kommer en faktura etterpå, og det blir styr med inkasso og statens innkrevingssentral. Men kan man ikke betale og svarer ut krav som kommer så kan man ikke betale. Anonymkode: 84896...ff5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Del Skrevet 16. mars Uten at jeg vet: siden det her er snakk om et nordisk land er det kanskje enklere mtp bilaterale avtaler? Anonymkode: dfaea...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en slektning som er norsk statsborger (født og oppvokst her), men utvandret til et annet nordisk land for 20 år siden. Nå ønsker han å flytte tilbake til Norge. Hvilke rettigheter har han når det kommer til helsehjelp? Noen sa at han må betale alt selv det første året? Stemmer dette, og hvor finner jeg eventuelt kilde på dette? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å lete etter informasjon så all hjelp settes stor pris på❤️ Anonymkode: d5ede...e65 Det er bare tull. Så fort man er folkeregistrert igjen her har man rett på helsetjenester på lik linje med alle. Men det er en karantenetid i forhold til å kunne søke uføretrygd og slike ting. Anonymkode: da8a4...490 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Del Skrevet 16. mars Det er ikke komplisert å flytte tilbake hvis det faktisk er det man gjør. Skaff et sted å bo i Norge, så melder du flytting dit. Du får så beskjed om å bestille time hos Skatteetaten, dit tar du med bevis på at du har til hensikt å flytte permanent tilbake. Det kan være jobbkontrakt, leiekontrakt, faktura for norsk mobilabonnement eller mye annet som viser at du faktisk skal bo i Norge. Når det er i orden, blir man medlem i folketrygden og får all legehjelp som en vanlig borger. Anonymkode: da8a4...490 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Uten at jeg vet: siden det her er snakk om et nordisk land er det kanskje enklere mtp bilaterale avtaler? Anonymkode: dfaea...361 Er ikke så lenge siden det var en sak om ei ung dame som fikk kreft i Norge, ble frisk og flyttet til Sverige. Hun ble syk igjen og ville tilbake til Norge, å da kom problemene, for det var ikke bare å komme hjem som syk å tro at man hadde samme rettigheter som før hun reiste til Sverige. Anonymkode: a148b...4ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke så lenge siden det var en sak om ei ung dame som fikk kreft i Norge, ble frisk og flyttet til Sverige. Hun ble syk igjen og ville tilbake til Norge, å da kom problemene, for det var ikke bare å komme hjem som syk å tro at man hadde samme rettigheter som før hun reiste til Sverige. Anonymkode: a148b...4ec Her blander du! Det kvinnen i saken ville, var å få legehjelp i Norge MENS hun var bosatt i Sverige. Det kan man ikke få, da får man hjelp i Sverige. Så fort hun flyttet tilbake til Norge fikk hun den hjelpen hun ville ha her i Norge, Poenget er at man må være medlem av den norske folketrygden for å få hjelp. Og for å være medlem der, må man bo permanent i Norge (eller ha betalt for frivillig medlemskap mens man har bodd utenlands). Det er helt logisk at det er slik, for hvis ikke kunne en drøss med mennesker flyttet utenlands og ikke betalt skatt til Norge, men likevel kommet tilbake på ferie hit og fått all mulig hjelp gratis, for så å dra tilbake igjen. Sånn kan vi ikke ha det. Man skal bo i og skatt til et land for å få fri legehjelp, det sier det selv. Anonymkode: da8a4...490 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er bare tull. Så fort man er folkeregistrert igjen her har man rett på helsetjenester på lik linje med alle. Men det er en karantenetid i forhold til å kunne søke uføretrygd og slike ting. Anonymkode: da8a4...490 Stemmer! Min far flyttet nettopp tilbake etter 12 år i Sverige. Han har nylig operert og fått frikort. Så lenge personen har vært medlem i folketrygden i det nordiske landet, fikk han beskjed om, så har du samme rettigjen ☺️ Flyttet hit på vårparten i fjor. Anonymkode: c5f22...ad5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #12 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Stemmer! Min far flyttet nettopp tilbake etter 12 år i Sverige. Han har nylig operert og fått frikort. Så lenge personen har vært medlem i folketrygden i det nordiske landet, fikk han beskjed om, så har du samme rettigjen ☺️ Flyttet hit på vårparten i fjor. Anonymkode: c5f22...ad5 Mm, det er bare å flytte på 🙂 Et tips til TS sin slektning; Om vedkommende går på noen medisiner, kan det være lurt å passe på at man henter ut litt ekstra av disse i landet man flytter fra, før man flytter, slik at man er sikker på at man har nok til man har fått alt det praktiske på plass her i Norge. Anonymkode: da8a4...490 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er bare tull. Så fort man er folkeregistrert igjen her har man rett på helsetjenester på lik linje med alle. Men det er en karantenetid i forhold til å kunne søke uføretrygd og slike ting. Anonymkode: da8a4...490 Tull, nei, følger du ikke med siden du kaller dette tull? Anonymkode: 84896...ff5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tull, nei, følger du ikke med siden du kaller dette tull? Anonymkode: 84896...ff5 Jeg vet ikke hva du mener jeg skal følge med på. Men jeg kjenner reglene og vet at det folk har sagt til TS angående de 12 månedene bare er tull. Anonymkode: da8a4...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå