Gå til innhold

Treffsikkerhet av i fluensavaksinen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pleier å ta denne vaksinen årlig pga at jeg jobber i helsebransjen. Har fått med meg at de siste årene så har influensavaksinen truffet dårlig. Det får vi vite i ettertid av eller i slutten av sesongen. I fjor eller i forfjor var det jo svineinfluensaviruset og det var jo helbom mtp vaksina vi fikk. Så vurderte å droppe vaksina  fjor høst.

Nå har barna mine vært syke siste to ukene og jeg ble nysgjerrig på om det kan være influensa og at jeg ikke blir syk pga jeg er vaksinert. Leser at det er Influensa A H1N1 det går mest av og syns å huske det var denne vi ble vaksinert mot. Så blir jeg ikke smittet nå har jeg troen på det kan være vaksinen🙂

Noen som vet hvor vi kan finne svar på dette? 

Anonymkode: 97218...e16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helsenorge

Anonymkode: 7ffdb...423

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pleier å ta denne vaksinen årlig pga at jeg jobber i helsebransjen. Har fått med meg at de siste årene så har influensavaksinen truffet dårlig. Det får vi vite i ettertid av eller i slutten av sesongen. I fjor eller i forfjor var det jo svineinfluensaviruset og det var jo helbom mtp vaksina vi fikk. Så vurderte å droppe vaksina  fjor høst.

Nå har barna mine vært syke siste to ukene og jeg ble nysgjerrig på om det kan være influensa og at jeg ikke blir syk pga jeg er vaksinert. Leser at det er Influensa A H1N1 det går mest av og syns å huske det var denne vi ble vaksinert mot. Så blir jeg ikke smittet nå har jeg troen på det kan være vaksinen🙂

Noen som vet hvor vi kan finne svar på dette? 

Anonymkode: 97218...e16

Du ser på Helsenorge.no hvilken vaksine du har fått. 
Hvordan man treffer med vaksinen for influensa, er litt bingo, fordi ingen vet hvilket influensavirus som lager kommende vinters influensa. Man ser hva som er i omløp av virus og satser på at dette viruset er det som vil lage sesonginfluensa, og produserer vaksine ut fra det. 
Skal du vite hva barna dine har, så må de testes. Jeg leste tidligere at der går både influensa A og B, i tillegg til andre varianter. Du kan gå på fhi.no og se hva de skriver på msis rapportene. 
Men jobber du innen helse, så er jeg litt forundret over at du ikke har gjort dette alt?

Anonymkode: acebe...858

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...