Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hørte en podkast med lege Kaveh Rashidi som sa at ny forskning viser at det går greit å drikke alkohol og amme samtidig, men ikke å sove sammen med babyen din etter man har drukket alkohol fordi reaksjonsevnen er svekket.

Har jeg sovet i timen?

Anonymkode: 6207a...8cb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hørte en podkast med lege Kaveh Rashidi som sa at ny forskning viser at det går greit å drikke alkohol og amme samtidig, men ikke å sove sammen med babyen din etter man har drukket alkohol fordi reaksjonsevnen er svekket.

Har jeg sovet i timen?

Ja.. 

Er noen år siden den forskningen kom. Jeg ammet «og drakk» for 4 år siden hvertfall 😅

Anonymkode: 6f5bb...d1b

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Google sier man skal vente en time eller to etter ett glass vin, og etter to enheter skal man vente 3-4 t.

Vet ikke helt hvem jeg skal tro på, men jeg har ikke så stor trang til alkohol at jeg bare MÅ drikke mens jeg ammer altså.

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor hadde runddag da jeg ammet for 14 år siden og vi hadde babyfri over natta for å delta. Luktet alkohol av melka dagen etter da jeg pumpa. Mulig jeg er hysterisk, men jeg hverken røyka, snusa eller drakk  alkohol eller koffein da jeg gikk gravid. Hadde jeg blitt gravid igjen hadde jeg kjørt samme regimet, men denne gangen hadde jeg ikke sendt fra meg baby så tidlig som jeg gjorde da. Men nei, du drikker ikke når du er gravid eller ammer (pump og kast er noe annet).

Anonymkode: af009...538

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har jeg sovet i timen?

Det er helt riktig fortsatt. Grunnen til at man fraråder alkohol og amming er påvirkningen promille har på reaksjonsevnen, ikke promillen(som er forsvinnende liten) i melken. For oss som jobber innen helse har dette vært kjent i en årrekke. Jeg har ingen problem med å ta meg ett glass rødvin og amme 5 min senere, det finnes ikke farlig.

Anonymkode: 52801...354

• Liker 30
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja det har du:) Det er såpass mikroskopiske menger som ender opp i selve brystmelken med mindre du er overstadig beruset. Så det er andre grunner til at du ikke bør drikke og amme, f.eks.; man kan bli klumsete å miste baby/holde babyen feil, ikke få med seg vanlige signaler baby gir ved ubehag, du kan sovne på barnet osv. 

Anonymkode: 0c0c4...d77

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svigermor hadde runddag da jeg ammet for 14 år siden og vi hadde babyfri over natta for å delta. Luktet alkohol av melka dagen etter da jeg pumpa. Mulig jeg er hysterisk, men jeg hverken røyka, snusa eller drakk  alkohol eller koffein da jeg gikk gravid. Hadde jeg blitt gravid igjen hadde jeg kjørt samme regimet, men denne gangen hadde jeg ikke sendt fra meg baby så tidlig som jeg gjorde da. Men nei, du drikker ikke når du er gravid eller ammer (pump og kast er noe annet).

Selvfølgelig drikker man ikke når man er gravid. Det er 2 helt forskjellige ting 🙄

Å ta seg et glass vin og amme derimot er ikke skadelig. Man skal ikke drikke alkohol og amme de første 6 ukene etter fødsel (lengre hvis baby er født prematur sikkert). 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Drikker like lite vin under amming som jeg inntok alkohol og nikotin under svangerskap, babyen skal ikke ha den dritten. Når det lukter alkohol av melka så sier det seg selv at man lar vær.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drikker like lite vin under amming som jeg inntok alkohol og nikotin under svangerskap, babyen skal ikke ha den dritten. Når det lukter alkohol av melka så sier det seg selv at man lar vær.

Det lukter ikke alkohol av melken etter ett glass vin, det er i ditt hode

Anonymkode: 52801...354

• Liker 28
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor MÅ man drikke alkohol samtidig som babyen suger fra brystet?

Da har man et problem tenker jeg🤔

Man kan amme først og så ta seg et glass vin, uansett hva forskningen sier

ts

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ts

Hvorfor MÅ man drikke alkohol i det hele tatt?  Det gjør virkelig ingen skade om man tar et glass vin og ammer 10 minutter senere… 

Nå drikker jeg i utgangspunktet sjeldent og lite, men om jeg tar meg et glass rødvin til mat en sjeldent gang så stiller jeg ikke inn klokka for å vente 4 timer med å amme. Forskjell på å ta et glass vin og å drikke 7 drinker… 

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Morsmelken får ikke noe mer alkohol i seg enn kefir, med mindre man er søppel dritings da. 

Anonymkode: a8df9...aaf

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd dette i praksis. Skreik som en gal da ungen ikke pustet og de dro ungen halvt ihel ut i snøen for å få liv i han.

Jeg drakk en sider over 6 timer. Jeg tror det har null sammenheng med alkohol. Men oversesitivitet for manglende pust var det som vekket meg.

Anonymkode: b8e46...aae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har prøvd dette i praksis. Skreik som en gal da ungen ikke pustet og de dro ungen halvt ihel ut i snøen for å få liv i han.

Jeg drakk en sider over 6 timer. Jeg tror det har null sammenheng med alkohol. Men oversesitivitet for manglende pust var det som vekket meg.

Hva mener du egentlig? At babyen sluttet å puste fordi du drakk 1 enhet over 6 timer? 

Anonymkode: b3138...032

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ts

Det er det da ingen i verden som har sagt at mann mÅ!? Det bestemmer man helt selv. Det folk sier i denne tråden er at det ikke er farlig for melken sin del.

Anonymkode: 890c9...99f

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det må ha vært skremmende!

Men å sette det i sammenheng med ar du drakk én cider er kanskje det dummeste jeg har lest 😅

Anonymkode: fcd8d...bf5

• Liker 21
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som skrevet over, vil alkoholinntak være et problem mtp. håndtering av baby lenge før alkoholinnholdet i melka blir det. Når man drikker alkohol, vil melka få samme promille som blodet ditt. Altså, hvis du har 1 i promille (som tross alt er over det jeg mener er forsvarlig å ha hvis man skal håndtere en baby), vil melka inneholde 0,1 % alkohol. Det er under alkoholprosenten i f. eks. kefir og juice. Hvis du drakk juice eller kefir i graviditeten (når mor og barn deler blodbane), er det altså liten grunn til å ha dårlig samvittighet til å amme etter å ha drukket et glass vin. 

Anonymkode: 1615e...34f

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts

Hva er vitsen med å lese forskning hvis du allikevel ikke vil tro på det. 

Anonymkode: bf742...bbe

• Liker 15
Skrevet

Å drikke når man ammer og drikke når man er gravid er to helt forskjellige ting. Hvis man drikker når man er gravid, får fosteret samme promille som mor. Hvis man drikker når man ammer, får melken samme promille som mor - dvs. ikke noe særlig mer en yoghurt dersom hun tar seg ett glass. Man bør ikke drikke mye når man ammer, men det er pga. reaksjons- og vurderingsevnen, ikke pga. melka.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts

Det er da ingen som MÅ noe som helst.

Ellers ville vi vel alle kun spist rene råvarer, trent hver dag, aldri rørt godteri, med mer. 

Men god vin er godt (og mulig en øl for andre igjen). Og når det heller ikke er skadelig for baby, hvorfor ikke? 

Anonymkode: 5620d...ec0

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...