AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Del Skrevet 15. mars Bør vi heie på et så godt lønnsoppgjør som mulig slik at grunnbeløpet også blir høyere i etterfølgende trygdeoppgjøret? Eller har ikke lønnsoppgjøret noe å si for økningen i grunnbeløpet og trygden? Bør vi i så fall håpet på et dårlig lønnsoppgjør slik at trygdene ikke mister for mye kjøpekraft? Anonymkode: ec336...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Del Skrevet 16. mars Det siste. Anonymkode: 8cc4e...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 16. mars #3 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bør vi heie på et så godt lønnsoppgjør som mulig slik at grunnbeløpet også blir høyere i etterfølgende trygdeoppgjøret? Eller har ikke lønnsoppgjøret noe å si for økningen i grunnbeløpet og trygden? Bør vi i så fall håpet på et dårlig lønnsoppgjør slik at trygdene ikke mister for mye kjøpekraft? Anonymkode: ec336...bcb Sitat Alderspensjon under opptjening i folketrygden beregnes ut fra grunnbeløpet i folketrygden, som justeres i takt med lønnsveksten. Dette betyr at når lønningene øker, skjer det en tilsvarende økning av alderspensjoner som er under opptjening. Justeringen baseres på forventet lønnsvekst for året. Siden den reguleres i takt med lønnsøkningen har det ikke så mye å si. Jeg er litt usikker på om de tar hensyn til det, men om det utelukkende er en prosentvis økning vil de som mottar pensjon og trygd konsekvent tape siden eks. 7% av 100 0000 er mye mer enn 7% av 400 000. Dersom dette ikke korrigeres for med en litt større prosent eks. Vil det være fordelaktig for de at økningen er lavest mulig, siden prisøkningene i samfunnet ofte henger sammen med lønnsøkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #4 Del Skrevet 16. mars Jeg fikk noen ekstra kroner i fjor på uføretrygda. Fikk også 1000 kroner mer i skatt, mer en det jeg fikk ekstra, ligger ikke ann til å få igjen på skatten. Så for min del blir det vist mer å betale uansett hvordan jeg snur å vender på det. Anonymkode: c9c9e...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Del Skrevet 16. mars Stille. Anonymkode: 92e50...3ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg fikk noen ekstra kroner i fjor på uføretrygda. Fikk også 1000 kroner mer i skatt, mer en det jeg fikk ekstra, ligger ikke ann til å få igjen på skatten. Så for min del blir det vist mer å betale uansett hvordan jeg snur å vender på det. Anonymkode: c9c9e...d73 Her og virket som det en fikk i tilleg forsvant i mer skatt Anonymkode: d86d0...c7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Del Skrevet 16. mars Alderspensjon under opptjening i folketrygden beregnes ut fra grunnbeløpet i folketrygden, som justeres i takt med lønnsveksten. Dette betyr at når lønningene øker, skjer det en tilsvarende økning av alderspensjoner som er under opptjening. Justeringen baseres på forventet lønnsvekst for året. Det tas også hensyn til eventuelle forskjeller mellom forventet og faktisk lønnsvekst fra tidligere år. Anonymkode: 91aad...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 16. mars #8 Del Skrevet 16. mars (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Her og virket som det en fikk i tilleg forsvant i mer skatt Anonymkode: d86d0...c7d Ikke bare i skatt, men økte priser og avgifter på alt mulig. Matvarer av typen "alltid vært billig" er ikke det lenger. Eksempler: Svin, sei, poteter, kål, tomatpuré..... Endret 16. mars av Perine 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 16. mars #9 Del Skrevet 16. mars (endret) Skatt på uføretrygd går generelt aldri opp de aller fleste er i det som defineres som "lav inntekt" og det er nærmere kun trygde avgift en det er nær en normal skatt som folk betaler, så å si at dere føler skatten har økt er nok en feil observasjon. Endret 16. mars av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bør vi heie på et så godt lønnsoppgjør som mulig slik at grunnbeløpet også blir høyere i etterfølgende trygdeoppgjøret? Eller har ikke lønnsoppgjøret noe å si for økningen i grunnbeløpet og trygden? Bør vi i så fall håpet på et dårlig lønnsoppgjør slik at trygdene ikke mister for mye kjøpekraft? Anonymkode: ec336...bcb Forstår du ikke prosessene i dette? Trygdeoppgjøret er lagt lenge før lønnsoppgjøret startet er. Trygdeoppgjøretligger i statsbudsjettets rammer, som er på plass ca i november året før lønnsoppgjøret. Sålønnsoppgjøret det trenger du ikke tenke på om du er trygdet og naver. Anonymkode: e639a...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 16. mars #11 Del Skrevet 16. mars NakenPanda skrev (6 minutter siden): Skatt på uføretrygd går generelt aldri opp de aller fleste er i det som defineres som "lav inntekt" og det er nærmere kun trygde avgift en det er nær en normal skatt som folk betaler, så å si at dere føler skatten har økt er nok en feil observasjon. Lønn, uføretrygd og aap beskattes helt likt, og slik har det vært siden 2015. Lavere inntekter har mindre trinnskatt, og samlet skatt henger jo sammen med størrelsen på inntekten. Skattesatser for flere år ligger ute på regjeringen.no. Skattesatser 2024 - regjeringen.no Regjeringen har senket skattene i denne perioden, men det er for lite til å merkes, og prisstigningen har gitt oss dårligere råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 16. mars #12 Del Skrevet 16. mars (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Forstår du ikke prosessene i dette? Trygdeoppgjøret er lagt lenge før lønnsoppgjøret startet er. Trygdeoppgjøretligger i statsbudsjettets rammer, som er på plass ca i november året før lønnsoppgjøret. Sålønnsoppgjøret det trenger du ikke tenke på om du er trygdet og naver. Anonymkode: e639a...2f6 Det er myndighetene som bestemmer hvor mye grunnbeløpet i folketrygden skal øke. Dette avgjøres årlig i det som kalles Trygdeoppgjøret, og blir normalt klart i løpet av mai måned. Ytelser fra folketrygden som enten beregnes ut fra grunnbeløpet, eller hvor størrelsen på grunnbeløpet inngår i beregningen, følger endringene i grunnbeløpet. Grunnbeløpet reguleres i samsvar med lønnsveksten. Årets lønnsoppgjør har innvirkning på regulering av trygdeytelsene, og førte til høyere krav i trygdeoppgjøret for 2023, Hva betyr lønnsoppgjøret for pensjonister og trygdede? | FriFagbevegelse Jeg tør ikke spå noe om hvordan det går med årets trygdeoppgjør, men det er på ingen måte avgjort. Endret 16. mars av Perine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Del Skrevet 16. mars De bruker å øke grunnbeløpet mer enn indexregulering når lønnsoppgjøret er godt. Men ingenting overrasker meg lenger. Det som bekymrer meg mest er at man ønsker å gi skattelette til folk i arbeid og andre forhold som at man trekker i trygden dersom uføre som er på minstesats gifter seg/får samboer. Anonymkode: e9013...858 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Del Skrevet 16. mars Gjøre minst mulig ut av seg Anonymkode: 19309...ece 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #15 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjøre minst mulig ut av seg Anonymkode: 19309...ece Hvorfor? Er ikke uføre sine liv allerede små nok i dine øyne? Anonymkode: fd9d3...4aa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #16 Del Skrevet 16. mars Perine skrev (31 minutter siden): Det er myndighetene som bestemmer hvor mye grunnbeløpet i folketrygden skal øke. Dette avgjøres årlig i det som kalles Trygdeoppgjøret, og blir normalt klart i løpet av mai måned. Ytelser fra folketrygden som enten beregnes ut fra grunnbeløpet, eller hvor størrelsen på grunnbeløpet inngår i beregningen, følger endringene i grunnbeløpet. Grunnbeløpet reguleres i samsvar med lønnsveksten. Årets lønnsoppgjør har innvirkning på regulering av trygdeytelsene, og førte til høyere krav i trygdeoppgjøret for 2023, Hva betyr lønnsoppgjøret for pensjonister og trygdede? | FriFagbevegelse Jeg tør ikke spå noe om hvordan det går med årets trygdeoppgjør, men det er på ingen måte avgjort. Uansett hvordan du vrir og vender på svaret mitt så kan aldri grunnbeløpet økes mer enn det er gitt rammer for i statsbudsjettet året før. Anonymkode: e639a...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 16. mars #17 Del Skrevet 16. mars (endret) Perine skrev (56 minutter siden): Lønn, uføretrygd og aap beskattes helt likt, og slik har det vært siden 2015. Lavere inntekter har mindre trinnskatt, og samlet skatt henger jo sammen med størrelsen på inntekten. Skattesatser for flere år ligger ute på regjeringen.no. Skattesatser 2024 - regjeringen.no Regjeringen har senket skattene i denne perioden, men det er for lite til å merkes, og prisstigningen har gitt oss dårligere råd. Jeg hører hva du sier, men siden trygd genrerelt er lavere i faktisk skattbar inntekt har de lavere skatt da grunnfradragene er større i forhold til inntekt og mindre av trygdeinntekter vil noengang nå de høyere trinnskattenivåene. snitt skatten ligger Snittinntekten for en kvinn på trygd var i 2024 ca 300 000 og av det betales det ca 15% i skatt og kun første trinnskatt på 1.7%. Bunn fradragene har mye av tiden gått opp mer en trygdesatsene dermed kan vi si at de betaler per i dag mindre sats per inntekt en man brukte å gjøre. Trydgeavgiften har gått ned fra 8.2 til 7,7 i 2025 som er en god del av det som folk er på ytelser faktisk betaler i skatt. Dette gjelder ikke alle men en god del av trydgemottakere, så stort sett er folk som påstår at deres skatt er gått opp på aap/uføre tar feil. Endret 16. mars av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 16. mars #18 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uansett hvordan du vrir og vender på svaret mitt så kan aldri grunnbeløpet økes mer enn det er gitt rammer for i statsbudsjettet året før. Anonymkode: e639a...2f6 Budsjett er en kvalifisert forestilling, ikke det samme som regnskap over de faktiske forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #19 Del Skrevet 16. mars NakenPanda skrev (8 minutter siden): Jeg hører hva du sier, men siden trygd genrerelt er lavere i faktisk skattbar inntekt har de lavere skatt da grunnfradragene er større i forhold til inntekt og mindre av trygdeinntekter vil noengang nå de høyere trinnskattenivåene. snitt skatten ligger Snittinntekten for en kvinn på trygd var i 2024 ca 300 000 og av det betales det ca 15% i skatt og kun første trinnskatt på 1.7%. Bunn fradragene har mye av tiden gått opp mer en trygdesatsene dermed kan vi si at de betaler per i dag mindre sats per inntekt en man brukte å gjøre. Trydgeavgiften har gått ned fra 8.2 til 7,7 i 2025 som er en god del av det som folk er på ytelser faktisk betaler i skatt. Dette gjelder ikke alle men en god del av trydgemottakere, så stort sett er folk som påstår at deres skatt er gått opp på aap/uføre tar feil. Jeg har gått opp fra 18% til 22% de siste årene. Så selve summen som blir utbetalt er ikke mye forskjell. Gikk inn å så og i februar 2024 hadde jeg utbetalt 21.000 kr og nå i februar hadde jeg 21.100 kr. Har ikke barnetillegg Anonymkode: d86d0...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet 16. mars #20 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alderspensjon under opptjening i folketrygden beregnes ut fra grunnbeløpet i folketrygden, som justeres i takt med lønnsveksten. Dette betyr at når lønningene øker, skjer det en tilsvarende økning av alderspensjoner som er under opptjening. Justeringen baseres på forventet lønnsvekst for året. Det tas også hensyn til eventuelle forskjeller mellom forventet og faktisk lønnsvekst fra tidligere år. Anonymkode: 91aad...8c5 Dette gjelder alderpensjon under opptjening, ikke alderspensjoner under utbetaling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå