Gå til innhold

Blodtrykk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan en blodtrykksmansjett som er festet feil gi gale resultater? Noen som vet?

Jeg har nylig hatt en døgnregistrering av blodtrykk og jeg reagerte på at hun som festet mansjetten festet den veldig stramt øverst på armen men at den nederst mot albuen var så løs at jeg kunne få tre fingre i høyden inn uten problem. Hver gang den blåste seg opp så blåste den seg opp veldig mye og det var så vondt øverst på armen at jeg etter endt døgn hadde blodutredelser. Resultatene var også kjempehøye og hverken legen eller jeg kan helt få det til å stemme. 

Anonymkode: 4a253...ed9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ligger den feil, så kan den jo gi feil avmåling ja. 

Anonymkode: 1b976...b4d

AnonymBruker
Skrevet

Man er jo større øverst på armen.

Reglen er å få 2 fingre under mansjetten øverst, og da blir det større plass nederst.

Har aldri opplevd overraskende høye verdier på de målene vi har hatt.

Du får avtale med legen om ny måling, så det blir dobbeltsjekket.

Anonymkode: c5493...978

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man er jo større øverst på armen.

Reglen er å få 2 fingre under mansjetten øverst, og da blir det større plass nederst.

Har aldri opplevd overraskende høye verdier på de målene vi har hatt.

Du får avtale med legen om ny måling, så det blir dobbeltsjekket.

Anonymkode: c5493...978

Det var ikke mulig å stikke noe som helst under mansjetten øverst. Der satt den så stramt at det var grop i huden. Den klemte også på et eller annet så jeg mistet følelsen i to av fingrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er usikker på resultatet så kan du jo få tatt det opp igjen. 

Når jeg måler hos legen så er det alltid jævlig vondt og jeg hadde aldri fått inn fingre her eller der. Derfor jeg aldri kunne hatt døgnmåling fordi jeg hadde fått så vondt at jeg hadde mest sannsynlig fått enda høyere blodtrykk enn det jeg allerede har.

Anonymkode: d183c...3b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver gang den blåste seg opp så blåste den seg opp veldig mye og det var så vondt øverst på armen at jeg etter endt døgn hadde blodutredelser. Resultatene var også kjempehøye og hverken legen eller jeg kan helt få det til å stemme.

Vel, smerter er en av årsakene til at blodtrykket stiger, så det er uheldig å måle det på en måte som gjør vondt.

Hvorfor festet du den ikke på nytt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er vondt med blodtrykksmåler. 

Så jeg nektet å ha 24 timers blodtrykksmåler på meg. Det ble selvfølgelig notert I journalen min. Å tatt opp i neste legetime. Ble lest opp spørsmål fra legen og hva jeg hadde svart. Bekreftet at jeg svarte det samme som sist. 

Selvfølgelig blir legen irritert på meg. Noe jeg ikke tar notis av. Blodtrykket er ok i dag med medisiner. 

Anonymkode: f5ba5...719

Skrevet

Sjeldent feil fordi den er for stram, heller motsatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan en blodtrykksmansjett som er festet feil gi gale resultater? Noen som vet?

Jeg har nylig hatt en døgnregistrering av blodtrykk og jeg reagerte på at hun som festet mansjetten festet den veldig stramt øverst på armen men at den nederst mot albuen var så løs at jeg kunne få tre fingre i høyden inn uten problem. Hver gang den blåste seg opp så blåste den seg opp veldig mye og det var så vondt øverst på armen at jeg etter endt døgn hadde blodutredelser. Resultatene var også kjempehøye og hverken legen eller jeg kan helt få det til å stemme. 

Ikke bare mansjetten kan føre til feil målinger, men og om måleaparatet ikke er innstilt/kalibrert riktig.

I mansjetten så skal det være noe som ligner på en syntetisk strømpe. Var det det på den du fikk på? 

Jeg vet at blodtrykksmåler i et døgn, oppleves som «terror-apparat» men var jeg deg så ville jeg bedt om å få et nytt døgn med elendigheten, men med et annet apparat. 

Er det fastlege eller kardiolog som har satt på? 

Anonymkode: 96861...724

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det er vondt med blodtrykksmåler. 

Så jeg nektet å ha 24 timers blodtrykksmåler på meg. Det ble selvfølgelig notert I journalen min. Å tatt opp i neste legetime. Ble lest opp spørsmål fra legen og hva jeg hadde svart. Bekreftet at jeg svarte det samme som sist. 

Selvfølgelig blir legen irritert på meg. Noe jeg ikke tar notis av. Blodtrykket er ok i dag med medisiner. 

Du forstår ikke hvorfor legen sikrer seg med å journalføre din nekt av anbefalt undersøkelse? 
Skulle du få hjerneblødning, så vil legen sikre seg mot at legen kommer i ansvar for å ikke ha gjort jobben sin. Du lever farlig som ikke følger legens anbefalinger, men du er selvsagt i din rett til å nekte, at du tørr er derimot en annen sak. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du forstår ikke hvorfor legen sikrer seg med å journalføre din nekt av anbefalt undersøkelse? 
Skulle du få hjerneblødning, så vil legen sikre seg mot at legen kommer i ansvar for å ikke ha gjort jobben sin. Du lever farlig som ikke følger legens anbefalinger, men du er selvsagt i din rett til å nekte, at du tørr er derimot en annen sak. 

Herregud, hun tar jo medisiner, så hva er det du gnåler etter. Noen av oss får utrolig vondt når vi tar disse målingene og andre kjenner de nesten ikke. Å gå rundt med en slik måler i 24 timer ville vært verre enn å føde 3 ganger på de timene for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det derfor det øker på med psykiske folk i verden, for at sånne som deg blir opplært til at alt i dag er livsfarlig? Alt skal overtenkes og kalkuleres om å om igjen. Veie i for å i mot.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok døgnmåling med veldig høye målinger. Jeg hadde spor på armen etter mansjetten. Det var en helsesekretær som hadde satt den på. Legen sa bare at dette er ikke riktig, så det ser vi bort fra. Jeg hadde da vært og målt manuelt hos legen over noen uker i forkant.

Anonymkode: 04686...438

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Herregud, hun tar jo medisiner, så hva er det du gnåler etter. Noen av oss får utrolig vondt når vi tar disse målingene og andre kjenner de nesten ikke. Å gå rundt med en slik måler i 24 timer ville vært verre enn å føde 3 ganger på de timene for meg.

greit at man nekter, men helsepersonell noterer om pasientene nekter å utføre det som anbefales av undersøkelser, behandling eller annet, slik at pasientene ikke kan komme etterpå og si de ikke fikk forsvarlig helsehjelp. Det er utrolig mye rart der ute så man er nødt til å skrive det i journal.

Anonymkode: 5a12b...acd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

greit at man nekter, men helsepersonell noterer om pasientene nekter å utføre det som anbefales av undersøkelser, behandling eller annet, slik at pasientene ikke kan komme etterpå og si de ikke fikk forsvarlig helsehjelp. Det er utrolig mye rart der ute så man er nødt til å skrive det i journal.

Anonymkode: 5a12b...acd

Ja? Hvem har reagert på at legen skrev det?

Anonymkode: f6709...302

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det rart det er krig i verden hvis folk ikke tåler å ha på seg en blodtrykksmansjett. Makan til sytepaver.

Anonymkode: ddd7a...046

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres riktig ut sånn mansjetten er satt på TS. Regner med du er litt stor/kraftig i overarmen og da blir det sånn. Målingene blir da riktige. Om det ikke var mulig å måle (type "ERR" eller "Error") er mansjetten plassert feil. 

Anonymkode: d7212...3f0

AnonymBruker
Skrevet

Er det rart det er krig i verden hvis folk ikke tåler å ha på seg en blodtrykksmansjett. Makan til sytepaver.

Anonymkode: ddd7a...046

Hvis du skal dra krig inn i diskusjonen, så er det vel helst sånne som deg som skaper opprør, folk som er nedlatende og kaller andre sytepaver.

Anonymkode: d16c2...458

• 10 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hatt sånn måling, og har fått store blodutredelser på armen. Er det normalt? Fikk ikke spørre da jeg leverte inn utstyret fordi det bare var helsesekretær der. 

Anonymkode: 5cfd1...ad4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har også hatt sånn måling, og har fått store blodutredelser på armen. Er det normalt? Fikk ikke spørre da jeg leverte inn utstyret fordi det bare var helsesekretær der. 

Anonymkode: 5cfd1...ad4

Nei, det er ikke normalt. Jeg har aldri sett det på alle pasientene jeg har fjernet utstyret på. 

Anonymkode: 9a6f4...b33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...