Gå til innhold

Erfaringer med Lillesand by? Vi er en familie med 3 barn som vurderer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har du noen erfaringer ?
Skoler?

barnehager?

hvor er det best å bosette seg ?

Anonymkode: e718c...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mannen min og jeg flyttet til Lillesand da vi hadde to barnehagebarn. Flyttet til et nybygd nabolag med mange som også var utenbys fra, tror dette "reddet" oss litt. I løpet av få år hadde de fleste nabofamiliene forsvunnet til andre byer🫤 Vi hadde bygget mange vennskap med dem i nabolaget, mye fordi de innfødte ikke var særlig åpne for nye vennskap, men vennskapene forsvant jo da folk flyttet fra byen. Det var det samme igjen og igjen: folk utenbys fra trivdes ikke, kom ikke ordentlig inn i miljøene i byen, klarte ikke å bli et del av noe fellesskap. Etter fire år kastet vi også inn håndkleet, og flyttet til en annen by. 

De fire årene i Lillesand føltes mye lengre enn fire år. Og både mannen og jeg ser på de årene som litt mørke. Ikke noe prime time i den byen, altså. Selv lillesandere har fortalt meg at de liker å henge med folka de vokste opp med, så da har man jo tapt allerede før man får en sjanse🫤

Anonymkode: a5cb4...922

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mannen min og jeg flyttet til Lillesand da vi hadde to barnehagebarn. Flyttet til et nybygd nabolag med mange som også var utenbys fra, tror dette "reddet" oss litt. I løpet av få år hadde de fleste nabofamiliene forsvunnet til andre byer🫤 Vi hadde bygget mange vennskap med dem i nabolaget, mye fordi de innfødte ikke var særlig åpne for nye vennskap, men vennskapene forsvant jo da folk flyttet fra byen. Det var det samme igjen og igjen: folk utenbys fra trivdes ikke, kom ikke ordentlig inn i miljøene i byen, klarte ikke å bli et del av noe fellesskap. Etter fire år kastet vi også inn håndkleet, og flyttet til en annen by. 

De fire årene i Lillesand føltes mye lengre enn fire år. Og både mannen og jeg ser på de årene som litt mørke. Ikke noe prime time i den byen, altså. Selv lillesandere har fortalt meg at de liker å henge med folka de vokste opp med, så da har man jo tapt allerede før man får en sjanse🫤

Hvor flyttet dere? Bedre nå?

Anonymkode: 98142...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hele Sørlandet er stort sett dritt for nyinnflyttere, dessverre. Lillesand er en fin by, men der stopper det. Hadde heller vurdert Birkeland. 

Anonymkode: 8aef3...0b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde der i fem år uten å egentlig be kjent med noen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lillesand er en veldig, veldig kjedelig «by». Pen, men det skjer absolutt ingenting der. Ville ikke latt barna mine vokse opp der, alt for få impulser.

Anonymkode: 79381...a55

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Støtter at det er vanskelig å bli kjent med folk i Lillesand. Er du religiøs hjelper det kanskje litt, de har veldig aktiv menighet. Opplever Grimstad som mye mer åpen og lettere å bli kjent med folk, kan det være aktuelt?

Anonymkode: 1d3e1...f59

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 21.55):

Hele Sørlandet er stort sett dritt for nyinnflyttere, dessverre. Lillesand er en fin by, men der stopper det. Hadde heller vurdert Birkeland. 

Birkeland 🤣🤣🤣. Litt av en kulturell høyborg det der... byen, hvis den i det hele tatt har by-status, har vel sånn 300 inbyggere. Jeg hadde dødd av depresjoner og kjedsomhet der iallefall.

Anonymkode: 4d88b...c79

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lillesand er da mer åpent og inkluderende for nyinnflyttende enn Kristiansand ?!

Anonymkode: 72ebd...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig mye mobbing I Lillesand. Det har vært flere medieoppslag om mobbingen. Ei jeg kjenner som jobbet på en skole der sa også at det var mye mobbing, og hun mente det kunne være fordi den kristne mentaliteten med fordømmelse fortsatt eksisterer der.

Anonymkode: 2f64f...e71

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hele sørlandet er fryktelig vanskelig å komme inn i sosialt. Kristiansand er jo eneste by av en viss størrelse men også den er som en landsby med etablerte sosiale grupper du ikke kommer inn i. 

Anonymkode: 62244...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hele sørlandet er fryktelig vanskelig å komme inn i sosialt. Kristiansand er jo eneste by av en viss størrelse men også den er som en landsby med etablerte sosiale grupper du ikke kommer inn i. 

Det er jo bare tull. Flytta til Kristiansand for 10 år siden. Alle var hyggelige og inkluderende fra første stund 

Anonymkode: f58f1...7b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 23.25):

Birkeland 🤣🤣🤣. Litt av en kulturell høyborg det der... byen, hvis den i det hele tatt har by-status, har vel sånn 300 inbyggere. Jeg hadde dødd av depresjoner og kjedsomhet der iallefall.

Anonymkode: 4d88b...c79

Gikk visst glipp av den delen i hi der ts ba om råd for å flytte til kulturell høyborg. Lillesand har vel ikke en kino en gang? 

Birkeland har finere natur og mer inkluderende mennesker. Men du bør selvsagt helst være hjemmeværende husmor da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo bare tull. Flytta til Kristiansand for 10 år siden. Alle var hyggelige og inkluderende fra første stund 

Anonymkode: f58f1...7b7

Da foreslår jeg at du leser i trådene om Kristiansand her inne, din opplevelse er ikke gjengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gikk visst glipp av den delen i hi der ts ba om råd for å flytte til kulturell høyborg. Lillesand har vel ikke en kino en gang? 

Birkeland har finere natur og mer inkluderende mennesker. Men du bør selvsagt helst være hjemmeværende husmor da. 

Lillesand har e-teateret som og fungerer på kino.

Det er ikke noe galt med Lillesand eller Birkenes for den sags skyld, men det er små plasser og kan være vanskelig å bli kjent som innflytter. 

Anonymkode: 1d3e1...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søstera mi og kona flyttet dit for noen år siden. Bilen deres ble ripet opp og de opplevde masse hets og trusler fordi de var lesbiske. Endte med at de flyttet tilbake til Oslo. 

Anonymkode: b93be...d61

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Søstera mi og kona flyttet dit for noen år siden. Bilen deres ble ripet opp og de opplevde masse hets og trusler fordi de var lesbiske. Endte med at de flyttet tilbake til Oslo. 

Anonymkode: b93be...d61

Det der er jo psykt😵 Men det overrasker meg egentlig ikke. Alt som er litt "annerledes" blir hardt slått ned på i Lillesand. Selv ble jeg (i løpet av fire år som innbygger der) gjort narr av pga klesstilen min. Hadde en klassisk og feminin klesstil, som passet veldig bra inn i nabobyen Kristiansand, men i Lillesand ble jeg stadig ledd av og fortalt hvor teit det var med sånn stil. Pustet et lettelsens sukk da jeg flyttet til Kristiansand og faktisk fikk skryt for nøyaktig samme stil. 

Må også legge til at Lillesand er en død by unntatt i fellesferien. Ingenting som skjer fra august til juni. Selv på 17.mai er det en kjedelig og "død" stemning, såpass kjedelig at vi heller dro til Kr.sand for å kjenne litt på livsgleden. I Grimstad er det også mye mer liv, sikkert mye pga universitetet der. Så jeg hadde valgt Grimstad over Lillesand - lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...